parkzone corsair gekocht, nu wat vraagjes

gister is er helaas een servotje uit de vleugel overleden, paar tandjes in het tandwielhuisje er af door een ietst te snelle landing in hoog gras denk ik.

wel al een nieuwe gehaald voor 8 euries, met het waardevolle advies om er een beugeltje voor te maken. hierdoor wordt het servo heveltje met het stangetje naar het stuurvlak van klappen ontzien bij landingen. hier dus als tip voor andere corsair vliegers want dit is duidelijk een zwak punt!

zal er binnekort ff een plaatje van maken als ie weer af is.

groeten
 
Leuk dat je het meld maar om als beginner nu te zeggen het is een zwak punt .
Er hebben diverse mensen die ik ken waaronder ikzelf geen problemen mee gehad.
Ik denk zelf of je had een slechte servo ,of je vliegkunsten zijn nog niet zo.
 
zwak punt of niet, als je met een beugeltje ervoor elke klap op de servo kan voorkomen leek het me een nuttig advies. maargoed.


ik zit even met een probleempje, had de nieuwe servo ingebouwd maar nu gaan de ailerons aan beide kanten gelijk op en neer :confused:, de kleurcodes natuurlijk netjes gelijk omgesoldeerd, daar lag het niet aan.

ik snap het nu even niet. heb net ook met de oude servos kleurcodes gewisseld om te zien hoe ik de actie van de servo omdraai maar dan wilde die helemaal niet.

hoe nu verder? heb ik een verkeerde servo? ik kan ook niet het kanaal "reversen" want beide aileron servo's zitten in een Y-stekker op het aileron kanaal.

hoop dat iemand gauw een advies heeft want het is prachtweer om te vliegen!
 
wellicht servo verkeerd erin gezet? Als hij net zo zit als de andere kant werken ze dus als flaps. Als je ze niet met een Y-kabel hebt verbonden kan je ze toch ook zo reversen op je zender?
 
maar ze zitten dus juist wel op een y stekker.. das t probleem

en verkeerd er in zetten kan ook al niet, past maar op een manier in de uitsparing op de vleugel.
 
Weet je zeker dat je precies de zelfde servo hebt gekocht??
De richting kun je niet echt simpel door draden te verwisselen omdraaien dus wees blij als de servo het nog doet
 
ik heb een tower pro SG91r micro servo als vervanging gekocht, is door de verkoper uitgezocht die zelf meerdere Parkzone kisten vliegt.

draden omwisselen probeerde ik op de oude servo met kaal tandwiel, heeft het verder wel overleefd.

maar ik begrijp dus dat ik een verkeerde servo heb gekregen. wel vervelend.
als ik die nieuwe nu openschroef en de draden op het motortje wissel?

of zijn er andere oplossingen?
 
Idd, de draden op de motor omwisselen, EN ook de buitenste twee draden van de potmeter. Dan loopt hij andersom idd.
Misschien is de uitslag van de servo ietsje meer of minder dan de andere servo, maar dit kan je oplossen door de stuurstang in een andere gaatje van de hevel(s) te pluggen.
Overigens verneem je eigenlijk ook niet op de rolroeren dat één rolroer minder of meer uitslag heeft dan de andere. Als je strak F3A kunstvlucht doet zal je dit vernemen, maar dar is die kist niet toe in staat;) .

Succes!
 
potmeter... nog geen idee, hehe :rolleyes:

full
ranger-albums-servotje-picture65845-pz-servo.jpg

maar waarsch groen en wit wisselen dus? plus natuurlijk motordraden
 
Laatst bewerkt door een moderator:
maar waarsch groen en wit wisselen dus? plus natuurlijk motordraden

Yes! Je hebt het snel door.

@ Plotterweld, vermoedelijk is dat de defecte Parkzone servo, gezien de lijm die er nog aanzit. Deze gebruikt Parkzone om de servo's te bevestigen.

Vriendelijke groeten,
Aldert
 
dat op de afbeelding is de originele servo van parkzone (PKZ1081 SV80.)

als je dit al niet knap vind zal ik je niet mijn solderingen laten zien, wat een gepriegel dit
 
thanks Aaalie en andere meedenkers, alles werkt nu naar behoren :D

zo dus maar naar buiten in de hoop dat de wind weer gaat liggen.

heb er zin in

Groeten
 
... heb net ook met de oude servos kleurcodes gewisseld om te zien hoe ik de actie van de servo omdraai maar dan wilde
Je kunt draairichting van servo's niet omkeren daar aan servodraadje te solderen. Grote kans dat servo kapot is, elektronica (huis, tuin, radio/tv, computer) kan niet tegen verwisselen van plus en min.
 
dit wordt een toppertje!

Ron gaat dit ook stiekum leuk vinden denk ik.

we kunnen er iig alweer om lachen

[URL="
- RC Flight, unprepared[/URL]

:yes:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben altijd in voor een lolletje maar je hebt erg veel geluk gehad .
Die dikke alu spinner met motor wilde ik niet tegen me kop hebben .
Of het vleesmes voor op .
Maar hoe is dat nu gekomen heb je zelf het hoogteroer niet aangesloten .
 
Geluk is met de domme!
Velen zijn je voor gegaan. Niets nieuws.
Cursus modelvliegen zou geen kwaad kunnen.

Voor de vakhandel ben je alvast geliefd.
Iedere maand een nieuwe Parkzone maakt tot een welkome klant.
In Den Haag zeggen ze, 'heej', de economie trekt aan? Of zijn het slechts seizoensinvloeden.

Dat je er pret aan hebt is duidelijk.Onthoud dat! Ontstijg het giechel-stadium.

Doe jezelf niet te kort, tart niet langer je 'black box'. (input versus output)
Übung macht Meister.

Met een beetje hulp van een ervaren vlieger kost het je minder.
 
Laatst bewerkt:
altijd blijven lachen, zeker na bijna dood ervaringen.

door gaan we ook. hopelijk is de schrik ergens goed voor en ga ik er beter mn kop bij houden.

en Ja Wiebe, die had ik zelf inderdaad niet aangesloten. toestel was uit elkaar geweest vorige week ivm geknutsel en ruimtegebrek. was ik even vergeten, en dus niet meer ter plekke nagelopen
 
... Ik vind de solderingen niet bepaald ideaal van dat printje . :D (4x vergroot bekeken) ...
Gesoldeerd met lood-loos soldeer? Ik heb er nog geen ervaring mee, kan het niet beoordelen.

... Ron gaat dit ook stiekum leuk vinden denk ik. ...
Nope, maar had ik wel even een 'pfoei' moment.

ALTIJD voor elke start/smijt kijken of de stuurvlakken in de goede richting uitslaan. Je hoort dan ook meteen of e.e.a. nog makkelijk en snel genoeg (accu!) beweegt. Ook als je niets aan toestel of zender gewijzigd hebt, altijd controleren. Een knopje is makkelijk per ongeluk verdraaid of omgezet, en de halve modelbouwindustrie draait op mensen die starten met hun model A terwijl in zendergeheugen model B staat.
Leer je ook alvast aan om toestel vast te zetten (schroevendraaiers voor landingsgestel in de grond steken bv.). Nu is het nog een licht gemotoriseerd toestel maar straks/ooit, als je met grotere vermogens vliegt, wil jij (en je vriendin ook) niet dat de familie-juwelen door de gehaktmolen gaan doordat de motor opeens voluit gaat draaien. Die routine kun je je nu al eigen maken.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top