Kyosho

Goedenavond mede forum genoten,

Ik ben vandaag eigenaar geworden van een rc brandstof auto. Ik ben zo goed als nieuw in deze wereld dus ik weet er vrij weinig vanaf.

Ik weet niet wat voor een het is alleen weet ik dat er kyosho op staat en dat zal hoogst waarschijnlijk wel het merk van de auto zijn. Ik heb de rc auto vandaag bij mijn neefje weg gehaald omdat hij volgens hem stuk was. Hij heeft hem destijds nieuw gekregen, een keer mee gereden, langs en stoepje geschuurd of zoiets en toen is er een stukje van de uitlaat afgebroken en de achterophanging rechts was afgebroken. De achterophanging heb ik zelf eerst hobbybob gefixt daar zal tzt wel en nieuwe achterophanging voor komen.

De auto is waarschijnlijk nooit rustig ingereden alhoewel er wel 2 soorten nitro bij zit. Deze twee soorten heb ik opgezocht en het blijkt dat er eentje bij zit waar net iets meer olie in zit dus deze zal waarschijnlijk voor het inrijden zijn geweest. De flacon is ook aangebroken dus ik gok dat er mee gereden is, de andere clip is nog verzegeld.

Nou heb ik de auto eerst helemaal schoon geblazen en gepoetst, nieuwe plug erin gedaan die erbij zat, accu's opgeladen en nitro in het tankje gedaan. Maar zoals ik eigenlijk wel had verwacht doet de auto niks, ik heb hier op het forum her en der wat topics doorgelezen over hoe je z'n motor af moet stellen maar men heeft het steeds over de fabrieksinstelling maar je raadt het al, daar staat ie natuurlijk niet meer op.

Wat ik zelf al heb geprobeerd:
- Klein beetje bij beetje de schroefjes aandraaien om te kijken of die aan de loop wou;
- klein druppeltje nitro in de carburateur laten druppen;
- Gloei plug gecontroleerd of deze de plug liet gloeien;
- th trim klein beetje verstellen zodat de auto een beetje gas geeft bij het starten.

Na dit alles heeft de auto er nog geen zin in. De nitro is volgens mijn oom altijd goed opgeborgen geweest en heeft niet onnodig open gestaan dus het moet nog goed zijn (+/- een 3/4 jaar oud).

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen of dat iemand toevallig de fabrieksinstellingen weet zodat ik van daaruit een beetje kan proberen de auto weer aan de loop te krijgen.

Hieronder nog wat foto's, misschien dat iemand mij kan vertellen wat voor auto dit is gezien er helemaal niks meer bij zit qua documentatie.



Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen, zou hem toch wel graag weer aan de loop krijgen. :yes:
 
Laatst bewerkt:
ik zie dus geen foto's maar goed.


plug los draaien.
de slang die op de uitlaat zit en naar de tank loopt bij de uitlaat los maken en daar in BLAZEN.
nou zie je nitro naar de carb gaan.
luchtfilter los maken en kijken of er ook nitro IN je carb komt als je blaast.
als dat zo is de uitlaat dicht houden en dan gaan starten met een DOEK OP JE PLUG GAT.
nou zou er volop nitro uit je moter moeten komen.

wat de afstelling betreft.
de hoofdsproeier (bij de brandstof slang) ongeveer 3.5 slagen open en de andere gelijk aan het huis.
 
Hieronder nog wat foto's, misschien dat iemand mij kan vertellen wat voor auto dit is gezien er helemaal niks meer bij zit qua documentatie.



Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen, zou hem toch wel graag weer aan de loop krijgen. :yes:
even kijken of de foto's zo beter zichtbaar zijn...
 
het is een kyosho fw-06

de manual heb je hier:
http://www.kyosho.com/jpn/support/instructionmanual/pureten_fw06/pdf/31374_FW-06_KT-6_QSG_m.pdf

en hier vind je alles wat er qua documentatie is van deze auto
http://www.kyosho.com/eng/support/instructionmanual/pureten_fw06/pureten_fw06_index.html

Over de afstelling zag ik zo snel niets staan, maar de schroef die aan de zijkant van de carburateur zit mag meestal gelijk aan het carburateurhuis en de hoofdsproeier mag meestal 3 tot 3,5 slag open. (Of zover open totdat je goed benzine de carburateur in ziet stromen wanneer je op het slangetje blaast wat van de tank af komt). Zoals Marc aangeeft dus.

succes! En een hele leuke wagen heb je gehad!
 
