Hellingvliegen Langevelderslag

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door Fotor, 12 dec 2008.

  1. loeki

    loeki

    Lid geworden:
    19 mei 2009
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    Groesbeek
    @Bertus,

    Je zegt dat je het liefst boven de 700 mtr vliegt.
    Ik ben benieuwd met welke zwever jij dit doet...

    Bij ons op de club heeft 1 lid met een 7 mtr kist de magische grens van 1000 mtr gehaald op thermiek, maar toen was het toestel dermate klein dat we met 3 leden stonden te turen om hem in de gaten te houden, zo klein was hij!

    vandaar dus mijn vraag...
     
  2. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Gewoon met een kleine kist hoor.
    Toen ik mijn 6 meter zwever nog had, had ik nog geen hoogtelogger.
    Maar ik heb met verschillende loggers gevlogen met een charter heb ik de 880 meter gehaald.
    Met mijn excel comp 3 1100 meter.(deze keer vanaf 100 meter de rest op thermiek)
    Met mijn hotshotje van 1.5 meter heb ik het niet gemeten maar heb wel film materiaal.
    Helaas krijg ik vanavond het filmpje niet geupload.

    Het hangt er erg van het weer af natuurlijk, het moet wel helder zijn.
    Ik weet niet hoe het komt, maar ik kan redelijk makkelijk erg hoog vliegen en hen nog goed besturen.
    Het valt andere altijd op als ik ergens anders vlieg.

    Op de 1000 plus, zal ik het alleen doen als ik met een kist wel makkelijk kan zakken, als ik vette thermiek heb.
     
  3. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik heb even een heel kort filmpje gemaakt.
    Dit is met een kistje van 1.5 meter gedaan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. Patrick LS-4wl

    Patrick LS-4wl

    Lid geworden:
    26 mei 2009
    Berichten:
    104
    Locatie:
    Amersfoort
    2 jaar terug in oktober een weekje te gast geweest bij zweefvliegclub Haamstede.
    Was een koud weekje. Dat was wel in ons voordeel. Doordat de zee warmer is dan omgevingstemperatuur onstaat er idd boven zee gewoon thermiek. Ik heb toen op meerdere dagen thermisch gevlogen en ben toen "een redelijk stukje" boven zee geweest op zo'n gemiddeld 500 a 600mtr hoogte. Bij een straffe wind onstaan er dan wolkenstraten waarbij de thermiek bijna aansluitend is en je kunt dan zonder te draaien lekker op hoogte blijven met gemiddeld 0,5m/s stijgen. (deze zomer trouwens 100km wolkenstaat gevlogen zonder te draaien(en nee niet in Nimbus4)) Afgelopen herfst ook in Haamstede geweest en toen is er ook redelijk thermisch gevlogen. Het leuke is dat het tijdstip van thermiek dan niet echt uitmaakt, die thermiek is er gewoon, ook 's nachts. (anders dan in de zomer boven land) Afgelopen herfst was de 1e start om 0800uur al thermisch.
    Foto van 2 jaar terug om ca. 18:30u boven zee met de LS8 van Haamstede in beeld (klein)

    Groet,
    Patrick

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Peral

    Peral

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    690
    Locatie:
    Bennebroek
    Mooie foto zeg!.
    Ik neem aan uit een 1:1 zwever genomen?

    @Bertus:
    Jij moet wel uitzonderlijk scherpe ogen hebben! Dat is een zegen met deze hobby.
    Ikzelf zie niet zo scherp, ook niet met bril. Ik ervaar dat als een groot nadeel. Een 1,5 meter kistje op 200 meter en ik begin het al benauwd te krijgen. Dat was ook de belangrijkste reden voor mij om wat grotere kisten te gaan vliegen. Maar ook met een 3 meter kist is 500 meter wel de grens denk ik. Ik heb geen hoogtemeter of vario dus precies weet ik het niet.
     
  6. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Vanmiddag werd het droog dus toch maar even langs LVS gereden.
    Prima noordwestenwind recht op het duin. Ruim een uur nonstop gevlogen met de Eraser F3B, later kwamen Lou en Dirk er ook met de Corrado's.
    Het was af en toe nog aardig thermisch, niet zo al vorige week. Eigenlijk best leuk vliegen om hier zo hoog mogelijk te komen. Zo kan ik er weer een paar dagen tegen!
     
    Laatst bewerkt: 24 jan 2011
  7. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Oei Maarten, je gaat je thuisvoelen bij Lou en Dirk? Oei....
    Ik heb nog heel even getwijfeld naar het strand te rijden, maar had meer zin om even te smijten. Dat heb ik dus maar gedaan.
     
  8. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Hopelijk hebben jullie er niet al te veel last van gehad dat ik gewoon heb gewerkt vandaag :eek:nweer:
     
  9. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    @Arjan: ik heb nog aan je gedacht, dat wel :D:D:D:D Ik kan echter niet zeggen dat ik er last van heb gehad dat je moest werken, dat niet Ha Ha

    @Raymond: het was inderdaad eigenlijk best gezellig vanmiddag en er werden nog aardige hoogtes bereikt tot ruim 250 meter. En dat op een dag dat ik het vanwege de bewolking niet had verwacht. Niet slecht voor een helling zoals LVS. Ik wil toch een keer gaan jagen op dezelfde omstandigheden als vorige week, dat was best spectaculair.
     
