250, 450 of 500 ik twijfel

Hallo iedereen,

Ik zou graag jullie raad willen bij het kiezen van mijn volgende heli. Hieronder geef ik een kleine beschrijving van mijn situatie zodat jullie mijn gedachtegang een beetje kunnen volgen.

Ik ben student en ik zit op een kamer dus financieel is het maar heel povertjes, dit heeft ook de weg die ik heb gevolgd beïnvloed. Ook heb ik op mijn kamer in Leuven geen plaats om te vliegen, ik ga om de 2 weken een weekend naar huis dus dan wordt er pas gevlogen.

momenteel kan ik makkelijk 8jes vliegen in de huiskamer in beide richtingen , ook buiten kan ik redelijk goed vliegen. Zelden valt de heli uit de lucht door een piloot-fout, maar mijn solo pro begint rare kuren te vertonen. De staart die plots midden in de vlug begint de tollen of een servo die ineens niet meer wilt werken. Daarom dacht ik dat ik de stap naar CP maar eens zou moeten nemen.

mijn plan is om een CP heli kit te kopen, zonder elektronica. Deze zou ik op mijn dooie gemak en heel precies opbouwen. Als dit klaar was zou ik een goede zender kopen (DX6i) met sim (Phoenix) om te oefenen. En dan langzaam aan de elektronica, batterijen en lader kopen, voor verjaardag/kerst, geld van weekendwerk, etc.

ik twijfel nu welke kit ik moet kopen, een 250 een 450 of een 500 (van HK) Liefst niet de duurste merken, want als beginnersheli zal ie de grond wel meer dan eens stevig omhelzen, dus als ik uit dat stadium ben dan zal ik wel een duurdere heli kopen, tegen dan ben ik waarschijnlijk ook al van school af.

een 250 is makkelijker om te transporteren, dan kan ik de heli meenemen naam mijn studentenkamer en op een klein veldje oefenen, in de tuin, of bij mijn vriendin. ook goedkoper, maar wel moeilijker om mee te leren... sowieso ga ik ooit een 250 halen omdat dit gewoon handig is.

een 500 is een stuk indrukwekkender als beginner , kost ook wel meer, maar makkelijker om te leren. Er zijn wel een paar grotere pleinen in de buurt en natuurlijk de modelvliegclub in zwartberg ligt op nog geen 10km van mijn thuis. geen idee of ze daar les geven, maar als ik maar 1 weekend om de 2 weken daar kan zijn gaat het al wat moeilijker.

een 450 is een beetje van beide, iets meer draagbaar, maar net te groot om mee te nemen, iets moeilijker dan de 500 om mee te leren, wel iets minder indrukwekkend.

Op dit moment twijfel ik meer tussen de 500 of 250. Met een lichte voorkeur voor de 500.

Hier een paar foto's van de tuin, ik zou in de tuin leren hoveren met de 500, met de 250 kan ik in de tuin ook kalme cirkeltjes en 8jes oefenen als het daarvoor tijd is.

probeer je in mijn schoenen te plaatsen, wat zou jij doen?



De tuin vanuit een andere hoek
 
Ja ik was hier ook al over aan't nadenken, maar de 450 zou ik ook alleen maar kopen omdat de rest dat doet. als ik dan eindelijk de heli goed kan beheersen dan zou de 450 toch nooit meer gebruikt worden en zou ik toch een 500 of 550 kopen...

de 450 spreekt me gewoon minder aan, net niet groot genoeg om interessant te zijn en net te groot om handig te zijn in de omvang
 
een 250 is makkelijker om te transporteren, dan kan ik de heli meenemen naam mijn studentenkamer en op een klein veldje oefenen, in de tuin, of bij mijn vriendin. ook goedkoper, maar wel moeilijker om mee te leren... sowieso ga ik ooit een 250 halen omdat dit gewoon handig is.

een 500 is een stuk indrukwekkender als beginner , kost ook wel meer, maar makkelijker om te leren. Er zijn wel een paar grotere pleinen in de buurt en natuurlijk de modelvliegclub in zwartberg ligt op nog geen 10km van mijn thuis. geen idee of ze daar les geven, maar als ik maar 1 weekend om de 2 weken daar kan zijn gaat het al wat moeilijker.

een 450 is een beetje van beide, iets meer draagbaar, maar net te groot om mee te nemen, iets moeilijker dan de 500 om mee te leren, wel iets minder indrukwekkend.

