T-rex 550E Scheve staart.

Hey allemaal,

ik ben samen met een vriend van me zijn heli aan het bouwen.
Nu komen wij het volgende tegen.

toen we de staart wilden gaan monteren zagen wij een deuk bij het uit lijngat van de staartrotor. ( Zie foto )

1196762816_6_hksz.jpeg


Toch maar de staart geheel gemonteerd en toen bleek dat de staart zo scheef als maar kan stond. ( Zie Foto )

1196762855_6_APnr.jpeg


We hebben gekeken of het nog gecompenseerd kon worden
maar in de montage is geen spelling mogelijk door de uitlijnsleuf- en gat.

Kneuzen dat wij zijn, denken wij dat dit een fabricage fout is.
Al verwacht je zoiets niet bij een merk als Align, toch??

Terug naar de leverancier nemen wij aan?
 
Die van de 700 is standaard scheef, maar geen nood: gewoon een beetje vijlen, staart rechtzetten en goed strak aandraaien.

Tim
 
Mijn 2 550's hebben dit ook. Zorgt dat de heli minder naar rechts leunt in een hover, je merkt t niet.
 
Staat heel de staart scheef, of alleen de vin?

Ik kan me zo voorstellen dat de heli bij bochtjes waarbij de staart power moet geven, deze de heli voorover duwt
Oftewel, gaat de heli dan geen ongewenste reacties geven terwijl je alleen rudder geeft?
 
Staat heel de staart scheef, of alleen de vin?

Ik kan me zo voorstellen dat de heli bij bochtjes waarbij de staart power moet geven, deze de heli voorover duwt
Oftewel, gaat de heli dan geen ongewenste reacties geven terwijl je alleen rudder geeft?


Het is de behuizing van de staartrotor die er scheef op komt, waardoor de vin en de staartrotor dus ook scheef staan.
 
De staart van mijn 550 staat ook een beetje scheef. Toen mijn 550 werd ingevlogen werd dit ook tegen me gezegd. Ik heb vervolgens geprobeerd om hem recht te zetten maar ook met weinig succes.
 
Raar dat het op zo'n grote schaal verkeerd in die staartbuis is gezet...

Persoonlijk zou ik wel proberen hem recht te zetten
Misschien een mogelijkheid om het gat een beetje bij te vijlen en de bovenkant weer op te vullen oid?
 
Ik zou het deukje van binnenuit terugduwen met de achterkant van een boor of iets dergelijks.
en het gat in hoogte richting iets uitruimen.
Als hij goed klemt hoef je niets meer te doen, kan je hem verdraaien, dan even een wikkeltje plakband op de buis, gaatje doorprikken en hem dan vastzetten.
Hij hoort gewoon in lijn te staan met je hoofdas.
 
Ik vlieg mn 1e met een belt(kan je de tail verdraaien) en de 2e ligt momenteel in puin.

Maar zoals ik al zei, dit is bij de 550(en 700E(!)) meegenomen in het design,(volgens een draadje op helifreak wat ik niet meer kan vinden.. uitleg van finless) zorgt ervoor dat je rechter kan hoveren.

Je kan het zo laten, of het plastic blokje waaarmee de tail vastzit een beetje wegvijlen.
 
Kan best zijn Anko dat Finless er ooit een draai aan heeft gegeven.
Maar ik vind het totaal niet logisch.
En zo scheef als in de foto hoort zeker niet ;).
 
Bij sommige 1:1 heli's staat de tail soms tot wel 12 graden uit t lood..;)

ja maar die vliegen geen 3d.
De staartgyro meet verdraaing om de hoofdas en regelt de staartrotor. Alleen nu heeft de staartrotor ook invloed op cyclic bewegingen en dit zal dan weer door de hoofdrotor gecorigeerd moeten worden.
Beste voor een 3d heli is dat iedere stuurfunctie alleen zichzelf beinvloed.

Dus lijkt mij de enige conclusie, gat veranderen zodat hij wel verticaal staat.
 
Zoals djamgils zegt, het is absoluut niet de bedoeling dan je staartas een verdraaiing heeft anders dan 90gr tov de hoofdas, moet precies haaks zijn!

De reden dat dit op 1:1 heli's soms anders is, is om het maximum take off weight te vergroten en ervoor te zorgen dat het CG niet perse onder de hoofdas hoeft te liggen!

edit: hier de statement van Bob "Finless" White
 
Laatst bewerkt:
t.o.v. van de aardkloot word de heli (overdreven uitvergroot) zijwaards weggeduwd door de staartrotor.
Dat is het gevolg van torque compensatie en thrust.
Hij wordt niet OMgeduwd, wat je wel doet als hij onder een hoek staat.
M.a.w.
Hangt de heli netjes met zijn zwaartepunt onder de rotor, wat het geval is bij onze heli's, dan heeft die schuinstelling 0,0 % nut, en ontstaat er een moeilijker te corrigeren situatie voor je gyro.
En een onzuiver 3D gedrag.
 
De tailrotor heeft sowiezo invloed op de cyclic, omdat de tail de heli naar links zal duwen.

Dit is niet juist.
Waar jij het nu over hebt is verandering van positie.
Cyclic is voor verandering van houding.
Dit is een zeer essentieel verschil!!

Zorg ten allen tijde dat de tail rotor haaks (precies 90 graden) tov de main shaft staat om een perfecte setup na te streven!!
Vijl gewoon het gat in de staartbuis een beetje uit, zodat je de tailcase kunt verdraaien op de boom.

Fijne jaarwisseling iedereen!

Tim
 
Staartbuis scheef T-rex 600 ESP Combo

Ik heb vorige week een T-rex 600 EsP gekocht. Ook daar is de staartbuis scheef op het model. Precies zoals de foto laat zien in deze discussie.
Hij vliegt hartstikke goed, ik vlieg verder geen 3D. Nou lijkt het alleen raar als je achter het model gaat staan.
Is het de moeite om dit probleem te verhelpen en hem recht te zetten, of zal ik er gewoon verder mee vliegen.
:confused::cool:
 
Laatst bewerkt:
Back
Top