Verbeteren rijeigenschappen Tamiya 1/10 XB Ford Focus RS WRC 03 (TT-01 chassis)

Slome2

verslagschrijvers
Hier gaat het ombouwverslag komen van het verbeteren van de rijeigenschappen van de Tamiya 1/10 XB Ford Focus RS WRC 03 (TT-01 chassis) waarmee mijn zoontje (6) de eerste schreden zet op het pad van het besturen van een rc-auto en ik in de winter leuk kan oefenen in de woonkamer. Mijn andere auto's zijn hiervoor niet geschikt. Al die nitrodampen in de woonkamer, of met die vxl (lipo) met 80 kmh door de ramen vliegen, niet echt aan te bevelen.

Ik reserveer alvast een paar pagina's in dit draadje om ruimte te reserveren voor delen van het verslag.

De foto's hieronder, de auto zo uit de doos.

full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De nieuwe onderdelen

Eerst maar eens rondgekeken, vooral hier, naar de mogelijke en aan te bevelen upgrades om de rijeigenschappen van dit chassis te verbeteren.

De standaard specs van deze (rtr) auto zijn:

Tamiya adds the Ford Focus RS WRC 03 to its R/C car Series. The image of the Ford Focus RS has changed greatly in season 2003 with a more aggressive look. The new car introduced in the fourth round of the WRC, gave driver M. Martin victory in the round 6 Acropolis Rally in June and the round 9 Rally Finland in August. This model is based on the easy to assemble shaft-driven TT-01 chassis for high performance.
  • Chassis Type: TT-01
  • Scale: 1/10
  • Length: 17.36 inches (441mm)
  • Width: 7.28 inches (185mm)
  • Wheelbase: 10.12 inches (257mm)
  • Front Tread: 6.18 inches (157mm)
  • Rear Tread: 6.18 inches (157mm)
  • Weight: 3.46 lbs. (1570g)
  • Chassis: ABS Tub
  • Suspension: 4 Wheel Independent
  • Damper Type: Plastic coil over friction
  • Drive Train: Shaft drive
  • Gear Ratio: 8.35:1
  • Differential Type: Bevel Gear
  • Engine: Electric 540
  • Speed Controller: Electronic Speed Controller (CPR Unit)
  • Wheels & Tires: 10 Spoke/Radial
  • Body Type: Polycarbonate Cut & Printed
  • Caster Angle-F/R: 2deg/0deg
  • Camber Angle-F/R: 1deg/1deg
  • Toe Angle-F/R: 0deg/0deg
  • Differential Gear System: F/R 3-Bevel Diff
  • Tire Width: F/R both 27mm
  • Tire Diameter: F/R both 65mm
  • Tread Pattern: F/R Radial Type
  • Radio: 2-Channel Pistol (included)
  • Power Source: 7.2V battery (not included)
Batterijtjes zijn nu wel included ;-)

De onderdelen die er nu op gaan komen zijn besteld. Nu wachten tot alles binnenkomt.

Dit is deels binnen en deels onderweg.

De lijst:


