VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Hallo patrick,

Dit is wel degelijk mogenlijk.
Deze stuurt niet scherp mee.
Het is meer een meeloper. Dit vermindert de bandeslijtage.
En ook een meeloper/gestuurde as is gewoon dubbel lucht.

Hak heeft een 6 assige ballasttrailer waarvan:

De eerste meeloopt,
De 2e en 3e star zijn.
De 4e, 5e en 6e as zijn gestuurd.

De eerste as stuurt echt amper maar dit schilt aanzienlijk in de banden!

Groetjes Mitchell.
 
even een puntje aandacht voor de bouw piet: :D

als ik me niet vergis is de laatste as van de dolly een stuuras. (verbeter me als ik het mis heb)
leuk detail om erin te verwerken??!!!

ik ben benieuwd wat je er van gaat maken! maar dat zal vast en zeker goed komen.
ben vooral benieuwd naar alle hydraulische componenten die je van plan bent te gaan gebruiken!!

m.v.g. jordi


Hallo Jordi,

Ja, de 3e as is een meelopende stuuras, deze as stuurt weinig in, maar dit scheelt wel een hoop extra banden slijtage.

Dit wordt ook toegepast op mijn 3 assige jeepdolly.


Wat de hydrauliek betreft het volgende :

Er komen 2 hydrauliekpompen op/in de dieplader.

1 hydrauliekpomp wordt in het zwanenhals gebouwd om het zwanenhals af en aan te koppelen.

1 hydrauliekpomp wordt onder het smalbed gebouwd voor het heffen en laten zakken voor het achterdek.
Links en rechts moeten apart aangestuurd kunnen worden, i.v.m, met het rechtstellen van de dieplader.
Maar ook wordt de vering hydraulisch, alle cilinders worden onderling verbonden, zodat als er 1 as inveert, at de andere assen dan kunnen zakken als dat nodig is, zodat de gewichtsverdeling per as gelijk blijft, een soort "communiserende vaten".
Maar wel zo gebouwd dat links en rechts onafhankelijk van elkaar kunnen veren.
Dit wordt een hele klus om dit te bouwen, maar ik heb het al helemaal in m'n hoofd zitten hoe het gaat worden.
Als er te weinig ruimte in het smaldek is, qua dikte van de hydrauliekpomp, dan ga ik met 2 aparte grote moedercilinders werken, die in en uitschuiven door middel van schroefspindels, die dan vervolgens weer de 5 cilinders per kant aansturen voor het heffen en laten zakken van het achterdek.
Want er komt behoorlijk wat kracht op de cilinders. omdat er wel even tenminste een totaal gewicht van ±100 kg gelift moet worden, (lading +eigen gewicht van de dieplader),dit wordt dan wel verdeeld over het heffen van het zwanenhals en de10 cilinders in het achterdek.
Ik verwacht wel dat ik behoorlijk zal moeten expermiteren om het goed werkend te krijgen.
Helaas zijn er geen voorbeelden van zo'n zwaar uitgevoerde dieplader in de schaal 1:14.8
De bouw van de dieplader zal waarschijnlijk 3 tot 4 jaar gaan duren !

Dus nog even geduld, hahahaha !! :cool: ;)
 
Laatst bewerkt:
trailer

He Piet,

Kanonnen Piet wat ga je jezelf aandoen met zón project ;)
Ik moet wel zeggen dat ik het heel knap zou vinden als je het spul klaar hebt, maar we zijn al het één en ander van je gewend dus dat zal wel goedkomen.

De firma kandt bv heeft zeker mooi spul, alleen een SCANIA vervangen voor ee M.A.N is wel een klein beetje jammer :rolling::rolling:

Gr Pieter
 
He Piet,

Kanonnen Piet wat ga je jezelf aandoen met zón project ;)
Ik moet wel zeggen dat ik het heel knap zou vinden als je het spul klaar hebt, maar we zijn al het één en ander van je gewend dus dat zal wel goedkomen.

