Moet er olie in een Koelkastcompressor??

In principe moet je geen koelcompressor olie gebruiken, want dat is olie die niet alleen speciaal geformuleerd is om te smeren onder aanwezigheid van Freon (en sommige Freonen hebben een ontvettende werking), maar deze olie is ook gevoelig voor vocht, én hygroscopisch.
Een gewone zuigercompressor-olie heeft met name geen of minder last van hygroscopie, én blijft beter smeren bij de aanwezigheid van vocht.
De verschillende olien kunnen elkaar bijten, dus het kan verstandig zijn om de compressor te spoelen voordat je hem in gebruik neemt (leeggieten, nieuwe olie in doen, half uurtje laten draaien zonder drukopbouw, en opnieuw verversen).

Als je aan een automatische olie/vochtafscheider kunt komen (eentje met een vlotterklepje dus) dan kun je de olie vanaf dat klepje gewoon weer terug laten lopen naar de ketel. Dan verbruik je de olie wat minder snel.
Het gaat ook met een buffervat met naaldklep, maar dan heb je altijd wat luchtverlies, en je zult de olie van tijd tot tijd moeten verversen vanwege dat er op den duur toch vocht in komt.

Aangezien de ketel bij deze toepassing atmosferisch is, kun je er gewoon een vuldop, aftapplug en niveauplug in maken. Een luchtfilter op het aanzuigbuisje kan overigens ook nooit kwaad, want alle aangezogen stof zal anders eerst in het oliebad terecht komen, en de olie in een soort Cif veranderen....
Voor degenen die het ding maar af en toe gebruiken is bovenstaand allemaal niet nodig, maar als je het op de goede manier aanpakt, kan zo'n compressor jarenlang in continue-bedrijf heel blijven. Kan reuze handig zijn als je vierentwintig uur per dag een gevuld luchtvat wilt hebben....

Groet, Bert

PS: hoe die tonnetjes precies werken, kan ik op de foto's zo gauw niet zien, maar hun functie ken ik wel....
Voorkomen dat er op welke manier dan ook, (te veel) vloeistof aangezogen word door de compressor, anders treed er vloeistofslag op, en dan is het rap afgelopen met de compressor....

Beste Brutus, als ik het dus goed begrijp kan ik beter gewone zuigercompressor olie gebruiken dan speciale koelcompressor olie.
maar moet ik voor in gebruiknamen van de zuigercompressor olie eerst zorgen dat de andere olie er uit is.
Mijn compressor hoeft niet continu te lopen, ik zet deze aan waneer ik hem nodig heb. Dus voor mijn geval zou af en toe bijvullen en eens in de zoveel tijd verversen genoeg zijn.
 
Heb inmiddels een doorgebrande motor van m'n Sil-Air compressor vervangen voor een koelkast motor echter wat ik niet begrijp is dat er geen extra olie/ waterafscheider op zat bij de uitlaat van de originele motor. Is het zo dat koelkast motor dan toch anders werkt? Ik zie inderdaad dat er parels olie in de transparante slang zitten voorheen kon ik dit nooit zien omdat de slang zwart was.

Vandaag maar de resten olie eruit laten lopen en door laten draaien zoals hierboven vermeld. Heb een flesje compressor olie in Almere gekocht daar moet het wel mee lukken. Hoeveel dat erin moet weet ik alleen nog niet. Vol of half plastic bekertje?
 
Mooi topic, ga ik misschien ook nog eens maken.
Als je op de afgeknepen leiding een slang zet met een Y stukje.
En je plaatst een peil glaasje op het voorfront ter hoogte van het gewenste olie niveau in de tank...en een vulslang aan de andere zeide van de Y
Dan doet de "wet van de communicerende vaten" toch gewoon zijn werk?
Weet je precies of er iets bij moet.
 
Laatst bewerkt:
Ik er een kleine hoveelheid olie in gedaan en er borrelde meteen alweer een bodempje olie uit via de slang....er moet dus best weinig in. Toch maar een extra filter ertussen zetten om restje vocht en olie op te vangen.
 
Ik er een kleine hoveelheid olie in gedaan en er borrelde meteen alweer een bodempje olie uit via de slang....er moet dus best weinig in. Toch maar een extra filter ertussen zetten om restje vocht en olie op te vangen.

Ik heb de olie in mijn compressor nog niet vervangen, maar wat ik graag zou willen weten hoeveel olie er in moet. Is dit dan ongeveer een half plastic bekertje of denkt u minder.

Tevens had ik het idee om de olie er doormiddel van een injectiespuit eruit te halen (door de vacuum), zodat ik niet heel de motor los hoef te maken en ik geen knoeiboel krijg. Zou dit mogelijk zijn?

