Multiwii Tricopter (voorheen Zelfbouw goedkope en eenvoudige Tricopter)

Zalig hé om je bezig te houden met multiwii's, ik ben er ook door gebeten!

Vandaag heb ik trouwens m'n BMA020 ontvangen, deze zou het stukken beter moeten doen dan de nunchuck.

Van nunchuck gesproken, ik heb problemen met m'n autolevel sinds de nieuwe motoren en de nieuwe 1.7pre software.
Als ik de autolevel inschakel overcorrigeert de tri heel agressief en vliegt onmiddellijk weg in een bepaalde richting.
Niet echt zoals het hoort dus.

Ik heb dus totaal geen idee wat de oorzaak hiervan is.
Ondertussen werd dit probleem al op RCgroups gepost.
Benieuwd of ik snel een antwoord krijg.

Misschien zijn er teveel vibraties. Dat kan wel, want m'n props draaien niet helemaal zoals het moet. Zoooooooooo erg is het nu ook niet, maar toch, het kan beter.
 
Dit had ik dus ook en dan met de BMA020.
Ik heb daarvoor iets gemaakt om de acc mechanisch te kunnen verstellen (gekanteld te monteren) dit werkte goed.
Nu met de 1.7 software kun je dit software matig trimmen.
 
Altitute Sensor schijnt nog nioet helemaal te werken, wegens een kwestie van de software? of zijn er inmiddels vorderingen?
 
Laatst bewerkt:
Hey,

Dat lijkt mij ook best handig... :)

Hoe bevalt hij?
Is het makkelijk/netjes?
Moet je er nog headers voor hebben? (male)

Grts,

Van een snelle service gesproken!
Na twee dagen heb ik m'n nieuwe multiwii printplaat met componenten reeds binnen!
Nog een klein beetje solderen en klaar is kees.
 
Nieuwe tests

Okay, vandaag heb ik terug heel wat zitten uittesten.

Helaas vliegt de tri niet zoals ik het wil.

Normal mode:
Als ik de tri in normal mode deftig wil kunnen besturen moet ik de RC rate reduceren tot de helft en toch ook redelijk wat RC expo instellen.
Anders kantelt dat ding vanaf je aan de stick komt.
Hoe laag ik de PID settings ook plaats, ik blijf last hebben van oscillatie.
Verder worden de gyro's van de WMP vlug ontregeld, ik moet al snel de lipo ontkoppelen om de WMP daarna terug te initialiseren en calibreren.
Kortom, normal mode is helemaal niet zoals het zou moeten zijn.

Autolevel mode:
Desondanks calibratie van de nunchuck vóór elke vlucht moet ik de nunchuck geweldig bijtrimmen. Waarom is nog steeds een vraagteken. Je zou toch verwachten dat als je de nunchuck calibreert je heel weinig moet bijtrimmen...
Na het bijtrimmen blijft de tri uiterst stabiel.
Alleen valt er niet mee te vliegen. Het lijkt wel of elke stick input wordt genegeerd. Tegensturen lukt dus aan geen kanten, hij drift mooi weg.
Autolevel mode werkt dus ook aan geen kanten zoals het moet.

Nu heb ik nog een long shot die ik de komende dagen eens wil uittesten.
Ik ga proberen enkel te vliegen in autolevel mode, maar dan met volle RC raten en zonder RC expo.
Dan hoop ik toch enig effect te kunnen uitoefenen op de tri in autolevel mode.

Als de problemen niet opgelost geraken denk ik dat de oorzaak ligt bij een slechte WMP of nunchuck. Alhoewel ze in de GUI wel perfecte waarden tonen.

Hopelijk lukt het me alsnog - zoals vele anderen - om een mooie stabiele triwiicopter te bekomen!
 
Hey,

Dat lijkt mij ook best handig... :)

Hoe bevalt hij?
Is het makkelijk/netjes?
Moet je er nog headers voor hebben? (male)

Grts,

Voorlopig nog niet kunnen uittesten!
Maar ik houd jullie op de hoogte.

De headers zitten er niet bij, die moet je zelf nog even kopen.
Alsook de status leds trouwens.
 
Je hebt hem waarschijnlijk niet eerst getest zonder de Nunchuck, dus haal de Nunchuck er compleet af (zoals ook voorgesteld op RC Groups) en kijk hoe hij dan reageert.
Gaat het dan nog niet goed dan heb je een slechte cloon gekocht, ik had dit in het begin ook en heb met deze cloon niet gevlogen, maar gelijk weggegooid zo ook met de cloon Nunchuck.
Voor mij een goede les geweest. Koop een orginele WM+ en de problemen zijn verdwenen. Als ACC heb ik nu de BMA020 zoals jij nu ook hebt deze werkt perfect. alleen moet ik deze ook behoorlijk bij trimmen.
 
