HK 450 staart vraag

Hk 450


(heb het over de uitgaande as van de tail rotor)
Ik heb netjes de uitslag van de staart rotor in het midden gezet.
Maar nou wil de heli dus om zijn as draaien.

Nou kan ik dit weg halen door de trim te verzetten.

Als ik dan vervolgens stop met vliegen staat de uitslag niet meer in het midden.
Dan heb ik links ongeveer 6mm om te schuiven en rechts 3mm.

Hoort dit?

Ik heb er al iets grotere tail bladen opgezet .

Iemand tips of andere dingen die ik kan proberen?

Of zal mijn head speed niet genoeg ?
 
Hk 450


(heb het over de uitgaande as van de tail rotor)
Ik heb netjes de uitslag van de staart rotor in het midden gezet.
Maar nou wil de heli dus om zijn as draaien.

Nou kan ik dit weg halen door de trim te verzetten.

Als ik dan vervolgens stop met vliegen staat de uitslag niet meer in het midden.
Dan heb ik links ongeveer 6mm om te schuiven en rechts 3mm.

Hoort dit?

Ik heb er al iets grotere tail bladen opgezet .

Iemand tips of andere dingen die ik kan proberen?

Of zal mijn head speed niet genoeg ?

Kort gezegd..
Ja.

Maar volgens mij heb je de bladhouders er verkeerd op zitten..

Maak eens een fototje dat zegt veel meer..

Normaal kijk ik nooit of de staart schuif (die dus over de staart as heen en weer schuift) in het midden staat..
Normaal staat hij meer naar links (tegen de staart tandwiel aan)
En ik begrijp uit jou verhaal dat hij meer naar de staart bladen toe staat (rechts)
Dat kan wel maar dan moet je de staart bladhouders hebben omgedraaid en dan daarmee ook de gyro richting en rudder richting..

Benno
 
De trim moet je op 0 laten staan.

Zorg eerst dat de staart servo en de gyro goed staan (normaal of reverse).
Daarna moet je de gain instellen. De trim heb je niets aan.
 
De kop is nog nooit losgeweest.
die kwam kant en klaar aan.

En hij moet denk ik wel redelijk in het midden staan want anders kan die niet allebij de kanten gelijk reageren (denk ik).? (of hetzelfde effect hebben).

Heb net even geprobeerd met meer head speed en minder pitch
dus draaid de tail harder.
Waardoor die meer in het midden kwam te staan.

Volgens mij moet ik net zolang stellen met toeren en pitch totdat het acceptabel is?

Gyro staat alles goed (alleen had ik dus nog wat trim gebruikt )
Maar dat kon na de aanpassing van de head speed en pitch weer richting nul.

stap1_unbox-5.jpg


volgens mij kunnen de bladhouders niet verkeerd om.
 
!! Alle schroeven na lopen en loctiten !! Niet er van uit gaan 'dat voorgebouwd goed is'. Vaak zitten veel schroefjes los, en een los schroefje kan fatale gevolgen hebben bij een heli.

Je moet zorgen dat de tail pitch slider (mechanisch!) in het midden staat. (De control rod kun je aanpassen)
Vervolgens moet je op de gyro de LIMIT instellen, anders gaat de servo verder dan mechanisch mogelijk is en dat kan je een servo kosten. EPA op de zender instellen (van rudder) helpt niet, je moet de LIMIT op de gyro hebben.

Maar als je heli rond tolt is het een teken dat je gyro niet goed is. Of de GAIN staat te laag (gyro merkt niet dat hij ongewenste bewegingen maakt) of de gyro corrigeert verkeerdom. Je gyro kan namelijk op Normal en Reverse staan. Als hij verkeerd staat, gaat de gyro verkeerd om corrigeren met als gevolg dat hij als een gek gaat tollen. Er is dan ook NIET mee te vliegen.

Je gyro hoort alle bewegingen waar te nemen die jij NIET invoert met je sticks. In heading hold mode moet hij na een ongewenste beweging de heading (richting) weer naar de oude positie terugbrengen.
 
Nou het is niet echt dat ie rond tolt, maar wel wil gaan draaien en dat kan ik verhelpen door of rudder stick te bewegen, of iets te trimmen.

maar als ik dan getrimt hebt blijft ie mooi hangen.
dan stop je met vliegen en zie je die slider niet in het midden staan.

maar volgens mij zit het gewoon in de head speed. ?

hoe kan ik controleren dat de head speed overeen komt met pitch en tail?
 
Ik snap werkelijk niet waar je het over hebt.
Trimmen is niet nodig, je gyro zorgt gewoon dat hij voldoende pitch maakt op de staart om hem op de juiste heading te houden, MITS hij goed afgesteld is.

Dat de pitch slider na het vliegen niet in het midden staat klopt. Daar moet je je ook geen zorgen over gaan maken want in Heading Hold mode gaat je staartservo niet automatisch terug naar het midden als je de stick los laat. Bij Normal mode (of Rate mode) daarintegen wel.

Head speed overeen komen met staart toeren? Wat heb je daar aan?

