Koolborstels Titan 550 12T motor

Sleurhutje

Forum veteraan
De koolborstels van de Traxxas Slash van één van de kids zijn na anderhalve maand raggen compleet versleten. Iemand enig idee waar ik deze kan krijgen?

En is er wat te doen aan dit extreem snelle slijten? Er is wel in zand mee gereden maar voor het grootste deel gewoon op het plein (klinkers/asfalt). Voor de kids is een borstelmotor snel zat, dus geen behoefte aan brushless setjes.
 
Niet... De Titan 550 12T is een gesloten can motor en dus niet rebuildable. Er zal dus een andere motor in moeten komen.

Dat extreme slijten kan door meerdere factoren komen. Constant vooruit en dan meteen weer achteruit rijden kan hier een van zijn. Maar ook zand uiteraard en andere vervuiling. Deze motoren zijn redelijk low-budget motoren en in mijn mening niet erg sterk in kwaliteit. Ik zou dus kijken naar een knappe motor als vervanger.
 
Zou je toch weer een Titan 12T willen kopen, zorg er dan voor dat je hem goed laat ''inlopen''. Dit kun je doen door de motor een uurtje onder water (liefst demi water) op een paar volt te laten draaien.
 
Niet... De Titan 550 12T is een gesloten can motor en dus niet rebuildable. Er zal dus een andere motor in moeten komen.
De motor is al netjes ontdaan van zijn achterkant en ik kan zo de koolborstels (wat daar van over is ;)) eruit halen. Het is natuurlijk geen wedstrijdmotor waarbij alles makkelijk toegankelijk is. :oops:
 
Dat je hem netjes open hebt gekregen wil nog niet zeggen dat de onderdelen ook te krijgen zijn. Dit type motor is gewoon niet te reviseren, hoe netjes je hem ook open maakt.
 
Nou... Een 12 triple van Corally zal echt een heul stuk harder lopen dan een Titan 550. Dat het een 12T is wil niet zeggen dat het compatible is met een 12 turns modified motor.

Jammer genoeg worden de specs qua rpm's e.d. niet vrij gegeven door Traxxas dus het zoeken van een goede vervanger wordt daarom moeilijker gemaakt.
 
En als je ipv een 12T brushed een hogere turns brushless neemt (17T, of 21.5T)? Dat is minder onderhoud (ik zeg niet geen onderhoud, schoonmaken is altijd een must), geen versleten koolborstels, maar ook geen absurd hoge snelheid. Misschien zelfs een langere rijtijd vanwege de efficientie van brushless.

Ik heb op mijn Stampede met de kleinste pinion en grootste spur gereden, en dan is de brushless van Team Orion op 7,4V ongeveer gelijk aan de Titan.

Brushless betekent niet automatisch mega snelheid (hoewel dat wel degelijk kan natuurlijk).
 
Dat je hem netjes open hebt gekregen wil nog niet zeggen dat de onderdelen ook te krijgen zijn. Dit type motor is gewoon niet te reviseren, hoe netjes je hem ook open maakt.

echt wel. ;)

ik had ook een dergelijk probleem, zelf eens koolbosteltje zat los, dit trok enorm veel power van de accu's die waren dan ook snel leeg.

ik heb de achterkant eruit gehaald, met enig beleid gaat dit prima, en ik heb het hele achterdeel, de aansluitdraden, koolborstels enzo van een standaard tamiya 540 silvercan gepakt en die erin gezet. :D
Dat past vrijwel perfect en de motor loopt weer als een jekko :D
(wel weer even in laten lopen natuurlijk)

hoe de motor zich houdt op de langere termijn weet ik niet want ik heb dit zelf pas vorige week uitgevoerd, maar het werk iig wel !

veel mensen hebben waarschijnlijk wel zo'n ding in de rommelbak liggen, al-dan-niet nieuw dus een revisie is prima te doen hoor, hoevaak weet ik niet, net zo vaak totdat die lipjes afbreken of het voorste glijlager uitgelubberd is denk ik zo. :p
 
Laatst bewerkt:
Oh okee, ik bedoelde meer dat de koolborstels niet los van Traxxas o.i.d. te koop waren. Een donormotor gebruiken voor onderdelen kan natuurlijk altijd inderdaad als je dat ergens hebt liggen... ;)
 
dergelijk traxxas spul zal je niet snel vinden idd, of je moet een backdoor in de fabriek weten. :p (maar dan neem ik wel wat anders mee dan titan koolborstels. :p )

maar idd, met een donor is het best te doen ;)
 
de hpi 15t firebold .
goed betaalbaar en een beetje sneller en duurzamer als de slash motor.
de 550 12t slash motor is vergelijkbaar met een gemidelde 19t 540 motor.
 
Zit nu de Corally Black 27T in die nog in een onroad 1:10 zat in. Loopt best pittig alleen de Traxxas regelaar heeft moeite met lage toerentallen. Nou ja, de kids kunnen weer rijden in de sneeuw. ;)
 
Bij het inlopen van een brushed.motor, moet je het hele motortje dan compleet onder water doen of alleen het onderste deel?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het gaat er vooral om dat vonkvorming zoveel mogelijk wordt voorkomen. Dat doe je door de motor op een lage spanning en daardoor laag toerental te laten lopen, en als je dat dan ook nog eens onder water doet, is de kans op vonkvorming nihil. In principe is het afdoende om de motor zover onder te dompelen dat de koolborstels en collector onder water zitten. Maar zit er meer onder water, dan weet je zeker dat die delen onder water staan.
 
Is er een betere motor (snellere/krachtigere) inplaats van een titan...? Ik zal die dan graag aanschaffen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het gaat er vooral om dat vonkvorming zoveel mogelijk wordt voorkomen. Dat doe je door de motor op een lage spanning en daardoor laag toerental te laten lopen, en als je dat dan ook nog eens onder water doet, is de kans op vonkvorming nihil. In principe is het afdoende om de motor zover onder te dompelen dat de koolborstels en collector onder water zitten. Maar zit er meer onder water, dan weet je zeker dat die delen onder water staan.

Ik dacht dat het water meer als een "soort polijst" middel wordt gebruikt om alles netjes op elkaar te laten inlopen ,dat de evt. vonken worden " geblust" door het water is een bijzaak ...
 
Back
Top