Serpent excel fixing

Ooit eens gemeld dat ik een oude serpent in mijn schoot gekregen had: welke-serpent



Spijtig genoeg bleek het niet te veel bijzonders zijn, maar na één en ander verkocht te hebben en een beetje opgeruimd, heb ik toch maar beslist er eens iets mee te doen.

Misschien maak ik de bodemplaat nog opnieuw, maar voorlopig opgevuld met kneedepoxy, vlakgeschuurd en zwart gespoten. Ondanks de overvloed aan gaten, leek deze nog wel redelijk stevig.

De radioplaat zou ik wel moeten maken. Hier een eerste probeersel in karton met alles er eens op gepast.


Serpent tankje had ik nog liggen, 2 gewone servo's en ontvanger erop. De uitlaat is een 1/10, maar rijdbaar heb ik eerder kunnen uitproberen. Het mag duidelijk zijn dat ik voor een leuk rijdbaar bouwsel ga, niet de meest vooruitstrevende racer.

2 vragen:
-Voor het gemak heb ik de batterij voor ontvanger vooraan gelegd met de bedoeling daar een bakje te maken. Zijn daar enige bezwaren tegen? Er komt nog een grote bumper voor, ouderwets type buggy. Normaal zit op die plaats de voor diff met snaaraandrijving. Maar dat was niet meer compleet, dus wordt het een 2WD, ook leuk. De achteras is trouwens zonder diff.
-De radioplaat is normaal natuurlijk in alu en ik heb een geschikt stuk liggen, maar ook een 3mm ABS plaat. Daarmee lijkt het mij nog steeds stijf genoeg, misschien iets lichter. Wat denken jullie? In theorie minder stijf, maar met de beperkte ambities van de auto lijkt me dat ok? De ABS plaat kan ik zelf laseren, de alu plat zou ik handmatig maken, mede daarom: beetje preciezer, netter,...

Ik heb geen versnellingsbak die hier eigenlijk bedoeld is, dus ik ga voor een gewone ouderwetse aandrijving met 1 grote spur.

Ik heb net een mooie (vind ik) oude ABS keverkap binnengekregen in ruil voor wat oude onderdelen. En die lijkt hier mooi op te passen:



Hij is erg mottig gespoten, maar dat is het minste, doen we wel opnieuw later.


Het leuke aan de kap is dat er heel weinig in gesneden is. Ik vermoed dat de kap oorspronkelijk op zo eentje zat:

een MRC bullit.

In onversneden en ABS versie lijkt deze toch erg op de mijne:

Dan breng ik uit de losse pols een kap samen met een chassis waar toch ruim 15 jaar verschil in ouderdom op zit :)

De kap is niet erg kevergetrouw, maar ik vind ze toch wel wat hebben. Op één van de foto's hierboven zie je een gat in de motorkap (achteraan). Dat wil ik dus niet. Mijn andere herstellingen deed ik met glasvezel en epoxy, maar ik wilde het eens proberen met de methode die je nog wel eens ziet voor ABS kappen: stukjes ABS in aceton oplossen en zo plamuren. Na verdampen van de aceton moet je een perfect herstelde kap bekomen, wegens hetzelfde materiaal, chemisch gelast, geen lijmverbinding.


Gat is dicht met tape van de buitenkant, aan de binnenkant wat van het ABS-aceton soepje geplamuurd. Toen ik het liet staan om te verdampen, kon ik het resultaat nog niet bekijken. Ik ben benieuwd. Wat uit steekt moet nog gladgeschuurd worden dan. Wellicht nog een laagje filler ook aan de kant van de tape.

Oorspronkelijk ging ik terug een kap maken in de zin van degene op mijn oude PB, hier even gepast op de serpent:


Van deze kap heb ik er nog een aantal onversneden liggen, gezien ik zelf gevacumeerd heb toen. Het ziet er wat ruiger uit, meer hot rod, maar de "nieuwe" kap is eens wat anders terug.

Mijn kap is breder gemaakt, de bullitkap is smaller. Dat is mede de reden waarom ik het batterijpack vooraan leg en niet tussen de uitlaat en de tank zoals normaal.
Trouwens, de uitlaat heb ik nu op de radioplaat gelegd, wellicht snij ik daar nog een stuk van af zodat deze er wat naast komt te ziten, beetje schuin naar beneden ook.

