Motor pinchen

is goed dan kom ik zondag naar de amca , hoelaat ben je daar ongeveer ?
Ohh ik ben er zelf nog nooit geweest is er dan ook vrij rijden ? dan kan ik de auto gelijk even uitprobeeren op de baan:D
En hoe herken ik je
 
Inderdaad, ben niet de kleinste.....

Ik zal er rond 9:30 zijn. Er is een clubrace gaande dus niet vrij rijden maar misschien mag je in de pauze wat proberen.
 
Pinchen, is dat gewoon persen, of moet je het cilindertje tegelijk ook verwarmen?
En als je het doet met een drieklauw van een draaibank, dan gebeurt het persen toch niet bepaald gelijkmatig?
 
Met een drieklauw van een draaibank heb je rondom slechts 3 kleine drukpunten en vrees ik dat je de bus een beetje driehoekig vervormd. Blijkbaar kan het wel, waarschijnlijk in combinatie met een beetje verdraaien tussendoor.

Maar met een spantang en een dubbel ingezaagde bus erin, zoals Roelof het doet, heb je rondom 8 mooi om de omtrek verdeelde grote drukvlakken en heb je het meeste gevoel ...

Voor zover ik het kan bekijken op die site doen die gasten van first-racing niets anders dan wat Roelof doet ...
 
Klopt. Een ander Duits bedrijf die met deze wat zaken doet doet het inderdaad met een spantang maar heeft voor alle mogelijke bussen een mooi rond en lichtelijk conisch gevormd adapter gemaakt waarmee hij direct ook de bussen conisch pincht.

By the way, neem gewoon even je hele motor mee
 
ja zal ik doen , Tot hoelaat ben je daar dan ongeveer want ik woon zelf in deventer .
Ik las op de site dat je entree moet betalen is dat alleen als je wilt rijden of ook als je er gewoon komt kijken ?
 
Entree is gratis, normaal een dag rijden kost geld maar (zoals ik al zei) heel misschien mag je even in de pauze een rondje proberen.
 
met een drieklauw heb je inderdaad geen perfecte ronde klemming maar de bus eens los maken en een stukje verdraaien doet veel.
en bovendien doe ik dit alleen bij motoren die op z'n zachtst gezegd twijfelachtig zijn.
alles wat je daar nog uit krijgt is meegenomen.

de bussen verwarmen heeft trouwens voor zover ik weet geen nut.
ik heb er ooit een stuiker opgezet (apparaat dat plaat verwarmt om te laten krimpen na uitduikwerk) maar dat had geen effect.
 
Nou ik ben vanddaag bij amca geweest alleen heb ik roelof niet kunnen vinden. Heb nog rond gevraagt in de pit waar ze aan de wagens sleutelen.
Kijk ik wil niet iedereen over 1 kam scheren allen vond ik het jammer dat de mensen die ik daar wat vroeg niet eens een normaal antwoord konden geven.Maar meer van; zoek het maar uit . Later toen ik op het bord keek zag ik je naam wel staan volgens mij, dus wou ik naar de pitstraat lopen en je opwachten waar je naar beneden komt als je klaar bent met rijden.
Maar toen zat het hek op slot waar je de pitstraat binnen komt.Dus heb ik nog even gekeken en ben maar naar huis gegaan.Vind het wel jammer maar helaas niks aan te doen .
 
Laatst bewerkt:
Dat is jammer, ik had het kunnen weten van dat hek maar die had je mogen negeren, alleen bij grote wedstrijden wel men mensen buiten de pits houden. Je kunt hem opsturen of komend weekend bij de RACO nog een keer proberen.
 
Als je mij je adres wil geven dan stuur ik hem wel naar je op.
Vond het zelf ook wel jammer. Had ook wel willen zien hoe je zo iets doet ;).
 
Nou heb de motor net weer terug gekregen , zodra het weer het toelaat zal ik hen testen . tot zo ver voelt de klemming weer strak aan.
Als nog bedankt voor de moeite :proost:
 
Geen dank, was wel een klus om 3.5mm wanddikte gepinched te krijgen.
 
Zo is mooi weer vandaag dus ben ik er even mee gaan rijden .
Ik moet zeggen dat de wagen weer een stuk beter loopt. Op wat afstelling na . maar dat hoort er eenmaal bij :)
Kan wel merken dat de motor beter presteerd dan voor heen .
Bij deze alle lof en credits naar roelof .
 
Dat komt deels ook omdat ik de motor ook iets gedremeld heb, hij moet nu wat feller van zijn plek gaan en meer toptoeren pakken.
 
Even een oud topic kicken ivm een vraag.

Ik heb vandaag in de pauze op mijn werk mijn oude cilinder bus gepinched met een 20mm spantang van een cnc bank. Ik heb hem nu 0,03mm geknepen, dit heb ik opgemeten met een cilinder micrometer.

Daarna heb ik de cilinder van binnen gepolijst. Tot mijn verbazing is de 0,02mm veuuulsteveel! Ik probeer nu met polijsten de passing nog goed te krijgen... maar of dat nog lukt...

Hoeveel knijp jij je cilinders Roelof?
De binnendiameter was 16,57mm voor en 16,54mm na.
 
Roelof doet het volgens mij op gevoel en hij kijkt ook welk merk motor hij in zijn handen heeft, het ene merk heeft meer compressie dan het andere. Daarnaast moet je vooral niet vergeten dat de bus conisch moet zijn, wellicht dat je de bus niet conisch geknepen hebt.
 
Back
Top