Brandstofmotor kakt in bij tictoc

Hallo allemaal,


Ik oefen al een poos tic tocs op de phoenix flight simulator.
Dat gaat prima,gewone tictocs en zijwaarts.

Afgelopen zondag maar eens naar mijn vliegclub gegaan met mijn Trex 600 Nitro pro mee onder de arm om het in het echt te proberen.

Ik vlieg de tictocs in Idle2 mode (dit omdat hij dan 2000 toeren op de kop heeft staan).

De tictocs gaan al aardig goed alleen als ik de heli bij een gewone tictoc de hele achterover nick kakt de motor in.
Ook als ik de zijwaartse tictoc doe rol ik de heli op zijn kant (iets meer dan 90 graden) en dan kakt de motor ook in.

Ik heb toen maar mijn Trex 600 ESP gepakt en daarmee tictoc ik prima in Idle 1 mode.

Kan iemand mij vertellen wat de juiste setup is om mijn 600 Nitro probleemloos te laten tictocen zonder dat de motor inkakt?


Vlieggroeten:

Arjan.
 
Collective mananegement kweken. Nitro heeft nou eenmaal minder power, en zonder governor(?) is het met een nitro veel moeilijker. Motor moet ook goed afgesteld staan zodat de meeste power eruit komt. een tictoc in het echt is 90 procent de timing goed krijgen. time je verkeerd, kill je de headspeed of hij valt.
 
Laatst bewerkt:
Klopt
Met welke motor zit je ? Overstappen naar een OS 55 , Ys 56 of redline 53 of Rossi 57 of ... , met die motoren heb je nog wat meer power en als dit nog nie genoeg is met 30% nitro vliegen . Ik zit met een Redline in mijn Raptor enop 15% nitro, en ik kan rustig heel de middag tictocs doen .:D
 
Idd, collective en pitchmanagement is eigelijk het belangrijkst. Eerst langzaam beginnen, dan rustig opbouwen om te kijken tot hoever je kan gaan met je snelheid.
 
Ik vind ook het kopen van meer power, of dat nu electro of Brandstof is eigenlijk niet de manier.
Die standaard Hyper heeft power zat voor eindeloze tictoc's.
Het heeft inderdaad allemaal met timing en stickmanagement te maken.
In de sim heb je eigenlijk veel te veel power (zet ik nog lager dan in het echt bij de instellingen voor oefening).
Met meer power ga je ze dan misschien wel kunnen, maar dan ziet het er wat knullig uit vind ik.
Tictocs moeten ook gestuurd gevlogen zijn.
Vind ik ook het grote voordeel van een Nitro heli, je leert vanzelf goed sturen ;)
 
Laatst bewerkt:
Een tic toc kan eigenlijk met iedere heli die ook redelijk enthousiast op zn kop kan vliegen...

De truc is dat een heli met iets minder vermogen, wat platter op zijn rug/buik gelegd moet worden.
Des te meer power, des te rechterop de heli kan blijven "staan"

Probeer maar eens een tic toc met een raptor 30, als je die hebt in de sim
Dan krijg je een idee
 
Ok informatie genoeg lees ik hier.
Als motor heb ik er een Redline 53 in en als governor een Futaba GV-1.
Dus zoals ik het hier lees ben ik wat te ruig met de sticks op mijn zender?
Dus rustig achterover nicken en luisteren naar het toerental van de motor?
En als het goed gaat de snelheid van de sticks wat sneller?
Net zolang totdat de motor bijna begint in te kakken dan weet ik hoever ik kan gaan?

Heeft het ook wat te maken met de gascurve in de zender?
Weet iemand hoe die moet staan in Idle 2 mode?


Vlieggroeten:

Arjan.
 
Gascurves: Jupiter Modelvliegclub

Maar eigenlijk heb je een governor nodig als je dit soort dingen gaat doen.
Doordat het toerental contanter blijft is je motor koeler.
Hierdoor kun je beter tunen en meer power er uit halen.

