Hellingvliegen Langevelderslag

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door Fotor, 12 dec 2008.

  1. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Morgen ziet er goed uit mannen. Ik ben er denk ik rond half één.
    Zijn er nog gegadigden?
     
  2. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Helaas aan het werk (vreemde opmerking voor de leukste baan van nederland haha)
    Ik zag wel dat het weer tijd wordt om het talonetje achter in de wagen te houden want de maasmond had goed vliegen geweest vanmiddag
     
  3. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik word morgen ook helaas de hele dag op kantoor bezig gehouden. En kantoordagen zijn niet de ideale dagvulling van mensen met de op-één-na-leukste baan van Nederland.
     
  4. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Ben van plan om er om ongeveer 10.30 te zijn als de voorspelling van het weer gestand blijft. (kan niet te lang blijven)
    (eventueel meerijders uit Den Haag welkom: vertrek Voorburg 9.45: geef PB)
     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2011
  5. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Ik heb van 10:00 tot 11:00 een vergadering, daarna meteen naar de LVS.
    Rick
     
  6. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.322
    Locatie:
    Harderwijk
    In een opwelling, vertrok ik vanmiddag alsnog naar LVS. Bij Schiphol regende het nog steeds... maar ja dan rijd je maar door. Eenmaal bij LVS was de regen zo goed als opgehouden, maar... de wind bleek heel zwak en bijna pal noord!
    Gelukkig had ik, behalve de motorloze Talon, ook nog een gemotoriseerde SportWing bij me dus vliegen kon ik toch. Toen mijn tweede accu al een eind heen was trok de wind aan zowel qua kracht als richting... en toen kon er gewoon hellingstijg gevlogen worden.
    Tja, maar inmiddels had ik wel behoorlijk kouwe jatten (geen handschoenen meegenomen - lagen wel in de auto maar dat is toch weer een heel eind) en het zou niet zo lang meer duren tot het donker werd, dus de Talon is niet meer aan de beurt gekomen.
    Toch een uurtje gevlogen, waarvan een kwartier of zo hellingstijgwind.
     
  7. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Vandaag met Rick gevlogen en met 2 F3J heren van wie in de namen niet ken (beiden vlogen met Corrado's). Wij waren er van 1300 tot circa 1530 uur.
    Voor mij de maiden van de Booby die heel goed vloog. De verhalen over zenuwachtig gedrag kan ik niet bevestigen: de kist vloog heel rustig met veel doortrek. Vliegbeeld is uniek. Vandaag stond er voldoende wind. Daar ga ik op de dagen met veel wind veel plezier van hebben.
    Verder met de mini Kult gevlogen

    Verder was ik zeer onder de indruk van de PCM Nano van Rick die verbazingwekkend goed vliegt en door Rick heel mooi is gebouwd: petje af!

    Vanmiddag een zeer ongewone gebeurtenis mogen aanschouwen: de 2 Corrado’s vlogen op ruim honderd meter hoogte toen ze in no time omhoog werden gezogen door een aankomende donkere wolk. Ik heb nog nooit een zwever zo snel zien stijgen. De kisten stegen door tot de zichtgrens (zwevers van drieeneenhalve meter). Toen ze door de wolken opgeslokt dreigden te worden ging de butterfly vol uit, er zat nog veel meer hoogte in. Logger gaf 400 meter aan! En dat op langevelderslag. De stijgsnelheid in meters per seconde moet enorm zijn geweest. Niet normaal. De wind was daarna meteen weg. Dus maar even met Barry afgesproken en een F3J kist van hem overgenomen. Lekker dagje!
     
  8. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Zo dat is leuk.
    Thermiek wordt je nooit zat in mijn beleving.
     
  9. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    Ik had de ochtendshift: netjes afgelost met Maarten.
    helaas was ik verder alleen, maar lekker gevlogen:) (en gekraakt:oops:, maar dat hoort erbij voor mij).
    Tot snel weer hoop ik.
     
  10. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Precies Bertus, wellicht was dit alleen wel wat veel van goede.
    Overigens vraag ik mij af wat de meteorologische verklaring hiervoor is, volgens mij valt dit niet meer onder "normale" thermiek.
     
  11. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Volgens de kenners is er altijd thermiek.
    En ik weet niet wat jij als niet normale thermiek beschouw.
    Ik heb het genoeg meegemaakt dat ik in een minuut of 2 tot mijn gezichtsgrens ging (1 km plus)
    Je staat dan soms wel met knikkende knieën.

    Maar niet in deze tijd van het jaar.
    Maar het is nu ook vrij zacht misschien heeft dat er mee te maken.
    Ben benieuwd naar reacties.
     