Dit is trouwens mijn PB alpha (chassis van rond '81-82) met mijn kap erop. Herbouwverslag is hier nog wel ergens te vinden bij de bouwverslagen.




Je merkt dat van deze de kont eraf is, dat is omdat de vacuumvormmachine niet groot genoeg was... De kap had ik oorspronkelijk dan ook gemaakt voor een 1/8 buggy, die heeft zowiezo geen kont. De bullitkap heeft wel een kont, mooi meegenomen.

Zeg gerust wat jullie ervan denken, vooral de schikking op de radioplaat.

Wat nog te doen is: de radioplaat zelf nog maken dan natuurlijk, maar ook de remmen. Heel het remsysteem was weg. Leuk om te maken. Ben ik al even mee bezig geweest, maar later meer.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hey,

heel tof wat je daar aan het maken bent, een ouwe lekker goedkoop oplappen met allemaal spullen die je hebt liggen :D

de accu vanvoor zou ik gerust zo laten! aangezien je enkel maar achterwiel-aandrijving zult hebben is een beetje extra gewicht op de voorkant geen slecht idee.

keep up the good work!
 
Ziet er mooi uit, misschien nog eventueel een youtube filmpje van je rijdende 1:8 auto.

Ook zeer strakke ( oldskool hot rod ) kap / paint .
 
Laatst bewerkt:
Dank!
Rijdt belange nog niet hoor, is maar een dry fit op de foto. Tenzij je de PB bedoelt, die komt wel niet al te vaak buiten. De paar keer dat ik er mee gereden heb voor 10 minuten, had ik er telkens 2h werk aan terug :) Dat heb je met die oudjes denk ik.
En trouwens, niets gepaint aan: in zwarte kunststof en het wit zijn witte auto stickers.
 
beetje kl*te update: dat gat dichten met aceton/ABS mix werkt goed, is lekker sterk, maar het onderste stukje is wat vervormd, wellicht door de aceton natuurlijk. Ga ik dus nog proberen recht te trekken.
Verder nog tips chassis gewijs?
 
Ben een stapje verder, maar eerst dit maar eens: spur tandwiel.



Dit is gelaserd in 2 delen: schijfje (waarin een imbus zit om te fixeren op de as) en tandwiel zelf (met 4 schroefjes aan het schijfje).
Gelaserd op mijn werk uit een restplaatje witte kunststof, ik gok polyamide of POM. In elk geval zeer geschikt, heb ik geleerd uit een eerdere test van zo'n tandwiel in mijn oude kyosho burns. Andere zelf gemaakte kunststof tandwielen begaven het redelijk snel (epoxy, polyurethanen,..), deze voorlopig niet!

De radioplaat ondertussen ook gemaakt met alles erop gemonteerd, foto's later.
Volgende is nog steeds de remmen.
Ben een beetje begonnen met schuren aan de kap, maar ik wil eerst het chassis klaar hebben of zo goed als.
Spijtig genoeg kan ik er maar sporadisch iets aan doen.
 
Ben een stapje verder, maar eerst dit maar eens: spur tandwiel.



Dit is gelaserd in 2 delen: schijfje (waarin een imbus zit om te fixeren op de as) en tandwiel zelf (met 4 schroefjes aan het schijfje).
Gelaserd op mijn werk uit een restplaatje witte kunststof, ik gok polyamide of POM. In elk geval zeer geschikt, heb ik geleerd uit een eerdere test van zo'n tandwiel in mijn oude kyosho burns. Andere zelf gemaakte kunststof tandwielen begaven het redelijk snel (epoxy, polyurethanen,..), deze voorlopig niet!

De radioplaat ondertussen ook gemaakt met alles erop gemonteerd, foto's later.
Volgende is nog steeds de remmen.
Ben een beetje begonnen met schuren aan de kap, maar ik wil eerst het chassis klaar hebben of zo goed als.
Spijtig genoeg kan ik er maar sporadisch iets aan doen.

