Waku-combat: Pibros war

prop-er

Forum veteraan
Zoals elk jaar gaan we met een gezellige club mensen naar de Wasserkuppe.
Vandaag stelde Raymond voor om allemaal een Pibros te bouwen, zodat we met een beetje stevige wind een ware Pibros oorlog kunnen beginnen!

Hopelijk gaat het iedereen lukken de Pibros te bouwen. Ik geloof dat we ergens in mei naar de Waku gaan, dus tijd zat, zou ik zeggen.

Eerstens: de Pibros welbekende Pibros-site: Pibros

Omdat mijn Depron 1x1m is heb ik een iets andere indeling moeten maken, waarbij ik direct kan opschalen naar 125%.

http://www.rcplans.nl/RC foto-album/Pibros 125 procent.pdf
 
DSCN5912.jpg


Alles gesneden. Half uurtje werk.
 
Laatst bewerkt:
Ik moet even mijn depron tevoorschijn toveren uit de garage van oma (net verhuisd, het moest even uit de weg). Ik voorzie de bouw niet binnen 2 weken. Deze week nog druk met o.a. werk, volgende week gaan we enkele dagen naar Disneyland Parijs. Daarna zal ik een avondje vrij maken. Het wordt voor mij denk ik de 1 meter versie (hoewel, de 1,25m versie heeft een relatief dunnere vleugel, dus is mogelijk wat sneller).

Het idee kwam overigens van VW4Style, ik heb het slechts verder de groep in gegooid.
 
Laatst bewerkt:
zit heel stiekem te denken aan een High AR pibros...
en een ultra light pibros
en een high speed-plakje lood pibros

en een...

naja, eerst maar 1 zien te bouwen :).
 
Aanleiding was het filmpje van raymond (wasserkuppe 2009)
Daar vlogen ze toen met 3 man de hout-versie van de pibros.

Nu is depron een mooi low-budget product en is ook iets makkelijker te repareren
Mocht er iets sneuvelen ;) zal vast wel gebeuren

Deze week hoop ik ook een begin te maken en lijkt me leuk als ieder persoon zijn vorderingen of eindresultaat laat zien!

Grt Lyckele
 
Laatst bewerkt:
Dan voor de volledigheid de beelden die Lyckele op het idee brachten (2'55-3'10)

De pibrossen in het filmpje zijn de balsa variant.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een pibros is geweldig.
Ik heb er anderhalf jaar geleden ook een gebouwd, de depron variant.
Het kistje is echt zo gebouwd. Vloog toen goed op de Slufter.
De levensduur is in de Depron bouwwijze beperkt.
Ik wil er nog een van Depron gaan bouwen maar dan met CW tape versterkt, dan heb je er langer plezier van. Wil je het echt mooi doen dan kan je ook glassen. Wat extra gewicht kan geen kwaad is mijn ervaring.
 
DSCN5915.jpg


Alvorens te lijmen de vlakken goed schoonmaken en ontvetten. Ik gebruik daar sinds kort billendoekjes voor. Komt een hoop zwartigheid van het Depron af. Depron blijft wat vochtig, dat vind de contactlijm erg fijn, want deze hard daardoor nog sneller uit.

DSCN5913.jpg


Plak alles met Hema hobbylijm. Het vreet wat in. Na het opbrengen van een mooi verdeelde rups lijm direct de lijm verdelen met een reststukje depron. Ik breng op beide vlakken lijm aan. Even aandrukken, en klaar.

DSCN5916.jpg


De platen 1,2 en 3 aan elkaar geplakt met een viertal kleine stukjes plakband op de hoeken. Zo heb je je handen vrij als je de brede strook tape gaat plakken.

DSCN5918.jpg


Als je goed kijkt is op deze foto tape te zien. (En dan bedoel ik niet de rol...)

DSCN5919.jpg


DSCN5920.jpg


Goed, plaatje 4 erop. Eerst even uitmeten, en de plek aftekenen. Ik gebruik een viltstift uit de naaiwinkel (Nee, niet die) waarvan de inkt na enige tijd vanzelf onzichtbaar wordt. Dat scheelt weer vieze plekken en doorschijnende inkt bij het afwerken.

DSCN5921.jpg


DSCN5922.jpg


Plaatje 6 en 7 erop.

DSCN5924.jpg


En de laatste, plaat 5. Krijg de plaat aan de randen nog niet helemaal gelijmd.
Dat werk ik morgen even na met wat secondenlijm.

