Svitzer London 1:50

Een schip kan je ook trimmen hoor.
Zeevaartterm.

FF op wiki gekeken....

Trimmen is het stellen van de zeilen zodat de stand van de zeilen optimaal is voor de combinatie van de wind en de te varen koers. Zeilen vindt plaats doordat de wind onder een bepaalde hoek tegen het zeil aan blaast. Is deze hoek niet optimaal, dan ontstaan er allerlei wervelingen rond het zeil die een negatieve invloed hebben op de voortstuwende kracht op de boot.
Bij een niet goed getrimd zeil kunnen achterlijk of voorlijk klapperen, of wordt het schip minder goed bestuurbaar. Dit kan opgelost worden door het zeil strakker of juist minder strak te zetten. De trim kan worden aangepast met de schoot; aanhalen daarvan zet het zeil strakker, het vieren van de schoot maakt het zeil losser. Verder kan de trim gecorrigeerd worden met de val, de onderlijkstrekker, de neerhaler of de halstalie.


Hoop dat nu het iets duidelijker is....

Volgens mij heet dat ook niet trimmen wat jullie bedoelen, zoals dhr van Gent al aangeeft gaat dat via de ballasttanks en als ik goed op de foto kijk van de svitzer dan hebben ze volgens mij de waterlijn verhoogt van voor zodat je dat effect krijgt,

Mvg Vincent
 
Bij ons aan boord hebben ze het altijd over gasolie trimmen.
Misschien niet de juiste benaming maar zo wordt er wel gesproken.

Dat zou best kunnen, ik heb zelf geen ervaring met de scheepvaart,
Dus als ik een benaming voorbij zie komen dan kijk ik gelijk even op wiki en dan heb ik ook weer wat geleerd. :D (is wel makkelijk zodat ik weet waarover ze het hebben)

Mvg Vincent
 
Trimmen wordt voor meerdere termen gebruikt maar hier spreken we meestal over de scheepvaart, zie onder,

trimmen
(trimmen, tremmen) 1> dat gene wat men, door het verplaatsen van gewicht, gewichtstrim, of het wijzigen van de stand of positie van de zeilen, zeiltrim, en het zwaard, onderneemt om het schip beter of sneller te laten varen. 2> zorgen, dat losgestorte lading gelijkmatig over het ruim verdeeld is.

Groetjes,

Fer van der Burg

Op de werf Smit Hunter en Amsterdam.
 
ik heb nog een leuke plaat van de Singapore (een op dit ontwerp gebaseerd zusterschip):
Foto-C7BG7G6O.jpg


Niels
 
Power 1000

Hoi Koos,
Klinkt goed, ik heb de zelfde schroefdiameter dus dat moet goed komen.
Ben benieuwd naar een foto van een volgas varende London
grt
Hawser
 
Ik ben nu bezig met alle elektronica er goed in de maken naar mijn zin etc en lood op de juiste plekken bij de volgende proefvaart zal ik proberen een filmpje te maken

gr
koos
 
Ik heb voor de power 1000 motoren de robbe navy control 540 regelaar, en dan voor elke motor 1

gr
koos
 
Hallo Allemaal,

Vandaag een 2e testvaart gemaakt. dit keer ook met boegschroef en met multiswitch.
Test is gedeeltelijk geslaag maar ook gedeeltelijk niet.

Had op het einde wat water binnen omdat de slang van de 2e uitgang van de ruitenwissermotor onder de waterlijn lag en daardoor wat begon te lekken.
ook was bijna mijn multiswitch decoder uit gefikt maar heb dat nog net weten te voorkomen. de ruitenwisserpomp is dus duidelijk te zwaar om rechtstreeks op de multiswitchdecoder aan te sluiten. ik denk dat hier nu een relais modul tussen moet (robbe no. 8442) of heeft iemand nog andere oplossingen?

Verder was het vaargedrag erg mooi. heb een aantal filmpjes hiervan gemaakt.

gr
Koos




 
Laatst bewerkt door een moderator:
Koos, geweldig !!! :worship:

Alleen minder dat je deco kapot is,.. :(

Maar een deco kan maar een paar ampère hebben (dacht max 3)

Is nog niet echt man over boord, meestal zijn ze wel te repareren, (heb het ook gehad en was maar 1 weerstandje kapot en 1 print baantje gesmolten) Je zou het op kunnen lossen voor de volgende keer een gewoon relais er tussen te plaatsen (bij de meeste elektro winkel te verkrijgen,is een stukje goedkoper als zo een printje van robbe)

Mvg Vincent,
 
Mvg Vincent,[/QUOTE]
Vincent lees eens even heel goed:2gunfire:
Hij heeft hem kunnen redden hoor:banana::banana:
dat is wat anders als kapot dacht ik
En een gewone relai dat gaat ook niet want hij moet voor en achteruit kunnen
mvg
Frederik:D:D
 
Vincent lees eens even heel goed:2gunfire:
Hij heeft hem kunnen redden hoor:banana::banana:
dat is wat anders als kapot dacht ik
En een gewone relai dat gaat ook niet want hij moet voor en achteruit kunnen
mvg
Frederik:D:D

Sorry, had ik even overheen gelezen,.
Nog een beetje slaperig van de nachtdienst ... :sleeping:

Maar een ruitesproeier pompje draai maar 1 kant op,dus een omkeer relais is niet nodig,

Mvg Vincent.
 
F.van.Gent zei:
Hij heeft hem kunnen redden hoor:banana::banana:
dat is wat anders als kapot dacht ik
En een gewone relai dat gaat ook niet want hij moet voor en achteruit kunnen
mvg
Frederik:D:D

Mijn ruitewisserpompje heeft twee uitgangen maar ik gebruik er maar 1 en de andere is dicht gezet dan kan het toch met een normaal relais? of heb ik het mis

gr
Koos
 
Laatst bewerkt:
Back
Top