Probleem motor/regelaar Funtana .40

Beste modelvliegers,

Ik hoopte de juiste settings voor de regelaar van mijn Funtana te hebben gevonden,
maar helaas bleek vanmiddag dat er toch bepaalde dingen niet goed zijn :(.
Ik weet niet of dit probleem nou bij de motor of bij de regelaar ligt.


Het probleem is duidelijk te zien/horen in het filmpje, weet iemand welke settings ik moet toepassen om dit goed te laten werken?
Ik gebruiken een Turnigy AerodriveXp 90 SK Series 50-65 380Kv / 1820w, in combinatie met een Turnigy Super Brain 80A Brushless ESC, dit alles op 6s 3000 40c.

Dit zijn de settings van de ESC:
1186144175_6_3SuF.jpeg



Alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
je filmpje staat privé, werkt niet!
dus weet niet wat er fout is...
kan je die governor niet op off zetten?
is je throttle range gecalibreerd?
 
je filmpje staat privé, werkt niet!
dus weet niet wat er fout is...
kan je die governor niet op off zetten?
is je throttle range gecalibreerd?

Het filmpje staat op openbaar, dus die werkt weer.
De gouvernor heeft alleen de settings: Auto-Low-High
De throttle range is wel netjes gecalibreerd.

Overigens zie ik nu in de manual dat voor borstelloze motoren de PWM Switching rate op 8khz zou moeten staan.
Wat dat is weet ik eigenlijk niet, maar het valt natuurlijk altijd te proberen :)

Klinkt alsof je spinner los zit!
Die zit toch echt zo vast als een huis, en daarbij lijkt me dat ook niet echt een rede waarom mijn motor zou stoppen
 
Je houd dus heel het filmpje volgas?

Nee, maar op het moment dat je dat rare geluid (op 9 sec) hoort en de toeren zakken had ik wel gewoon volgas.

Hier is nog even een linkje naar de ESC-manual, misschien dat 1 van jullie hier nog iets in ziet wat ik over het hoofd heb gezien.

ESC-Manual

Hier ook nog de settings waar ik de keuze uit heb:
1186209480_6_fSx3.jpeg
 
Laatst bewerkt:
omdat je motor een lage KV waarde heeft zou ik in ieder geval je timing gewoon auto of laag zetten
ook kan een slecht contact van een van je motor draden een oorzaak zijn

ik had hier ook laatst problemen met een motor en dat lag aan de timing settings
als laatste oorzaak kan het een losse magneet in je motor zijn (vraag me niet waarom ik dat weet haha)
drupje secondenlijm doet wonderen
 
Bekijk inderdaad de motor en stekkers of er geen gebreken zijn.


Wat me opviel op de site van HobbyKing bij de SK motoren en dan de ratings bekijkt. Mensen bijna geen 5/5 stars meer geven maar veel minder, lijkt er op dat de kwaliteit minder is geworden.


Zoals deze vond ik ook wel gaar (hij had hem zo binnen gekregen)

50596818X968X24.jpg
 
Het lijkt erop dat hij onder hoog toeren in 1x een fase mist, of een aantal wikkelingen.

het zelfde als de motor hakkelt bij laag toeren als er een fase niet goed is.

probeer eens een andere motor als je die voor handen hebt, of een andere regelaar.

mvg Hans
 
Hoi,

Bekend probleem.
Je timing loopt er naast.
Tenminste zo klinkt het wel in het filmpje.

Een lid had er ook last van op een motor. Als hij heel rustig opspinde naar volgas werkte het vaak wel maar ging het net te snel dan liep hij naast.

Timing even in een andere mode proberen.

Als het niet werkt zou het kunnen dat er 1 fase meer weerstand heeft dan de andere 2 en raakt de regelaar wat van slag.

Groeten Dennis
 
beste arno kun je niet gewoon een normaal antwoord erop zetten.
waar wij vliegen zijn we beperkt met het gebruik van brandstof motoren i.v.m. geluid.
bovendien heeft brandstof zijn eigen problemen als je een echte oplossing hebt horen wij dit graag. we gaan eerst maar eens de timings proberen.
 
Ik begin nu toch echt te vermoeden dat dit een probleem met de calibratie was.....
Heb de throttle opnieuw gecalibreerd, en alles lijkt perfect te werken.
Nu dus maar weer naar het vliegveld voor de praktijktest...........

@ Droopy0025:
Neem je telefoon es op joh :P
 
Laatst bewerkt:
Ik kom net terug van het vliegveld, hij vliegt perfect!:banana:
Het was dus inderdaad een foutje in de throttle-calibratie.

Iedereen bedankt voor de tips!

Alvast Fijne dagen en een gelukkig nieuwjaar!
 
Back
Top