walkera 4g3 probleem (main rotor stopt na 20%)

hallo,

ik heb op ebay een walkera 4g3 gekocht.
mooi klein ding dat 3d aankan , het is een cp heli namelijk van 20 cm ofzo.
niet dat ik 3d kan maar wil ermee binnen hoveren oefenen zodat ik in de zomer klaar ben voor mijn trex600.

het probleem: uitgepakt , zender aan , heli aan battery gekoppeld , alles goed. ik hield em goed vast en gaf gas, dat doet hij maar als ik op 20% zit stopt de hoofdrotor , verder naar 100% doet ook niets , staartrotor blijft wel draaien.
gas naar 0% effe wachten en dan doet hij het weer maar steeds tot 20 of soms 30% gas en stopt de hoofdrotor weer.

wat zou dat kunnen zijn?
 
rtfm

ja en nee

iedergeval throttletrim op laagste stand gezet, probleem blijft.
als ik dus de throttle opvoer begint de hoofdrotor steeds harder en gaat ie bij 20 of 30 of soms 40% de hoofdrotor stopt. kan dus niet opstijgen.

ooo , weet het al , de heli heeft door dat ik beginner ben dus zit failsafe op.

zou de akku te weinig stroom leveren die erbij zit?
 
Lees eerst maar eens op het gemak de handleiding, zit er niet voor niks bij ;)

Heli's kunnen gevaarlijk zijn als je niet weet waar je mee bezig bent!

Groeten
 
Beveilging

Het zou kunnen dat de Walkera dezelfde ingebouwde beveiliging heeft als mijn SuHan; Deze zorgt ervoor dat de motor bij het opstarten niet spontaan gaat draaien.
Opstart procedure:
- zender inschakelen met handle op volgas
- heli inschakelen
- na een poosje geeft een led aan dat verbinding met zender OK is
- gashandle op 0
- motor reageert nu normaal op pos. handle

Wim
 
mijn SuHan;
- zender inschakelen met handle op volgas
- heli inschakelen
- na een poosje geeft een led aan dat verbinding met zender OK is
- gashandle op 0
- motor reageert nu normaal op pos. handle

1 tip voor mensen die die heli niet hebben: DOE DIT NOOIT!!!

Zender altijd gas op 0 voor je de heli aanzet anders gaat hij er vandoor zodra de esc en ontvanger opgestart zijn!
 
1 tip voor mensen die die heli niet hebben: DOE DIT NOOIT!!!

Zender altijd gas op 0 voor je de heli aanzet anders gaat hij er vandoor zodra de esc en ontvanger opgestart zijn!

99% van de esc's hebben een safe functie, bij aan zetten met 100% doen ze niets, OF ze gaan in de throttle scale modus.

hiermee kun je door met full throttle de boel aan te sluiten, daarna naa 0% te gaan, de esc "leren" wat bij jouw zender 0-100% is... zelf bij mijn 4#3b, en falcon 400 ook zo gedaan omdat hij eerst niet goed reageerde op throttle input (bij de 4#3b gekoppeld in normal mode aan pitch)
 
vol gas aansluiten

hi,

UPDATE:
ik heb de zender op volgas gezet , heli aangesloten op accu:
rotor gaat NIET draaien.
gas naar 0% en ja hoor bij 20 a 30% draaien/gas kapt de hoofdrotor weer.
(trouwens tailrotor blijft het wel gewoon doen, meer gas meer draaien , logisch)
gas werkt dan ook helemaal niet meer doet niets ook niet naar 10%.
gas naar 0% , dan hoor ik na 3 seconden een piep en werkt de gas weer , tot 20 a 40% en kapt ie weer. (geen piep betekend rotor blijft het niet doen)

accu heb ik goed opgeladen , heb een 2de accu erbij , ook goed opgeladen maar zelfde probleem.
kan dus gewoon niet opstijgen.

o als ik idleup doe (3d mode) dan werkt dat maar dan bij 20a30% weer rotor uit.
 
Laatst bewerkt:
kijk eens of je main motor niet te strak op je main gear staat. Als die te zwaar loopt, kapt de ESC van de main motor de boel af, omdat hij teveel amps draait.