Op dit moment twijfel ik meer tussen de 500 of 250. Met een lichte voorkeur voor de 500.

Hier een paar foto's van de tuin, ik zou in de tuin leren hoveren met de 500, met de 250 kan ik in de tuin ook kalme cirkeltjes en 8jes oefenen als het daarvoor tijd is.

probeer je in mijn schoenen te plaatsen, wat zou jij doen?
Men zegt wel: vlieg het grootste model dat je je kan veroorloven om te crashen.
Heb je de heli's in het echt vergeleken qua formaat? 450 en kleiner kan je minder indrukwekkend vinden maar houd er rekening mee dat je daar ook geen klappen van wilt krijgen ;) 500 en groter wordt echt serieus gevaarlijk als je zomaar begint en iets fout gaat, kleiner misschien iets minder, maar toch: http://www.modelbouwforum.nl/threads/veiligheid-en-rc-helikopters-regels-tips.121001
Verder is een blade mcp x misschien nog het overwegen waard? (als ie ergens op voorraad is tenminste), weinig ruimte nodig, crashbestendig voor een CP heli en gemakkelijk te transporteren en vliegt ook prima als je 'm afstelt als FP heli.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Met een 450 kan je in de winter indoor vliegen, dus geen weggegooid geld.
Ik heb ook de blade m cp x, fantastisch leermachien, misschien wel beste wat je nu kan doen in afwachting van een 500size die wel je voorkeur wegdraagt.
Budget is ook belangrijk, al wat naar 500 gaat begint kostelijk te worden en als je daar bespaart : gevaarlijk:!:
Zo'n machien met goedkope servo's of gyro, holala.
 
een 450 is een hele leuke machine om mee te leren vliegen. Ik ken veel mensen met serieus grote heli's (700) die toch de 450 nog pakken vanwege de funfactor. Ik zou toch aanraden om met een dergelijke heli niet op het veldje te gaan vliegen op de foto's. Te weinig ruimte om je heen waardoor je, zeker in het begin, anders vliegt (bang bent om crashen; eigen ervaring ;-) Zoek een veld op waar je wat bewegingsvrijheid hebt. Daarnaast als je een dergelijke machine hebt, laat hem invliegen door iemand met ervaring. Dan weet je zeker dat hij goed is afgesteld.

Groeten,

Anton
Welkom bij E.V.A.
 
Ik kan je ook de 450 aanraden, zie mijn sig. Ik heb inmiddels ook wat groters, maar qua crash kosten (en die krijg je als beginner) is de 450 echt de beste. En een goede heli, ook.

Hugo
 
Haal idd een 450, ik heb het hele gamma gehad en heb momenteel enkel nog een 450 (kosten en fun) en grote jongens (600 / 700)
 
Hey Ripd :D

In jou schoenen verplaatsten is niet makkelijk, maar zal het proberen ;)
Een 250 is echt moeilijk en erg zenuwachtig en onderdelen zijn best wel duur, na een NESP een afrader.
500 is lekker rustig maar ook hierbij zijn de onderdelen duurder omdat het minder mainstream is.
Dus blijft er maar 1 logische keuze in jouw situatie, een 450! :D
Als je dit direct na de NESP gaat vliegen zou ik je echt op het hart willen drukken om eerst flink te gaan simmen, want dit vliegt toch even anders dan de NESP die zelf corrigerend is.
Zelf heb ik na de NESP een Ufly genomen, dat is echt een bitch en een goede leerschool voor een 450, alleen het voordeel met de ufly is, als je die crasht, kost het je meestal maar een rotorblad a 2 euro per stuk.
Als je met een Ufly kunt vliegen, vlieg je met een 450 zo weg, ben blij dat ik het op deze manier gedaan heb, en inmiddels vlieg ik nu met een KDS SV 450, en ben er erg happy mee!

Je tuin is geen optie om te leren vliegen, echt veel te klein, je kunt ook niet de hoogte in, mat andere woorden, je kunt geen kant op als het mis gaat, niet doen dus, zoek een mooi veldje op waar je de ruimte hebt en de hoogte in kan ;-)

Resumé ga voor een mainstream 450, leuk om te vliegen en leuk voor ke portemonnee!
 
