Salto in DE Warehouse

50 Euro

Wil je het goedkoop?
Voor 50 euro hout bouw je die kist hieronder.
Supereenvoudig te bouwen.
Ik heb hem destijds nog gebouwd in 14 dagen.
Vliegt beter of die Chinese rommel.



full




Tsja, ook die ASW 28 van € 66- klinkt wel aantrekkelijk. Ziet er prachtig uit, toch?
ASW282-5CPKIT-1.jpg

Is het nou echt zo slecht?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het gaat alleen denk ik meer om het uiterlijk dan de prestaties....en de salo ziet er echt wel mooier uit dan de monterey
 
Ik heb het vooral niet op de Salto.
Ik ben trouwens al jaren een fan van de Wik Salto.
Met chinese rommel bedoel ik eerder die mooi ogende schaalmodellen van Jamara en BMI van 2.60m spanw met smalle koorden (Discus en gelijkaardige).
Die kisten zijn heus geen promotoren voor het RC zweven.
Integendeel, zij genereren enkel depressieve zieltjes.
Heb ik al genoeg kunnen vaststellen.
De regel is : gemiddelde koorde altijd boven de 160 mm voor zwevers van die orde.
Bij die Chinese Discus is dit amper 120 mm.
Meer hoeft daarover niet gezegt worden.

En wat betreft de Monterey.
Hij bouwt goedkoop en eenvoudig en oogt echt mooi in de lucht, geloof me vrij.
Nu over estetisch uitzicht valt moeilijk te discusieren, ieder zijn eigen goesting.



Het gaat alleen denk ik meer om het uiterlijk dan de prestaties....en de salo ziet er echt wel mooier uit dan de monterey
 
Wil je het goedkoop?
Voor 50 euro hout bouw je die kist hieronder.
Supereenvoudig te bouwen.
Ik heb hem destijds nog gebouwd in 14 dagen.
Vliegt beter of die Chinese rommel.

Uit ervaring weet ik dat je toch veel meer kwijt zult zijn dan de beoogde €50,-. Oracover, lijm, messing en verenstalen buis/pennen, stuurkabels etc. etc. Ik denk dat je uiteindelijk ook bij een dergelijk model minmaal €100,- kwijt bent voordat je hem in de lucht hebt hangen. Neemt niet weg dat het een geinig modelletje is!
 
50 euro

Bekijk maar even dit plannetje (begin jaren 70).
Kan niet eenvoudiger.
Ik krijg binnenkort een betere tekening in bezit.
Ik bouw hem nog eens met rolroeren en ander profiel.



full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je een schaalzwever voor op LVS zoekt.....komt een Monterey niet echt in aanmerking.

De opmerking "Integendeel, zij genereren enkel depressieve zieltjes." deed mij de wenkbrauwen fronsen. Er zijn nogal wat mensen die veel plezier hebben van hun goedkope Chinese schaalmodellen. Maar zoals Aurecter zelf al zei; ieder zijn goesting.

Het gaat zeker mis als je één van die CMPro en vergelijkbare schaalmodellen koopt en verwacht dat het net zo vliegt als een netjes gebouwde Monterey.
Maar als je je realiseert dat ze prachtig zijn, en tegelijkertijd beperkingen hebben (met name beroerde langzaamvlieg eigenschappen, kwetsbaarheid en naar wat ik begrijp soms wat gebrekkige kwaliteit), en je accepeert dat - dan kan er weinig mis gaan.
 
v stelling

De v stelling bepaal je natuurlijk zelf.
De Monterey met rolroeren die ik nu aan het bouwen ben heeft een kleinere V stelling.
Op dit plannetje staat de 2 assige versie voor beginnende piloten.

Akkoord, een getrouw schaalmodel is de Monterey niet.
Het betreft hier eerder een cross-country model.
Wens je dan toch een natuurgetrouw schaalmodel van die orde die super goed vliegt en redelijk gemakkelijk te bouwen is dan raad ik jullie de Mucha standart van Klaus Nietser aan.
Plan te verkrijgen bij FTM verlach fur technik und handwerk, 7570 Baden-Baden.



Wat een enorme v-stelling heeft dat dit op tekening!
 
aurectar,
U noemt keer op keer dezelfde modellen waar u gecharmeerd van bent. Ik kan dat goed begrijpen maar mensen die op zoek zijn naar een goedkope ARF bereikt u er niet mee. Die Mucha kost om te bouwen en bespannen zeker meer dan de genoemde Chineesjes. Daarnaast willen veel mensen niet zelf bouwen. Anders zouden ze niet naar ARF kijken.
Het advies, hoe goedbedoeld ook, is derhalve totaal onbruikbaar.

Discus, ik ben zeer benieuwd naar je ervaringen met die Salto.
 
aurectar,
U noemt keer op keer dezelfde modellen waar u gecharmeerd van bent. Ik kan dat goed begrijpen maar mensen die op zoek zijn naar een goedkope ARF bereikt u er niet mee. Die Mucha kost om te bouwen en bespannen zeker meer dan de genoemde Chineesjes. Daarnaast willen veel mensen niet zelf bouwen. Anders zouden ze niet naar ARF kijken.
Het advies, hoe goedbedoeld ook, is derhalve totaal onbruikbaar.