  • 1x Speciale tunings set voor de Tamiya TT-01 en TT-01-XB. Set bestaat uit een set van 4 zeer goede olie gedempte schokbrekers met aluminium behuizing en schroefdraad hoogte verstelling aan de buitenkant, inclusief 2 verschillende sets veren (4 x medium en 4 x hard), plus een flesje siliconen schokbreker olie om de dempers te vullen. Door deze set te monteren, zal je wegligging met sprongen vooruitgaan, de auto hobbelt en stuitert minder en kan zijn vermogen veel makkelijker op de weg brengen. Ook zit er een volledige set kogellagers bij (16 stuks in totaal) om alle draaiende transmissie delen van kogellagers te voorzien. Hierdoor gaat de auto veel harder, en zal toch minder stroom verbruiken. Als toegift zit er nog een geanodiseerde lichtmetalen centrale aandrijfas bij, die minder slingert en minder flex heeft dan de originele, en ook daardoor meer vermogen aan de wielen geeft. Met deze set knapt je auto enorm op, gaat al veel harder dan standaard, en is klaar om nog verder getuned te worden.
  • 1x TC12707 ALLOY FRONT & REAR CENTER SHAFT JOINT aluminium koppelingen voor de centrale aandrijfas van de Tamiya TT01 en XB serie
  • 2x 3Racing Dog Bone For TT-01 STALEN AANDRIJFASSEN TER VERVANGING VAN DE STANDAARD PLASTIK ASSEN VOOR DE TAMIYA TT-01/TT-01E Deze assen zijn veel sterker en robuuster dan de kunstof assen van de TT-01 serie. Deze assen kunnen zonder verdere wijzigingen gemonteerd worden in de standaard outdrives
  • 1 x Alloy Steering set Tamiya TT-01 aluminium stuurset voor de Tamiya TT-01 en XB-PRO, met kogellagers, montage steunen etc. Maakt de besturing een stuk stabieler.
  • 1x Stabilisations-Set(F)TT-01 Voor
  • 1 x Tamiya TT-01 Rear Stabilizer Set(TA-53695)
  • 1 x SPURSTANGEN (TT-01) eenvoudig te verstellen stuurstangenset
  • 1 x 3Racing TT01/E Front Camber Sus. Arm Set(3R-TT01-20) verstelbare draagarmen om camberhoek te kunnen veranderen
  • 1 x 3Racing TT01/E Rear Camber Sus. Arm Set(3R-TT01-21) verstelbare draagarmen om camberhoek te kunnen veranderen
  • 1 x 3Racing TT01/E Spur Gear (55/58/61T)(3R-TT01-28) om te experimenteren met de overbrenging
  • 1 x Wrap Around Motor Heat Sink Type II / (GUN) 28mm Aluminium koelblok voor 540 size elektromotoren (zoals standaard in een 1/10 gebruikt wordt). Klemt om het motor huis, en zorgt voor een goede warmte afgifte. Omdat de motor koeler blijft, loopt hij harder, en blijft hij langer in goede staat.
 
Laatst bewerkt:
Onderdelen eindelijk binnen, slopen

full
De onderdelen zijn na lang wachten binnen, oorzaak douane.

Nu dus slopen van de auto.

Er zullen vele veranderingen komen dus alles kan uit elkaar. Nog even wat foto's van voor de sloop, alles nog origineel.

full
full
full


full
full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Centrale as en achterbrug

Na het slopen eerst de centrale as er in

dit is een lichtmetalen uitvoering geworden. Op de foto de oude en de nieuwe aandrijflijn naast elkaar (blauw is nieuw)

full

Meteen worden ook de plastic (lagers) vervangen door echte kogellagers.

full

Ook wordt er een heatsink op de motor geplaatst en de centrale as er in gezet.

full

De voorkant van de centrale as tot aan het voorste diff
full

De achterkant van de centrale as tot aan het achterste diff
full

De koperen en plastic lagers/busjes van het achterdiff en van de achetras worden vervangen door echte kogellagers.

full

Het tandwiel dat op de cenrale as komt en zorgt voor de overbrenging op het diff

full

Aan weerzijden van het diff nu dus echte kogellagers

full

De wielophanging wordt vervangen door een verstelbare. Bovenaan volgende foto de oude, en onder de nieuwe

full

Vooraan de nieuwe en achteraan de oude. Ook de plastic assen zijn vervangen door stalen assen.
full
Monteren van de aandrijving op de ophanging, stalen asjes en kogellagers

full

De achterwielophanging en aandrijving gemonteerd.

full

Nu de vering aanpassen. De oude plastic dempers (zwart) wordt vervangen door oliegvulde dempers (rood), eventueel kunnen er stuggere veren in (geel)

full

Deze dempers worden niet met schroeven maar met een kogelkopverbinding vastgezet.

full

Je klikt ahw. de dempers er op.

full

De achterbrug is bijna gereed. Alleen de stabilizer ontbreekt.
Ik kwam erachter dat ik die moet monteren op de TT-01 KARBON-OBERDECK koolstofvezel versterkingsplaat voor bovenzijde van chassis, voor Tamiya TT-01 en XB Pro series. Deze komt dus op m'n boodschappenlijstje, want die heb ik niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
en ook gereserveerd voor verslag

en ook gereserveerd voor verslag

denk dat dit wel genoeg is voor de delen die komen
 
dat is al een leuk lijstje.