Als dat niet werkt, kun je alle standaard connectors vervangen door micro deans stekkers. Die laten meer stroom door (hielp bij de 4g3 van een maat ook)
 
Probeer eens de motor op nullast te draaien, dwz loskoppelen van rotor enz
Volgt het toerental nu mooi de stand van de trotlle stick (op het gehoor te beoordelen) dan heb je ergens een probleem in het mechanisch gedeelte
 
update

Probeer eens de motor op nullast te draaien, dwz loskoppelen van rotor enz
Volgt het toerental nu mooi de stand van de trotlle stick (op het gehoor te beoordelen) dan heb je ergens een probleem in het mechanisch gedeelte

hoofdrotor leek niet te strak te zitten maar ja , ben leek.
motor van het frame afgehaald en : motor gaat gewoon door.

yippie!

maar nu, hehehe

ik zie in de hoofdaandrijftandwiel die op de motor zit een kleine wobbel als ik hem rond laat draaien , zou dat het kunnen zijn?
 
Hey

De piniongear hoort gewoon recht te zijn, is ie dat niet krijg je idd problemen zoals jij nu hebt!

Groeten
 
update

okay,

motor verder van hoofdgear afgezet.
hoofdgear rechtgebogen.

nu gaat ie soms wel even tot vol gas maar binnen 1 minuut kapt ie dan
toch weer. niet mee te vliegen dus als dat inflight gebeurd.

er zitten 2 speedcontrollers op , de battery is aangesloten op deze 2 speedcontrollers.
1 gaat naar de motor en receiver
1 gaat naar de tailmotor en receiver

uit de receiver komt ook een stroomkabel maar die is niet aangesloten.
probleem? kan namelijk wel gewoon de heli besturen na connect van battery
 
Laatst bewerkt:
Controleer ook eens alles op slip.
Met mijn eerste coaxiale heli had ik het volgende probleem:
- opstijgen normaal maar na een paar seconden verminderde de snelheid van de bovenste rotorbladen met als gevolg een (onzachte) landing
- bij manuele controle alles OK
- uiteindelijk bleek dat de borgschroef van een tandwiel niet goed in de vlakke asinkeping zat met als gevolg slip bij hoge rotatiesnelheid
Wim
 
okay,

motor verder van hoofdgear afgezet.
hoofdgear rechtgebogen.

Dit valt niet zomaar recht te buigen ;)
Wat is er eigenlijk precies krom? Het tandwiel of de as waar deze op zit?

Beste optie lijkt mij gewoon het motortje incl gear te vervangen voor een goede voordat je je ESC uitfikt!

Groeten

Edit: Heb je anders een foto van de motor & gear en van het losse kabeltje?
 
Laatst bewerkt:
update

heb ik ook nagekeken.

het tandwiel zit met een pen geborgt dus kan niet slippen.
ook wat olie gebruikt maar nog steeds loss of power
de motor ook beter op het hoofd tandwiel gezet.

damn, dacht hiermee lekker te leren hoveren indoor.
 
Dan zie ik maar één oplossing:
volledige demontage
stap voor stap terug opbouwen en na elke stap testen
Dit is waarschijnlijk de eenvoudigste manier om de boosdoener te vinden

Wim
PS Kan je de accustroom meten? Als het probleem vergezeld gaat met een plotse stroomtoename heb je te maken met een (mechanische) overbelasting van de motor
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heeft jouw zender van die draaiknoppen bovenaan zitten? de linker zou nmlk een throttle regelaar (kunnen) zijn. las dit net over de 2403 zender.
 
Heeft jouw zender van die draaiknoppen bovenaan zitten? de linker zou nmlk een throttle regelaar (kunnen) zijn. las dit net over de 2403 zender.

ja aan elke kant 1 maar die doen niets.
anyway , heb de heli meegenomen naar de vliegclub en daar zeiden ze , onbalans in de rotorbladen , heli schud ook.

nieuwe bladen eropgezet en het is nu wel beter , alleen bij veel gas kapt die omdat de swashplate tegen de nok van de hoofdrotoras aankomt.
 
Back
Top