Laatst bewerkt:
Nu twijfel ik tussen de Ufly en een 450 :p

ik heb al een beetje zitten spelen op een gratis sim, ik heb zo'n 4 kanaals Esky usb zender en heb me een beetje geamuseerd met de demo van clearview. Is dit genoeg of moet ik echt een goede sim zoals phoenix aanschaffen?

Sowieso ga ik simmen voordat ik met een CP de lucht in ga. als ik op de sim een mooie gecontroleerde cirkel kan vliegen dan pas ga ik beginnen met hoveren in't echt.
 
ik heb al een beetje zitten spelen op een gratis sim, ik heb zo'n 4 kanaals Esky usb zender en heb me een beetje geamuseerd met de demo van clearview. Is dit genoeg of moet ik echt een goede sim zoals phoenix aanschaffen?

Helisimrc is een goede gratis sim, probeer die maar eens! :D

Je hebt een PB tje overigens ;)
 
Nu twijfel ik tussen de Ufly en een 450 :p

ik heb al een beetje zitten spelen op een gratis sim, ik heb zo'n 4 kanaals Esky usb zender en heb me een beetje geamuseerd met de demo van clearview. Is dit genoeg of moet ik echt een goede sim zoals phoenix aanschaffen?

Sowieso ga ik simmen voordat ik met een CP de lucht in ga. als ik op de sim een mooie gecontroleerde cirkel kan vliegen dan pas ga ik beginnen met hoveren in't echt.
Zelf heb ik orientaties geleerd met FMS en vervolgens Heli-x. Van die laatste kun je een volledig gratis versie downloaden (niet de nieuwste 3.0 maar versie 0.9) Werkt goed genoeg, zo heb ik het ook geleerd. Gewoon niet te snel dingen willen met je echte helicopter, erg belangrijk.

Ik heb zelf ook een klein veldje bij het huis, waar ik toch al snel ging proberen te hooveren met mijn HK450. Ging goed, tot ik wat meer hoogte kreeg en vervolgens het gas dichttrok waardoor de heli naar beneden kwam tegen een bloempot aan.. Gewoon veel te weinig ruimte om te vliegen. Ik vlieg tegenwoordig op een groot grasveld een stuk verderop, werkt echt 100x beter. Had dat meteen moeten doen in het begin. Je hebt dan bewegingsruimte genoeg! (en ook af en toe geïnteresseerde toeschouwers die je van alles kunt uitleggen over jouw helikopter :))

Succes!
 
Laatst bewerkt:
ok ik ben nu 95% zeker, het zal een 450 worden. het tempo waartegen ik deze zal bouwen zal toch tergend langzaam zijn, misschien tegen het eind van de zomer vliegklaar. dus zal ik meer dan genoeg tijd hebben om te simmen.

Als beginner zal ik wel wat besparen op de heli, maar waarschijnlijk zal ik me wel een DX6i halen met phoenix, zodra de kit gebouwd is. daarna zal ik dus de elektronica aanschaffen stuk voor stuk en terwijl ik dat doe veel simmen.

nu nog een vraagje, ik ga de HK 450 GTPRO nemen met belt drive, ik hoorde dat de schroeven van HK echt slecht zijn, waar kan ik betere schroeven bestellen? ik heb thuis een klein flesje plasti-zap medium CA staan, is dit goed? moet ik er bijbestellen, zo ja, welke is goed? welke andere spullen zal ik nodig hebben om de kit te bouwen. een pitch gauge wrsl en een schuifmaat. Vergeet ik nog dingen? De elektronica zal dus nog niet ingebouwd worden dus hier moet geen rekening mee gehouden worden (moet ook nog leren solderen zelfs...). zodra alles ingebouwd is zal ik deze eens meenemen naar de vliegclub in zwartberg, ik ben daar al een aantal keer gaan kijken, ik hoop dat ze me daar willen helpen met de afstelling :p zo niet, ik kom bijna in heel vlaanderen (woon in limburg, kot in leuven, vriendin van kortrijk) dus ik zal wel iemand vinden die me wilt helpen met de afstelling tegen dan ;)
 