Ziet er wel heel gaaf uit ik volg! Ik ken iemand die keer een radioplaat heeft gemaakt van alu voor een mugen super atlethe buggy. Zonder voorbeeld. Maar dat is best lastig bepalen waar dan de servos het beste kunnen zitten en stangen. Ben zeer benieuwd naar het eindresultaat.
 
dat is toch niet zo moeilijk? Vind ik net het leukste. Voor de plaatsing van de stuurservo kon ik de originele plaats achterhalen en gebruiken, de gasservo speelt niet zo'n grote rol, als het maar min of meer in de lijn van de carb staat. En de tank in het midden. Ik twijfelde meer over ontvanger en batterijpack.
Voor mijn MRC buffalo heb ik alles herschikt op de radioplaat en ook in alu gemaakt (bouwverslag is hier nog wel te zoeken).
Ook voor mijn oude kyosho burns heb ik wat herschikt.
En als het wat meezit, binnenkort begin ik aan een oude kyosho inferno waar ik ook van plan ben van 0 te beginnen.
Belangrijkste truk is: altijd eerst met potlood, mes en karton beginnen.
 
dat is toch niet zo moeilijk? Vind ik net het leukste. Voor de plaatsing van de stuurservo kon ik de originele plaats achterhalen en gebruiken, de gasservo speelt niet zo'n grote rol, als het maar min of meer in de lijn van de carb staat. En de tank in het midden. Ik twijfelde meer over ontvanger en batterijpack.
Voor mijn MRC buffalo heb ik alles herschikt op de radioplaat en ook in alu gemaakt (bouwverslag is hier nog wel te zoeken).
Ook voor mijn oude kyosho burns heb ik wat herschikt.
En als het wat meezit, binnenkort begin ik aan een oude kyosho inferno waar ik ook van plan ben van 0 te beginnen.
Belangrijkste truk is: altijd eerst met potlood, mes en karton beginnen.

Bedankt voor de tip misch moet ik voor mijn wagen ook maar een nieuwe indeling maken kwa servos dan want ze zitten niet echt mooi in lijn. Wellicht heb ik dan ook nog wat extra ruimte voor wat extra creativiteit.
 
Draad even oppikken.
Vooraleer de radioplaat te maken in een ABS plaatje, eerst terug een versie in karton om te zien of alles past.
Er zijn nog wat kleine aanpassingen gebeurd, maar algemeen wel ok.


De tank staat nu achterstevoren, omdat de drukleiding er wat ongelegen uit kwam en anders in de weg zat.

Tussendoor nog even een close up van het tandwiel. Ondertussen is gebleken dat het materiaal teflon is, wat inderdaad de eigenschappen verklaart. Wil je dus een deftig sterk en slijtvast onderdeel: teflon is the way to go.


Het gat in de kap achteraan zit stevig dicht. Het is nog niet effen, maar voordeel van dat ABS mengseltje is dat je er zoveel als nodig nieuwe laagjes op kunt doen. Schuurt heel goed.


Zo gezien, toch een coole kont zou ik zeggen. In werkelijkheid moet die nog een beetje hoger om niet te slepen over de banden, maar toch.
Deze vind ik ook wel naar mijn zin:


Hier voor het eerst met de zwarte kunststof radioplaat erop. Lijkt eenvoudig eens je ze hebt, maar toch heel wat monteerwerk. De foto doet de plaat geen recht aan, beetje weinig contrast, maar goed dat was ook mijn bedoeling. Hence mijn naam op dit forum natuurlijk.


Vandaar even apart. Ik had meteen ook een versie gemaakt in 2mm dat ik nog liggen had. Maar dat was mij toch net iets te slap.


Trouwens ook nog een rollbar gemaakt. Niet zo veel zaaks, maar het is veel handiger om aan de auto te werken, makkelijker om op te heffen en zo.
De rollbar is in dit geval trouwens het handvatje van een verfemmertje. Die hebben net gepaste diameter, makkelijk te buigen en in vorm te zetten en toch stevig genoeg. Ik hou dus die dingetje bij telkens er een verfemmertje leeg is.
Om de uitlaat te fixeren zijn ze ook erg geschikt: beetje plooien en buigen, afzagen, braampjes vijlen en iedereen denkt dat het nieuw is. Ik maak nog wel een detailfoto hiervan, want op deze is het niet te zien.
Tip van de dag.
 
Laatst bewerkt:
Er zijn nog een aantal dingen te doen.
Ik probeer eerst maar eens het remsysteem aan te pakken, dat ontbrak helemaal.
Remschijfjes uit plaat epoxy, 2mm denk ik. Na grofweg uit te zagen en de binnenvorm uit te boren/vijlen (vierkanten in dit geval), rond gezet door ze vast te zetten op de aandrijfas en met de combinatie boormachine/vijl/schuurpapier.


