Deze discussie begon met de vraagstelling of de
hoogte van het zwaartepunt effect had, en of laag- en/of hoogdekkers meer of minder stabiel zouden zijn als gevolg hiervan.
Ergens in de laatste postings lees ik de vraagstelling wat een toestel dan wél stabiel maakt.
Ik heb er verder nul theoretische onderbouwing voor, maar als je goed zoekt, heb ik er in het verleden wel eens een topic over geopend.
Als het om rolstabiliteit gaat, is de afstand tussen vleugel en stabilo veel meer van belang dan de 'hoogte' van het zwaartepunt.
Dat is ook de reden waarom F3A kisten zo 'langerekt' zijn, omdat ze daar stabieler van worden. Een F3A kist is langer dan z'n spanwijdte (tegenwoordig zit de spanwijdte zo rond de 1m83 en de lengte zo rond de 1m98 ) en de vleugel zit relatief ver naar voren.
Heel iets anders; iemand schreef iets over rudder/roll, die coupling bestaat wel degelijk bij de meeste kisten, alleen is ie meestal naar binnen toegericht, dwz, het toestel rolt de met rudder ingezette bocht in. Wat hierin van belang is is de V-stelling maar ook de plaatsing van het stabilo (naar boven/naar beneden) en de plaatsing van de vleugel (naar boven/naar beneden).
Dat is verder offtopic hier, want couplings (interactie tussen stuurvlakken) maakt een kist niet meer of minder stabiel. Bekend voorbeeld hiervan is de aloude Robbe Charter zonder rolroeren, die heeft een gigantische rudder/roll coupling, en is toch enorm stabiel.
Uit dat topic kwam ik deze nog tegen:
Waarhij het Center of Lift toch op een andere plek zit dan het CG.. en als je dan gaat rollen.. nou ja
Dat topic:
wendbaarheid-vs-stabiliteit%3B-designkeuzes-2