aggregaat

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bij ons op de vliegclub is geen netspanning aanwezig. 3s lipo op de auto laden gaat goed maar ben bang dat als ik hier 10s aan ha hangen dat de autoaccu plat gaat. Ben dus op zoek naar een inverter aggregaat. Nu gaat mijn voorkeur uit naar een met vermogen tussen 1500 en 2000w die niet al te veel geluid maakt. Heb diverse merken gezien, maar gebben jullie goede ervaringen met aggregaten , zo ja welke?
 
Johan post al de wat ik denk de beste en lichtste oplossing .
Wel duur maar een echte honda is toch erg lekker.

Je hebt ze ook van kipor en andere chinese merken .
Maar hoeveel geld wil je er voor uitgeven ?

Groeten Wiebe.
 
wat is er mis om een extra gellaccu in de auto te plaatsen .deze mbv extra stekkers aan sluiten op de accu ,met daartussen een relais welke pas bediend wordt zodra de dynamo begint met laden .is wat knutsel werk , maar een beetje accu kun je een dag op vliegen , dus je rijdt naar het veld en je accu wordt geladen .op het veld aangekomen is je accu vol .net zo simpel en kost je uiteindelijk minder als een agregraat.
 
Hier kan je wel een bruikbare vinden:

MOSA Site : Generating sets

Let wel op honda maakt ook "wegwerp"- "low budget" motoren.

Als je handig bent neem dan een GX en geen GC.

Mosa Nederland zit in Oud Gastel.

Nog een tip, een grotere set, die je half belast, verbruikt meer , maar is wel stiller dan een kleine set die je zwaar belast.
 
wat is er mis om een extra gellaccu in de auto te plaatsen .deze mbv extra stekkers aan sluiten op de accu ,met daartussen een relais welke pas bediend wordt zodra de dynamo begint met laden .is wat knutsel werk , maar een beetje accu kun je een dag op vliegen , dus je rijdt naar het veld en je accu wordt geladen .op het veld aangekomen is je accu vol .net zo simpel en kost je uiteindelijk minder als een agregraat.

Dit lijkt een leuk idee maar is helaas niet helemaal realistisch. Tenzij je op uren rijden afstand van het modelvliegveld woont zal de accu nooit helemaal geladen worden.
Met een 45Ah accu kom je niet zo ver (meer). Zeker geen middag vliegen meer.
Oké, in je eentje, met een klein model en met een paar 2200mAh 3S LiPootjes kan je een middagje voort. Maar als je een pakket van 5S / 5000mAh hebt wordt het al snel lastiger. 5 of 6, heel misschien 7 pakketjes laden en je accu is leeg!

Wij hebben op de club een 120Ah accu staan. Iedere elektrovlieger kan zijn lader aan die accu hangen om zijn vliegaccu te laden. Die accu bleek veel sneller leeg te zijn dan we ooit gedacht hebben. Hij gaat in ieder geval geen heel weekeinde mee, vaak is hij op zaterdagmiddag al zo goed als leeg. Er hangt een zonnepaneel aan om hem bij te laden maar ook dat is totaal onvoldoende. Uiteindelijk hebben we een generator met een stevige voeding erbij moeten maken om ook op zondag nog te kunnen (elektro) vliegen.
 
... die niet al te veel geluid maakt. Heb diverse merken gezien ...
Bij een vier-takt generator kun altijd nog makkelijk een nademper fabrieken.


Gezocht op discussies met aggregaat OR generator OR agregaat in de titel. Zullen vast wel goede tips tussen zitten:
aggregaat
bruchem-6-juni-%3D-aggregaat-aanvraag
zelfbouw-14v-45-55-ampere-acculader-generator
kleine-generator-12v-zelf-bouwen
generator-en-lipos-laden

Ruimer zoeken binnen op posts in berichten geeft meer resultaten, maar ok meer 'ruis'.
.
.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij ons op de vliegclub is geen netspanning aanwezig. 3s lipo op de auto laden gaat goed maar ben bang dat als ik hier 10s aan ha hangen dat de autoaccu plat gaat. Ben dus op zoek naar een inverter aggregaat. Nu gaat mijn voorkeur uit naar een met vermogen tussen 1500 en 2000w die niet al te veel geluid maakt. Heb diverse merken gezien, maar gebben jullie goede ervaringen met aggregaten , zo ja welke?

De Kipor's gaat perfect. Ik heb een met benzinemotor en weet niet hoeveel bedrijfsuren ik ermee ga halen maar tot nu toe (2 jaar) gaat ie prima. Ik heb zelf de 1000W versie maar heb ook al eens zijn grote broetje, die meteen ook en stuk zwaarder is, op de club gezien. Ik had hiervoor een aggregaat zonder inverter maar daar hadden de laders moete mee omdat regelmatig vrij abrubt van nul naar vol laden wordt geschakeld.
 