Laatst bewerkt:
Pas op met de Pro, deze is qua onderdelen niet universeel uitwisselbaar met andere 450 leveranciers (reservedelen op e-bay). Daarom heb ik de GT genomen, niet Pro. De schroeven daarvan zijn goed genoeg. Als je echt wat wil besparen, kijk dan eens naar de Turnigy zender in mijn HK450GT recept in mijn onderschrift. Die zender is echt goed, ook voor andere heli's en vliegtuigen en zo. Als ik die gezien had voordat ik mijn Futaba kocht, had ik het wel geweten. Er zijn er meerdere succesvol in gebruik op ons heliclubje.

ZAP is niet geschikt als schroefdraadborging, je moet echt iets van blauwe locktite hebben, of Bison schroefdraadborging van de bouwmarkt. Neem geen rode locktite, die krijg je nooit meer los bij een reparatie.

Pitch gauge heb ik niet, zie de link voor handig (en preciezer) afstellen in mijn link. Schuifmaat is handig. Ik heb een heel precies weegschaaltje (op 0.1 gram nauwkeurig) voor het uitwegen van de bladen, kostte maar een paar dollar op e-bay.

Succes,

Hugo
 
ik zou je adviseren ff door te sparen voor een Align 450 sport supercombo. Top heli en niet echt schrikbarend duur meer .

Just my 2 cts
 
ik zou je adviseren ff door te sparen voor een Align 450 sport supercombo. Top heli en niet echt schrikbarend duur meer .

Just my 2 cts
Bij mij heeft align afgedaan, heb een 500esp combo gekocht met eerst een kapotte regelaar en vervolgens een trillende servo zonder ook maar 1 keer gevlogen te hebben:evil:
Ik heb nu voor volgende winter een mini titan E325se aangeschaft, niet te duur in aanschaf en zeker niet qua wisselstukken en toch iets beter dan HK denk ik. Samen met een spektrum DX6i zender ook goed en niet te duur.
 
Lijkt die align klonen op rc711 je niks? Krijgen goede reviews en betaalbaar.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb eergisteren de 450GT PRO besteld bij HK, dus binnen ongeveer 14 dagen zou ie hier moeten zijn.
ik heb ook al Phoenix sim gekocht, die zou morgen of overmorgen moeten aankomen. Ik heb voorlopig alleen maar een Esky USB zender. Kan deze gebruikt worden met de dongle van phoenix?

zoals HugoW aanraadde heb ik ook al zitten kijken naar de turnigy zender, maar deze lijkt mij heel veel slechte commentaar te hebben?? HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 9X 9Ch Transmitter w/ Module & 8ch Receiver (Mode 2) (v2 Firmware). Ik was aan't denken om een DX6i te kopen in 2ehands, ik ben niet echt van plan om een hele reeks zenders te kopen, met de DX6i hoop ik toch een dikke 10 jaar te vliegen.
Ook de kwestie van Gehavo had op voorhand al veel aandacht gehad, maar de HK is nu eenmaal nog steeds de helft goedkoper en zal alleen maar dienen om in het begin de ergste klappen op de vangen. Ik wil echt niet een Trex de grond in vliegen, het zou me veel nerveuzer maken moest ik met een Align beginnen. Ik ben ook niet van plan om de HK te "upgraden" met Align onderdelen. Als er iets stuk is bestel ik het wel van HK, ik ben een geduldig man. Ondertussen heb ik dan kans om te simmen zodat als de fout aan mij lag dit niet meer zal gebeuren.

Trouwens ik vindt de MSH protos echt een prachtmachine, waarschijnlijk zal ik me deze aanschaffen als ik de 450 gewend ben en tegen dan heb ik hopelijk meer dan genoeg geld gespaard ;).

PS: wat vind ik het spijtig dat ik nu zaterdag en zondag niet thuis ben, ik zou zo graag gaan kijken naar "3D Belgium" en "Heliday" nu zaterdag en zondag in Zwartberg. Echt een domper op mijn weekend.
 
Hé, da's gek; over de mode 1 versie is men een stuk positiever! Vreemd. Nou ja, als je maar bewust je keuze maakt, en niet alleen 'omdat duurder beter is'.

Hugo
 
Back
Top