Laatst bewerkt:
Het is idd een Kyosho FW06, HSN staat volgens mij een stukje dichter dan 3/3,5 slagen. Maar dan zal Mark wellicht op in kunnen haken, die rijdt alleen maar Kyosho en heeft heel erg veel ervaring met GXR15 motoren.

Aangezien de brandstof nog steeds de onzekere factor is zou ik toch eerst eens proberen om met andere brandstof te starten. Verder moet een GXR15 op 16% nitro rijden, en zorg ook dat je gloeiplugdriver goed opgeladen is.

Zit er nog een beetje compressie in de motor? Je kan dit checken door aan de onderkant van het chassis met je vinger aan het vliegwiel te draaien. Om door zijn compressie door te drukken moet je best wat kracht gebruiken. Voel je helemaal geen weerstand dan is je motor gewoon het probleem.
 
De fabrieksafstelling van een GXR-15 motor is beide naalden 2,5 slag open.
Als brandstof zou ik 16% nemen en dan niet al te veel olie erin.
Op Merlin expert brandstof loopt die motor zeer goed is mijn ervaring.

Als je er niet uitkomt ben je altijd welkom bij mij. We kunnen dan samen kijken of we het motortje weer aan de praat krijgen.
Ik kan je dan ook wel de auto op een bepaalde afstelling zetten voor je.

Als laatste heb je hier een link waar je alle onderdeel nummers kunt vinden.
Deze nummers kun je weer doorgeven aan een winkelier die ze bestelt.
KYOSHO - Ersatzteile fr BK#1:10 GP 4WD FW-06 Aston Martin DBR LM

M.v.g. Mark
 
Bedankt allen voor de reacties, ben er zopas even mee bezig geweest en het is me gelukt de motor aan de loop te krijgen.

@ snellehenk en mark0126

Heb beide naalden ongeveer 3 hele slagen opengedraaid en de th trim even zo afgesteld dat ie een beetje gas geeft bij het starten en hopla, froem froem. Vliegwiel gaat erg zwaar en als je hem erdoor drukt hoor je een plop geluid, de cilinder die dus op en neer gaat.

Heb de auto toen eerst ongeveer 15 minuten laten draaien zodat ie goed warm was, heb toen de naalden beide een half slag terug gedraaid en de stationair naald zo aangedraaid dat de fw blijft staan en niet weg rijd zonder gas te geven. Na de 15 minuutjes ben ik een beetje gas gaan geven en het viel me op dat je met een heel klein beetje gas geven als bliksem snel gaat en erg giert, is dit normaal ?
Heb er ook een filmpje van gemaakt:

Hoort dit normaal of niet ? dit filmpje is overigens 5 minuten gemaakt na het inlopen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Klinkt goed hoor, hij staat nog redelijk rijk volgens mij.
Weet je of de motor al ingelopen is -of niet?
Zo ja, dan moet je eerst nog een aantal tankjes inrijden voordat je volgas gaat rijden.

Lees ook de stickies even door over afstellen -en inlopen van een nitro motor, hierin staat veel nuttige informatie.
 
Klinkt goed loopt lekker zoe te zien indd redelijk rijk ook ik ben ooit begonnen met een carson cv10 had ook hetzelfde geluidje en heb ook ongeveer deze afstelling aangehouden bij mij was de low speed zowat helemaal ingedraaid waardoor het motortje als een gek in toeren begon te stijgen. Leuk ding trouwens volgens mij ga je daar veel plezier aan beleven.
 
Klinkt goed zo hoor. Ga lekker rijden zou ik zeggen.
Succes met je auto en als je verder vragen hebt horen we het wel;)

We komen op 22 mei met de KWC (Kyosho World Cup) naar Groningen (O ja de nk en nomac boys zijn er ook bij;)). Je zou zo een wedstrijdje mee kunnen pakken in de startklasse met die auto.
Daar rijden meer mensen die net beginnen met de modelauto sport.

