Eerste keer zelf trex 450 bouwen

Beste allemaal,

Na een aantal jaar te hebben 'gespeeld' met een ARF Walkera hm36 heb ik kortgeleden een trex 450 sport super combo kitje aangeschaft. Ik heb hier voorlopig een tweetal kleine vragen over en ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen..


  1. Welke onderdelen moet je nou wel en niet smeren....de featheringshaft lijkt mij bijvoorbeeld echt gesmeerd te moeten worden, aangezien hier ook geen vuil in kan komen...maar welke onderdelen moet je nou nog meer smeren....en minimaal even belangrijk: Waarmee?
  2. Hoe strak moeten de boutjes in de kop zitten (uiteraard met loctite)? moet dit zo strak zijn dat je echt op het einde kracht moet zetten of gewoon draaien totdat je weerstand begint te voelen..
alvast bedankt!!
 
Niks smeren behalve de druklagers en het one way bearing. kogellagers hebben al vet in zich. Wel kan je bijvoorbeeld de riem een beetje vettig maken(loopt die iets soepeler) met een beetje olie, alsook de demperrubbers(bevorderd levensduur en maakt het bouwen makkelijker).

Boutjes: strak, maar niet een kwartslag voor breken. je moet ze allemaal tot het einde draaien. niet af laten hangen van de locktite.
 
De beste raad is: Vast is vast...
Niet nog ff kracht erop zetten, dan komen ze nl nooit meer in 1 stuk los.
Maar wel zorgen dat hij er helemaal in zit, zeker als er al een keer locktite op heeft gezeten gaat het schroefje op het eind wel eens wat stroever, zonder helemaal erin te zitten.

En, zeker in de kop, moet alles op het eind gewoon erg soepel bewegen.
Doet hij dat niet, zul je waarschijnlijk de ball links wat ruimer moeten maken. Maar, alles met mate, veel met gevoel.

Wel opletten met onderdelen die al in elkaar zaten, ze willen bij align wel eens vergeten de locktite er tussen te doen/vast te draaien/ze stoppen er wel eens absurd veel tussen...
 
Bedankt voor de reacties! Kop zit in elkaar en ben nu met het frame bezig.

Om de staart goed in het frame te krijgen moet ik ook de boutjes aan de achterkant van het frame (de tail mount) loshalen....maar deze zitten muurvast!(align was blijkbaar nogal fanatiek met locktite......). Bij 1 schroefje is zelfs de kop al dolgedraaid grrrr!! Ik heb al geprobeerd het heel voorzichtig wat te verhitten...maar ook dan krijg ik de schroeven niet los...:(

Wie kan mij vertellen wat te doen?
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties! Kop zit in elkaar en ben nu met het frame bezig.

Om de staart goed in het frame te krijgen moet ik ook de boutjes aan de achterkant van het frame (de tail mount) loshalen....maar deze zitten muurvast!(align was blijkbaar nogal fanatiek met locktite......). Bij 1 schroefje is zelfs de kop al dolgedraaid grrrr!! Ik heb al geprobeerd het heel voorzichtig wat te verhitten...maar ook dan krijg ik de schroeven niet los...:(

Wie kan mij vertellen wat te doen?
Een tang met een brede kop en voorzichtig draaien.
 
Bedankt voor de reacties! Kop zit in elkaar en ben nu met het frame bezig.

Om de staart goed in het frame te krijgen moet ik ook de boutjes aan de achterkant van het frame (de tail mount) loshalen....maar deze zitten muurvast!(align was blijkbaar nogal fanatiek met locktite......). Bij 1 schroefje is zelfs de kop al dolgedraaid grrrr!! Ik heb al geprobeerd het heel voorzichtig wat te verhitten...maar ook dan krijg ik de schroeven niet los...:(

Wie kan mij vertellen wat te doen?

Met een Dremel een gleufje in de kop slijpen en een platte schroevendraaier nemen:yes:

Succes Rudi
 
Was er al een beetje bang voor......vind 't echt belachelijk dat het zo moet bij een nieuwe align heli en dat de kwaliteit van de schroeven in het frame zo slecht is.......maarja!
 
Die 8 boutjes voor de tail boom vast te zetten, zijn bij mij RC screws.
Deze worden om de zoveel tijd weggegooid en vervangen.
Je voelt het wel van te voren aankomen een beetje.
 
Was er al een beetje bang voor......vind 't echt belachelijk dat het zo moet bij een nieuwe align heli en dat de kwaliteit van de schroeven in het frame zo slecht is.......maarja!

wat helpt is een goede set inbus drivers. Ik heb verschillende Align heli's gebouwd en onderhouden en met een align set inbus drivers nooit problemen gehad.

Komt bij je hoeft niet alles super vast te draaien dat het nooit meer loskomt, gewoon vast is vast en de locktite zijn werk laten doen
 
Ik heb ze los...zonder dremel.....zonder speciale spullen..maar met een onwijs goedkoop lidl setje inbusjes (powerfix profi)....En ik ben gelijk achter het probleem!

