KV berekening

Voor mijn TREX700E wil ik een nieuwe motor hebben die beter aansluit op mijn behoeftes.

Wat heb ik nu?
Trex700E
115T Maingear
12T Pinion
Scorpion 4035/560KV
Het probleem is dat ik maar op 60% governor vlieg en de motor heet wordt.
Dus ik wil beter in het werkgebied komen (80%) en een koele motor
Maar welke motor heb ik dan nodig en hoeveel KV?
Ik heb 115T maingear
12T Pinion
115/12 =9,5 vertraging.
Goal: Met 80% throttle op 2000RPM zitten (nu 60%)
50V x 80% gas met 9,6 vertraging
(50x0.8)/ 9.5 = 4.21
2000 = 4.21 X ?KV
?KV =2000/4.21
475KV
Mag ik dit zo berekenen?

Of moet ik vanuit mijn instellingen werken?
60% gas is 2000RPM
80% gas naar 2000RPM is 33% meer gas.
560 - 33% = 560*0.67 = 370KV
 
Die Align heb ik ook nog nieuw liggen.
Die heb ik niet ingebouwd omdat ze de reputatie hebben dat ze heet lopen en de magneten dan gaan loslaten.
 
Thanx, deze had ik al via mail ontvangen.
Hij lijkt inderdaad heel erg overeen te komen met mijn ervaringen.
Ik ga nu een Hyperion 500KV testen van iemand om te kijken of ik hiermee inderdaad beter uit kom met mijn regelaar belasting.

En het is leuk dat mijn berekeningen overeen komen :p
 
Walter ,

ik kom uit op 480 KV voor je motor.

verklaard:
2000rotorkoptoeren x 9,6 = 19200 motortoeren.
50V x 80% = 40V

19200/40=480KV

Ik zou zeggen: je eerste berekening is de geldige.


Steven
 
Dan ben ik ben geneigd te zeggen dat je met 60% al heel goed zit en er alleen maar op achteruit gaat als je hoger gaat.
Bepalend is of de PWM aansturing van de regelaar niet tegen de 100% aanloopt. Als je 80% gas wilt dan durf ik met zekerheid te stellen dat de Jive bij 3D acties niet genoeg ruimte heeft om bij te regelen waardoor je meer bogging gaat krijgen. Het werkt, maar niet optimaal.
Nu is er een apparaatje op de markt die precies die PWM aansturing kan loggen: de Jlog/Jlog2. Op het duitse forum zijn heel wat gebruikerservaringen daarmee:
J-Log-Rund um die Briefmarke für den Jive - RC-Heli Community
Zie bv het 2e plaatje in post #12: ondanks 60% gas loopt de PWM aansturing al tegen het 100% plafond aan.
Als je de Jlog niet hebt zou ik de Kv gewoon houden zoals het nu is. Zolang de regelaar niet te warm wordt zou ik me nergens zorgen over maken. De Scorpions lopen nu eenmaal heet, daar gaat toch niet veel aan veranderen. En ze kunnen daar ook heel goed tegen.
Als je een andere headspeed wilt dan zou ik pas met de Kv waarde gaan spelen.
Nog even als voorbeeld: ik vlieg met 20, 40 en 60% gasinstelling op de Jive.
 
Laatst bewerkt:
Die Align heb ik ook nog nieuw liggen.
Die heb ik niet ingebouwd omdat ze de reputatie hebben dat ze heet lopen en de magneten dan gaan loslaten.

Dit was vooral het probleem met de 700M van Align.
De nieuwe 700MX blijkt hier geen last meer van te hebben vanwege een betere
koeling.

Vlieg 'm zelf ook...zeer tevreden en power genoeg :cool:
 
hhmm, ik zal het wel niet snappen maar waarom zo moeilijk ?
Als je een kleinere pinion gebruikt kun je de regelaar toch verder openzetten om hetzelfde toerental te houden ?
Waarom dan meteen een andere motor?
Als de motor niet bevalt, pak een ander.

Overigens begrijp ik ook niet waarom iemand met 20 of 40 % vliegt.
Ik heb 2x Jive met een pyro 600 en een pyro 700. Beide worden niet heet.(wel warm natuurlijk) Dat ligt voor een deel aan mijn beperkte vliegvaardigheden maar ik heb wel ervaren dat bij een laag % in de regelaar de motor veel warmer wordt en minder efficient werkt. Ik heb op een duits forum gelezen waarom maar ga hier geen plagiaat plegen.
Dus m.i. zeker niet te ver dichtzetten en rond de 75% procent is prima. Niet alleen voor mij maar ook voor het ruigere werk.
Ik heb ook een mail gehad van Kontronik waarin dit bevestigd werd.
Die logger is leuk om te bepalen of je nu op 75, 80 of 82% moet gaan zitten, voor de meest perfecte instelling. Het laatste exacte restje zeg maar.
 
Laatst bewerkt:
De Jive is juist ontzettend goed in het zgn deellastbereik.
Kontronik heeft idd vaker tussen de 70 en 80% geadviseerd, maar dat blijkt inmiddels achterhaald. Hier nog een voorbeeldje van wat anderen vliegen (plagiaat?):
Regleröffnung beim TDR - RC-Heli Community

Toevallig heb ik vandaag mijn Jlog2 binnen gekregen. Ik zal binnenkort eens een log posten, ben zelf wel benieuwd wat het PWM signaal in mijn heli doet... maar ik denk niet dat de Jlog mij gaat vertellen dat ik boven 70% moet gaan zitten, ik heb inmiddels behoorlijk wat logs gezien van anderen: 60% is naar mijn mening een prima richtlijn voor het maximale gaspercentage.
 
Laatst bewerkt:
nu we hier dan toch meer over de jive en zijn regelcapaciteiten aan het discussieren zijn heb ik de volgende vraag.

Waar komt het idee van throttle kanaal calibreren op de jive vandaan? In de US zijn er hele hordes mensen die met een spektrum zender hun endpoints op 83% zetten omdat dit dan zou passen bij de range van de jive en op die manier zou jouw gaspercentage het werkelijke gaspercentage weergeven.
Calibrating throttle path on Kontronik ESCs to your Transmitter - HeliFreak
Bij Castle Creations wordt dit zo ook in de handleiding omschreven. Maar de jive heeft toch de apm mode waarbij je de throttle range inleert?
Ik vlieg nu op 47% op mijn T8FG en Jive en wanneer ik de resultaten van de Mr Mel headspeed calc bekijk dan komt dit best goed overeen.
Zou hier bij een spectrum TX dan wel een verschil in zitten?
 
Back
Top