  12. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Dit was wel bizar ja. Ik kan mij voorstellen dat je op LVS met een relatief warme zee en koude lucht in de winter meer thermische omstandigheden hebt dan in de zomer. Het leek wel of deze kisten naar boven werden "gezogen" Ben zelf ook wel benieuwd naar reacties en of dit op LVS vaker is geconstateerd. Anyone?
     
  13. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Er komt op lvs geregeld een groepje F3J vliegers die het puur en alleen maar voor de hoogte te doen is. Ze hebben zo'n horlogehoogtemeter om de romp en gaan dan net zo lang zoeken (en wachten) tot ze zo hoog mogelijk zitten.
    Ik heb die heren ook over zulke extreme hoogtes gehoord, ook vlak voor zo'n overdrijvende wolk in korte tijd de hoogte in tot je niet meer durft.

    Maar in het echt helaas nog nooit waargenomen
     
  14. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Mijn hoogst gemeten vlucht is 1100 meter met een 2200 mm kist.
    Maar wel electro dus dat is vals.
    He lijkt mij van af de helling de ultime droom (naast met een dlg met gewoon in een bel gooien) om zonder motor omhoog te komen van af de grond.
     
  15. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Maarten, het gaat hier wel degelijk om gewone thermiek.
    In het najaar en winter zie je regelmatig dat het thermisch is boven zee. De lucht is dan koud, de zee is relatief warm. Boven zee krijg je dus warme plekken waarboven thermiek kan ontstaan.

    Overigens kan zelfs zonder warme plekken op de ondergrond thermiek ontstaan. Dit heeft te maken met de temperatuuropbouw van de atmosfeer. Een klein stukje theorie:
    Als lucht opstijgt daalt de temperatuur van die lucht met 0,65 graad/100 meter (of 2 graden per 1000 voet). De stijgende lucht blijft vaak bij elkaar als een soort bel, en er is weinig inmenging met de omringende lucht. De temperatuurdaling is vrijwel onafhankelijk van de temperatuursverandering van de omringende lucht.
    Stel: we hebben lucht die gaat stijgen. Dit komt vaak doordat er een warme bel lucht (warme lucht is lichter dan koude lucht) boven een warme ondergrond is ontstaan (de meest gebruikelijke bron van thermiek). Stel: de bel warme lucht is bij aanvang 1 graad warmer dan de omgevingslucht, de omgeving is 20 graden en de bel 21 graden. Als deze bel lucht 200 meter stijgt neemt de temperatuur met 1,3 graad af tot 19,7 graden. Als de omgevingslucht niet in temperatuur is gedaald (dus op 200 meter is het ook 20 graden) is de bel lucht niet meer warmer dan de omgeving en stopt dus met stijgen. De lucht is stabiel, stijgende lucht zal vanzelf stoppen met stijgen.
    Stel nu dat de omgevingslucht op 200 meter 18 graden bedraagt. De bel is dan op 200 meter 1,7 graden warmer dan de omgeving, het temperatuursverschil tussen de warme bel en de omgeving is toegenomen. De warme lucht zal op deze hoogte dus harder door willen stijgen. De lucht is onstabiel, en stijgende lucht zal door willen stijgen.
    Conclusie: als de temperatuurgradient van de omgevingslucht kleiner is dan 0,65 graad/100 meter is de lucht stabiel en zal stijgende lucht doodvallen, als de temperatuurgradient groter is dan 0,65 graad/100 meter is de lucht onstabiel en wil stijgende lucht doorstijgen.

    Vaak bevindt zich op enige hoogte een inversie, een stuk lucht waar de temperatuur tijdelijk toeneemt met de hoogte ipv afneemt. Een positieve temperatuurgradient is extreem stabiel, en thermiek 'loopt vast' op deze inversie, de bellen stijgen niet verder dan de inversie.

    Als de lucht extreem onstabiel is kan het zo zijn dat lucht die kort opstijgt door bijvoorbeeld turbulentie vanzelf door gaat stijgen, en steeds harder gaat stijgen. Dat kan dus gebeuren zonder dat de lucht opgewarmd is door het aardoppervlak.
    Als er geen inversie aanwezig is (of slechts een zwakke inversie) kan de stijgende lucht zeer ver doorstijgen en kunnen grote wolken ontstaan. Dit kan uitgroeien tot buien of zelfs onweerswolken. Zo'n grote temperatuurgradient ontstaat vooral als er zeer koude lucht in de hogere luchtlagen aanwezig is.

