Laten we even voorop stellen dat crashen een menselijk falen is of dat nou met een 450 gebeurd of met een 600.En dat dat misschien eerder met een 250 of 450 gebeurd is omdat dat de heli is waar mensen mee beginnen en dus weinig ervaring hebben, logisch toch.Maar beginnen met een 700 NO Way.. Misschien een enkeling die zich daar aan waagt of geld teveel heb en wel een gokje kan wagen.
Vraagje: Was jouw eerste auto een ferrari of begon je net als iedereen met een normale auto?
Oja heb ook wel eens bij een heli school gekeken op een website.Dit was volgens hun de enige manier om te beginnen met rc heli vliegen...(bullshit) Oja de kosten kwamen wel op +- 2000 euro voor de opleiding maar gegarandeerd dat je kon vliegen daarna.
En wat betrefd het "crash kosten angst" om het zo maar even te noemen.. moet je eens op youtube kijken naar mensen die crashen.Je hoort dat ze met trillende beentjes staan en de woorden die daarna volgen zijn niet mis.Zoals je zegt heeft het je zelf ook een tijd geduurd voordat je dat los kon laten.
Mijn eerste auto? Ik heb tot mijn 32ste niet eens een auto gehad....
Vond niet dat ik die nodig had.
Ten eerste was er in de tijd dat ik begon (begin jaren 80) weinig te koop voor onder de 1000 gulden (en dat was toen méér geld dan 1000 Euro nu!!!!)
Ik was 16 en moest het van een krantenwijk doen, ik had die 1000 piek dus niet. Daardoor heb ik er destijds 3 jaar over gedaan om enigszins te leren hooveren, met een brandstof-FP. Toen ik daarna een 10 cc CP heli kocht, had ik spijt als haren op mijn hoofd dat ik niet gewoon geduld heb gehad en gespaard had. Nu kon ik pas na drie jaar vliegen, anders had ik twee jaar moeten sparen, maar had ik in een paar maanden kunnen vliegen....
Foute redenatie #1, Wat die leskosten betreft: zelfs bij een dure vliegschool zul je niet snel meer dan 500 Euro kwijt zijn, maar dan heb je wel in een relatief korte tijd goed en veilig leren vliegen. Als je jezelf leert vliegen is die veiligheid niet echt van zelfsprekend.... (en ik spreek vanuit vele jaren van eigen observatie als instructeur)
Toevallig heb ik zelf een vliegschool, en maar ongeveer 25% van de leerlingen heeft 200 Euro of meer nodig om te leren zelfstandig hooveren. Het leeuwendeel zit rond de 150 Euro, een enkeling is met 3 tientjes klaar. Als ze daarna door willen gaan met aan de kabel lessen, is dat hun eigen keuze, ik raad dat steevast af (vliegen met je eigen heli is goedkoper, zolang je niet crasht). Meer dan 300 Euro en dan nóg niet zelfstandig kunnen hooveren ben ik nog niet tegen gekomen.
Maar deze leerlingen hebben wel
A) een GOEDE basis zonder foute gewoonten meegekregen
B) kunnen daarna gewoon met hun 450 verder gaan als dat hun keuze is, maar ook met een 700 als dat in de kofferbak blijkt te staan
C) Hebben geleerd welk vlieggedrag gevaar voor crashes oplevert, en welk niet, kunnen daardoor risico's vermijden, en dus:
D) crashen zelden.
E) doordat de frustratie van herhaalde crashes ontbreekt, staat er bij ons niemand te vloeken of met trillende knieën als het dan tóch eens een keer voorkomt.
Die angst voor crashen, die was een stuk kleiner geweest als ik les had kunnen hebben, maar dat bestond toen nog niet. De praktijk wijst uit, dat iemand die op een goede manier les heeft gehad, weinig tot geen echte crash-angst heeft. Hooguit een gezonde drang tot heelhouden. Je zit toch ook niet met angst achter het stuur?
Foute redenatie #2: Crashen kan gebeuren, maar crashen door pilot error is bij ons uit den boze.
Er word bij ons op gehamerd dat crashen er NIET "bijhoort" en we zitten dan ook gemiddeld op maar 2 crashes per jaar, alles bij elkaar, zowel lesheli's als eigen heli's van leerlingen.
Meer dan 90% van de crashes bij ons op het veld is door technisch mankement. Pilot error komt bij ons maar héél zelden voor, ook bij "verse" leerlingen.
En die 10% menselijk falen die bij ons op het veld zijn voorgekomen in de afgelopen 7 jaar, zijn van personen, die NIET bij ons hebben leren vliegen, maar "zelf, met de sim en hard oefenen"....
Dát zijn de cijfers bij ons, en ik kan daar weinig anders van maken.
Groet, Bert