  10. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ik kwam vanmiddag net aan toen Lou en Dick het na 4 uur vliegen wel weer goed vonden.
    Zonnetje erbij en een heerlijk windje dus de Climaxx een lvs doop gegeven. Na een half uurtje rustig sturen en trimmen een instellingen en mixers testen wilde ik het wat dynamischer maken maar na een 6 tal scherpe bochten trekken kreeg ik een bizarre flutter op de V-staart. Zonder enige reactie meer op hoogte en richting heb ik hem met alleen rol en butterfly toch netjes neer kunnen zetten en heb ik alleen 2 uit de roeren gebroken roerhoorntjes. Ik heb dus wat huiswerk te maken over hoe ik de V-staart en de aansturing kan verstevigen.

    Maar goed.....ik had de Talon ook bij en die heeft het het meesterlijk naar zijn zin gehad!
    Ik vloog voorheen met een op het oog ingestelde instelhoek (pendelhoogteroer) en heb hem van de week maar eens serieus nagemeten en ingesteld.
    Ik vloog voorheen dus op (schrik niet) 4 graden!!....ik heb hem teruggebracht naar 1,5 en zo'n 20 gram lood uit de neus en......WOW!! Wat een verschil en wat heb ik het naar mijn zin gehad!
    Ik vond een paar weken geleden de talon van Bertus al zo veel beter vliegen dan de mijne maar nu weet ik hoe dat kwam. Nu lukte het mij ook om te rollen zonder hoogte verlies en lekker als een gek tekeer te gaan.

    Heerlijk gevlogen dus maar toch een beetje teleurgesteld dat de Climaxx flinke aanpassingen nodig heeft.

    Justus
     
  11. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    De climaxx is dus echt voor het rustige werk.
    Fijn dat de talon zo leuk vliegt.
    Ik vind het ook een super ding.
    Ik heb voor dat geld al erg veel lol gehad.
    Jij gaat het nu dus ook nog meer krijgen.
    Ik kan er bij mij niet meer rolroer uitslag op krijgen, (iets te weinig schuinte aan de roeren gemaakt).
    Maar ik ben er op mijn manier zuinig op.
    Het gesleept worden is met dat ding ook lache zoals je gezien heb.

    Ik heb er ook al mee in de thermiek gehangen.
     
  12. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.323
    Locatie:
    Harderwijk
    Ja dat heb ik twee keer meegemaakt, met de zeilvlieger in Frankrijk. Rustig omhoogvliegen langs een wolkenmuur. Je kon een vleugeltip door de wolk trekken, zo rustig ging dat omhoog. En natuurlijk een mooie
    halo, jouw schaduw op de wolk temidden van een regenboogkleurige cirkel... prachtig!
    Is overigens niet zo heel zeldzaam hoor. Ga maar na, als ik als Nederlandse zeilvlieger het tweemaal heb meegemaakt, dan zit het er dik in dat zeilvliegers uit de Alpenlanden dat met enige regelmaat tegenkomen.
     
  13. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Dat wordt wel de conclusie denk ik. Maakt ook niet uit, als ik de staart maar stabiel genoeg krijg voor elastieken (waar ik heb voor gekocht heb) heb ik voor het hellingen een andere 4 klappen zwever
     
  14. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik heb er voor mijn broer 1 gekocht daar zat een carbon matje op het stabilo.
    Die is redelijk stijf, misschien is dat ook een optie?
    Met de vleugel moet je ook uitkijken met een elastiek voor flutter heb ik begrepen.

    Toch blijf ik het een kist vinden die simpel vliegt en volgens mij makkelijk thermiek zal pakken.

    Eentje voor weinig wind in rustige bellen.
     
  15. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Hij is in eerste instantie ook bedoeld voor de windstille(re) dagen in het veld omdat de Diva te zwaar is voor mijn elastiek.
    Maar hij deed het met deze wind hier ook wel heel erg goed hoor!.....het wachten tot hij hoog genoeg was werd vrij snel een beetje saai maar ik was rap bezig om naar die F3J-ers toe te klimmen.
     
  16. Hans N.

    Hans N.

    Lid geworden:
    9 feb 2003
    Berichten:
    1.032
    Locatie:
    Sassenheim
    Donderdag LVS?
    Ik heb deze week even vrij ;)
     
  17. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik ben donderdag ook vrij en heb wel zin. Hoe laat?
     
  18. Hans N.

    Hans N.

    Lid geworden:
    9 feb 2003
    Berichten:
    1.032
    Locatie:
    Sassenheim
    Raymond, ik dacht vanaf 11:00, wel nog afhankelijk van de windverwachting komende dagen.
     
  19. MaartenX

    MaartenX

    Lid geworden:
    2 okt 2008
    Berichten:
    1.892
    Locatie:
    Regio Utrecht
    Als de wind goed staat ben ik er donderdag ook.
    Ik ben er rond het middag uur en blijft tot 1400 uur.
    @Hans, neem jij dan die romp mee die ik nog voor je moet repararen?
    Groeten, Maarten
     
  20. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    De voorspellingen zijn nog steeds prima. Ik ben er tussen 11 en 12, rond half 3 moet ik weer weg om mijn zoon uit school te halen. Zo maar even wat spul aan de lader leggen.
     

Deel Deze Pagina