Discus, ik ben zeer benieuwd naar je ervaringen met die Salto.

Arjan, wellicht heb ik het ergens iets verkeerd gebracht, ik heb (helaas) nog geen ervaring met de Salto, maar ik ben voor de toekomst wel opzoek naar een wat snellere en wenbaardere kist voor op LVS. Mijn Fuego heeft qua wendbaarheid alles in zich, maar ik mis persoonlijk nog wat meer snelheid!

Deze post was dus gestart omdat ik plotseling zag dat de HK versie nu ineens makkelijker en sneller te bestellen was. Wellicht dat ik hem ergens in het voorjaar bestel als ik het geld kan missen.
 
Ik heb je wel begrepen hoor. Ben gewoon benieuwd dus ik hoop dat je hem ooit aanschaft. Ik heb al 2 (Wik) Saltos dus een derde zou wat overdreven zijn :-)
 
appels en peren

Wat is de appel en wat is de peer.

Meningen van derden kunnen ook tellen.:cool:



My nomination for favorite classic glider is the Monterey (AstroFlight, Inc).

My 2nd glider, back around '76? Had semi-scale 70's look, 100" flat-bottom straight-taper dihedral, real maneuverable with hands-off stability on plain 'ol 2 channels. Uncanny yaw response despite short tail moment. Light loading, easily speckable, yet at home on the slope. Great all-arounder, really regret selling it. Assuming AFI doesn't have any kits laying around, might scratch-build one. Randy Schroeter
My nomination for favorite classic glider is the Monterey (AstroFlight, Inc).
My 2nd glider, back around '76? Had semi-scale 70's look, 100" flat-bottom straight-taper dihedral, real maneuverable with hands-off stability on plain 'ol 2 channels. Uncanny yaw response despite short tail moment. Light loading, easily speckable, yet at home on the slope. Great all-arounder, really regret selling it. Assuming AFI doesn't have any kits laying around, might scratch-build one.

Randy Schroeter


full
Ja, en? Da's Appels met peren vergelijken :hammer:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat is de appel en wat is de peer.
Waar het om gaat is dat de ene een appel is, de andere een peer. Maakt niet zoveel uit wat wat is.
De Monterey heeft een heel ander inzetgebied dan een semi-schaal glasvezel Salto. De Salto is leuk bij windkracht zes op het duin bij Noordwijk, de Monterey niet. De Monterey is geweldig voor het bij mooi weer uitklimmen van thermiekbelletjes, de Salto niet.

Ik denk eerlijk gezegd dat u dat ook wel begrijpt. Nu vinden sommigen het leuk om te thermieken, anderen om te jagen langs het duin. Afhankelijk van waar je voorkeur naar uitgaat kies je een geschikt model. Of je neemt ze allebei. Maar ze zijn niet onder dezelfde omstandigheden inzetbaar.

Om bij de beeldspraak te blijven, de discussie gaat niet over wat lekkerder is: een appel of een peer. Maar of dit een lekker appeltje is :-)
 
Laatst bewerkt:
All-round

Het zijn tuurlijk verschillende kisten.
De Wik Salto's waren en zijn eerder goede Akro toestellen met uitstekende vliegeigenschappen.
Heb ik toch altijd geweten.
De Monterey 1 is eerder een all-round cross-country toestel met nadruk op hellingvliegen. (zie tekst Randy uit States)
Feitelijk overlappen de Salto en de Monterey1 elkaars terrein.
Jij hebt het waarschijnlijk op de Super Monterey met zijn knikvleugel en groter vleugelopp.
Dit is eerder een thermiek kist in het genre van de Metrick.
Trouwens, de Metrick en de Super Monterey trekken als twee druppels water op elkaar.
Ik ben net met de bouw een persoonlijke versie van de Monterey1 begonnen.
Mijn input betreft een ander profiel en rolroeren.
Ik wil hem upgraden, begrijp je.;)

Wat betreft die chinese Salto's
Veel hangt af van welke profielen ze voorzien zijn.

Ik weet hier ergens in de omgeving nog een bouwdoos liggen van een Wik Salto.
De canopy ontbreekt.
Benieuwd of hij daar nog ligt.

Mvg,
Aurectar
 
De Nitroplanes Salto is niet dezelfde. Getinte cockpitkap, géén HB-registratie, géén flaps... (ook geen te klein pilootpoppetje in de cockpit)
En als ik het goed begrijp zitten hier de servo's er ook al in.

De FlyFly Salto zou het kunnen zijn... maar daar mis ik weer de rode tipjes op het stabilo...
 
Laatst bewerkt:
Dit is niet de FlyFly salto (was het maar zo'n feest). Deze is wel in de HK store te krijgen, maar al ruim een jaar in backorder. Tevens heeft de Flyfly een spanwijdte van 2680mm. Helaas is deze op de originele site ook niet meer leverbaar.

De flyfly versie heeft ook een E207 profiel

Op Ebay is de flyfly nog wel te vinden...
 
Laatst bewerkt:
Back
Top