Met vriendelijke groet,

Niels van den elzen
 
olie in de koelkast compresssor

Hallo Peter ,
zou je mij de foto`s willen mailen zodat ik ook een luchtpompje kan bouwen.
bij voorbaat dank.
Groet Henk



Beste Niels.

Ik gebruik zelf ook een koelkast compressor, al jaren zonder problemen.
Soms spuit ik er met 1 spuitbus een beetje WD-40 in, of wat ik op dat moment heb, dus geen speciale olie.
Hij loopt al jaren perfect.
Als je me PB't met je prive mail kan ik je foto's mailen, hoe ik het toen gemaakt heb.
Namelijk foto's op de site zetten is niet mij sterkste kant.
succes.

Groet PETER
 
Hoi allemaal ik heb ook een koelkast compressor ik heb hem al lang aan het lopen gekregen heb hem nu al weer 1 jaar maar op een duur begon ie te tikken en te schudden en te piepen


ik denk dat ie is vastgelopen maar krijg hem op geen enkele manier meer aan de praat (op mijn manier dan hea :P ) ik heb met wd40 geprobeerd kruipolie zonnebloem olie :P


maar krijg het niet voor elkaar :(


ik hoop dat iemand nog tips heeft :) hoor het graag






(opleiding electro voertuigen techniek )



MVg randy
 
Als het goed is zitten er 3 pijpjes aan, een inlaat, uitlaat en een 3e pijpje, vermoedelijk afgeknepen.. in dat 3e pijpje kan je smeerolie spijten door hem af te knippen(NIET SLIJPEN/ZAGEN IVM SPANEN!) en dan olie erin spuiten. vervolgens weer dopje erop of dichtknijpen, want zodra je m aanzet staat er druk op dat pijpje.;)

Bovenstaand is iig hoe het bij mijne zit.. doet t al een jaar of 5 probleemloos.
 
compressor

Mijn compressor motor werkt goed, het drijfstangetje op de motoras gaat ook heen en weer, alleen pompt hij geen lucht. Heeft dit met de klepjes te maken? Gerard.
 
Dat kan een oorzaak zijn.
Hoeveel uren heeft hij gedraaid?
Is de olie op of is hij te warm geweest en is de olie verkoold (zit dat nu tussen de kleppen)?
Ruikt het naar verbrande olie?
Is erg moeilijk van af hier te beoordelen.
 
Het ruikt niet naar verbrande olie, heeft een tijd terug wel vaak aangestaan, kan ik die klepjes schoonmaken? Waar moet ik op letten?
Bedankt voor de reactie, Gerard.
 
Compressor

Een compressor met een type koelkastmotor.
Let er op dat alle nodige delen voor de veiligheid op de compressor aanwezig zijn en juist werken.
Een koelkast compressor is geen speelgoed.
Een compressor kan vaak 40 bar druk maken.
Ook vacuum kan deze compressor maken.


upload_2022-6-6_18-2-50.png


Je hebt een deugdelijke luchttank (max 8 bar werkdruk) nodig.
Een pressostaat die afslaat bij voldoende druk, max 8 bar.
Die pressostaat heeft ook een afblaasklep om de vrij aanloop van de compressiepomp te garanderen.
Bij de afblaasklep hoort ook een keerklep om lucht terugstroom uit de tank te voorkomen.
Een goed werkende overdrukklep op de luchttank

Een kogelkraan aan de uitgaande kant van de luchttank.
Dan als laatste een olieafscheider en een lucht reduceer om de gewenste werkdruk in te stellen.
Een snelkoppeling is niet echt een luxe.

En dan de elektriek hoe sluit je 230 volt op de pomp aan?
Soms heb je het geluk dat aan een gebruikte compressiepompje nog een aansluitsnoer zit.
Dit aansluitsnoer moet op de pressostaat aangesloten worden.
Dan heb je een werkschakelaar en een aansluitsnoer nodig.

Olie moet in de compressor altijd aanwezig zijn.
Bij mij vul ik deze na controle met SAE 10.



Bouw een compressor zoals beschreven alleen als je echt ter zake kundig bent.
Mocht er iets fout gaan, eigen schuld. En misschien vette pech.


Let op!
Een koelkast compressor is echt geen speelgoed.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Koelkasten moet je inleveren. De vroegere gassen uit oude koelkasten zijn heel slecht voor het milieu, en de gassen uit meer recente koelkasten zijn extreem brandbaar.

Gewoon NIET aan beginnen. Compressortjes zijn tegenwoordig zo duur niet meer.
 
Er worden nog steeds vacuum bouwsels gemaakt, nog erg blij met de topic. Alleen nu wat verder zoeken dan de milieustraat.
 
Back
Top