Het staafje dat de remplaatjes tegen de remschijfjes drukt is gewoon een volle ijzeren as met weggeslepen wat moest.


De remplaatjes was ik begonnen slijpen uit een plaaatje inox. Maar ik ben er nog niet echt tevreden over, en zou ze liever opnieuw maken. Ik heb er ook 3 nodig. Ik vind namelijk niet hoe je de remkracht kan regelen. Normaal is dat met een schroefje of 2, in dit geval merk ik dat het waarschijnlijk enkel gaat door de dikte van de remschijven/plaatjes/pads te kiezen. Vandaar dat ik 2 remschijven monteer. Op de originele montagehandleiding vond ik het ook niet al te duidelijk terug. Als mij iemand het tegendeel kan aantonen, graag.
 
Op de zwarte velgen die origineel vooraan zaten, heb ik gepaste banden. Maar hoe verlijm je die? Ik dacht overal een beetje open trekken en siliconelijm ertussen? Of met secondelijm zoals gewone banden?
 
IK zet nog maar een update na een tijdje. In de hoop dat mijn eerdere vragen nog een antwoord krijgen.

Ik heb een andere, grotere radioplaat gemaakt met voorziening voor het batt pack vooraan.


Deze bestaat uit een puzzel van ABS stukjes met kantelen en uitsparingen en verlijmd met aceton/ABS soepje. Heel simpel, heel doeltreffend.





Het bakje waar de ontvanger in zit, is ook zo gedaan. Ik zocht nog iets als deksel of zo. Liefst zowel ontvanger als batt snel los te maken. Ik heb het met elastieken gedaan, opgespannen aan een schroef.

Nog een overzichtje:


Heel de aandrijving ontbreekt nog, hier gewoon eens samen gezet om te zien of alles past. Ik ben nog bezig aan de remplaatjes en die moeten eerst af voor de rest er in kan.

De bumpers voor en achter zijn ABS plaatjes verwarmd en rond een mal in hout geplooid.

Met kap:


Buiten wat schuurwerk is daar nog niet veel aan gebeurd. Het gat achteraan is ondertussen ok, de vorm is er ook terug in gekregen met wat hulp van een warmeluchtblazer.

 
Laatst bewerkt:
Ik deed dat vroeger altijd met gewone bizon kit, blijft namelijk elastisch, en dat werkt heel goed.

Maak een as met adapter waar je het velg op kunt klikken/schroeven.
Zet het velg, met band erop op die as en klem dat in de bankschroef.
Steek nu een schroevendraaier tussen band en velg, en rek de band open, spuit hier een klodder lijm tussen en met de schroevendraaier tussen band en velg kun je met ronddraaiende bewegingen de lijm helemaal rondom verdelen, zonodig herhaal je het met nog een klodder lijm.
Als alle lijm verdeeld is tussen velg en band, haal je de schroevendraaier eruit en kun je de band eventueel nog netjes op zijn plek draaien/schuiven. Daarna overtollige lijmresten verwijderen.

Ik hoop dat je hem snapt, ik zag het tijdens me beschrijving weer helemaal voor me...
Ik raad je niet aan dit met te snel drogende lijm te doen, maar pas als je meer geoefend erin bent!...
 
Laatst bewerkt:
perfect, was ook een optie voor mij maar goed dat het hier bevestigd en meteen goed uitgelegd wordt.
Ik hoop dat ronddraaien rond de velg nog lukt, want ik moest de banden redelijk rekken, dus deze spannen nogal.
 
Mooie kap hoor, herspuiten en zeker gebruiken, ziet er goed uit. Succes verder!
 
Ik hoop dat ronddraaien rond de velg nog lukt, want ik moest de banden redelijk rekken, dus deze spannen nogal.
Lukt wel denk, ik weet nog dat de band droog om het velg krijgen vroeger best wat kracht vergde, maar eenmaal met lijm ertussen, glijdt het er zo overheen...
 
Kimbrough verkoopt ook tire cones.

Velg en band compleet inlijmen met bisonkit. Tire cone op de velg doen. Foamband door de tirecone en over de velg drukken. Zorg dat de velg in het midden van de foamband zit en laten drogen. Afdraaien en beide zijde met een grove vijl inkorten.

Werkt perfect en zo krijg je ook geen lijm in de velg. (of in ieder geval bijna niet)
 
Back
Top