Bouwverslag scratchbuild waterlijn model ss Shalom schaal 1:600
Laat ik mij eerst even voorstellen, mijn naam is Onno Heesbeen en ik ben grafisch ontwerper, illustrator en fotograaf. Scheepvaart, met name passagier/cruiseschepen, is mijn hobby/passie. Scheepvaart is vaak terug te vinden als onderwerp in mijn fotografie en schilderkunst.
In mijn jeugd hield ik meer van Sifi modelbouw maar de laatste 10 jaar ben ik vooral bezig met scheepsmodellen. Al snel was ik door het zeer beperkte aanbod bouwpakketten van passagierschepen en ben toen begonnen om mijn favoriete schepen van scratch te gaan bouwen. Ik werk vooral in schaal 1:600, miniatuur modellen spreken mij erg aan, buiten dat deze schaal erg makkelijk is op te bergen en te hanteren is het toch groot genoeg om serieus en natuurgetrouw te detailleren.
Momenteel is mijn lijst van scratch build schepen schaal 1:600:
ss Normandie
ss Andrea Doria
rms Queen Mary 2 (nog voordat het schip uit droogdok was en er modeldozen van waren)
ms Spirit of London
ss Eugenio Costa
ms Kungsholm
ms Seawind Crown
ss Nieuw Amsterdam 2
ss Rotterdam V
en schaal 1:2060 (micro modellen)
ms Vistafjord
ms Angelina Lauro
Tijdens een webonderzoek voor mijn Rotterdam model stuitte ik op het bouwverslag van Ad Bakker van zijn Rotterdam model (een geweldig project) en ben toen lid geworden van het Forum.
Al een ruime tijd denk ik er aan om de ss Shalom als model te gaan bouwen, onlangs kreeg ik dekkenplan van het schip wat voor mij groen licht is voor een nieuw project en lijkt het mij leuk om ook een verslag bij te houden.
Voor de gene die niet bekend zijn met het schip een korte geschiedenis.
Ss Shalom is in 1964 gebouwd door Chantiers de l'Atlantique voor het Israëlische Zim Lines en deed dienst als transatlantisch schip tussen Haifa en New York. In 1967 verkocht aan de German Atlantic line en ging varen onder de naam Hanseatic. In 1973 ging ze als Doric varen voor Home Lines (verbouwing aan achtersteven met een extra groot lido dek)
In 1981 koopt Royal Cruise Lines het schip en noemt haar de Royal Odessey, een grote verandering aan haar exterieur die zij maken is het vervangen van de twee rookkanalen voor een meer conventionele schoorsteen. Tussen 1988 en 1995 vaart zij als de Regent Sun voor Regency Cruises. Vanaf 1995 tot 2001 ligt het schip aan de ketting en lukt het niet om haar weer in de vaart te brengen. Uiteindelijk zinkt het schip in 2001 tijdens haar vaart naar de sloopstranden van India.
Laat ik mij eerst even voorstellen, mijn naam is Onno Heesbeen en ik ben grafisch ontwerper, illustrator en fotograaf. Scheepvaart, met name passagier/cruiseschepen, is mijn hobby/passie. Scheepvaart is vaak terug te vinden als onderwerp in mijn fotografie en schilderkunst.
In mijn jeugd hield ik meer van Sifi modelbouw maar de laatste 10 jaar ben ik vooral bezig met scheepsmodellen. Al snel was ik door het zeer beperkte aanbod bouwpakketten van passagierschepen en ben toen begonnen om mijn favoriete schepen van scratch te gaan bouwen. Ik werk vooral in schaal 1:600, miniatuur modellen spreken mij erg aan, buiten dat deze schaal erg makkelijk is op te bergen en te hanteren is het toch groot genoeg om serieus en natuurgetrouw te detailleren.
Momenteel is mijn lijst van scratch build schepen schaal 1:600:
ss Normandie
ss Andrea Doria
rms Queen Mary 2 (nog voordat het schip uit droogdok was en er modeldozen van waren)
ms Spirit of London
ss Eugenio Costa
ms Kungsholm
ms Seawind Crown
ss Nieuw Amsterdam 2
ss Rotterdam V
en schaal 1:2060 (micro modellen)
ms Vistafjord
ms Angelina Lauro
Tijdens een webonderzoek voor mijn Rotterdam model stuitte ik op het bouwverslag van Ad Bakker van zijn Rotterdam model (een geweldig project) en ben toen lid geworden van het Forum.
Al een ruime tijd denk ik er aan om de ss Shalom als model te gaan bouwen, onlangs kreeg ik dekkenplan van het schip wat voor mij groen licht is voor een nieuw project en lijkt het mij leuk om ook een verslag bij te houden.
Voor de gene die niet bekend zijn met het schip een korte geschiedenis.
Ss Shalom is in 1964 gebouwd door Chantiers de l'Atlantique voor het Israëlische Zim Lines en deed dienst als transatlantisch schip tussen Haifa en New York. In 1967 verkocht aan de German Atlantic line en ging varen onder de naam Hanseatic. In 1973 ging ze als Doric varen voor Home Lines (verbouwing aan achtersteven met een extra groot lido dek)
In 1981 koopt Royal Cruise Lines het schip en noemt haar de Royal Odessey, een grote verandering aan haar exterieur die zij maken is het vervangen van de twee rookkanalen voor een meer conventionele schoorsteen. Tussen 1988 en 1995 vaart zij als de Regent Sun voor Regency Cruises. Vanaf 1995 tot 2001 ligt het schip aan de ketting en lukt het niet om haar weer in de vaart te brengen. Uiteindelijk zinkt het schip in 2001 tijdens haar vaart naar de sloopstranden van India.