Of je koopt iets anders dan wii spullen :rolleyes:.
Het is wel duurder, maar je problemen zijn dan wel opgelost...

bv. Jussi's Free Flight IMU of gewoon een 3 axis gyro van Sparkfun (als er code voor is).

Grts,
 
Je hebt hem waarschijnlijk niet eerst getest zonder de Nunchuck, dus haal de Nunchuck er compleet af (zoals ook voorgesteld op RC Groups) en kijk hoe hij dan reageert.
Gaat het dan nog niet goed dan heb je een slechte cloon gekocht, ik had dit in het begin ook en heb met deze cloon niet gevlogen, maar gelijk weggegooid zo ook met de cloon Nunchuck.
Voor mij een goede les geweest. Koop een orginele WM+ en de problemen zijn verdwenen. Als ACC heb ik nu de BMA020 zoals jij nu ook hebt deze werkt perfect. alleen moet ik deze ook behoorlijk bij trimmen.

Inderdaad, ik heb de WM+ met IDG655 niet gevlogen zonder de NK.
Dat was eigenlijk nog een vraagje die ik wilde stellen.
Als de NK uitstaat (via de zender), werkt de WM+ dan niet als een stand-alone WM+? Of moet je de NK echt desolderen om te zien of de WM+ ander reageert?

Ik ga ze nog allebei eens testen (jammer dat m'n tweede clone ook een IDG655 gyro heeft).
Lukt het niet, dan koop ik een originele WM+.
Een BMA020 heb ik dus al ter vervanging van de NK.
 
In de voormiddag ben ik verder gegaan met experimenteren om de huidige setup toch te laten vliegen.

Voorheen kon ik gewoon vliegen in normal mode, dit enkel met de RC rate tot de helft terug te brengen en door het gebruik van aanzienlijk wat RC expo. Vliegen ging, maar de tricopter was extreem gevoelig.
In autolevel mode kon je dan weer niet lekker rondvliegen omdat de autolevel de input via de stick teveel negeerde.

Oplossing voor deze setup is om altijd in autolevel mode te vliegen door de RC rate in de GUI op normaal te zetten en slechts een heel klein beetje RC expo in te stellen.
Hierdoor kun je de tri dan toch sturen waar je heen wilt en blijft hij toch uiterst stabiel.
Vliegen in normal mode lukt hiermee niet, dan flipt hij gewoon over.
Alhoewel dat zou kunnen opgelost worden met dual rate instellingen, nl. wanneer de knop op normal mode staat, veel expo op pitch en roll kanaal.
Maar dat moet ik nog uittesten.

Uiteindelijk heb ik meestal enkel de autolevel mode nodig aangezien ik de tri vooral wil gebruiken voor luchtfotografie.

Dus de WM+'s met de IDG655 sensoren hoef je nog niet direct de vuilbak in te smijten. Ideaal is het niet, maar mits een klein beetje tunen kun je er wel iets mee aanvangen. ;)

Ik was trouwens net even over de grens in Nederland en zag dat ze originele WP+'s verkochten voor zo'n €20. De prijs valt eigenlijk nog mee, misschien koop ik nog wel een originele WM+ in de toekomst.
 
Laatst bewerkt:
Fijn dat hij nu wel te vliegen is, maar ik blijf bij mijn advies koop een orginele dan heb je geen probleem.
Als ik het goed begreep gebruik je nu de groene WM+ is dit met Nunchuck of met de BMA020 ?
 
Fijn dat hij nu wel te vliegen is, maar ik blijf bij mijn advies koop een orginele dan heb je geen probleem.
Als ik het goed begreep gebruik je nu de groene WM+ is dit met Nunchuck of met de BMA020 ?

De groene WM+ gebruik ik met een clone nunchuck, de BMA020 heb ik nog niet kunnen uittesten.

Ik ga je advies trouwens opvolgen en een originele WM+ kopen.
Vanmiddag heb ik ze zien liggen in een gamewinkel, alleen zagen die er enorm cloneachtig uit. Ze zaten verpakt in een heel licht doorzichtig plastiek.
Weet iemand hoe de verpakking van een originele WM+ eruitziet?
 
