Motor stottert

help!!!

Ik heb een BMI Arrow, met de stock motor (2200kv) er op. Sinds deze kist vliegend is heb ik een probleem met de motor. Deze stottert af en toe.
:confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused:

Eerst dacht ik dat het mijn ESC was. Die is na eerste gebruik gaan stinken, maar leek wel te werken. Na eerste vlucht deze toch maar open gemaakt en daar kwamuit dat een van de elektronica componenten in rook was opgegaan.

Maar na het vervangen de ESC met een iets zwaardere lijkt het probleem nog niet weg te zijn. De motor stottert nog steeds. Ik heb na de 2de vlucht allen bedrading zo goed mogelijk bij de 3 motor draden weg gehaald, om te voorkomen dat daar de storing vandaan kwam. Maar bij de 3de vlucht hikt hij dus nog steeds. Het is niet vontinu en is onregelmatig dat dit gebeurt. Ik schrik me alleen steeds de vinke te$*^... en zet hem dus maar zo snel mogelijk weer aan de grond.

Wie heeft suggesties wat het probleem zou kunnen zijn. Zou de motor door de defecte ESC gesloopt zijn? Is het dan nog steeds storing? O ja niet geheel onbelangrijk heb de hele zondag middag thuis zitten proberen en dan treedt het probleem niet op... in ieder geval niet in die 20min dat ik de motor heb laten draaien.

Is de motor stuk moet ik een nieuwe kopen? Wie helpt mij met dit probleem......

Thankz,
Caliban
 
Dit kan ook door de ontvanger komen omdat het thuis niet optreedt (zender en ontvanger dicht bij elkaar). Neem even aan dat de timing van de ESc goed staat ingesteld.

Als je een normale FM ontvanger gebruikt, en de pulsen naar de ESC vallen even weg, dan schakeld de ESC de motor uit. Komen even later de impulsen terug, dan gaat de motor weer lopen. Dit lijkt op stotteren.

PCM en 2.4 GHz ontvangers hebben vaak een fail safe instelling. Als het signaal weg valt blijven deze ontvangers pulsen naar de motor sturen. Bij sommige intvangers is het mogelijk een fail-safe positie te programmeren of een hold positiie. Is er een gas dicht fail safe geprogrammeerd dan kan dit bij korte onderbrekingen tot stotteren leiden. Is er een hold positie geprogrammeerd dan houdt de ontvanger de laatst geldige positie vast en stotterd de motor niet.
 
Bedankt voor je snelle reactie.

De timing is nooit wat aan veranderd. Ik heb al een kapotte ESC gehad, en heb dus nu tijdelijk een lener in het vliegtuig zitten. Dus ik weet niet of die timing goed staat.., Wat zou een juiste timing zijn voor een 2200KV motor die een ampere of 18 kan verbruiken? Het stotteren trad bij de kapotte ESC ook op. DUs het zou iets met de ontvanger kunnen zijn???

Is er soort van testje, waarbij ik kan zien of in de geval de ontvanger de boosdoener is?
 
Als de motor thuis goed draait, is de kans dat de timing fout is, klein.

Welke zender en ontvanger gebruik je?
 
beste caliban

ik heb een keer hetzelde meegemaakt en bij mij bleek een van de solderingen tussen motor en egelaar niet goed vast te zitten
 
beste caliban

ik heb een keer hetzelde meegemaakt en bij mij bleek een van de solderingen tussen motor en egelaar niet goed vast te zitten

Ok dat is te controlren door flink aan de draden te rommelen als de motor draait...
Bedankt voor de tip. :thumbsup: .

Als het een slechte verbinding is zou het ook mijn defecte ESC kunnen verklaren, doordat er dan best weleens meer stroom gaat lopen door de hogere weerstand, door het slechte contact.
 
Bij een hogere weerstand gaat er altijd een kleinere stroom lopen.

Volgens de wet van Ohm is stroom spanning gedeeld door weerstand of

I= U / R

Als R hoger wordt dan wordt I kleiner.
 
Als R hoger wordt dan wordt I kleiner.

Ja je hebt gelijk.

Alleen door een slecht contact zou de motor kunnen gaan stotteren.

Wat betreft het zender/ontvanger type , zijn daar slechte ervaringen mee bekent. Ik weet dat het niet de meest luxe en betrouwbare type is, maar zijn deze dan extra gevoelig voor storing?
 
De RC-set die je gebruikt ken ik niet. Over een eventuele storingsgevoeligheid kan ik niets zeggen. Wel weet ik dat prijs en kwaliteit vaak samen gaan...
 
:offtopic:
Heb best lang met Hobbyking budget zender gevlogen en nooit last van storing gehad!

voor de prijs zijn het prima zenders, tot dat je meerdere toestellen gaat krijgen!

:ontopic:

Als het probleem blijft bestaan, probeer andere ontvanger+zender voor de test.
 
Inmiddels is duidelijk geworden dat de motor hier defect is. Nadat mijn ESC defect was (BMI Arrow ESC) en nu een nieuwe heb.

Ook na een test met een compleet andere setup (andere zender, ontvanger en andere ESC) was het probleem met de motor nog steeds daar..

Weet meteen ook dat de defecte ESC door de motor komt. Door het vastslaan van de motor lijkt het erop dat er op dat moment te veel stroom gaat lopen voor de ESC, welek dus doorbrand... (zie foto andere topic)

Had eigenlijk wel meer verwacht van BMI, zo zie je maar dat de prijs niet altijd wat van de kwaliteit zegt..... :(
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Inmiddels is duidelijk geworden dat de motor hier defect is. Nadat mijn ESC defect was (BMI Arrow ESC) en nu een nieuwe heb.

Ook na een test met een compleet andere setup (andere zender, ontvanger en andere ESC) was het probleem met de motor nog steeds daar..

Weet meteen ook dat de defecte ESC door de motor komt. Door het vastslaan van de motor lijkt het erop dat er op dat moment te veel stroom gaat lopen voor de ESC, welek dus doorbrand... (zie foto andere topic)

Had eigenlijk wel meer verwacht van BMI, zo zie je maar dat de prijs niet altijd wat van de kwaliteit zegt..... :(

die esc is dat misschien een Blue Arrow ?? dit zijn geen beste regelaars, ook ik heb problemen met deze regelaar die wil ik ook nooit meer
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik weet niet of de ESC origineel van blue arrow is:confused:
De gene die ik heb is meegeleverd door BMI met het vliegtuig.... Of zij hem weer bij blue arrow inkopen kan ik niet zien...
Er zit alleen een geel krimpkous omheen met een sticker 20A
 
Back
Top