Zelfbouw 14v 45/55 ampere acculader/generator.

Laatst toch op het werk wat aan het knutselen gegaan .
Ik had al een honda gxv120cc motor en een oude dynamo.
De honda motor op de kop getikt voor 40 euro ,volgens de eigenaar kak motoren [tuurlijk]
De motor heeft netjes nieuwe zuigerveren gekregen hoewel dat niet eens echt nodig was .
Want de zuigerveren zaten vast door zand ???

Gelukkig geen krassen in de cilinder ,en liep na de veren te hebben vervangen weer prima .
En zie hier het resultaat.
nr212vgen.jpg

nr112vgen.jpg


Nu nog een echte poelie en v snaar ipv de polycord .
En als je hem eerst even laat voelen aan de 12 volt werkt hij ook als generator.

Groeten Wiebe.
 
Euh ja.. juist.

Zou dit nou ook werken met een 24v vrachtwagen dynamo? dan kan je tenminste 6s op vol vermogen volknallen....

Dus gewoon motor-> Dynamo-> 12v bufferaccu=aggregaat?
 
Dit idee heb ik vroeger ook in gedachten gehad maar dan voor de audio installatie in mijn auto waarvan de stroompieken tot ver boven de 100A uitstaken en dan gevoed door een degelijke 220v wasmachine motor. Misschien wat lawaierig maar 14v/70A is wel lekker.

Als je hem als voeding gaat gebruiken is het gebruik van een accu wel verstandig, die zal de spanning maximaal stabiliseren waardoor je lader minimaal van slag raakt.
 
Roelof ,
Het klopt beter er aan accu als buffer als je gaat laden .
Hij moet toch eerst spanning hebben om te werken ,dus eerst 12v er aan het veld opwekken en dan kan de spanning er weer af.
Maar aangezien er dan al een accu tussen zit kun je hem net zo goed laten zitten .

Anko .
Natuurlijk zou dit ook kunnen met een 24v dynamo ,wel een 24v accu gebruiken dan .

Ik heb dit meer in elkaar gezet voor de heb en als mijn auto/motor zonder volle accu staat is het natuurlijk goed laden ,ik denk 1 kop koffie en starten .

Hoeveel rendement zou een auto dynamo hebben 50%???

Groeten Wiebe.
 
> Hoeveel rendement zou een auto dynamo hebben 50%???

Weet niet hoeveel, maar veel meer dan 50%, anders wordt dat ding veel te warm. bij jou 70A moet hij dan bijna 1 kW verstoken bij 50%

Leuk in elkaar gezet trouwens.

Bart,
 
Bij een rendement van 50% heb je bij 12 volt en 70 amp een motor van ± 3pk nodig om voldoend kracht te hebben, dus die van een wasmachine zal niet voldoen.
 
Hi, goh lees ik nu 24 volt vrachtwagen accu ????
Mijn idee:

24 volt dynamo van lkw, dan een dikke ups welke met 2x12v word aan gesloten.
Knal er een dikke vrachtwagen accu in, modificeer de ups daty hij altijd aanslaat., en voila!
Case closed!

Edit: Rendement is laag bij een dynamo zonder permante magneten , ligt op zon 60 tot 65 procent.
 
Laatst bewerkt:
> Hoeveel rendement zou een auto dynamo hebben 50%???

Weet niet hoeveel, maar veel meer dan 50%, anders wordt dat ding veel te warm. bij jou 70A moet hij dan bijna 1 kW verstoken bij 50%

Leuk in elkaar gezet trouwens.

Bart,

Bart jij was toch degene met de benz bus ,
Werkt die generator een beetje naar tevredenheid?

Groeten Wiebe.
Ps las ik net dat ik toch beter de lamp aansluiting kan monteren schijnt hij eerder amps te leveren .
 
Bart jij was toch degene met de benz bus ,
Werkt die generator een beetje naar tevredenheid?

Groeten Wiebe.
Ps las ik net dat ik toch beter de lamp aansluiting kan monteren schijnt hij eerder amps te leveren .


wiebe


schitterend gedaan !!! een goed idee
mooi werk

PS: en 2 vrachtwagen accus van 24 volt in parallel.....
is dat ook geen oplossing?
(weegt wel stukken meer maar is goedkopen en thuis oplaadbaar....)

steffe

steffe
 
Kan maar ik heb deze lade/generator gemaakt voor de lol.
De spullen waren er ,moest alleen nog in elkaar .
Ik heb er niet echt gebruik voor zeg maar .
Maar de volgende keer als de motor/auto met een lege accu zit gebruik ik hem .

