Low Voltage Buzzer for 2S/3S/4S Lipo Battery

  • Topicstarter Topicstarter Marruk
  • Startdatum Startdatum
M

Marruk

Guest
Ik heb een week geleden een E-Sky Honeybee FP2 aangeschaft. Erg leuk om mee te oefenen. Moeilijk genoeg!
Nu heb ik er ook een Low Voltage Buzzer for 2S/3S/4S Lipo Battery bij zodat ik de lipo's niet leegzuig.
Maar het is mij nog niet helemaal duidelijk wanneer ik nou moet stoppen met vliegen en de lipo moet verwisselen. Is dat bij het eerste piepje of bij het alarm waarbij hij blijft piepen. Tijdens het vliegen kan ik de lampjes niet goed zien dus ik weet niet precies hoeveel lampjes er rood branden bij 1 piep (ik denk dat er dan 1 cel op het minimale zit)
 
De low voltage buzzer die ik gebruik geeft ook wel een piepje tijdens het vliegen; de spanning van de m'n lipo zakt wellicht op momenten dat de heli meer vermogen vraagt (bij opstijgen etc). Als hij blijft piepen is het tijd om de lipo weer op te laden en er blijven dan ook een of twee ledjes rood branden.
 
Ja, tijdens het vliegen geeft hij idd op een moment een piepje. En dan na een tijdje weer en de volgende piep die hij geeft is een "echt" alarm zeg maar. Als hij de 1e keer 1x piept en ik zet de heli aan de grond branden gewoon alle 3 de groene leds. Pas als hij idd meer vermogen gebruikt dan gaat 1 led rood branden.
Maar de één zegt; bij het eerste piepje gelijk landen en lipo laden. De ander zegt; bij het "echte" alarmpas te stoppen. Op internet kan ik het ook niet echt vinden.
 
Dat herken ik op zich ook wel met m'n e-sky lipo in de honey bee (m'n xtreme850mah doet het iets beter).
Ik vlieg m'n honey bee fp meestal tot ik merk dat de lipo het niet meer trekt. Op een gegeven moment merk je wellicht wel dat je veel 'gas' moet geven om te hoveren, dan is het echt tijd om te laden.
 
Ja, dat is ook weer zoiets. Mij werd verteld dat ik echt de lipo niet helemaal leeg mag vliegen.
 
Als je de lipo helemaal leeg maakt raakt ie beschadigt en kan laden onmogelijk of gevaarlijk zijn.
Als je bij het piepen meteen de lipo aan de lader hangt zit je altijd goed. Waneer je op dat moment nog even wilt of moet vliegen is dat niet direct een probleem.

Met de berichten en filmpjes van ontploffende/brandende lipo's maakte ik mij ook altijd zorgen dat ik een bom aan de lader had hangen. Gelukkig valt het wel mee, maar best wel voorzichtig mee zijn.
edit: http://www.modelbouwforum.nl/forums/%5Bfaq%5D-accus-en-laadtechnieken/20297-informatie-en-aandachtspunten-lipo-cellen.html
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een 3 cel lipo moet gevlogen worden tot hij 9 a 10 volt aantikt. Liefst 10 volt.

Alles daaronder is gewoon niet goed, en zal de levensduur van de lipo verkorten (want daar hebben we het over)

Dus, voltmeter erop en checken (heb je die niet, ze zijn niet duur en ontzettend handig, must have vind ik)
 
Betekent dit dus 3 tot 3,3 V per cell als je hem checked met een Lipo cell checker.

Het gaat eigenlijk om de voltages onder spanning, dus 3,3v tijdens het vliegen vertaald zich meestal naar zo'n 3,5v-3,7v per cel in de accu als je controleert met je accu lader of voltage checker!!

De meeste heli's zullen bij zo'n 3,70v per cel echt wel naar beneden gaan zakken (bij schaalheli's zelfs iets eerder door het hogere gewicht), dus eigenlijk zul je onder normale omstandigheden je lipo echt niet kapot vliegen.

Dat gebeurd slechts wanneer je vervolgens op de grond nog een poosje door gaat proberen weer op te stijgen. Kom je vervolgens onder de 3,30v per cel (niet onder spanning dus), dan zul je problemen krijgen die lipo weer goed op te laden. Sommige laders zullen zelfs weigeren te laden.

In feite kan op zo'n moment die lipo wel blijvend stuk gaan, maar eigenlijk is het meer dat die moeilijk op z'n oude niveau opgeladen zal kunnen worden. Het risico op explosie en brandgevaar stijgt wel aanzienlijk wanneer je lipo ooit onder de 3,30v is geweest per cel.

Dat is uiteindelijk ook waarom je op internet geen of tegenstrijdige informatie tegen komt. Het beste voor je lipo is gewoon om ver uit de buurt te blijven van die 3,30v ( per cel onder geen spanning). De meesten vliegen tot zo'n 11,75v-11,80v voor een 3-cel lipo en vaak vlieg je dan al zowat 8-10 minuten.
 
