Zwaartepunt bepalen

Hoe kun je, zonder verdere bouwgegevens te hebben, van een vliegtuig bepalen waar het zwaartepunt moet liggen?
Ik heb onlangs een motorzwever overgenomen van iemand, die er verder ook geen gegevens meer van heeft. Op mijn vraag waar het zwaartepunt moet liggen kreeg ik als antwoord "Een paar centimeter over de vleugel." Daar kun je natuurlijk alle kanten mee uit.
De accu kan over een drie centimeter verschoven worden en dat kan een wereld van verschil maken.
Het gaat om een Robbe Hit, met een kunststof romp en houtbouw bespannen vleugels. De motor is een Himax 2816 890kV met een 11x6 prop. De accu is een 3 cels 2200mAh accu.

Willem.
 
Hoi,

Voor een motorzwever, die vaak geen of weinig pijlstelling hebben en niet al te taps toelopende vleugels, is het redelijk veilig om aan te nemen dat het zwaartepunt op grofweg 1/3e van de koorde van de vleugel ligt. Vanaf de voorlijst gezien.

Als de koorde (van voor- tot achterlijst van de vleugel) bijvoorbeeld 21 centimeter is dan ligt het zwaartepunt op zo'n 7 centimeter van de voorlijst.

Ideaal gezien hangt het vliegtuig iets met de neus naar beneden als je hem op dit punt balanceert.

Let op dit is een vuistregel en geen garantie voor alle types/vleugelprofielen enz. Maar tot dusver heeft het voor mij altijd goed gewerkt.

Mark
 
Begin alvast maar...

[URL="
- Ik eet een bezem ...[/URL]

Deze post is net zo nutteloos als het verwijzen naar google ;)
Ik denk dat dat aan mij is om te bepalen. Bij zo'n reactie helpt een smiley ook niet echt...

Willem.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Willem,

de algemene vuistregel van 1/3 vanaf de voorkant van de vleugel gaat zeker voor (electro-)zwevers goed op.
Daarna meot je het zwaartepunt gaan invliegen. Helaas wordt dat vaak vergeten waardoor de vliegtuigen wel aardig vliegen, maar die van die clubmaat het toch net even beter doet.

Gezien het aantal berichten bij je naam, ga ik er van uit dat dat je wel bekend is.

Op een duits forum wordt nog even aangehaald dat je 'm niet moet overtrekken omdat hij dan wat giftig reageert: RCLine Modellbau Forum - Druckvorschau: Mit welchem Modell habt ihr fliegen gelernt? - Seite 9

Kortom, eerst wat sneller invliegen en waarschijnlijk een beetje rustig aan doen met de uitslagen op hoogte en richting, en als het kan veel expo in-mixen zodat de roeruitslagen rustig beginnen.
Vroeger (toen ik nog weinig centjes had) heb ik heel vaak naar de HIT zitten kijken in de Robbe-catalogus. Ik kan mij eigenlijk niet zo goed voorstellen dat hij zo giftig zou kunnen zijn, maar misschien werd hij te zwaar gevlogen door die duitser, wie weet.

Succes.
 
de algemene vuistregel van 1/3 vanaf de voorkant van de vleugel gaat zeker voor (electro-)zwevers goed op.

Nou....met een kleine nuancering als het mag. Wat voor type vliegtuig het is maakt niet zo veel uit, het gaat om de vorm van de vleugels. En eigenlijk ook het profiel maar daar hebben we het nu voor het gemak even niet over.
Vleugels die zuiver rechthoekig zijn (dus bij de romp net zo breed als bij de tip) of met tips die maar weinig smaller zijn dan aan de rompzijde, daarvoor gaat het aardig op. Zie ook de tekeningetjes bij die rekenprogramma's. Bedenk maar eens een rechthoekige vleugel en zie wat de waarde wordt.
Zodra vleugels pijlstelling hebben en/of erg taps toelopen wordt het lastiger, ook als ze op een (elektro)zwever zitten.
 
De vuistregel is ook 1/3 van het MAC, wat iets anders is dan de vleugelkoorde.

Voor topicstarter; ik ga er even vanuit dat de setup gelijk is gebleven. Ik zou er niet te moeilijk over doen, leg de accu in eerste instantie op het voorste punt van de 3cm schuifruimte. Een te voorlijk zwaartepunt vliegt hooguit lastig, een te achterlijk zwaartepunt vliegt NIET.

Dus je begint lekker vooraan met het zwaartepunt, en gaat er dan mee vliegen. Als hij dan heel erg continu snelheid zoekt en hard wil vliegen, en in rugvlucht veel down nodig heeft, of veel up trim in normale vlucht, haal je het zwaartepunt wat naar achteren.
 
...en in rugvlucht veel down nodig heeft...
Dat zal met een 3 kanaals niet meevallen..:D
Het is wel de bedoeling hem met de eerder beschreven setup te gaan vliegen.
Het moet eigenlijk de vervanger worden van de EZ. Die is wat windgevoelig. Ik denk dat de Robbe het, door zijn hogere gewicht, ruim 900 gram vliegklaar, en de brushless motor wat makkelijker zal trekken als er wat meer wind staat.
Die motor wil ik eigenlijk alleen gebruiken om 'm omhoog te krijgen en dan te gaan zweven.
De link laat de vorm van de vleugels zien.

http://www.xs4all.nl/~wmestrum/Robbe%20hit2.jpg

Ik ga, zodra het weer het toelaat eerst eens met die 1/3 vanaf de voorkant van de vleugel aan de slag en dan verder finetunen.

Willem.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie niet in waarom 3 kanaals iets met rugvlucht te maken heeft?!
 
Ik heb ooit 20 minuten rugvlucht gevlogen met een Dandy (op de helling van de Simmelsberg, Gersfeld/Rh[FONT=Arial, sans-serif]ön) en dat model heeft alleen richtings- en [/FONT][FONT=Arial, sans-serif]hoogte[/FONT][FONT=Arial, sans-serif]roer....
[/FONT]
 
Ja, ik volg het ook even niet. Zonder rolroeren kun je nog steeds een halve lus maken en dan zit je toch in rugvlucht. Als de vleugels voldoende V-stelling hebben, zal hij op rudder gaan rollen, dan zou je 'm ook rugvlucht in kunnen rollen..
 
Ik zie dat de vleugel taps is?
Is de voorlijst recht?
dan neem je de gemiddelde koorde, dus als die aan de romp 23 cm is, en aan de tip 19, dan heb je een gemiddelde koorde van 21 cm, dus cg op 7 cm ( 1/3 ) vanaf de voorlijst.
Goed kistje, die hit, en kan ook rugvlucht!!!(halve looping) :-)
 
Begin alvast maar...

BxV23eeYNzQ[/media] - Ik eet een bezem ...

Deze post is net zo nutteloos als het verwijzen naar google ;) ...
Je had eruit kunnen halen dat je met IxQuick en Google ook specifiek binnen een site (bv. MBF) kunt zoeken, met meer selectie-mogelijkheden, bijvoorbeeld zoeken op woorden van minder dan 4 letters.

Geef mensen een zak meel en ze verhongeren over paar maanden weer, geef ze een hengel en ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top