Groeten Wiebe.
 
Ron .
Omdat als ik het setje echt economisch achter mijn pure sines omvormer plaats .
Dus met een zo laag mogelijk toerental laat lopen afhankelijk van de belasting,
De polycord begint te slippen over de niet ronde poelie van de dynamo.
En de cord werkt ook een beetje als elastiek op bepaalde toerentallen.
En Wiebelt /zwingt dan best wat heen en weer.

Ik heb er nu een v snaar op zitten en een tapierloc poelie .
Werkt echt mooier minder spanning op de snaar en geen slip meer bij lage toerentallen.

Het polycord werkt prima op mijn werk ,[bowlingmachines] op een lager toerental .

Groeten Wiebe.
 
Hier een filmpje van de eerste loop van die van mij.
Heb hem nu prima aan het lopen, is een 170 CC 5.5 PK.
Heb hem nu onder een belasting van 300 watt getest en moet zeggen de motor geeft er geen kik om.

Hij staat nu ook stil op zijn plek ,niet zoals op het filmpje, tril dempers er bij gezet.
Heb er ook nog een lipo pakket er aan hangen om alles stabiel te houden.
Bij piek vraag vermogen zakte de spanning te ver in en daar door schoten de amp. behoorlijk omhoog.
De lipo is via een aangepaste balancer aangesloten die de cellen wel in de gaten houd.
Zal eens een nieuw filmpje maken.

gr :cool:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Geweldig ,
Wat voor een motor heb je gebruikt ?
En wat voor poelie heb je op de motor zitten [grote]
Mijn overbrenging is ongeveer 1op3 3 op de motor 1 op de dynamo.
Als je namelijk echt vermogen gaat vragen komt dit de koeling vd dynamo ten goede.
Die werkt het best bij ongeveer 7000toeren.

Groeten Wiebe.
 
Geweldig ,
Wat voor een motor heb je gebruikt ?
En wat voor poelie heb je op de motor zitten [grote]
Mijn overbrenging is ongeveer 1op3 3 op de motor 1 op de dynamo.
Als je namelijk echt vermogen gaat vragen komt dit de koeling vd dynamo ten goede.
Die werkt het best bij ongeveer 7000toeren.

Groeten Wiebe.
Dan zit ik te laag met het toerental, ongeveer 3500 .
Heb de polie op de motor van een vespa brommer en is de grootste die ze hadden.
Ik heb nog plaats genoeng om een groter polie te plaatsen.
De motor is weer een copy honda ,geen idee van merk.
Hij ziet er nu zo uit:







Het display is voor de opgenomen ampre's , kan je direct zien hoeveel er verbruikt wordt.

gr :p
 
Super ,mooi staaltje zelfbouw .
Ach je kunt de temp af en toe meten /voelen vd dynamo.
Je hebt er een mooie shunt in zitten voor het meten vd stroom .
Kun je het toerental ook nog regelen ?
Dat scheelt een hoop herrie als je maar zeg 10 ampere gebruikt .

Het lijkt op de foto dat je je oil alert niet meer gebruikt ??
die functie kan heel handig zijn .

Groeten Wiebe.
 
Hier een filmpje van de op/om bouw:


De oil alert is inderdaad los ivm dat deze defect is , moet eens zoeken naar een andere.
Kijk ook zelf naar de oliepeil ,tot nu toe alles inorde.

Ga hem binnen kort buiten proberen onder vollast .
Voor de koeling van de dynamo maak ik nog wel externe koeling.

gegeroet :cool:

De achtergrond muziek is van "Martin" ,oom van mijn vrouw....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heel netjes, die 12V aggregaat. Mij complimenten.
Heb je geen last van fluctuerende spanning, want zonder accu zijn die dynamo's toch niet zo stabiel ?

Oeps, ik zie dat er nog een vraagje staat voor mij. Bij deze :
Ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn 24V /1kW aggregaat nog maar 1 maal gebruikt heb. Mijn accu pakket in mijn bus is groot genoeg voor 7 vluchten met mijn grote extra.

Ik moet nog steeds een goede uitlaat maken want dat ding maakt gewoon een pokken herrie. Ik heb daar eigenlijk een uitlaat spruitstuk voor nodig voor die Honda 160cc( ik wil de originele niet kapot zagen ).

Bart,
 
Back
Top