Ik heb geen tricopter maar een quadcopter gemaakt met de Wii controller. Ik gebruik de originele WM+. Hij vliegt echt superstrak. Nu heb ik de volgende stap genomen om hier ook een originele NK op aan te sluiten. Nu blijft bij het opstarten van het systeem mijn mainboardje knipperen en wil niet opstarten. Zie in de GUI ook geen activatie van de NK. Ik gebruik de 1.7 software. Moet ik daar de NK nog activeren? Zie namelijk helemaal niet terug in de configuratie van de software.

Weet iemand mogelijk een antwoord

Gr. Jasper
 
Nu heb ik de volgende stap genomen om hier ook een originele NK op aan te sluiten. Nu blijft bij het opstarten van het systeem mijn mainboardje knipperen en wil niet opstarten. Zie in de GUI ook geen activatie van de NK. Ik gebruik de 1.7 software. Moet ik daar de NK nog activeren? Zie namelijk helemaal niet terug in de configuratie van de software.

Weet iemand mogelijk een antwoord

Gr. Jasper

Je ziet waarschijnlijk iets over het hoofd.
De nunchuck moet gewoon groen staan in de GUI en de waarden moeten gewoon bewegen.
Ben je zeker dat je de nunchuck juist gesoldeerd hebt?
Kun je een paar foto's posten van de WM+ en NK?

Aan de andere kant.
Gisteren heb ik ook gehad dat het groene lampje op de Arduino bleef knipperen. Dat had ik nog nooit voorgehad.
Net ervoor had ik wel nog een aantal waarden in de GUI aangepast. Het zou kunnen dat er iets is misgegaan met het wegschrijven van de nieuwe waarden.
Toen heb ik de Pro Mini gewoon nog eens opnieuw geflashed en m'n probleem was weg!
 
In de Gui onder Aux 1 of 2 moet je bij level een grijs vakje wit maken door er op te klikken. De stand die je zelf wilt low of high en bij een 3 standen schakelaar kun je ook mid kiezen.
 
Heb net nog wat gelezen over de wii copter en zag dat in versie 1.7 je de ACC moet calibreren alvorens de zaak wil werken. Indien je niet calibreert of je copter is meer dan 25° gekantelt dan blijft het ledje knipperen met 1s pauzes.

acc calibration: motor disarmed, full throttle up, full pitch backward+full yaw left.
 
Laatst bewerkt:
Heb net nog wat gelezen over de wii copter en zag dat in versie 1.7 je de ACC moet calibreren alvorens de zaak wil werken. Indien je niet calibreert of je copter is meer dan 25° gekantelt dan blijft het ledje knipperen met 1s pauzes.

acc calibration: motor disarmed, full throttle up, full pitch backward+full yaw left.

Je moet niet telkens opnieuw calibreren hoor, enkel bij gebruik de eerste keer. In versie 1.7pre hoef je niet meer te calibreren d.m.v. een combinatie van stickbewegingen (het kan wel natuurlijk) maar kun je gewoon op een calibreerknop duwen in de GUI.
Het zou eigenlijk jammer zijn moest je telkens opnieuw moeten calibreren, want dat wil ook zeggen dat je trim settings voor autolevel mode weg zijn telkens. En dat uittrimmen van je NK is iets dat nodig is, ondanks een calibratie.


Wat de WM+ betreft. Die zogezegde originele WM+ die ik gezien heb in een winkeltje is dus helemaal geen originele WM+. De verpakking van de originele WM+ is een kartonnen doos, in die winkel zat de WM+ in een mottig plastieken zakje. 'k Vond dat al zo raar...
Ik vraag me dan af of je kan zeker zijn als je nu bv. een WM+ bestelt bij een grote online winkel zoals amazon.com of bol.com, zijn dat dan wel originele. Of zouden er ook clones bijzitten (wat niet zou mogen).
 
Laatst bewerkt:
Ja, maar 3Dfresh zegt toch dat ie pas een nunchuck heeft aangesloten en nu werkt de zaak niet meer maar knippert alleen, dus dacht ik dat hij misschien nog niet gecalibreerd heeft.
Nu ja, ik heb het spul zelf nog niet dus ik denk maar luidop... en leer ondertussen ook nog wat :-)

Wat de originele wm+ betreft : in mijn ervaring zijn er heel wat europese shops die gewoon chinees spul verder verkopen en daar hun winst op nemen. Zou niet mogen, maar "easy money" is voor velen moeilijk om te laten liggen.

Als mijn wm+ binnen is laat ik in elk geval weten of hij werkt. Op rcgroups stond de ebay verkoper waar ik bij gekocht heb aangeduid als eentje met werkende klonen, dus ik leef op hoop :-)
 
Back
Top