Volgens mijn absoluut feilbare kennis klopt dit niet. Een uniek ID (GUID) is een zaak van de zender. Of je een verkeerd model kiest heeft daar niks mee van doen. Want de ontvanger in model A en de ontvanger in model B hebben allebei met dezelfde zender, dus hetzelfde ID te maken, de modelherkenning moet duidelijk ergens anders op gebaseerd zijn.
Jammer dat je wederom uitgaat van je eigen vooringenomen mening, want dat is dus niet zo. Ik heb het getest met 4 Turnigy 8ch ontvangers en 3 HK 6ch ontvangers en twee Turnigy 9x zenders.
Als je een ontvanger bind met zender A en je pakt vervolgens model 2 in je zender A en je bind daarop een 2e ontvanger, dan zul je nooit met model 1 van zender A die 2e ontvanger kunnen vliegen. (2e in de zin van voor model 1 heb je ook al een ontvanger gebind met zender A, dus niet 2 ontvangers op 1 model ofzo).
Ook kun je níet met zender B op model 1 díe 2e ontvanger kunnen vliegen.
Kortom, er wordt een ID gedeeld. Dat kán zoals ik al elders aangaf op een aantal manieren gebeuren en in dit geval wordt ook echt gewoon een identificatie van de zender meeverstuurd. Anders zou de andere zender op z'n minst storen en dat doet die niet. Hij kan de ontvanger echt pas aansturen wanneer ze gebind zijn. Kortom, er zit zowel een ontvanger ID als zender GUID in het Turnigy 9x zender/ontvanger systeem. Het gaat om digitale informatie die verzonden wordt, een identificatie reeks is echt heel eenvoudig mee te zenden, zelfs met FHSS.
Ik vraag me in alle eerlijkheid en met alle respect dan ook een beetje af waar de eigenwijsheid in je opmerking vandaan komt.
Volhout zei:
1/ Ik vlieg mode1 inverted gas. Stom natuurlijk, maar zo heb ik het geleerd. De V2 software kon hiermee niet omgaan. Geen throttle trim aan de "idle" kant, geen throttle alarm.
2/ Ik vlieg veel modellen met 2 rolroer servo's. Met de V2 software zit servo2 op CH7. En ik kon (toen) bij HC geen 8 kanaals ontvangers bijkopen ...jaja backorder.
Als ik je goed begrijp voor wat betreft 'idle' dan zijn die trims zijn er wel hoor. Je hebt voor elk kanaal in ieder geval sowieso trims aan elke kant en je kunt ook bijbehorende end points instellen.
Ik heb het net gecontroleerd maar inverted gas maakt niet veel uit. Bij mij begon mijn snelheidscontroller te protesteren dat ik met volgas m'n model aan zette (stick naar beneden). Ik had op dat moment de trim overigens gewoon op m'n gebruikelijke stand geheel naar onderen staan (-30%).
Mogelijk werkt dit maar op 1 manier en bleef daardoor de motor lopen bij jou alsof het niet werkte? Dat zou betekenen dat je de gas trim niet naar boven moet zetten, iets wat ik eigenlijk meer per toeval gedaan had net.
Misschien mis ik hier iets, ik weet het niet. Ik zal morgen eens wat uitgebreider kijken.
Voor wat betreft je gas alarm kan ik wel kort zijn, dat ligt aan je snelheidscontroller denk ik, want als ik bij mijn mode 2 Turnigy 9x het gas omkeer en vervolgens de zender aanzet en het model aanzet met gas naar beneden (vol gas dus), dan hoor ik mijn motor en ESC protesteren dat ik eerst gas naar het nulpunt (naar boven dus) moet sturen.
Kortom, als ik het goed begrepen heb, dan ligt dit niet aan de zender.
Een ander alarm voor wat betreft gas heeft de zender verder niet, ongeacht de modus of manier waarop je vliegt. Maar ik kan me voorstellen dat een alarm handig kan zijn. Hoe is dat bij je huidige firmware geregeld?
Alleen wanneer je idle up of andere knoppen op een afwijkende stand hebt staan, zul je een switch error alarm horen. Persoonlijk maakt mij die herrie niet zo uit, wat vervelender is is dat de zender het tot zeker 6V zou moeten doen en dat al bij 9v de zender constant gaat piepen dat je zender leeg raakt.
2. Ja, kanaal 1 tot en met 4 zijn inderdaad gereserveerd voor wat zij aannemen de standaard besturing Elevator, Ailerons, Gas, Rolroer, (kanaal 5 zien ze als Gear) etc., máár...;
met Prog.Mix en vervolgens een nieuwe Mix (Mix1, niet vergeten op Act te zetten) kun je een willekeurig kanaal mixen met een ander kanaal. Als je dus op kanaal 6 dat tweede rolroer wilt hebben dan kan dat ook. Je moet dan vervolgens de 1e FLP kiezen (dat is bij Glider als modeltype overigens) bij die mix als de Slave en je moet Aileron kiezen als de Master. Dan zal dat gewoon moeten werken zoals je gewend bent. Ik vlieg ook kisten met ailerons met twee servo's en dat werkt op die manier gewoon.
Het zou als ik eerlijk ben ook wat vreemd zijn wanneer dit niet op redelijk logische wijze zou functioneren. Je ontvanger maakt niet uit, omdat je de kanalen gewoon kunt toewijzen. Wel moet je qua namen dan opletten hoe ze het noemen, maar dat kun je zien bij de Display functie in het menu. Kanaal 1 t/m 8 inclusief hoe ze ze noemen.
Maar ik kan me voorstellen dat die open source firmware sowieso bijzonder interessant kan zijn. Het is naar mijn idee 1 van de sterke punten en zelfs een uniek gegeven. Ik heb er zelf nog geen behoefte aan gehad, maar aangezien ik twee zenders heb zou ik 1 zender best kunnen flashen naar een ander firmware.