De firma kandt bv heeft zeker mooi spul, alleen een SCANIA vervangen voor ee M.A.N is wel een klein beetje jammer :rolling::rolling:

Gr Pieter

Hallo Pieter,

Ja Pieter, dit wordt een heel project, een hele grote uitdaging, maar als ik tijd van leven heb, gaat het wel mij wel lukken, denk ik.
Maar ik ga ook gelijktijdig beginnen met de Caterpillar 385 CL-RE, want ik wil beide projecten gelijktijdig afhebben.
 
Update : 0165



Hallo allemaal,


Voorlopig even een laatste update van de 4 assige Volvo F16 Zwaartransporttrekker voor de modelshow in Ede :

De aluminium opstap-treepanken aan weerkanten gemonteerd.
De gemonteerde opstap treeplanken staan mooi, dit maakt het geheel mooi strak af.
Weer veel foto's gemaakt.
Helaas zijn alle foto's niet helemaal scherp.
T.z.t. nog een scherpere foto's maken van het geheel .

HPIM5963.jpg


HPIM5964.jpg


HPIM5966.jpg


HPIM5969.jpg


HPIM5968.jpg




HPIM5975.jpg


HPIM5976.jpg


HPIM5978.jpg


HPIM5977.jpg


HPIM5927.jpg


HPIM5924.jpg


HPIM5923.jpg


HPIM5925.jpg


Tot zover deze update.

Wordt na de modelshow in Ede weer vervolgd.

Allemaal tot ziens in Ede.
 
Laatst bewerkt:
Update : 0166

Hallo allemaal,

Even nieuwe foto's gemaakt van de aluminium opstap treeplanken :

Deze foto's zijn beter dan de eerste geplaatste foto's.

Foto's van de linkerkant
full


Zie ook de messing ophangsteunen, gemaakt naar het origineel van de 1:1

full


full


Foto's van de rechterkant.

full


full


full



full


full


Tot zover deze update

Wordt vervolgd na de Modelshow Europe in Ede.


P.S.
Ik kom in Ede nog met een verrassing !
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Modelshow Europe Ede

Hallo allemaal,



Tot morgen op de Modelshow Europe in Ede

Ik kom met een primeur/verrassing in Ede
 
Laatst bewerkt:
ede

He Piet,

Nou heb ik eens eindelijk de volvo gezien. Aangezien dat ik een SCANIA man ben moet ik zeggen dat ik deze volvo echt S-U-P-E-R vin.

Daarbij heb ik enorm met je gelachen.
Al met al een toffe dag met veel mooi spul.

Gr Pieter


Hallo Pieter,


Bedankt voor het compliment.

Maar ik ben blij dat je nu eindelijk samen met Adrie een echte auto hebt gezien !!


een VOLVO
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Piet, Ik heb uiteraard ook jouw trekker en dieplader lopen bewonderen met alle details die er op en vooral ook in zitten, dat doe ik je niet na hoor. We hadden trouwens mijn kraan wel even voorzichtig op jouw houtbouw kunnen passen, maarja de dag duurde ook maar 6uurtjes en is veeeeel te kort.
 
Hallo Piet, Ik heb uiteraard ook jouw trekker en dieplader lopen bewonderen met alle details die er op en vooral ook in zitten, dat doe ik je niet na hoor. We hadden trouwens mijn kraan wel even voorzichtig op jouw houtbouw kunnen passen, maarja de dag duurde ook maar 6uurtjes en is veeeeel te kort.


Halle Stefan,

Bedankr voor je complimenten !

Tja, de dag was zo om, ik heb lang niet iedereen gesproken, die ik graag had willen spreken.

Dat had zeker even gekund om te kijken of hij over het smalbed past !

Ga je ook nog naar Hobma in Elst ??

Ik ga op zaterdag, als jij op zaterdag gaat, dan neem ik de dieplader mee en dan kunnen wij even passen of die Liebherr 574 rupskraan van jou over het smalbed heen past.
 
Back
Top