Dit lijkt een leuk idee maar is helaas niet helemaal realistisch. Tenzij je op uren rijden afstand van het modelvliegveld woont zal de accu nooit helemaal geladen worden.
Met een 45Ah accu kom je niet zo ver (meer). Zeker geen middag vliegen meer.
Oké, in je eentje, met een klein model en met een paar 2200mAh 3S LiPootjes kan je een middagje voort. Maar als je een pakket van 5S / 5000mAh hebt wordt het al snel lastiger. 5 of 6, heel misschien 7 pakketjes laden en je accu is leeg!

Wij hebben op de club een 120Ah accu staan. Iedere elektrovlieger kan zijn lader aan die accu hangen om zijn vliegaccu te laden. Die accu bleek veel sneller leeg te zijn dan we ooit gedacht hebben. Hij gaat in ieder geval geen heel weekeinde mee, vaak is hij op zaterdagmiddag al zo goed als leeg. Er hangt een zonnepaneel aan om hem bij te laden maar ook dat is totaal onvoldoende. Uiteindelijk hebben we een generator met een stevige voeding erbij moeten maken om ook op zondag nog te kunnen (elektro) vliegen.

auto accu is in 20 minuten volgeladen .en vergeet niet dat je zowel heen als terug rijdt(en door de weeks naar je werk ) .en je kunt ook rustig een 67 a accu pakken gezien de huidige auto's allemaal richting de 65a tot 90a dynamo's hebben .en idd een gehele dag met 7 cellen laden kom je niet uit ,maar vaak heb je wel een pack of 4 bij je (ik wel ) en dus kun je op 8 vluchten uit komen . ga er van uit dat een vliegdag 4 uur duurt gemiddeld , heb je toch per 30 minuten een vluchtje met gezellig keuvelen .
 
Dat zal allemaal wel Serge maar dan ben je één dag verder. Dat zonnepaneel van ons krijg in de zomer die accu in een week tijd ook wel vol, nou ja behoorlijk vol.
Maar nu ga je op zaterdag vliegen, daarna is je accu leeg. Op zondag wil je weer vliegen maar dan heb jij je accu nog echt niet vol hoor. Wanneer je een gel accu leeg trekt heb je echt meer dan een uur nodig om hem weer vol te krijgen.
Wanneer je een gel accu wilt gebruiken MOET je er zelfs langer over doen. De meeste gel accu's mag je niet sneller dan met ongeveer 1/3C laden. Er bestaan ondertussen enkele types die je met 1C of zelfs 3C mag laden maar dat zijn relatief kleine capaciteiten.
Even zoeken op het internet leverde me een willekeurige site op waar men zelfs over slechts 1/5C laadstroom spreekt. 8O
 
semitractie is dan beter ,moet je wel zorgen dat de accu in een plastic bak staat en er afdoende ventilatie is
 
Dat zal allemaal wel Serge maar dan ben je één dag verder. Dat zonnepaneel van ons krijg in de zomer die accu in een week tijd ook wel vol, nou ja behoorlijk vol.
Maar nu ga je op zaterdag vliegen, daarna is je accu leeg. Op zondag wil je weer vliegen maar dan heb jij je accu nog echt niet vol hoor. Wanneer je een gel accu leeg trekt heb je echt meer dan een uur nodig om hem weer vol te krijgen.
Wanneer je een gel accu wilt gebruiken MOET je er zelfs langer over doen. De meeste gel accu's mag je niet sneller dan met ongeveer 1/3C laden. Er bestaan ondertussen enkele types die je met 1C of zelfs 3C mag laden maar dat zijn relatief kleine capaciteiten.
Even zoeken op het internet leverde me een willekeurige site op waar men zelfs over slechts 1/5C laadstroom spreekt. 8O

heb ik me dus in vergist met de gel accu
 
evt met zuur dampen die vrij komen (zie bloemkoolresten bij oudere auto's op de polen ) die wil je niet op je auto , maar als je accu nieuw is zal dit niet gauw voorkomen .
maar liever voorkomen dan genezen .
en als de accuom wat voor reden dan ook lekslaat , komt het zwavelzuur in de bak en niet in de auto wat de auto dus laat roesten
 
Na lang zoeken op internet ben ik tot de conclusie gekomen dat de kipor prijstechnische beste keus is voor deze toepassing. Heb kipor ig 2000 gekocht. Honda is beter en stiller, kost echter wel 4 * zo veel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top