Maar wat ik op maak uit je post is dat je staart hebt die weg drijft en dat je die corrigeert met je rudder input?
 
Waarom wil je zo perse horen dat je headspeed te laag is?
Als deze te laag is, zal de heli zowieso rare dingen gaan doen, niet alleen in de staart
Je hebt grotere bladen erop gezet, maar dit heeft niets met je probleem te maken.
Deze bladen geven je staart mogelijk meer kracht, maar kost ook meer energie om rond te slingeren. Soms als de servo niet snel genoeg is kan de staart dan zelfs eerder gaan hunten.
Als je staart te weinig kracht heeft, slaat hij bijvoorbeeld weg als je voluit up geeft. Dan kun je of pitch verminderen, of staartbladen vergroten, of headspeed verhogen

Je staart drift een beetje weg als je niets doet
Daar zijn een hele rits oorzaken voor, maar meestal is gewoon de gyro niet goed ingesteld
Dus, eerst de staartservo in het midden zetten, gyro in normal mode zetten.
De links zo instellen dat de slider in het midden van de as staat
Dan de endpoints in de zender op 100%
Trims en subtrims had je natuurlijk al op 0 staan. Die heb je nl niet nodig op de staart.

Dan de limit op de gyro instellen. Hoe je dit doet, moet je even in de handleiding van de gyro bekijken. Met deze instelling vertel je de gyro hoe ver hij mag bewegen.

Staat dat goed, zet je de gyro weer in heading hold modus.
Dan gaan hooveren, en niet meer naar die slider kijken, die staat dan idd niet meer in het midden. Dat hoort.
Is de staart een dweil, schroef je de gain omhoog
Begint hij heen en weer te slaan, gain omlaag

Begin die gain waarde aub niet te hoog, bij mijn ff10 begin ik meestal op 20 a 30%, bij de meeste heli's kom ik ook ergens rond die waarde uit

Dit is kort hoe je een staart afstelt
Gyro's afstellen is een wetenschap op zich, maar hoeft niet moeilijk te zijn.
Hoe een heli in elkaar steekt, staat in je handleiding, en staat erg vaak op foto's en in bouwverslagen vermeld, hoef ik dus niet te herhalen.

En zoals eerder gemeld, het feit dat het al inelkaar staat zegt niet dat het goed is. Altijd controleren, liefst zelf uit elkaar halen
 
He, je had het toch over je staart probleem ..
Als ik dan bladhouders bedoel heb ik het dan natuurlijk over STAARTBLAD houders..
dus niet over je kop..

Verder begrijp ik goed dat beginners op dit forum (maar daarmee ook bijna elk ander forum) niet terug kunnen vinden hoe iets ingesteld moet worden...

Dan maar weer een keer..

Gyro in de Rate stand zetten (met schakelaar op zender dat het lampje op de gyro uit is...)

heli op de grond zetten en op toeren..
zover dat hij licht wordt en om zijn as begint te draaien..
met de rudder stick dit corrigeren tot hij bijna stil staat..
Aftoeren en kijken naar je staart servo..
de Rudder stick dezefde kant op drukken die je net moest doen om de heli stil te krijgen..
De servo +/- 1 mm die kant op de staart buis schuiven..
zodat de staartbladen dus een beetje meer pitch krijgen..

Weer optoeren en weer proberen..
Net zo lang de servo heen en weer schuiven dat de heli bij opstijgen bijna stil hangt..
(langzaam weg draaien mag maar dan heel langzaam)

Dan pas de Gyro op HH stand zetten (lampje aan)

En ehh maak nog eens een foto van de STAART.....

Benno
 
Ik snap werkelijk niet waar je het over hebt.
Trimmen is niet nodig, je gyro zorgt gewoon dat hij voldoende pitch maakt op de staart om hem op de juiste heading te houden, MITS hij goed afgesteld is.
Trimmen kan wel nodig zijn zoals bij een Turnigy TR302-AD(telebee kloon denk ik), die moet je trimmen tot ie niet meer kruipt(links en rechts sturen en trimmen tot de servo stil blijft staan in de richting die je stuurt). Ik gebruik die gyro icm een hyperion staart-servo. Bij controle voor een vlucht moet ik 'm soms een paar tikjes bijstellen en dan werkt ie voor mij veel beter dan de HK401b.
 
@ Chrisdv: Heb je toevallig een linkje naar waar je dat vandaan hebt?

ps: hij heeft gisteren gevlogen!
 
Is niet zo heel verkeerd hoor,.
Ik trim de goedkope gyro's in HH ook iets bij afhankelijk van de temperatuur drift..
Hoort niet en niet alle gyro's kunnen er tegen maar het helpt wel..

Benno
 
Ik heb Jarno gisteren via MSN een heel eind op weg geholpen. Het bleek dat hij zijn gyro op Rate mode had staan en daar waarschijnlijk de gain niet goed had staan. Vandaar dat de staart weg liep.
 
Iedereen bedankt voor de antwoorden.

Zoals jullie kunnen zien heeft lochii mij super geholpen.

En werkt alles naar behoren.
 
Back
Top