Problemen met Sanyo 2700 en 1000 accu's

Beton

Vriend van modelbouwforum.nl
PH-SAM
Ik heb nu al een 3 tal ontvanger accu's (4.8V) van Sanyo die na ongeveer 1.5 jaar niet goed meer werken.
Het gaat om de HR-3U (AA-2700 mAh) en de HR-4U (AAA-1000 mAh). Witte cellen met oranje randje
Als ik ze oplaad en dan belast met 1 Ampere (2700) of 0.6 Ampere dan zakt de spanning gelijk naar ongeveer 4 volt. Dus een erg hoge inwendige weerstand. Het eerste jaar was dit ongeveer 5 volt.
Ik hou een logboek bij van mijn accu's en ontlaad en laad de accu's elke 3 maanden. Zodoende kwam ik er achter.
Op mijn vliegclub is al een kist gecrasht door een dergelijke accu ((HR-3U).
In principe laad ik met 0.1 C
Natuurlijk kan er een discussie ontstaan over hoe wel en niet te laden maar andere typen accu's houden het bij mij makkelijk 3 a 4 jaar vol.
Ik heb het idee dat de kwaliteit te wensen overlaat.
Zijn er meer goede of slechte ervaringen met deze accu's?
Advies van mij is om ze in elk geval regelmatig te testen!
 
Ik heb ook eens 2 nieuwe paketten (2700) gehaalt in de modelbouwwinkel.

Die waren ook niet 100% te krijgen van de eerste dag aan.
Die zijn dus terug naar de winkel gegaan.

Ik hoef ze niet meer , en als ze al 1,5 jaar in gebruik zijn zou ik ze niet meer in een model zetten.

Vlieg nu Eneloop

Mvg Johan
 
hoe lang hebben ze in de kast gelegen zonder te laden?

Ik gebruik ze regelmatig maar soms kan het zo zijn dat ik desbetreffende accu wat langer niet gebruik.
Daarom ontlaad, laad en test ik ze elke 3 maanden zoals eerder vermeld.
Ze worden dus nooit langer dan 3 maanden niet gebruikt/geladen/ontladen.
Dit lijkt mij voldoende en zoals ook eerder geschreven hebben andere cellen daar geen moeite mee.
 
Daarom ontlaad, laad en test ik ze elke 3 maanden zoals eerder vermeld.
Ze worden dus nooit langer dan 3 maanden niet gebruikt/geladen/ontladen.
Dit lijkt mij voldoende en zoals ook eerder geschreven hebben andere cellen daar geen moeite mee.
Ik neem aan dat we het over nimh accus hebben.
Deze leiden vaak aan zelf ontlading.
Na 3 maanden kunnen ze grotendeels leeg zijn.
Eneloops en andere low self discharge accus presteren beter op dat punt.
Ik zou in ieder geval altijd laden voor een dag vliegen en een keer goed testen zodat je weet wat de resterende capaciteit is.;)
 
Back
Top