Nu ben ik zelf afgestapt van Nitro en heb nog wat zaken die misschien interressant voor je zijn.

CSM RevLock CSM RevLock
Gloednieuw, in de verpakking.
Voor 20,-

CY Active Throttle Governor: Curtis Youngblood
Zonder sensor (bijna alle sensors passen zoals de TJ sensor)
Voor 10,-

En ik heb nog 3x5L Merlin Fuel 30%
En nog 2 Gallon Coolpower 30%
15,- per blik/fles (kan ik niet opsturen)

Al deze zaken ga ik ook in de Te Koop sectie plaatsen.
 
Ik heb een governor op de heli zitten,een Futaba GV-1.
Daar ben ik erg tevreden mee,hij doet het goed op de heli.
Als brandstof gebruik ik Coolpower 15%
Deze brandstof bevalt mij ook prima.
 
Dus in Idle 2 (3D mode) gewoon op 2000 toeren laten staan?
Of moet ik dit toerental verhogen naar het maximale van een Trex 600 dus 2200 toeren?

Ik heb vanmiddag al wat geoefend met Phoenix flight simulator met de Raptor 30.
Het klopt dat ik deze heli wat meer achterover (vlakker) moet nicken om er voor te zorgen dat het toerental niet inkakt.
Dus in het echt moet ik gewoon meer feeling op de sticks krijgen.

Iedereen bedankt voor alle bruikbare in formatie:D:D:D
 
Hoe lager je toerental, hoe minder de inertia(en mogelijk power ivm nitro) des te beter je timing moet zijn. ik kan ze met 1500 rpm nog langzaam doen, maar 1 foutje met de timing en de headspeed is weg. Gewoon t maximale zetten in idle 2 wat je nog goed kan governen.
 
Bij brandstof zit het nog iets anders, namelijk de redline geeft zijn maximale vermogen af bij 17.000 toeren.

Dus laat hem op 17.000 toeren governen (erg makkelijk bij de GV-1 kan je switchen van headspeed naar engine rpm)

en stel dan meganisch af zodat je +- 2100 toeren draait voor maximaal 3D fun...:mrgreen:

en de motorafstelling is heel belangerijk om je vermogen eruit te halen natuurlijk. en laat eens iemand die heel goed kan vliegen met je heli vliegen, dan lijkt het net of er 3x zoveel vermogen inzit... dat heet collective management
 
tic toc

Arjan,

Collective(pitch) management is relatief. Als je een mooie looping moet maken bij windkracht 0 of 7 dan heb je ook collective management nodig om dit mooi uit te voeren.

Je zegt dat je motor inkakt bij pitch geven en hier ligt jou probleem.
Geef vanuit de hover eens volgas naar boven en kijk of de motor dan ook inkakt, zo ja dan is de pitch max waarde te groot of je main needle staat niet goed of een andere plug.

Andere punten om te checken zijn.
Je servo snelheid. Als je servo's traag zijn dan kan je snel pitch geven maar de servo's gaan niet sneller.
Rotor bladen, bladen die breed zijn hebben bij klein hoek al veel lift hierdoor hoef je niet van volledig + naar -. Dit is zowiezo niet de bedoeling bij tic toc!

Ik hoop dat ik je een beetje in de goede richting heb gestuurt.

Gr Frans.
 
Rotor bladen, bladen die breed zijn hebben bij klein hoek al veel lift hierdoor hoef je niet van volledig + naar -. Dit is zowiezo niet de bedoeling bij tic toc!

= Collective management. Inderdaad, het looping voorbeeld klopt ook. maar velen die nog niet lang 3d vliegen zullen gewoon ongeveer hetzelfde aantal graden pitch door de hele looping gebruiken;)
 
Lol

Moet je eens proberen een mooi ronde looping tegen de wind in te maken (makkie, doet ie bijna zelf)
En dan op de terugweg eens met de wind in de rug...

Erg leuk om te zien dat eigenlijk iedereen dezelfde problemen hiermee heeft:mrgreen:
 
Back
Top