Omdat mijn oude koelkast compressor toch kapot was wilde ik wel is weten hoe dit ding nou eigelijk werkt. Dus heb ik van de week maar eens de slijptol er in gezet, en zijn ''kopje geligt''. Toen ik de bovenkant eraf geslepen had kreeg ik dit te zien.
Nadat ik het binnenste gedeelte eruit had gehaald kwam ik tot de conclusie dat het niet uit maakt of dat de olie er bij de ''inlaat'' of het ''dichtgeknepen pijpje'' word bijgevuld. Dit omdat bijde leidingen gewoon in de pot eindige zoals hieronder is te zien.
Toen deze vraag beantwoord was wilde ik wel is weten hoe dit ding werkt en waarom hij kapot gelopen was, dus ging ik op inspectie uit.
Het eerste wat me opviel was dat de drijfstang afgebroken was.
Dit was dus het gerammel wat ik hoorde... Dit zou kunnen komen omdat er wellicht te weinig olie in de pot zat, en dus niet goed gesmeerd heeft en heet en kapotgelopen is. Maar als er wel genoeg olie in de pot zit hoe komt deze dan boven?
Dit gaat door middel van schoepjes in de ''as'' van de rotor. Deze schoepjes trekken de olie omhoog zodat de ''krukas'', drijfstang en cilinder gesmeerd word. Hieronder zie je (als je goed kijkt naar de rotoras) het schoepje zitten.
Na wat meten lijkt mij dat er ongeveer 2cm olie in de pot zou moeten zitten, dan zit deze net onder de wikkelingen en zit de rotoras mooi in de olie. Het enige nadeel is dat je dit met een dichte pot niet of nauwelijks kunt meten. Dus dit blijf een beetje inschatten, voor zover dit mogelijk is.
Hierna ben ik eens gaan bekijken wat er achter het aluminium blokje zit. Hier zitten 2 klepjes in 1 voor de inlaat en 1 voor de uitlaat van de lucht. Het klepje voor de inlaat van de lucht word door het vacuum van de zuiger open getrokken zodat de lucht er in kan. (zie hieronder het klepje met daaronder een ijzerdraadje)
Net iets boven het inlaatklepje (zie foto hierboven) zit het klepje voor de uitgaande lucht. Als de zuiger de ingaande lucht comprimeert sluit deze de inlaatklep en opent hij de uitlaatklep. Zo kan de lucht alleen bij de uitlaatklep naar buiten.
Hieronder zie je het ''aluminium kleppenblokje tegenover het huis.
Maar wat zou er nou in de ''tonnetjes zitten?? Nou helemaal niks dus, zoals je hieronder kunt zien. Dit zou kunnen dienen als buffer voor het gas (freon) maar dit weet ik niet zeker. Ik zou niet weten waar dit anders voor zou kunnen dienen. (in de gaatjes onderin gaan de boutjes om de deksels vast te zetten)
Dus na de inspectie heb ik een goed beeld van hoe dit apparaatje werkt. Ook weet ik nu waarom er genoeg olie in de pot moet zitten en hoe het komt dat hij deze verbruikt. (doordat de olie langs de cilinderwand en de zuiger in de compressieruimte komt, dit is echter zeer minimaal)
Ik hoop hiermee meer mensen een beeld te geven van de werking van een koelkastcompressor.
Met vriendelijke groet
Niels van den Elzen