The making of a...BELL430

Na twee avonden zagen, schuren en boren heb ik alle deuren en ramen van de romp verwijderd. Dit is me vrij aardig gelukt. Zo ver zijn we dus al :D

Afbeelding003forumfotos-1.jpg


Afbeelding001forumfotos-1.jpg



Over de kwaliteit van de romp heb ik een beetje mijn twijfels. Er zijn nogal veel kleine bulten en putjes en beide helften zijn niet op gelijke hoogte tegen elkaar gelijmd !!! Ik heb geprobeerd dit weg te schuren maar ben bang dat ik te diep moet gaan om het hoogteverschil weggewerkt te krijgen.
Ik ga nu proberen om de lagere delen op te vullen en dit dan gelijk te schuren. Iemand enig idee welk vulmiddel ik het best kan gebruiken ?

De foto geeft dit jammer genoeg niet duidelijk weer.

Afbeelding002forumfotos.jpg




IK moet zeggen dat de kwaliteit van de losse delen (staart, stabilo, deurtjes, "hoofddeksels",....) opmerkelijk beter is.

Groeten,
Ron

Dit komt wel vaker voor met Vario rompen.... Niet vergeten dat ze handgemaakt zijn, he? Inderdaad niet vlak schuren, dan maak je het materiaal dunner, en verzwak je de boel alleen maar onnodig. Erger is als je tot in de glasvezel schuurt, dan krijg je een absorberende plek die je wat je ook doet altijd door de lak heen blijft zien, tenzij je hem weer helemaal sealt met plamuur of iets dergelijks (lak kan tot wel een jaar na het spuiten blijven vloeien en in het materiaal trekken).
Gewone polyesterplamuur blijft prima zitten, mits je de glanslaag van de gelcoat afschuurt, en de plamuur in de juiste verhouding aanmaakt.
Bij mijn Cobra zit bij de overgang staart/romp ook forse plakkaten polyesterplamuur, en dat zit ook in een dun laagje en een heel flauwe hoek maar dat zit al 5 jaar onzichtbaar op zijn plek. Trilt niet los, verkruimelt niet, breekt niet af, werkt prima. Ik heb destijds gewoon simpele plamuur van Alabastine (karwei en aanverwante doe het zelf zaken) gebruikt. Er zijn zat merken, ik bedoel alleen dat je geen duur speciaal spul nodig hebt.

Groet, Bert
 
Ik heb ook de polyester plamuur van Alabastine gebruikt, ging prima.
Ik heb de overgang van de staartboom naar de romp geplamuurd (in mijn verslag zijn wel fotos te zien).
Dat ging prima, het is goed schuurbaar maar geef het wel de tijd om goed uit te harden en blijf dun werken.
Geen dikke stukken tegelijk dus, laag voor laag totdat het goed is.
Op deze manier heb ik de overgang geplamuurd over een periode van enkele dagen totdat het goed was.

Wat ik wel erg moeilijk vond was om de overgangen vloeiend te houden. Dat lijkt makkelijker dan het is.
De plamuur glanst natuurlijk niet zo sterk zoals de eindlak doet, en daarom zie je pas na het aflakken aan de lichtval of je het helemaal goed had.
Bij mij zie je in de spiegeling van het licht ook dat sommige delen wat ronding betreft net wat afwijken, terwijl ik dat in de plamuur fase niet kon zien.

Oefening baart kunst wellicht ;-)

Gr, Roy
 
Ik heb ook de polyester plamuur van Alabastine gebruikt, ging prima.
Ik heb de overgang van de staartboom naar de romp geplamuurd (in mijn verslag zijn wel fotos te zien).
Dat ging prima, het is goed schuurbaar maar geef het wel de tijd om goed uit te harden en blijf dun werken.
Geen dikke stukken tegelijk dus, laag voor laag totdat het goed is.
Op deze manier heb ik de overgang geplamuurd over een periode van enkele dagen totdat het goed was.

Wat ik wel erg moeilijk vond was om de overgangen vloeiend te houden. Dat lijkt makkelijker dan het is.
De plamuur glanst natuurlijk niet zo sterk zoals de eindlak doet, en daarom zie je pas na het aflakken aan de lichtval of je het helemaal goed had.
Bij mij zie je in de spiegeling van het licht ook dat sommige delen wat ronding betreft net wat afwijken, terwijl ik dat in de plamuur fase niet kon zien.

Oefening baart kunst wellicht ;-)

Gr, Roy

Om de rondingen goed te krijgen helpt niks dan oefenen of net zo lang plamuren, schuren en op het laatst met superfijne korrel poetsen tot de vorm naar je zin is. Het ruwere oppervlak van plamuur kun je verhelpen door van bijvoorbeeld Motip de fillerspray te gebruiken. Dat is een soort van spuitplamuur maar dan met een veel fijnere structuur. Als je dat opspuit, en na droging weer nagenoeg helemaal wegschuurt (dat je dus nog ziet dat er filler op zit maar dwars door de filler heen de plamuur kunt zien) en je herhaalt dat een of twee keer, dan zie je na spuiten absoluut niet meer dat er plamuur zit. Doordat het oppervlak geen glansverschillen meer vertoont, verdoezel je de kleine vormafwijkingen (die je altijd hebt als je plamuurt, anders had je geen plamuur nodig....) ook wat meer.

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Ik heb in een autoshop superfijne 2-componenten plamuur van Soudal gehaald Soudal: sterk in lijmen, PU schuim en voegkitten
Deze wordt normaal gebruikt als afwerklaag (eindlaag) omwille van zijn superfijne structuur en omdat hij zich makkelijk schuurt. Is na een half uurtje schuurbaar.
Enig nadeel, ze hadden enkel een pot van 1 kg, kan dus wel effe verder hé :D:D.

