Salto in DE Warehouse

Grote diversiteit aan profielen

De Wik Salto heeft volgens ik me herinner een hol profiel.
Er zijn Salto's met een E207 of een HQ3012 uitgerust.
De ene Salto is blijkbaar de andere niet.
Van appels en peren gesproken.
Jammer dat het moeilijk is samen hun respectievelijke vliegeigenschappen op het terrein eens te evalueren.
Zou best interressant zijn.
Ik zou de voorkeur hebben voor een E207.
Weinig weerstand en toch genoeg lift.
Dit HN 805 profiel ken ik niet, maar ik vermoed dat zijn liftcoëf wat aan de lage kant moet liggen.
Het blijkt eerder een profiel die voorbestemd is voor hoge windsnelheden op de helling.
Vrij vertaald: omstandigheden waar zelfs een schuurdeur de lucht in gaat.

Nu, het hangt allemaal af waar en hoe je er mee wilt vliegen.

Mvg,
Aurectar

full
full
Dat staat erbij: HN 805
Het zegt mij niks, maar iemand misschien wel wat?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
E 393

Heb net even naar je Wik Salto draadje gekeken.
Mooi werk, gefeliciteerd.
Ik ben de mening toegedaan dat de E 393 van je toestel een veel interressanter profiel is of de HN 805.
Zeker voor wat betreft liftprestaties.

Ik zou de E393 kunnen implementeren in mijn Monterey.
Zal ik niet doen gezien ik voor de gelegenheid al over een gespierd AKRO-zwevertje beschik.
Het betreft een persoonlijke versie van de Vortex van Robbe.
E205 aan wortel evoluerend naar laminair aan de tippen.

Met mijn Monterey mik ik eerder op het cross-country segment waar eenvoudig bouwen,esthethiek en all-round vliegeigenschappen centraal staan.

Voorlopig beschik ik voor elk van de andere segmenten segment een zwever.
Maar ik heb nog nood aan een polyvalent kistje om mee te nemen op reis, vandaar mijn opzet.

Er staat hier ook nog een Fafnir in de steigers , maar dat is een ander verhaal.

Mvg,
Aurectar


Wik Salto heeft E393, gemodificeerd naar de tips toe.
 
Grote kans dat ik hem binnenkort ga bestellen. Mijn ouweheer wil mijn enthousiasme belonen met een presentje...

Zelf wil ik er dan ook direct deze twee servo's bij bestellen voor in de vleugels. In de romp komen twee S3001 servo's en een 7 channel Assan short antenna als ontvanger.
 
Eppler 393 is een profiel met een welving van 4% !!!!
Daar ga je geen snelle kist mee maken.
Dat wordt een ultra thermiek ding.
4% welving is meer iets voor vrije vlucht zwevers, maar die hebben te weinig koorde/reynolds om dit ook maar een heel klein beetje efficient te krijgen.

HN-805 is een profiel dat voor F3F bedoeld is. Hard en grote glijhoek.

Deze twee profielen zijn elkaars tegenpool.

Dirk.
 
Voor zover mij bekend is hebben de ontwerpers van de Wik Salto het Eppler 393 gemodificeerd naar de tip toe. Dit hebben ze gedaan door de kleppen iets naar boven te zetten en daarmee de welving teruggebracht naar 2,5%.

Johannes
 
Voor zover mij bekend is hebben de ontwerpers van de Wik Salto het Eppler 393 gemodificeerd naar de tip toe. Dit hebben ze gedaan door de kleppen iets naar boven te zetten en daarmee de welving teruggebracht naar 2,5%.

Johannes
Ik las eerder dat E393 met E205 was gecombineerd op de vleugel (E205 aan de tip). Zonder geometrische verdraaiiing is er dan sprake van een aerodynamische vleugelverdraaiing.

E393 : welving 4%, alfa0=-4,5 graden
E205 : welving 3%, alfa0=-2,5 graden

Onthoudt dat voor alle profielen geldt dat de Cl ongeveer met 0,1 toeneemt met elke extra graad invalshoek.