M.v.g. Mark
 
Klinkt goed hoor, hij staat nog redelijk rijk volgens mij.
Weet je of de motor al ingelopen is -of niet?
Zo ja, dan moet je eerst nog een aantal tankjes inrijden voordat je volgas gaat rijden.

Lees ook de stickies even door over afstellen -en inlopen van een nitro motor, hierin staat veel nuttige informatie.

Oke dus als ik het goed begrijp moet ik de toevoer van het nitro iets armer zetten dus.

Hij komt dus van mijn neefje en die krijgt alles wat ie graag wil, dus ik denk niet dat de auto ooit ingereden is. Zoals ik ook al typte is er 1 keer mee gereden en toen is de achter as afgebroken en toen heeft ie ongeveer een jaar in de kast gelegen.

Heb zopas even het WOT filmpje gezien, zal hem morgen avond even een tankje lang laten draaien zodat ie zeker ste weten lekker ingelopen is. Ik zal hem zaterdag dan even laten rijden op de lokale parkeerplaats hier in de buurt :P
 
Laatst bewerkt:
Klinkt goed zo hoor. Ga lekker rijden zou ik zeggen.
Succes met je auto en als je verder vragen hebt horen we het wel;)

We komen op 22 mei met de KWC (Kyosho World Cup) naar Groningen (O ja de nk en nomac boys zijn er ook bij;)). Je zou zo een wedstrijdje mee kunnen pakken in de startklasse met die auto.
Daar rijden meer mensen die net beginnen met de modelauto sport.

M.v.g. Mark

Ik zal dit eens even in de gaten houden, we hebben hier in de buurt (veendam) niet echt een parcours voor onroad, wel een vliegbaan en ze zijn bezig met een off road parcours had ik begrepen. Ik ben dus erg gebonden aan de wegen van het industrie terrein langs de N33, deze zijn gelukkig lekker breed.:)
 
goedesmorgens,

Heb de auto gisteren 2 tankjes stationair laten lopen en en kwam behoorlijk wat rommel uit zetten, de bodem van het kopje was vol met een dikkere versie van het methanol gepaard met wat zwarte rommel :P

Nou dacht ik van goh even een stukje rijden maar zodra je met weerstand gaat rijden slaat ie snel af, het klinkt mij alof hij verzuipt. Ook als je het gas even snel opengooit klinkt het net of hij verzuipt en als ie dan wel door trekt slaat ie af op het punt waarop die normaal schakelt.

Is dit een kwestie van armer zetten ?:confused:

groetjes..
 
Wanneer je hem zo lang stationair laat lopen loop je de kans dat je hem verzuipt inderdaad. Mijne kon meestal een half minuutje stationair lopen en dan kon ik daarna normaal wegrijden. Maar bij langer stationair lopen ga je hem langzaam verzuipen en moet je met voorzichtige stootjes gas rijden totdat alle overtollige brandstof mee verbrand is. Maar ik kan het ook fout hebben hoor, het is alweer 2 jaar geleden dat ik met mijn nitro wagen gereden heb. Dat er trouwens rommel bovenin je koelkop komt vanuit de motor is niet helemaal de bedoeling. Dan zit misschien je koelkop of je gloeiplug niet goed vastgedraaid.
 
Het kan zijn dat hij verzuipt, maar kan ook zijn dat je stationair te laag staat.
Mocht je er niet uitkomen dan mag je mij ook wel toevoegen op msn. Dat praat iets makkelijker. Mijn MSN is mja.been@live.nl

M.v.g. Mark
 
GXR15 motor kyosho

Hallo allemaal ik heb een nieuwen gxr15 motor gekocht maar hoe kan ik die het beste in rij de en afstellen heeft iemand misschien zin om mijn dat uiteleggen alvast bedankt mvg Ricardo
:confused:
 
De fabrieksinstelling is LSN 2,5 slag open en de HSN ook 2,5 slag open. 1 slag is 360 graden.
De motor staat echter wel vrij rijk zo en het kan zijn dat hij dan moeilijk start. Je kunt de LSN dan op 2 slagen zetten.

Verder inlopen volgens de handleiding van de motor. Die is vrij duidelijk wat dat betreft.
Of je loopt hem in volgens de WOT methode welke hier ook goed uitgelegd wordt.

M.v.g. Mark
 
Back
Top