Groetjes,
Ron
 
Kleurschema.

IK ben nog steeds op zoek naar een kleurschema voor mijn Bell. Ik zou volledig schaal willen gaan maar vind geen schema welk mij volledig kan bekoren. Hieronder 2 modellen die tot nu toe mijn voorkeur genieten :

VP-BKQ21.jpg


51172_1119341827.jpg


Welk van deze twee zouden jullie kiezen ?????
 
@ Helmut,

Deze had ik ook gezien ja, maar ik denk dat mijn spuitkunsten hiervoor te kort komen. Ik weet ook niet of dit een replica van een echte kist is ?? Is alleszins een verdomd mooi ding :D.
 
Hei Ron ,

De eerste foto , wit blauw , is zeker mooi ,
De foto van de zwarte van Helmut is zeker niet moeilijker te spuiten , enkel veel meer afplak en meetwerk ... het spuiten is IDEM ..

Dus .... het wordt een moeilijke keuze ..... :-)
Succes ermee ...

Grtz

Ronny
 
ik zou die van Helmut doen, echt echt vet.
maar weet niet als ie zo goed zichtbaar zal zijn. anders de oranje/gele zijlijn wat breder doen?
veel succes!
 
IK ben nog steeds op zoek naar een kleurschema voor mijn Bell. Ik zou volledig schaal willen gaan maar vind geen schema welk mij volledig kan bekoren. Hieronder 2 modellen die tot nu toe mijn voorkeur genieten :

VP-BKQ21.jpg


51172_1119341827.jpg


Welk van deze twee zouden jullie kiezen ?????

Ik zou voor de blauw-witte gaan, iets "simpeler" kleurenschema, maar héél mooi..
Beter een iets gemakkelijker model kiezen dat je zeker tot een goed einde kan brengen dan een complex toestel dat dan de mist zou ingaan..
Gewoon mijn gedacht...
 
Helmut toestel is een schets van Bill Dale Design.

Helo-Paintscheme-Rdrngs.jpg


Ik zou kiezen voor de bovenste. Iets makelijker te spuiten, maar geen echt toestel. Als ik tussen de twee die je had gevonden moest kiezen, koos ik de blauw-witte.

Groetjes Rob.
 
De blauw witte is het makkelijkste vanwege het aantal kleuren. Twee kleuren, een keer afplakken.
Echter loopt de striping van breed naar heel smal voor op de neus. Dit is wel weer lastig omdat je waarschijnlijk niet met standaard afplaktapes uit de voeten kan.

De kist van helmut vind ik ook erg mooi, maar de kleurgradient vraagt weer wat gevorderde spuittechnieken, ik weet niet hoeveel spuitervaring je hebt?

Hoe dan ook, succes met kiezen! :-)

Gr, Roy
 
Mijn spuitervaring is te verwaarlozen :(, de heli van Helmut kan ik dus zeker schrappen. Ik had een lichte voorkeur voor de wit/oranje heli maar blijkbaar sta ik hier alleen in. De blauwe is inderdaad vrij gemakkelijk te spuiten denk ik en hier heb ik een groot aantal foto's van gevonden. Als ik niets beters vind denk ik dat de blauwe de mijne wordt.
 
Mijn spuitervaring is te verwaarlozen :(, de heli van Helmut kan ik dus zeker schrappen. Ik had een lichte voorkeur voor de wit/oranje heli maar blijkbaar sta ik hier alleen in. De blauwe is inderdaad vrij gemakkelijk te spuiten denk ik en hier heb ik een groot aantal foto's van gevonden. Als ik niets beters vind denk ik dat de blauwe de mijne wordt.

Wit oranje is idd ook super, maar mijn beslissing was vooral gebaseerd op de haalbaarheid..Het probleem met de dunne striping op de neus is op te lossen door elke lijn apart te spuiten, wel meer werk, maar simpeler.
Als je van die heli veel foto's hebt is dat een bonus, een schaalbouwer kan niet zonder documentatie..
succes!
 
Ron, je moet gewoon een ontwerp kiezen of zelf maken waarmee je verstand content en je hart gelukkig is...

Heb je naar je eigen gevoel te weinig ervaring om een bepaalde spuittechniek toe te passen, zoek dan op internet (youtube) uitleg over een gepaste werkmethode en oefen tot je deze beheerst.
Hierdoor zal je enige tijd langer bezig zijn aan je model, maar wat is er daar nu erg aan. 't Is het einderezultaat en de zelfvoldoening op het einde van elk bouwavontuur dat telt!

Heligroeten,

Nick
 
Tja Nick, dat is nu net mijn probleem.
Ik weet nog niet of ik ga deelnemen aan schaalwedstrijden want dan ben ik bijna verplicht om een kleurenschema van een bestaand model na te bootsen. Ik denk dat ik anders niet veel punten zou halen:(. Moest ik niet voor een schaalreplica gaan zou volgend ontwerp me zeker kunnen bekoren :

fotovariogalerij.jpg


Is een leuk combinatie en toch nog makkelijk te spuiten. (Voor mij héél belangrijk)

Heb nog effe tijd om te beslissen hé.

Groetjes,
Ron
 
Ron ,

Ivm het spuiten , ik wil U graag op gang helpen he , no problem ...
Als je de eerste dingen wil spuiten , geef me een seintje , en ik kom af :-)
Je zal zien , mits enige training , dat je veel zelf kan spuiten , en wat je zelf doet , doe je altijd beter ....

Grtz

Ronny
 
Back
Top