Ideeën:
- Carbon roving op strategische plaatsen aanbrengen, zoals neuslijst, disser over de vleugel, ailerons.
- Kleine haak onderop voor eventuele bungee.
- Ballastbuis erin. :D
- Turnigy 555 servo's. (Alleen het beste is goed genoeg...)
- Ik heb nog mooie GP NiMH 270 cellen liggen.
- Deze gekoppeld aan een "Remove Before Flight Switch"
- Ontvanger 4k Corona 2,4Ghz
- Geel lichtsnoer rond de neuslijst.
 
Laatst bewerkt:
Een kleine tip voor de volgende die je gaat bouwen. Laat van die 2 kleine driehoeken er eentje weg, dan vliegt hij iets beter/sneller.

Ik heb er vele van egbeouwd en gevlogen. De meesten hier in het vlakke land met een speed 400 achterop en 7 of 8 cellen Nimh/nicad.
 
Leuke actie mannen! Mijn oude houten Pibros is nog steeds in oorlogsconditie. Ik maak dan ook geen Depronversie. Zowieso is het niet zeker of we twee daagjes komen, maar ik hoop er wel op....

[edit]Overigens wil ik zelf, na weet ik het hoeveel jaren met de Pibros te hebben gevlogen, wel eens wat anders.

Zo'n 3D kunstvluchtzwever van 1.5-2mtr spanwijdte lijkt me wel wat. Volgens mij zijn de Franse vakbroeders handig in, en met, die dingen. (maar vanwege de taal is Frankrijk voor mij net zo gesloten als Noord Korea ;) )
 
Laatst bewerkt:
Niet zo heel veel kunnen doen. De onwillige verbinding van plaat 5 op plaat 4 uiteindelijk maar met hotglue gedaan, en dat houdt wel.

DSCN5925.jpg


Voor de carbon versterkingen nog een test gemaakt. Bovenste roving is met parket lak ingesmeerd, de onderste met verdunde epoxy. Ik heb er ietsiepietsie sprirtus erbij gedaan, omdat deze epoxy van Polyservice een beetje stropig is. Verwarmen helpt ook, maar ik was gewoon even benieuwd hoe dit werkt bij deze low-tech toepassing. ("bootbouwers-epoxy" zou Sietse zeggen)

Beide rovings goed gedept.
 
Ben benieuwd naar je bevindingen m.b.t. de roving. Kan hem ook nog met glas versterken maar dan zal het gewicht wel toenemen.

Grt Lyckele
 
Mijn menig is dat verstevigen geen enkele zin heeft. Het draagvermogen van zo'n ding is al onaards slecht, om lekker te hellingen moet de helling steil, en de wind sterk genoeg zijn. Dat wil je niet nog verder versterken door hem zwaarder te maken.

Daarnaast heeft zo'n constructie juist baat bij flexibiwiebielieteit, gezien de plannen.... ;)

Overigens kan ik de tip van TC01 wel beamen. Dunner = sneller. Mijn balsa variant is ook erg dun, en daarmee sneller. Hoe lichter deze 'zwever' hoe minder up je hoeft te geven, hoe sneller die wordt. Correcte ligging van het zwaartepunt is erg van belang, hoe minder S-slag nodig, hoe sneller die (weer) wordt. Zo heb ik ervaren na diverse reparaties......

O ja, frontaal oppervlak zo klein mogelijk houden komt de snelheid ook duidelijk ten goede.
 
Laatst bewerkt:
Overigens wil ik zelf, na weet ik het hoeveel jaren met de Pibros te hebben gevlogen, wel eens wat anders. Zo'n 3D kunstvluchtzwever van 1.5-2mtr spanwijdte lijkt me wel wat. Volgens mij zijn de Franse vakbroeders handig in, en met, die dingen. (maar vanwege de taal is Frankrijk voor mij net zo gesloten als Noord Korea ;) )

Berrie,

Zoek eens op "VTPR". Een aantal ideetjes:

New fish on the block.... - RC Groups
Wasabi "ECO" - Building thread - RC Groups
Multifun from Telink
 
Dunner = sneller. Mijn balsa variant is ook erg dun, en daarmee sneller. Hoe lichter deze 'zwever' hoe minder up je hoeft te geven, hoe sneller die wordt. Correcte ligging van het zwaartepunt is erg van belang, hoe minder S-slag nodig, hoe sneller die (weer) wordt. Zo heb ik ervaren na diverse reparaties......

