Ooit eens gemeld dat ik een oude serpent in mijn schoot gekregen had: welke-serpent

Spijtig genoeg bleek het niet te veel bijzonders zijn, maar na één en ander verkocht te hebben en een beetje opgeruimd, heb ik toch maar beslist er eens iets mee te doen.
Misschien maak ik de bodemplaat nog opnieuw, maar voorlopig opgevuld met kneedepoxy, vlakgeschuurd en zwart gespoten. Ondanks de overvloed aan gaten, leek deze nog wel redelijk stevig.
De radioplaat zou ik wel moeten maken. Hier een eerste probeersel in karton met alles er eens op gepast.

Serpent tankje had ik nog liggen, 2 gewone servo's en ontvanger erop. De uitlaat is een 1/10, maar rijdbaar heb ik eerder kunnen uitproberen. Het mag duidelijk zijn dat ik voor een leuk rijdbaar bouwsel ga, niet de meest vooruitstrevende racer.
2 vragen:
-Voor het gemak heb ik de batterij voor ontvanger vooraan gelegd met de bedoeling daar een bakje te maken. Zijn daar enige bezwaren tegen? Er komt nog een grote bumper voor, ouderwets type buggy. Normaal zit op die plaats de voor diff met snaaraandrijving. Maar dat was niet meer compleet, dus wordt het een 2WD, ook leuk. De achteras is trouwens zonder diff.
-De radioplaat is normaal natuurlijk in alu en ik heb een geschikt stuk liggen, maar ook een 3mm ABS plaat. Daarmee lijkt het mij nog steeds stijf genoeg, misschien iets lichter. Wat denken jullie? In theorie minder stijf, maar met de beperkte ambities van de auto lijkt me dat ok? De ABS plaat kan ik zelf laseren, de alu plat zou ik handmatig maken, mede daarom: beetje preciezer, netter,...
Ik heb geen versnellingsbak die hier eigenlijk bedoeld is, dus ik ga voor een gewone ouderwetse aandrijving met 1 grote spur.
Ik heb net een mooie (vind ik) oude ABS keverkap binnengekregen in ruil voor wat oude onderdelen. En die lijkt hier mooi op te passen:

Hij is erg mottig gespoten, maar dat is het minste, doen we wel opnieuw later.

Het leuke aan de kap is dat er heel weinig in gesneden is. Ik vermoed dat de kap oorspronkelijk op zo eentje zat:

een MRC bullit.
In onversneden en ABS versie lijkt deze toch erg op de mijne:
Dan breng ik uit de losse pols een kap samen met een chassis waar toch ruim 15 jaar verschil in ouderdom op zit
De kap is niet erg kevergetrouw, maar ik vind ze toch wel wat hebben. Op één van de foto's hierboven zie je een gat in de motorkap (achteraan). Dat wil ik dus niet. Mijn andere herstellingen deed ik met glasvezel en epoxy, maar ik wilde het eens proberen met de methode die je nog wel eens ziet voor ABS kappen: stukjes ABS in aceton oplossen en zo plamuren. Na verdampen van de aceton moet je een perfect herstelde kap bekomen, wegens hetzelfde materiaal, chemisch gelast, geen lijmverbinding.

Gat is dicht met tape van de buitenkant, aan de binnenkant wat van het ABS-aceton soepje geplamuurd. Toen ik het liet staan om te verdampen, kon ik het resultaat nog niet bekijken. Ik ben benieuwd. Wat uit steekt moet nog gladgeschuurd worden dan. Wellicht nog een laagje filler ook aan de kant van de tape.
Oorspronkelijk ging ik terug een kap maken in de zin van degene op mijn oude PB, hier even gepast op de serpent:

Van deze kap heb ik er nog een aantal onversneden liggen, gezien ik zelf gevacumeerd heb toen. Het ziet er wat ruiger uit, meer hot rod, maar de "nieuwe" kap is eens wat anders terug.
Mijn kap is breder gemaakt, de bullitkap is smaller. Dat is mede de reden waarom ik het batterijpack vooraan leg en niet tussen de uitlaat en de tank zoals normaal.
Trouwens, de uitlaat heb ik nu op de radioplaat gelegd, wellicht snij ik daar nog een stuk van af zodat deze er wat naast komt te ziten, beetje schuin naar beneden ook.
Dit is trouwens mijn PB alpha (chassis van rond '81-82) met mijn kap erop. Herbouwverslag is hier nog wel ergens te vinden bij de bouwverslagen.


Je merkt dat van deze de kont eraf is, dat is omdat de vacuumvormmachine niet groot genoeg was... De kap had ik oorspronkelijk dan ook gemaakt voor een 1/8 buggy, die heeft zowiezo geen kont. De bullitkap heeft wel een kont, mooi meegenomen.
Zeg gerust wat jullie ervan denken, vooral de schikking op de radioplaat.
Wat nog te doen is: de radioplaat zelf nog maken dan natuurlijk, maar ook de remmen. Heel het remsysteem was weg. Leuk om te maken. Ben ik al even mee bezig geweest, maar later meer.

