Hoeveel Ampere Lipo laden

Hoi Mensen,

weer eens iemand die nieuw is in het Lipo land. Ik heb een heli gekocht (trex 450 sport), met een 2200 mAh, 4C. Nu ben ik hem met 500 mAh aan het opladen (uiteraard) gebalanceerd. Is dit goed, te laag en kan het kwaad?

Dank jullie!

Ps. fijne kerstdagen gewenst.
 
Super, bedankt voor de reactie! Het blijft lastige materie, maar de volgende keer kan ik hem dus makkelijk op 2 ampere laden (als ik het goed begrepen heb).

groeten
 
Super, bedankt voor de reactie! Het blijft lastige materie, maar de volgende keer kan ik hem dus makkelijk op 2 ampere laden (als ik het goed begrepen heb).

groeten

Heb je al eens de zoekfunctie gebruikt?
Heb je de FAQ selectie over accu's laden doorgenomen?
Heb je alle topics onder de jouwe al eens doorgenomen?

Ik weet het, ik klink zeer onvriendelijk maar het verhaaltje van Bertus is ondertussen ook al in ten treure gepost en het zou niet moeten, zeker als je beseft dat veel beginners op welk gebied dan ook meestal met dezelfde vragen komen.
Mijn motto is: Vragen is goed, eigen onderzoek is beter!

Waarschijnlijk staat op je accu naast de C waarde voor het ontladen mogelijk ook de maximale C-waarde voor het laden welke voor 99% standaard 1C is.
 
Tot dusver laad ik al mijn lipo's altijd met 1C. (Behalve die éne waarop staat dat ik hem met 5C mag laden.)
Nou zie ik pas op een nieuwe 3S 3000 mah Turnigy lipo staan, in kleine lettertjes: Niet met meer dan 2C laden.
Kennelijk kan ik dus wel met 2C laden. Of is het beter om maar gewoon 1C aan te houden?
 
Tja, meningen verschillen hier..

Voor een 2200mah maakt het slechts 5 minuten laadtijd uit (1 of 2c laden)... (uitgaande van 3.80 volt per cel als je gaat begint met laden). Ik laad ze altijd met 1c. Ongeacht wat ze mogen.... En heb ik haast , dan met 2c , maar de optie fast charge, geeft meer tijdswinst, omda thij dan stopt met laden op 1/10 van de c laadstroom. Het laatste beetje gaat altijd enorm traag, en dat voor een 3 tot 400 mah.... (op een 2200 gemeten dan he??)
Percentueel is he tmet alle lipo's zo...

Vandaar dat 1 of 2 c ook niet veel uitmaakt, het is slechts in het begin dat hij die volle 2c haalt, daarna zit je al heel snel weer op 1c...
 
...maar de optie fast charge, geeft meer tijdswinst, omda thij dan stopt met laden op 1/10 van de c laadstroom.
Ja die optie heeft mijn lader ook, misschien valt daar meer tijdswinst te halen dan in 2C laden.
Het is niet echt een halszaak voor mij; bij elk van mijn modellen heb ik twee lipo's, de keren dat ik op de club laad zijn sporadisch, doorgaans gebeurt dat als ik weer thuis ben en dan maakt het niet zo veel uit hoe lang het duurt.
Bedankt in elk geval!

Oh enne... die kerstmuts kan wel weer af hoor... :x-mas:
 
Laatst bewerkt:
Tot dusver laad ik al mijn lipo's altijd met 1C. (Behalve die éne waarop staat dat ik hem met 5C mag laden.)
Nou zie ik pas op een nieuwe 3S 3000 mah Turnigy lipo staan, in kleine lettertjes: Niet met meer dan 2C laden.
Kennelijk kan ik dus wel met 2C laden. Of is het beter om maar gewoon 1C aan te houden?
Mijn graupner lipo4 ladertje is niet instelbaar maar laad dergelijke(nanotech)lipos automatisch veel sneller op.
Hij kijkt naar de inwendige weerstand en stelt een bijpassende laadstroom in.
Opvallend is dat de laadstroom hoog blijft tot heel dicht bij 4.2V per cel.;)
 
Das ook nog een optie op mijn lader, nooit gebruikt eingelijk....
Das lipo auto charge... Hmms eens een keer proberen wat hij dan doet....
 
sorry maar even een vraagje ik heb een elecktro auto schaal 1/10 met brushless motor en bijpassende regelaar die lipo's en gewone accu's "herkent" Ik rij nu nog met gewone accu's (omdat ik er daar nog wat van had liggen)
Mijn vraag is maakt het enig verschil of je gewone 7,2 volt accupacks of 7,4 volt lipo's gebruikt. Mijn gewone accu's zijn langzamerhand aan vervaning toe en ik twijfel of ik op lipo's moet overgaan.(ik heb wel al een lader voor lipo's)
ik rij nu met 7,2 volt 3200mah accu's
 
7.2 of 7.4v maakt niet uit, de vraag is als de regelaar een LiPo cut-off kent.
 
Om de puntjes op de i te zetten, de stroom zal willen toenemen met (7,4/7,2)² = 1,05, 5% extra, worst case. Ervan uitgaande dat de inwendige weerstand van de nieuwe accu in de buurt ligt van die van de NiCd accu.

Motorstroom loopt sneller op dan spanning, loopt op met kwadraat van spanning. Een motor kun je niet beschouwen als een eenvoudige weerstand, daarbij loopt de motorstroom net zo snel op als de spanning (rechtevenredig).
 
Laatst bewerkt:
Back
Top