Als je de vleugel onverdraaid bouwt, en met 0 graden door de lucht haalt, vliegt:
- E393 al met 4,5 gr boven de nullift, kortom met een Cl van 4,5 x 0,1 = 0,45
- E205 al met 2,5 gr boven de nullift, kortom met een Cl van 2,5 x 0,1 = 0,25
De key-factor bij dit truukje is de nullifthoek (alfa0).

Uiteraard krijg je dat ook voor elkaar door de rolroeren 1 à 2 mm omhoog te trimmen. Maar aerodynamisch is dat nooit zo mooi als de eerste, want je vliegt wel met een misvomd profiel.

Nog even los van het aspect vleugelverdraaiing/goedmoedige vliegeigenschappen. Een Salto is een acro-kist. Met genoemde profielen ga je never nooit acro-dingen doen. Met die E393 mag je al blij zijn als je een looping haalt. Hij is zijn snelheid kwijt voor je boven bent. Op z'n kop vliegen lukt niet, of met de glijhoek van een vurenhouten plank.

Als je acro wilt moet je een profiel nemen met minder dan 2% welving. Ik denk aan 1,5% of evt zelfs 1%. Als je bang bent voor torsie op je vleugel (omdat je gewoon houtbouw doet) zou je kunnen overwegen te strakken naar een S-slag aan de tip. Dat moet dan een gematigde S-slag zijn, niet zo'n enorme S-slag zoals je in de oude Epplers ziet.

Gr. Dirk
 
Een Salto is een acro-kist. Met genoemde profielen ga je never nooit acro-dingen doen. Met die E393 mag je al blij zijn als je een looping haalt. Hij is zijn snelheid kwijt voor je boven bent. Op z'n kop vliegen lukt niet, of met de glijhoek van een vurenhouten plank.

Dat klopt als een bus :-)
Overigens zijn ook de thermiek-eigenschappen bepaald niet om over naar huis te schrijven.
 
wat ik mij dan afvraag: Waarom rust men een acro kist uit met een profiel dat niet geschikt is voor acro en hoe komt het dat je dan een kist overhoud die ook niet goed thermiekt?
 
wat ik mij dan afvraag: Waarom rust men een acro kist uit met een profiel dat niet geschikt is voor acro en hoe komt het dat je dan een kist overhoud die ook niet goed thermiekt?
Goeie vraag, vooral die tweede. Kan het iets te maken hebben met de romplengte?
 
Niet echt geschikt voor acro doordat het profiel veel te veel weerstand heeft is logisch. Toevoegen van flink wat ballast helpt goed om in ieder geval wél een mooie looping te kunnen maken. Het profiel is op zich wel geschikt voor thermiek maar niet bij de afmetingen en vleugelbelasting van de Wik Salto (zeker niet als je die ballast er in hebt zitten :-) )

Maar dit alles is wel relatief hoor. Je kunt er super mee vliegen. De acro is wat minder dan met een modern profiel maar het thermiekt wél iets beter dan die moderne. kortom, een leuke allrounder. Of van alles net niks, afhankelijk van hoe je in het leven staat :-)
 
Eppler 393 is een profiel met een welving van 4% !!!!
Daar ga je geen snelle kist mee maken.
Dat wordt een ultra thermiek ding.
4% welving is meer iets voor vrije vlucht zwevers, maar die hebben te weinig koorde/reynolds om dit ook maar een heel klein beetje efficient te krijgen.

HN-805 is een profiel dat voor F3F bedoeld is. Hard en grote glijhoek.

Deze twee profielen zijn elkaars tegenpool.

Dirk.

@Dirk Is dit dan een goed profiel voor een Sato!?
 
@Dirk Is dit dan een goed profiel voor een Sato!?
Ik neem aan dat je met 'dit' doelt op die HN-805.
Ja, dat lijkt me een heel acceptabel profiel (zonder het onderzocht te hebben).

Voor acro moet je je het volgende afvragen:
Wil je tot het gaatje gaan, of moet het redelijk presteren.

'Tot het gaatje' houdt in dat je de kist met flaps/rolroeren over he hele vleugelspanwijdte uitrust. Bij gewoon redelijk presteren kun je volstaan met alleen rolroeren.