Het mag duidelijk zijn dat Voltage en Spanning hetzelfde zijn.....

3.7 volt naar beneden zakken.. tja, mijn heli gaat dan nog net zo hard omhoog als met 4.2volt(volle cel..)

11.75ish houd hier in dat mn lipo nog op 60 procent zit.. lijkt me wel heel voortijdig stoppen............ ik zit gemiddeld op 45 volt op mn 12s... (ong 3.75v per cel) wat ongeveer 25 procent is.(of 11.25 voor een 3s.)

Hoe hoger de C rating van de lipo, des te minder het voltage zakt tijdens het vliegen. ik heb 40c lipos, (2650 6s) waar ik rustig 60A continue uittrek waarbij het voltage maar 0.5 volt totaal zakt over mn 12cellen...
 
Ik denk dat je hier bedoelt het voltage onder belasting. Voltage IS nl spanning ;).

Dat ben ik echt niet met je eens. Voltage, spanning, stroom en ga zo maar door zijn echt andere dingen binnen de natuurkunde en betekenen niet zo maar allemaal hetzelfde.

Belast of onbelast is natuurlijk waar het om draait hier, dat klopt. Maar laat nu net spanning ook belasting betekenen binnen de natuurkunde. Zelfs niet alleen bij electriciteit en electrische spanning dus, maar ook bijvoorbeeld de spanning op een elastiek. Dan is het ongetwijfeld gemakkelijker voor te stellen dat er het een en ander ook belast wordt.

Ik had het ook niet over letterlijk electrische spanning wat weer meer specifiek over wat we meestal in Voltage meten en uitdrukken gaat. Het potentiaalverschil tussen twee punten in een electrisch circuit.

Denk je echter aan datzelfde elastiek op een moment dat er geen spanning of belasting plaatsvindt, dan zul je zien dat er andere eigenschappen gelden. Het elastiek zal bijvoorbeeld slap zijn en niet uitgerekt. Iets vergelijkbaars verklaart het verschil in voltage wat je meet tijdens het vliegen en later aan de lader wanneer je slechts meer passief meet.
 
Laatst bewerkt:
11.75ish houd hier in dat mn lipo nog op 60 procent zit.. lijkt me wel heel voortijdig stoppen............ ik zit gemiddeld op 45 volt op mn 12s... (ong 3.75v per cel) wat ongeveer 25 procent is.(of 11.25 voor een 3s.)

Je vergeet het verschil wat bestaat bij belasting. Onder belasting ís 11,25v ook zo'n 3,75v per cel. Dat is voor veel heli's het punt waarop de heli echt zal gaan zakken.

Ik denk dat de verwarring bestaat over wat vervolgens dan goed voor je lipo is. In feite kun je besluiten je lipo helemaal leeg te vliegen, maar verstandig is dat niet.

Overigens maakt de hoeveelheid cellen eigenlijk niets uit. Relatief gezien gaat het gewoon om dezelfde daling in voltage.
 
Je vergeet het verschil wat bestaat bij belasting. Onder belasting ís 11,25v ook zo'n 3,75v per cel. Dat is voor veel heli's het punt waarop de heli echt zal gaan zakken.

Wie had het over onder belasting? ik heb t over het voltage NA het vliegen;) 3.75 volt waarop de heli gaat zakken????????????????? waar komt dat vandaan... ik heb zoon mooie logger op mn esc zitten, en die registreerd gemiddeld zoon 43 volt, terwijl ik nog steeds stevig aan de sticks trek om die tictoc op hoogte te houden.....:confused:
 
Ik heb zo'n lipo guard van HobbyKing.
Fijn ding en telkens opnieuw heel nauwkeurig.

Als hij *tuut* *tuut* *tuut* doet terwijl het rode lampje flikkert, dan is het tijd om te stoppen met vliegen. (sterke formulering, ik weet het ;))
Bij het opladen kan ik dan telkens aflezen dat de batterij +- voor 85% is leeggevlogen.
Normaal vlieg je een lipo best maar voor zo'n 80% leeg, 85% lijkt me ook nog aanvaardbaar.

Vlieg je nog langer, dan neem je waarschijnlijk risico's.
Bij de HobbyKing lipo guard is vliegen tot constante *tuut* en een constant brandend rood lichtje 90% en meer leeggevlogen.

Maar dit wil je niet, de spanning zakt namelijk sneller op het einde van de capaciteit van de lipo. Bv. voor een 2200 mAh lipo mag je max. 2000 mAh leegvliegen, anders begeef je je in de gevarenzone en riskeer je de lipo te beschadigen.
 
hey jongens

hoe en waar sluit je eigenlijk die buzzer aan
heb sinds vandaag een honey bee en ben vrij nieuw in dit soort dingen

groeten smarty
 
ja oke maar ik snap hem nog niet helemaal haha

ik heb op die buzzer 5 pinnetjes zitten en de laadkabel heeft maar 4 gaatjes ;)

groeten smarty
 
Back
Top