als je de aandrijfing echt goed wilt hebben zou je deze er op moeten zetten.
een voor diff.
Tamiya (#53671) Front One-Way Unit For TT01



een achterdiff.
Tamiya (#53663) Ball Differential Set For TT01



en deze aandrijf assen.
Tamiya (#53792) Assembly Universal Shaft (TT01, TA04)


ik heb nu net zelf de een tt-01 drift gebouwt.
en heb de tamiya assembly universal shaft erop gezet.
met de 3 racing one way diff voor.
en achter de vaste diff van 3 racing.
en dit zit zoveel mooier en veel minder speeling dan de dikke plastic meenemers.

en je kan nu niet de draagarm stop gebruiken (inbusje) van de 3 racing draagarmen.
omdat de dikke plastic meenemers hier tegen aan komen.
en dat is jammer want dat haalt veel speeling uit de draagarmen.
dus is je rijgedrag minder;).

nou succes.

gr Sander.
 
Als ik het goed begrijp sander, is die one way diff om te driften?

Daarvoor wordt ie niet omgebouwd.

Ik zal dus wel die draagarmen in de gaten moeten houden. Dus zal ik daar als alles binnen is eens naar moeten kijken. En hoe die assen passen.

thnx voor de tips
 
nee,
een one way diff is ook beter voor een gewone racer.
het beste is een vaste voor diff.
je hebt hier door geen wielspin met 1 wiel maar met bijde voorwielen.
hij gaat nu de auto door de bocht trekken ipv. duwen.

ook is het beter om de voorwielen iets sneler te laten draaien dan de achterwielen.
maar ik weet niet of er ook kleinere diff tandwielen zijn.
volgens mij niet.

achter een gewone diff of kogeldiff gebruiken.
deze moet wel soepel draaien.

voor een drifter is het zo dat je achter een vaste diff zet en voor een one way of ook een vaste.

nou succes alvast. :D.

gr Sander.
 
one-way of geen one-way is echt persoon gebonden, voor racen heb ik liever een strakke ball dif. met driften een one-way, maar dit verschilt per baan ;)

"ook is het beter om de voorwielen iets sneller te laten draaien dan de achterwielen."
ik heb er mee gereden (TRF415), maar vind het niet altijd fijn...

"1 x Alloy Steering set Tamiya TT-01"
kijk eerst of de afstanden van de balcups ongeveer goed zijn (dus of de afstand logisch zou zijn), op mijn handleiding waren die verkeerd met als resultaat heel veel toe out...
 
Bouwverslag uitgebreid

Het bouwverslag is uitgebreid met postings nr 3 en 4

Onder meer beschrijving van centrale assen en achterbrug wijzigingen

Scroll naar begin van post
 
Een one-way diff is niet altijd even makkelijk om te rijden, als je bijvoorbeeld laat remt voor een bocht zal de auto wegbreken omdat de auto maar remt op 2 wielen, een vast diff voor rijdt veel fijner en makkelijk voor zo'n jong ventje.
 
full

Is je nieuwe cardan as al krom of is dat gezichtsbedrog?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Is je nieuwe cardan as al krom of is dat gezichtsbedrog?

Dat zat ik me ook al af te vragen na het plaatsen van de foto. Heb alleen nog geen tijd genomen om daar naar te kijken.

Nu ff snel gedaan, idd geen gezichtsbedrog
 
Laatst bewerkt:
Dus hij is krom?, zoja, dan zal ik teruggaan naar de winkel ( of een mailtje sturen waar je hem ook gekocht heb:) )
 
Lekker snel. Zal deze topic volgen want heb zelf ook een tt-01.
Ga je puur alleen voor de weglegging? Of ook voor snelheid tunen?
 
Ik ben benieuwd waarom je zo veel geld in een TT-01 steekt.
Je had beter een nieuwe TA-05 of gebruikte TRF kunnen kopen voor hetzelfde geld.
 
Nouja, soms is het upgraden van een auto gewoon leuk:) , maar soms denk ik hetzelfde *kuch* Back slash *kuch* (2wd) ...:rolleyes:
 
Back
Top