Brandstofmotoren versus Electromotoren

Hallo iedereen, :p

Wie kan mij helpen om een goed alternatief in E-motoren te vinden voor een 15cc brandstofmotor.

Groet PHTB :confused:
 
Ik denk dat de Align 700MX(470KV) al aardig in de buurt komt om een .91 te vervangen ...

De Scorpion HK-5035-500KV heb ik al weten dienst doen in een Large Scale Heli ...

Greetz,
Filip
 
Filip, hier kun je niet zomaar op antwoorden, misschiend at het voor een heli wel klopt, maar voor een vliegtuig hoeft dit niet te kloppen. Een slowflyer heeft een heel andere vermogens kurve nodig dan een snelle racer.

PHTB zal toch eerst moeten opgeven voor welke toepassing je die motorwisseling wil hebben.
 
Brandstof motoren zijn inferieur (mag ik zeggen, want we zitten in het electro forum).
Het komt er op neer dat voor een hoop toepassingen 2takt motoren teveel toeren maken op een te kleine prop.
Een electro motor kan een prop draaien die precies voor het vliegtuig geschikt is, Daarom willen we weten wat voor vliegtuig je in gedachten hebt. Dan zoeken we de juiste electro aandrijving voor het vliegtuig.

Snelle jager? Sleepvliegtuig? Grote piper? 3D vlieger? heli ;-) ?
Allemaal net andere eisen.
 
Hallo Harold,
Het gaat hier om de Fieseler Storch van Aviomodelli, span 2080 mm, lengte 1400 mm en gewicht ca. 4800 gram. Geadviseerd wordt 10 à 15 cc. Kan ook electro, maar welke motor.Te vinden op www.krickmodelltechnik.de .
Groet Tom. (PHTB)
 
Motorisering Fieseler Storch (Aviomodelli)

Harold,

Voor een lipo van pakweg 5000 Mah, zijn er diverse, ik bedoel dan 3S, 4S, 5S en 6S.
Het voltage wordt steeds hoger, maar wat betekent dat voor de elctromotor. Wordt die dan krachtiger,sterker of is een xS met een bepaalde motor een betere combinatie ?
Zo je ziet er is nog veel onduidelijkheid bij mij. Misschien wil je mij dat uitleggen.

Met vriendelijke groet,

Tom Bootsman.
 
Hoi,

Vermogen is de som van Spanning x stroom. Dus hoe hoger de spanning hoe hoger het vermogen. (Bij gelijke stroom.)
De stroom zorgt voor warmte ontwikkeling in de accu, regelaar en motor door de inwendige weerstand dus heeft de maximale stroom een beperking.

Voorbeeldje.

Je hebt een 3s lipo van 11,1V nominaal en zeg voor het makkelijke 10Volt spanning belast.
De stroom die er loopt bij vollast is 30Ampére.

P=UxI Vermogen= Spanning x Stroom

10x30 = 300Watt

Nu heb je een ander motortje wat ook bij vollast 30A trekt maar dan op 6s lipo van even weer grofweg 20Volt.

20x30 = 600Watt.

Stroom is dus gelijk maar je hebt wel 2x zoveel vermogen.
Vandaar dat de grotere modellen vaak op hogere spanning draaien omdat er anders hele hoge stromen gaan lopen om het benodigde vermogen te halen. bv 400W per kilo vlieggewicht voor 3d vliegen en 200W voor sportief vliegen.

Maar ja een accu met meer cellen wordt ook zwaarder dus het is altijd een beetje de middenweg zoeken tussen capaciteit en spanning.

Gr. Dennis
 
Laatst bewerkt:
... Het voltage wordt steeds hoger, maar wat betekent dat voor de elctromotor. Wordt die dan krachtiger,sterker of is een xS met een bepaalde motor een betere combinatie ? ...
Het toerental van een elektromotor loopt rechtevenredig op met spanning. Dus ga je van 2s naar 3s dan zal toerental met 50% toenemen. In het algemeen rpm = Kv x spanning. Kv geeft alleen maar aantal toeren bij gegeven spanning, zegt niets over vermogen, kwaliteit of koppel. Je zou verwachten dat stroom ook met 50% toeneemt maar helaas, stroom stijgt veel sneller dan spanning (kwadratisch), de stroom zal met factor 2,25 toe willen nemen (bij gelijke propellor).


... Zo je ziet er is nog veel onduidelijkheid bij mij. Misschien wil je mij dat uitleggen.
Ben ik veel te lui voor :mrgreen: Wat leesvoer voor de donkere dagen, een kudde elektro links, oplopend in ervaring/kennis.

Radio Model Vlieg Club Cumulus uit Winssen (Gld) in Winssen??
 
Meer cellen betekend meer toeren.
Het is niet zo dat je een bestaand model zomaar met meer cellen gaat vlliegen,, maar het is wel bepalend bij de keuze van de totale aandrijving. Die zoek je uit voor een bepaald aantal celllen.
Om mijn pakketten zoveel mogelijk te kunnen hergebruiken, zoek ik de motoren uit op de accu´ s die ik al heb.


Voorbeeld:
Stel een bepaald vliegtuig van 1.8kg vliegt goed met:
3S, motor van 1000Kv, 40A.
accu 3S 4000mAh bijvoorbeeld

Een andere optie is dan:
6S, 500Kv en bij dezelfde prop maar 20A
accu 6S maar minder capaciteit 2000mAh

Je zou dat vliegtuig ook kunnen vliegen met 12S 1000mAh cellen op een Kv250 motor, maar dat is een beetje onzinnig. Dure regelaar en een vrij kleine motor met die Kv is schaars.

Bepaalde maten lipo´ s zijn populair.
- 3S in verschillende capaciteiten vanwege het makkelijke BEC gebruik.
- voor alle andere cellen aantallen zijn capaciteiten van 2000 - 5000 mAh goed verkrijgbaar tegen redelijke prijzen.

Maak je een groter vliegtuig van dubbel gewicht, dan heb je dubbel vermogen nodig.
Je zou dan een motor kunnen zoeken die op 3S 80A trekt, maar dan moet je ook flinke accu´s hebben. In dit vergelijkende voorbeeld 3S 8000mAh. Een ongebruikelijke maat voor lipo. Ook heeft hoge stroom nadelen (dikke kabels nodig, duurdere regelaars, verliezen, beschikbaarheid motoren)

Handiger is om met spanning omhoog te gaan en de stroom een beetje normaal te houden:
6S 4000mAh, 40A
Een 500Kv motor (van voldoende massa) met een grote prop.


Bi het uitzoeken van een motor bepaald het benodigde vermogen de massa van de motor (10% van totaalgewicht als vuistregel)
De Kv afhankelijk van welke prop, en welke stroom gewenst. Dit weer voor wat praktisch is voor de keuze van de accu´ s.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top