O ja, frontaal oppervlak zo klein mogelijk houden komt de snelheid ook duidelijk ten goede.
En een vlakke plaat? :rolleyes:
 
Een vlakke plaat heeft enorm veel weerstand als hij schuin op de luchtstroming wordt gehouden (nodig om lift te genereren). Misschien wel 10x zoveel als een zuig-uit-mijn-duim-profiel.

Een gebogen plaat genereert veel lift, maar heeft net als de vlakke plaat verschrikkelijk veel weerstand.

Weerstand = het tegengestelde van snelheid.

- Zoek het in een mooi S-slag profiel (HQ/S, PW75, PW51, PW106, KN131215, KN161155, HM50)
- Pas de dikte aan (%) aan het aantal cm's dat je nodig hebt om de boel in kwijt te kunnen.
- Ontwerpvorm: minder pijlstelling als de Pibros en geen tip van 0 cm. Suggestie: spanw.=100cm, wortel=40cm, tip=20cm, achterlijst recht of aan tippen 2-3 cm naar voren
(tip in geen geval kleiner dan 17 cm, S-slag-profielen hebben Reynolds nodig!!)
- dikte minimaal 4 cm (=10% bij bovenstaande suggestie) vanwegen de sterkte
- snijden uit stevig schuim zwaarder dan Gamma-kwaliteit
- Niet te licht bouwen!! 500 gr is erg licht 750 gr is vrij zwaar.
- Kiel vlak van ± 1,5 à 2 dm2, zo ver mogelijk naar achteren, centraal. Twee kleinere kielvlakjes aan de tippen kan ook, maar halveert je roll-rate. Kielvlakken met klittenband bevestigen scheelt schade (zonder is hij nog steeds vliegbaar ...)
- 2 HS85 / HS81 servootjes oid.
- Glasvezel-tape erover, en oorlogje voeren maar ....


FUN GEGARANDEERD.

Dirk.
 
Uitslag van de test:

Doorbuiging bij roving in zowel compressie als trek geen onderscheid meetbaar tussen beide harsen. Vrij logisch, het carbon komt niet eens in de buurt van de max, het depron is de zwakste schakel.

Wel leuk:
Doorbuiging puur depron zonder versteviging: 27mm
Doorbuiging met roving: 9mm

Destructief in compressie (enigste mogelijkheid):
Epoxy: depron breuk, geen delaminatie
Parket lak: depron breuk, wel delaminatie over 15mm.

Waarneming bij het lostrekken van de roving:
de hechting van epoxy op depron is 100% dekkend.
de hechting van de parketlak is slechts 40% dekkend.

De losse epoxy roving voelt steviger aan als de losse parketlak roving.

Conclusie: voor een neuslijstje waar extreme krachten kunne optreden epoxy toepassen. Maar voor disser of achterlijst waar het vooral op wat extra stijfheid aankomt is parketlak voldoende. Parketlak is heel makkelijk te verwerken, en mijn huid reageert er niet op. ('t is op waterbasis). Voor een betere hechting eerst lak op het depon aanbrengen, daarna de roving.
 
Buiten die driehoek die ik weg zou laten is de enigste andere wijziging een koolstof achterlijst. De neuslijst met goede kwaliteit vezeltape inpakken en hij is bijna onverwoestbaar. Loop je dan toch een deukje op in de neuslijst dan is een beetje kneden en buigen veelal voldoende om die weer weg te duwen.
Door de koolstof achterlijst is het doorbuigen in de bochten verholpen en gaat hij langer mee.
 
Dirk, het gaat hier niet om het bouwen van een goed zwevertje, het gaat om een projectje wat met minimale bouwinspanning maximale fun geeft. Ik stel voor dat we gewoon allemaal de 'standaard' pibros bouwen (evt met 1 plakje minder depron van binnen om hem iets dunner te maken) en dan lekker schateren op de Kuppe. Als je allemaal zo'n beetje het zelfde kistje hebt vlieg je ook het makkelijkst in hetzelfde stukje luchtruim, als ze teveel van elkaar gaan verschillen valt combatten niet mee.
Dus Leon, bouw ook gewoon een pibros, geen dizzy bird. Anders hou je de rest misschien niet bij.
 
Back
Top