Spijtig genoeg bleek het niet te veel bijzonders zijn, maar na één en ander verkocht te hebben en een beetje opgeruimd, heb ik toch maar beslist er eens iets mee te doen.
Misschien maak ik de bodemplaat nog opnieuw, maar voorlopig opgevuld met kneedepoxy, vlakgeschuurd en zwart gespoten. Ondanks de overvloed aan gaten, leek deze nog wel redelijk stevig.
De radioplaat zou ik wel moeten maken. Hier een eerste probeersel in karton met alles er eens op gepast.

Serpent tankje had ik nog liggen, 2 gewone servo's en ontvanger erop. De uitlaat is een 1/10, maar rijdbaar heb ik eerder kunnen uitproberen. Het mag duidelijk zijn dat ik voor een leuk rijdbaar bouwsel ga, niet de meest vooruitstrevende racer.
2 vragen:
-Voor het gemak heb ik de batterij voor ontvanger vooraan gelegd met de bedoeling daar een bakje te maken. Zijn daar enige bezwaren tegen? Er komt nog een grote bumper voor, ouderwets type buggy. Normaal zit op die plaats de voor diff met snaaraandrijving. Maar dat was niet meer compleet, dus wordt het een 2WD, ook leuk. De achteras is trouwens zonder diff.
-De radioplaat is normaal natuurlijk in alu en ik heb een geschikt stuk liggen, maar ook een 3mm ABS plaat. Daarmee lijkt het mij nog steeds stijf genoeg, misschien iets lichter. Wat denken jullie? In theorie minder stijf, maar met de beperkte ambities van de auto lijkt me dat ok? De ABS plaat kan ik zelf laseren, de alu plat zou ik handmatig maken, mede daarom: beetje preciezer, netter,...
Ik heb geen versnellingsbak die hier eigenlijk bedoeld is, dus ik ga voor een gewone ouderwetse aandrijving met 1 grote spur.
Ik heb net een mooie (vind ik) oude ABS keverkap binnengekregen in ruil voor wat oude onderdelen. En die lijkt hier mooi op te passen:

Hij is erg mottig gespoten, maar dat is het minste, doen we wel opnieuw later.

Het leuke aan de kap is dat er heel weinig in gesneden is. Ik vermoed dat de kap oorspronkelijk op zo eentje zat:

een MRC bullit.
In onversneden en ABS versie lijkt deze toch erg op de mijne:

Dan breng ik uit de losse pols een kap samen met een chassis waar toch ruim 15 jaar verschil in ouderdom op zit

De kap is niet erg kevergetrouw, maar ik vind ze toch wel wat hebben. Op één van de foto's hierboven zie je een gat in de motorkap (achteraan). Dat wil ik dus niet. Mijn andere herstellingen deed ik met glasvezel en epoxy, maar ik wilde het eens proberen met de methode die je nog wel eens ziet voor ABS kappen: stukjes ABS in aceton oplossen en zo plamuren. Na verdampen van de aceton moet je een perfect herstelde kap bekomen, wegens hetzelfde materiaal, chemisch gelast, geen lijmverbinding.

Gat is dicht met tape van de buitenkant, aan de binnenkant wat van het ABS-aceton soepje geplamuurd. Toen ik het liet staan om te verdampen, kon ik het resultaat nog niet bekijken. Ik ben benieuwd. Wat uit steekt moet nog gladgeschuurd worden dan. Wellicht nog een laagje filler ook aan de kant van de tape.
Oorspronkelijk ging ik terug een kap maken in de zin van degene op mijn oude PB, hier even gepast op de serpent:

Van deze kap heb ik er nog een aantal onversneden liggen, gezien ik zelf gevacumeerd heb toen. Het ziet er wat ruiger uit, meer hot rod, maar de "nieuwe" kap is eens wat anders terug.
Mijn kap is breder gemaakt, de bullitkap is smaller. Dat is mede de reden waarom ik het batterijpack vooraan leg en niet tussen de uitlaat en de tank zoals normaal.
Trouwens, de uitlaat heb ik nu op de radioplaat gelegd, wellicht snij ik daar nog een stuk van af zodat deze er wat naast komt te ziten, beetje schuin naar beneden ook.
Dit is trouwens mijn PB alpha (chassis van rond '81-82) met mijn kap erop. Herbouwverslag is hier nog wel ergens te vinden bij de bouwverslagen.


Je merkt dat van deze de kont eraf is, dat is omdat de vacuumvormmachine niet groot genoeg was... De kap had ik oorspronkelijk dan ook gemaakt voor een 1/8 buggy, die heeft zowiezo geen kont. De bullitkap heeft wel een kont, mooi meegenomen.
Zeg gerust wat jullie ervan denken, vooral de schikking op de radioplaat.
Wat nog te doen is: de radioplaat zelf nog maken dan natuurlijk, maar ook de remmen. Heel het remsysteem was weg. Leuk om te maken. Ben ik al even mee bezig geweest, maar later meer.
Laatst bewerkt door een moderator: