Zelfbouw motorblok

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik wil in de zomer een motorblok gaan bouwen een 2 liefst 4 cilinder op gewone benzine...
nou komt het moeilijke stuk dus...
zoals ik al zij ik wil hem grotendeels zelf maken maar kan gen goede tekeningen vinden op internet,
ik zat te denken aan of 2 cilinder 80 cc of 4 met 110cc kan iemand mij mischien verder helpen???
(voor verdere info ik wil hem waarschijnlijk op een plaat monteren voor pure show, of mischien in een 1:4 model dus echt groot mag ie niet worden)
Alvast bedankt
 
uhm een blok bouwen helemaal vanaf 0?

hoeveel metaal bewerking ervaring heb je?

ik zou zeggen koop is een puch blok daar zijn er duizenden van dan leer je hoe het in mekaar steekt.

maar let wel dat het geen kattenpis is.

daarnaast 80 of 110cc monteren op een modelvoertuig maakt het volgens mij een motorfiets... en dan krijg je met veel meer regels te maken.

waarom geen kleinere motor bouwen?
 
Vervelend, ik wil een transam maken, en ik vind geen tekeningen ervan op het internet. Dan maar niet.
Onbegrijpelijk hoe de industriële revolutie gebeurd is zonder internet.
 
Als ik kijk naar de leeftijd heb ik al vraagtekens hoe succesvol een dergelijk project zal zijn. Kennis en ervaring in materiaal bewerken, machines maar ook het uitbesteden van bv. verchromen maakt het een ingewikkeld en kostbaar plaatje.

Meer cilinders... 2 takt of 4-takt?
Zuigerveren of zoals een nitro motor veerloos?

En als je alleen al in de materie verdiept kom je veel info tegen over boring, slag, timing van inlaat en uitlaat maar ook ontsteking etc. en kan je van daaruit je motor ontwerpen.
 
waarom zou je uberhaupt gaan vergromen????????
als je met hittebestendige lak spuit ziet het er toch ook mooi uit?
 
daarnaast 80 of 110cc monteren op een modelvoertuig maakt het volgens mij een motorfiets... en dan krijg je met veel meer regels te maken.

waarom geen kleinere motor bouwen?

is bedoeling voor op racebaan/weiland dus zo vaak zal ie wel niet op straat komen niet waar?
da schaal was dan ook 1:4 zolang hij maar kragt geeft komt wel goed,
maar ik heb al meerdere motorblokken van opel kadet ui 1980 uit elkaar en inelkaar gezet,
 
waarom zou je uberhaupt gaan vergromen????????
als je met hittebestendige lak spuit ziet het er toch ook mooi uit?

Aan humor heb je géén gebrek ;) . Succes, ik ga het volgen.


Vriendelijke groeten,
Aldert
 
zoek is op de term "abc nitro engine"

vind je veel ook waarom roelof over de verchromen begint. hardverchromen als ik het me goed weet te herrineren en nee het is niet voor de looks.
 
Laatst bewerkt:
waarom zou je uberhaupt gaan vergromen????????
als je met hittebestendige lak spuit ziet het er toch ook mooi uit?

Manmanman..... een cilinderwand moet hard zijn om slijtage te voorkomen. Als je zelf je cilinders gaat maken uit een zacht materiaal moet je er zeker voor zorgen dat je cilinderwand hard is, verchromen wordt naast Nicacil dan veel gedaan. Als je bekend bent met 50 en 80cc brommers weet je dat dit standaard is. Als je met zuigerveren gaat werken zou je een geharde stalen bus kunnen gebruiken....

is bedoeling voor op racebaan/weiland dus zo vaak zal ie wel niet op straat komen niet waar?
da schaal was dan ook 1:4 zolang hij maar kragt geeft komt wel goed,
maar ik heb al meerdere motorblokken van opel kadet ui 1980 uit elkaar en inelkaar gezet,

Correct Nederlands schrijven is heel moeilijk bij je maar een Opel Kadett motorblok strippen en weer correct opbouwen niet. Mag ik zeggen dat ik dit grootspraak vind voor iemand van 15 jaar of ben je eigenlijk veel ouder?

Als je een 1:4 auto/skelter wilt gaan opbouwen moet je gewoon op zoek gaan naar een goed brommer blok of motorfiets blok want ik vrees dat het zelf bouwen je niet goed af zal gaan.
 
Ik zou eerst maar eens heel goed alles bedenken / uitzoeken en op papier zetten, voordat je hier aan begint. Het lijkt allemaal zo simpel, maar ik weet uit ervaring dat het vies gaat tegenvallen.

Het zou zo jammer zijn, dat je veel geld uit gaat geven en het lukt niet.
En dan erbij: zelf een motorblok bouwen zonder ervaring, is bijna niet te doen.
en het is wel even iets anders dan een bestaand blokje strippen en weer opbouwen.
 
suc 6.


zoals al eerder gezegd een bestaand moterblok demonteren en weer monteren is iets heel anders dan een blok helemaal zelf maken.
ik zeg niet dat het niet kan maar makkelijk is het absoluut niet.
ik heb wel eens een filmpje gezien van een handgemaakt ferrari model met werkende moter (12 cilinder boxer dacht ik) maar die zal wel een godsvermogen gekost hebben.

en die man had een compleet ingerichte werkplaats
 
.


ik heb wel eens een filmpje gezien van een handgemaakt ferrari model met werkende moter (12 cilinder boxer dacht ik) maar die zal wel een godsvermogen gekost hebben.

en die man had een compleet ingerichte werkplaats
was dat niet een conley Precision blok(heb vid nog niet bekeken maar ga is straks well ff doen;))
 
15 jaar ?
en dan al een blok bouwen mag je wel cnc freesbank hebben draaibanken gewoon en super hitec werk plaats ( ik heb zelf een kleine freesbank en ik heb draag armpjes gemaakt voor me baja en dat vond ik al een hele klus en bij een motor blok moet je alles perfect doen
je moet alles precies weten met boring slag ect wat roelof ook al zij

1 vraagje heb je wel eens motor blok van een scooter/brommer uitelkaar gehaald en goed inelkaar gezet ? krukas lagers vervangen ect ?
 
wat voor blokje het is weet ik niet maar voor zover ik weet heeft die man het helemaal zelf gemaakt.
dus ook de mallen voor het gieten e.d.
 
uit en in elkaar is iets heel anders als zelf maken of ontwikkelen.

ik heb ook genoeg blokken uit elkaar gehad. maar zelf maken is voor mij zelfs meerdere stappen te hoog en ik heb toch aardig wat complexere projecten al.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top