Als je besluit tot het gebruik van flaps, dan moet je ook een daarvoor ontworpen profiel gebruiken. Dat zijn er vele: een aantal HN-profielen, de hele HQ en HQ/W serie, sinds kort de HQ/Acro serie, en nog veel meer.

Een hoge vleugelbelasting helpt enorm. Nou kun je discussieren over wat hoog is, en natuurlijk hangt het ook af van hoe sterk je kist gebouwd is, maar gevoelsmatig zou ik voor een houtbouw 2m kist niet lichter dan zo'n 50-60 gr/dm2 gaan. Bij een grote 6m Fox zie je soms wel 150 gr/dm2 of nog meer. Hoe hoger de vleugelbelasting hoe moeilijker de start. Daarom worden die zware kisten ook eigenlijk alleen maar omhoog gesleept.

Profiel dikte en welving:
Kies zo dun mogelijk. Dwz. laat je daarbij alleen leiden door sterkte overwegingen. Maar overdrijf niet, dikkere profiele hebben ook een groter Cl-bereik.
Welving: 1,5% max! Er zijn kisten met een symmetrisch welfkleppen profiel. Het acro deel wordt met de welfkleppen in de nul-stand gevlogen, slepen (en zelfs thermieken) met de flaps een paar graden naar beneden.

Voor een acro-kist is snelheid, maar vooral behoud van snelheid, essentieel. Daarvoor is het nodig dat de vleugel aerodynamisch geen verdraaiing heeft. Dwz. dat de vleugel overal in dezelfde stand (hoek) de nul-lift bereikt. Daarvoor moet je rekening houden met de nul-lift-hoek van het profiel (het verschil tussen beiden).

Voorbeeld:
wortel : profiel A met alfa0 = -4,1 gr.
tip : profiel B met alfa0 = -2,3 gr.
De vleugelverdraaiing moet dan zijn : -4,1 - -2,3 = -1,8 (negatief = neus lager dan achterlijst).

Verwisselen de wortel- en tip-profiel, dan krijg je :
-2,3 - -4,1 = +1,8 (de neus hoger dus)
Dit laatste is meer een theoretisch voorbeeld, maar niet helemaal ondenkbaar.

Over het algemeen kiest men aan de tip een iets hogere welving (max. 10,5% meer).

Houdt de dikte overal gelijk! Dat voorkomt heel veel aerodynamische ellende!

Gr. Dirk.
 
Profielen voor (helling) kunstvlucht zwevers

Als je frans een beetje beheerst is dit een mooie site om meer te weten te komen over profielen voor kunstvlucht zwevers vooral voor op de helling.
VOLTIGE PLANEUR :Quel profil choisir
Deze zijn echt afgestemd om negatief vrijwel even goed te zijn als positief.
Voor aan de kabel is een profiel met iets meer welving 1,5 á 2 % misschien beter voor een redelijke vluchtduur ten kostte van de negatieve figuren.
Kijk eens naar tp28-4, dit komt op een nieuwe vleugel van 1100 mm voor een heel oud glazen rompje van me.
Rick
 
Nog een losse opmerking;
Met die E393 kun je op z'n kop vliegen wel vergeten. dat wordt meer op z'n kop neerstorten. Een glijhoek van niks, zelfs rekening houdend met het feit dat het profiel op z'n kop gebruikt wordt.

flaps zullen daar nauwelijks bij helpen. Het heeft domweg veeeel te veel welving.

enne ... op z'n kop vliegen is voor mij toch een best essentieel onderdeel van acro :rolleyes:

Dirk
 
Als je frans een beetje beheerst is dit een mooie site om meer te weten te komen over profielen voor kunstvlucht zwevers vooral voor op de helling.
VOLTIGE PLANEUR :Quel profil choisir
Deze zijn echt afgestemd om negatief vrijwel even goed te zijn als positief.
Voor aan de kabel is een profiel met iets meer welving 1,5 á 2 % misschien beter voor een redelijke vluchtduur ten kostte van de negatieve figuren.
Kijk eens naar tp28-4, dit komt op een nieuwe vleugel van 1100 mm voor een heel oud glazen rompje van me.
Rick
Ja, goed artikel, en goed profiel.

Dirk.
 
Back
Top