Tandwielverhouding F104

Beste mede coureurs,

Op electro gebied ben ik een komplete NOOB, echter heb besloten om dit seizoen mee te rijden met de F1 klasse bij Real80.

De motor is deze: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=230530

Wat is volgens jullie een goede gear set up bij deze 21 turns motor?
Hoe kan ik dit zelf berekenen/ beredeneren?

Alvast bedankt voor jullie inbreng
Groeten,
 
ik weet niet welke regels ze daar hanteren, maar meestal wordt er in de f1 alleen met de stock motor gereden (27T).

met de 27T motor kun je de 94t spur en dan 25t tot 28t pinion gebruiken.
licht aan de baan, veel korte stuken en bochten 25t / 26t pinion.
een snele baan wijde bochten 27t tot 28t pinion.

met een 21 motor zou ik voor 25t pinion gaan en 94 spur.

met de 27t motor rijden ze al tegen de 60km.

gr Sander.
 
Hoi Sander,

21 turns is besloten en tandwiel ratio is vrij..
Maar bedankt voor je input, ik zal de boys ook eens vragen die op de baan ermee rijden, wat hun ratio is..

Groet,
 
Dat kan je het beste doen ja, even kijken bij de mede rijders waar zij mee rijden en dat als uitgangspunt nemen. Kom je er niet uit met andere dan kan je het beste met een hogere vertanding (lees kleiner motor tandwiel/groter spur) rijden en zo steeds zwaarder gaan waarbij je de temperatuur goed in de gaten houd maar met een "silvercan" motor zal dat allemaal wel meevallen...
 
Bedankt voor je input!
Het gaat goed komen...
Maar vind wat jij al aangaf voor die vertanding ten opzichte van de warmte ontwikkeling al een verrijking..
Dankzij dat soort tips, begin je de materie beter te begrijpen en toe te passen..
En wie weet heeft een ander er ook weer iets aan..

Nogmaals bedankt!
 
Ik mis hierboven nog de bandendiameter. Misschien dat deze uitleg helpt: [102574] algemeen-formule-1-schaal-1-10-topic-post1820889
Maar ook het topic wat erna komt, staat een link naar een handige website.
Ik heb daar alvast een tabel gegenereerd:
http://www.arroyoc.com/index.cfm?fu...e=Rollout&Type=Rollout&Plot=mid&increment=1mm

Ik zou beginnen met een rol-out van 50mm voor een 21turns motor. Meet de banddiameter en neem deze in de bovenste regel. Ga in de tabel naar beneden tot je ongeveer op de gewenste ratio uitkomt en ga dan naar links. Dan heb je het benodigde tandwiel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als er specifiek geschreven was dat hij op foam zou rijden dan ja. Maar dat staat nergens en aangezien de F104 ook prima op rubber kan rijden heb je dan niet te maken met de diameter die veranderd. ;)

Voor een beginnend rijder is het vinden van een leuke tandwielverhouding al best een klus dus als hij dat eenmaal door heeft dan kan hij zich altijd nog verdiepen in de roll-outs en dergelijke.

Voor nu zou ik eerst gewoon lekker gaan rijden en de auto leren kennen. Ga je trouwens foam of rubber rijden?
 
Tja en ik ging van foam uit :D
Persoonlijk vind ik rubber op de F1 erg tricky rijden, al wordt de kwaliteit steeds beter! We gaan dit seizoen eens wat meer met rubber testen!
 
normaal gesproken wel maar gek genoeg wat ik gehoord heb gingen de rubbere banden 's avonds op de mach beter dan de foams. Zal ook wel deels door de afstelling en / of smeermiddel komen die veranderd naarmate het circuit kouder/vochtiger wordt.
 
Bedankt voor je input!
Het gaat goed komen...
Maar vind wat jij al aangaf voor die vertanding ten opzichte van de warmte ontwikkeling al een verrijking..
Dankzij dat soort tips, begin je de materie beter te begrijpen en toe te passen..
En wie weet heeft een ander er ook weer iets aan..

Nogmaals bedankt!

Vraag Cees Lagerwaard even bij een BC. Hij heeft vorig jaar met die motor met een F104 gereden. Hij kan je vast meer vertellen. Succes morgen.. ;) Ben benieuwd hoeveel electro opkomst er uiteindelijk is.
 
Back
Top