staart servo vraagje

Hallo,

ik weet niet wat normaal is, maar als ik mijn stuur stik naar links of rechts beweeg, en weer terug naar midden stand zet, moet dan niet de staart servo ook naar midden stand gaan ?? mijn staart servo van mijn KDS 450S blijft dan of uiterst links of uiters rechts staan, terwijl de stik weer in midden stand staat. nu heb ik een nieuwe servo gekocht, maar deze gaat ook niet terug in midden stand. als ik met de staart van de heli draai, dan regelt de gyro wel bij. ook maken de servo's bij uiters stand een krakend geluid. is dit normaal ?? het betreft de KDS N590 digital servo's.

ow ja, de heli staat tijdens deze test gewoon stil op de tafel (met de motor los) om de servo's te testen.
 
Je hebt waarschijnlijk heading hold aan staan, als je na het geven van een uitslag de heli beweegt in dezelfde richtin g als dat je de stickuitslag gaf dan zou de servo zichzelf weer terug moeten draaien.

succes
 
Loopt de aansturing vrij, zonder weerstand?

alles loopt vrij, en ik heb de nieuwe servo er gewoon naast liggen. als ik dan b.v. de stick naar links beweeg, dan draait het tandwiel op de servo helemaal uit. laat ik de stick weer los naar midden rust stand, dan draait het tandwiel van de servo niet terug. als ik dan met de staart beweeg, reageert de servo hierop.


Je hebt waarschijnlijk heading hold aan staan, als je na het geven van een uitslag de heli beweegt in dezelfde richtin g als dat je de stickuitslag gaf dan zou de servo zichzelf weer terug moeten draaien.

succes

als ik eerlijk ben, ken ik de term wel, maar ben ik er nog niet bekend mee. kun je dit nader uitleggen ?? door jou reactie ga er van uit dat de servo dan correct doet wat die doen moet ??
 
Laatst bewerkt:
heb effe gegoogled, en heb een heel artikel over de gyro en heading hold gevonden. ik denk dat dit idd het geval is, en niets aan de hand is. ga ik echter nog wel testen.

bedankt.
 
Wat je ziet is heel normaal....
Als je de heli even beweegt met de hand, linksom of rechtsom, zal je de servo tegen zien sturen.
Hij loopt nooit vanzelf terug in Headinghold, en zo hoort dat ook ;)
Niets aan de hand met je servo.
en zeker HH aan laten staan met vliegen, maakt het een stuk makkelijker.
 
Laatst bewerkt:
Mooi dat je er achter bent,

zelf vlieg ik nooit met Heading Hold, en dat bevalt mij prima, het wordt op en gegeven moment een automatisme om tegen te sturen als er veel (zij)wind staat, met vliegen kun je hheading hold natuurlijk gewoon gebruiken, wel zou ik je aanraden om de heli aan te zetten en te starten met de gyro in normal mode.

na het opstijgen kun je de gyro dan in heading hold zetten als je deze op een schakelaar hebt gezet, ook kun je heading hold instellen voor Idle Up als conditie.

Als je de heli aanzet in heading hold modus met bijvoorbeeld de neus naar het noorden, en vervolgens de heli oppakt een op de helipad zet met de neus naar het oosten, dan zal de heli dit meteen na het opstijgen corrigeren en de neus naar het noorden sturen, dit kan tot gevolg hebben dat je schrikt en de controle kwijt raakt met alle gevolgen van dien

als je nog niet goed bekent bent met de werking van heading hold adviseer ik je om je goed in te lezen in deze materie op internet, voor je gaat vliegen moet je alle functies van de heli volledig snappen en een reactie kunnen anticiperen.

veel succes.
 
En even als aanvulling.
bij de sommige HH gyro's kan je door deze drie keer snel te schakelen van Rate naar HH de gyro centreren en zijn 0 stand daarmee opnieuw programmeren.
Centreren gaat bij veel gyro's ook door de stick drie maal snel van links naar rechts te bewegen (stilstand + Throttle hold).
En je kan tijdens de softstart van de regelaar (langzaam opspinnen) er natuurlijk ook even op letten dat de staartblaadjes vlak staan (indien niet evt.vlak sturen), dan gebeurd er ook niets.
Dat doe ik bij iedere opstart.
 
kan,
maar ik zelf denk dat 99% van alle heli piloten op dit forum HH aan hebben staan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als de heli met de hand hebt verplaatst met de gyro in HH, dan kun je gewoon met je rudderstick de tailblades ongeveer naar het midden (weinig pitch) sturen. Rare verdraaiingen krijg je dan niet bij het opstijgen.
Je functies testen moet je toch vlak voordat je omhoog gaat.

volgens mij moet je een aantal gyro's in HH opstarten. daarna pas terug naar rate-mode. Dit schijnt met de initialisatie van die gyro's van doen te hebben. Als beginner zou ik met HH beginnen.
 
Back
Top