De kop van de imbusjes die align in de fabriek erin heeft gezet zijn allemaal net iets te groot waardoor goed gereedschap met de juiste maten (1.5 imbus) net iets te klein is waardoor je de kopjes sloopt......Het lidl gereedschap is zo slecht gefabriceerd dat de 1.5 imbus uit dat setje niet in een normale 1.5 imbus kop past....maar wel in de te ruime die align erin heeft gezet! Kreeg ze zonder enige moeite los! yesss!! Ga nu maar een nieuw setje frame schroeven bestellen zodat ik dit gedoe niet meer heb!:)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ze los...zonder dremel.....zonder speciale spullen..maar met een onwijs goedkoop lidl setje inbusjes (powerfix profi)....En ik ben gelijk achter het probleem!

De kop van de imbusjes die align in de fabriek erin heeft gezet zijn allemaal net iets te groot waardoor goed gereedschap met de juiste maten (1.5 imbus) net iets te klein is waardoor je de kopjes sloopt......Het lidl gereedschap is zo slecht gefabriceerd dat de 1.5 imbus uit dat setje niet in een normale 1.5 imbus kop past....maar wel in de te ruime die align erin heeft gezet! Kreeg ze zonder enige moeite los! yesss!! Ga nu maar een nieuw setje frame schroeven bestellen zodat ik dit gedoe niet meer heb!:)
Het geluk schuilt in een klein hoeksken(oud chinees spreekwoord):music:
 
Die carbon sleutelsetjes van niet eens 1 euro, zijn meestal goed voor 1 schroefje vast te draaien.
Daarna zijn ze al versleten.
 
Als je het Align imbus sleutel setje besteld, dan heb je nooit geen last meer van doldraaiende zeskanten in je boutjes.
Ze zijn goedkoop, de boutjes ook, maar voldoen gewoon prima voor deze toepassing.
Waarom duurder maken dan nodig, gaat je heli er niet beter van uitzien/vliegen.
 
Align staat bekend voor hun slechte inbus schroefjes en naarmate de size van de heli kleiner wordt en dus dito hun bijhorende schroefjes wordt het nog slechter.
Gewoon niet te vast zetten en klein beetje locktite opdoen is voldoende.
De RCScrew zijn wat hun kopje betreft een stuk beter van kwaliteit maar opgelet deze durven afbreken en die ik dacht titatium boutjes uitboren is helemaal rampzalig dus je weze gewaarschuwd.
Zoals kmk al zei, als het kopje toch dol gedraaid is dan gleufje in het kopje met slijpschijfje en platte schroevendraaier gebruiken om het nog te redden.
 
Ik ben het er dus niet mee eens dat de imbusboutjes van align slecht zijn, dat zijn ze niet.
De klagers moeten gewoon passend gereedschap gebruiken ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De sleutelwijdte van de ISO 912 inbus geeft je de juiste grip. De sleutel met afronding van de kling zijn een must voor werk aan de romp en het lakwerk. Een goed merk is PB-Swiss maar die keuze staat iedereen vrij natuurlijk. Hoop dat het helpt.
 
Ik ben het er dus niet mee eens dat de imbusboutjes van align slecht zijn, dat zijn ze niet.
De klagers moeten gewoon passend gereedschap gebruiken ;)

De imbusboutjes zijn opzicht niet echt slecht, daar heb je gelijk in. Als het gereedschap perfect past is er niks aan de hand. Het is alleen vreemd dat Align zelf opgeeft dat de boutjes met een 1.5 imbus gereedschap erin/eruit gedraaid kunnen worden...terwijl dit veel te veel speling geeft waardoor je de kop sloopt (hun eigen meegeleverde imbus tooltjes passen niet eens goed).

Bij mijn heli was het vreemde dat de imbusjes die al in het frame geschroefd zaten nog een stuk ruimer waren op de kop, waardoor ik dus met een probleem zat. Ik denk dat dit gewoon te maken heeft met kwaliteitscontrole en dat blijkbaar niet elke batch imbusjes de juiste maat heeft. De losse imbus schroefjes die ik los erbij had gekregen voor het frame waren namelijk wel een redelijk goede maat en die waren er wel in/uit te draaien met een 1.5 imbus.

Het goedkope lidl gereedschap waar ik hierboven al over praatte past perfect in alle al in het frame zittende imbusjes, terwijl het gewoon veel te groot is voor de los mee geleverde imbusjes.

Verder maakt het ook niks uit...ik ben hartstikke blij met de heli en verder is alles perfect en ziet het er geweldig uit! Alleen de imbusjes van het frame vielen me tegen, maar met twee schroevendraaiers met verschillende imbus maten lukt het prima.

Het frame is nu helemaal klaar en van het weekend ga ik beginnen met het plaatsen van de elektronica!

Kan iemand mij hier bevestigen of het opbouwen van statische electriciteit vanaf de belt bij de nieuwste trex sport verholpen is? Ik las hier en daar dat dit het geval was en dat je hierom je staart zou moeten aarden, maar ik ben benieuwd naar jullie mening. Wat is hier eventueel tegen te doen behalve aarden? Wd40 op de belt spuiten? Ik wil uiteraard niet dat mijn gyro door de ontlading erg gestoord wordt.

Allen trouwens bedankt voor jullie reacties en geweldige hulp!
 
Align is afkomstig en gevestigd in taiwan.
En ze werken met metrische maten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
nog nooit last gehad op een 450 van align, verscheidene modellen, die static probleempjes....beetje insprayen kan geen kwaad, er staat in het te koop gedeelte ook nog een tube drive set voor een sport, niet te duur, leuke upgrade, niet noodzakelijk....
 
Back
Top