    Dan nog iets over Cumulus wolken boven thermiekbellen. Een bel warme lucht die vanaf de grond komt houdt dezelfde hoeveelheid vocht in zich als er op de grond aanwezig was. Als de lucht gaat stijgen daalt de temperatuur, en met een dalende temperatuur daalt de maximale hoeveelheid vocht die lucht kan bevatten. Als de temperatuur onder een zeker waarde zakt zal het vocht in de lucht gaan condenseren. Dan ontstaat een mooi schapewolkje door de condensatie in de stijgende lucht. Bij droge lucht zal de lucht verder moeten stijgen om te condenseren dan bij vochtige lucht, de wolkenbasis is bij droge lucht dus hoger.
    Als er geen Cu bewolking aanwezig is wil dat niet altijd zeggen dat het niet thermisch is. Als de condensatiehoogte namelijk hoger is dan de hoogte waarop de inversie zich bevindt bereikt de stijgende lucht de condensatiehoogte niet.

    Lang verhaal, maar hopelijk leert iemand weer wat bij.
     
  16. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.775
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Met zulke praat kunnen we altijd wat.
    Ik wens wel eens ipv het te lezen met iemand praktijk uit horen leggen (dan onthou ik het beter)

    Ik thermiek eigenlijk altijd op gevoel (en sinds een aantal jaren een vario)
     
  17. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Raymond bedankt voor je uitgebreide uitleg. In ieder geval bijzonder om het eens van dichtbij mee te maken.
     
  18. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Op LVS heb ik het niet meegemaakt maar hier in de wei wel.
    Op een grijze dag, volledige "overcast" bewolking met van die donkergrijze wolken er tussen.
    Vanaf het elastiek (nog geen 70 meter denk ik) tot bijna aan de wolkenbasis. Ik was toen ook stomverbaasd maar als je er met een vario op gaat letten blijken die donkere regenwolken 9 van de 10 keer echte suckers te zijn....

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. Hans N.

    Hans N.

    Lid geworden:
    9 feb 2003
    Berichten:
    1.032
    Locatie:
    Sassenheim
    Bij het vliegen in de bergen (Oostenrijk) ook gemerkt dat donkere wolken je zwever flink kunnen doen stijgen.
    Sommige regen/onweerswolken in wording lijken wel een lift-effect te geven.
    Toen ook de waarschuwing gekregen van meer ervaren berg-vliegers dat dergelijke wolken vaak zeer onstabiele luchtstromingen onder zich hebben.
    Als je te ver mee omhoog gaat loop je het risico dat je zwever in het grensgebied van hard stijgende en hard dalende lucht komt, vaak zijn de grenzen zo scherp dat de vleugels van je zwever kunnen worden getrokken.
    Nu zit je in de bergen soms maar 100-150 meter onder dergelijke wolken, in Nederland is er al meer afstand en komen die heftige turbelente luchtstromingen minder vaak voor.
    Maar zeg nooit nooit...........

    Op het veld al een paar keer meegemaakt dat opkomende donkere bewolking op het grensgebied nog zeer goede stijgwaarden geeft (beter dan daarvoor), dat houdt soms een half uur aan, om daarna over te gaan tot weinig tot geen stijging meer.

    Blijft machtig mooi, en ik begrijp er nog steeds te weinig van, die luchtstromingen met en onder wolken.

    @Maarten, leuk om te horen dat de Booby goed vliegt bij je, is gewoon erg kritisch qua zwaartepunt en stand ailerons (om optimaal "S-schlagprofil te hebben).
    Vaak kon bij mij 2 klicks downtrimmen het verschil maken tussen gewoon rondvliegen en "rondscheuren". Dus voor de start trimde ik 2 klicks up, wat hoogte op bouwen en dan 2 klicks down :)
     
  20. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    @Hans: inderdaad machtig mooi, ik ga de volgende keer met mij Eraser ook eens onder zo'n wolk hangen!!
    Wat betreft de Booby, de kist vliegt echt geweldig. De overige vliegers waren het daar ook over eens. Hij vliegt echt op rails, heel stabiel. Daarbij vliegt de kist vlot en heeft veel doortrek. Zwaartepunt kan een fractie naar achter, ik vlieg nu met iets getrokken hoogteroer. Dat verklaart wel het stabiele vlieggedrag. Ik zou nog kunnen proberen om de ailerons een fractie omhoog te zetten en het hoogteroer meer omlaag. Op advies van de ontwerper heb ik het zwaartepunt heel precies uitgemeten. Ondanks het forse gewicht gaat het met wat minder wind ook prima. Vliegbeeld is echt uniek. Starten is wel apart, ik pak de kist met mijn rechterhand om de neuslijst, vingers boven en duim onder en dan niet te hard ingooien. Even wennen maar gaat prima. Een echte aanwinst en aanrader voor ieder die eens wat ander wil. Thanx Hans!!
     

Deel Deze Pagina