Simprop Dädalus opknap verslag.

Sinds de VGT treffen in Hoeven ben ik in het bezig gekomen van een Simprop Dädalus. Het is een echte Vintage glider, deze is 26 jaar geleden gebouwd, ermee gevlogen en daarna de zolder opgegaan en nu heb ik m. (heb contact met de voormalige eigenaar én bouwer)

Het is vanzelfsprekend dat deze weer de lucht in gaat, zo origineel mogelijk als het kan. Vandaag even de zwever goed bekeken, en eigenlijk is ie nog in goede staat. Natuurlijk wel wat werk aan, maar dat mag geen probleem zijn.

Toch wat vragen, voor wat betreft de originaliteit van het model. 26 jaar geleden is deze gebouwd, alles wat je ziet is ook zo oud. Zelfs de originele stickers zitten er op. Hij is oranje van kleur, en hier en daar een beschadiging. Nu heb ik wel wat twijfels over de kleur, niet echt mijn ding.

Wat zouden jullie doen als je dit model in handen hebt. Zo laten zoals ie is en vliegklaar maken, of compleet strippen en wat reparaties uitvoeren en opnieuw in de folie zetten.

full



Hier een gerepareerde schade van vroeger aan de staart.

full



Cockpit kapje is niet meer te redden.

full



iemand een idee hoe ik de vleugels kan centreren op de romp?

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De dadalus was ooit mijn tweede RC zwever. Die heeft me heel wat stuurfouten moeten vergeven. Met een uit postelastieken geknoopte startlijn vloog ik ermee in het park. Als ik daar tegenwoordig langs rij snap ik niet dat ik daar vloog, zo klein.

Ik zou denken: mooi zo mee gaan vliegen. De structuur van het vliegtuig ziet er goed uit, en de folie is wel oud, maar dat geeft hem ook net dat vintage tintje. Misschien van een Pet-fles een nieuw kapje maken maar voor de rest niet teveel aan doen. Een mal voor een kapje kun je redelijk snel maken door het bestaande kapje te verlengen met plastic stroken (gewoon kops tegenelkaar plakken met tape op een zodanige manier dat het vol te gieten is met gips) na het uitharden heb je een mal waar je direct een kapje van kan maken.

v.w.b. het centreren: daar hoef je niks extra voor te doen. Door de v-stellng van de vleugel blijft deze goed in het midden zitten, vooropgesteld dat je voldoende elastieken strak over de vleugel spant.

Max
 
Idd een mooie zwever.
Mijn broer heeft hem ook nog.
Als je de folie wil gaan strippen is dat lastig, als je het er niet 100% afhaalt wordt het na verloop van tijd altijd zichtbaar.

Het is geen oracover maar solarfilm waarschijnlijk.
De kleur (in solarfilm) is bij hobbyin nog gewoon verkrijgbaar.
Ik zou daar een klein stukje op het gerepareerde plek folieën.
Nieuw cockpitje er op en lekker zweven.
Hij wil niet best tegen de wind in, maar dat hadden bijna alle houtbouw zwevers uit die tijd.
Mijn broer had er altijd 6 elastieken op.
4 recht en de laatste 2 kruislinks.
1 keer is er een vleugelhelft afgevallen in de lucht.
Hij was toen op een show gek aan het doen, loopings enz. terwijl het motortje wat tussen de vleugels geklemt zat op een bokje, aan was.

Het hoogteroer was ook altijd erg gammel maar werkte prima.
 
Laatst bewerkt:
Het is vanzelfsprekend dat deze weer de lucht in gaat, zo origineel mogelijk als het kan. Vandaag even de zwever goed bekeken, en eigenlijk is ie nog in goede staat. Natuurlijk wel wat werk aan, maar dat mag geen probleem zijn.

Toch wat vragen, voor wat betreft de originaliteit van het model. 26 jaar geleden is deze gebouwd, alles wat je ziet is ook zo oud. Zelfs de originele stickers zitten er op. Hij is oranje van kleur, en hier en daar een beschadiging. Nu heb ik wel wat twijfels over de kleur, niet echt mijn ding.

Wat zouden jullie doen als je dit model in handen hebt. Zo laten zoals ie is en vliegklaar maken, of compleet strippen en wat reparaties uitvoeren en opnieuw in de folie zetten.
Hier een gerepareerde schade van vroeger aan de staart.
Cockpit kapje is niet meer te redden.

iemand een idee hoe ik de vleugels kan centreren op de romp?

Leuk, dit was mijn allereerste vliegtuig en heb er mee leren vliegen samen met mijn vader in '86 of zo :D
Ik heb hem nog steeds maar staat nog op mijn renovatie ToDo-lijstje.
Dat oranje is volgens mij ook de kleur die op de doos staat afgebeeld (wil ik het zeker weten dan kijk ik even op de doos die ik ook nog steeds heb)

Bij mijn Dädalus zijn alle 'kinderziektes' al uit om het zo maar te zeggen.
Die breuk bij de romp is heel herkenbaar en had ik ook.
De romp is uit triplex en het achterdeel is vrij fragiel.
Ik heb de mijne op diverse punten verstevigd met 0.8mm (? is alweer een tijdje terug in de vorige eeuw) MPX fineer.
Het gaat dan even uit mijn hoofd om de achterkant van de staartboom aan de zijkanten en onderkant (waar bij jou de reparatie zit en dan een stukje naar voren en achteren), de staanders van het balsa kielvlak (na een breuk), de bovenste zijkanten van het kielvlak (dus waar boutje van de wip / pendelmechaniek uitkomt), bovenop het pendel hoogteroer een strookje waar de breekbouten doorheen lopen zodat het balsa eronder niet wordt ingedrukt en tenslotte over de vleugels ong. 1,5cm brede strookjes waar de elastieken overheen lopen (van neuslijst tot achterlijst).
Moet er bij zeggen dat de mijne wel wat uurtjes heeft gemaakt (en dus ook de mindere momenten).
Maar wat ik al zei, het balsa kielvlak is iets gevoellig voor hardere landingen.

Vleugels centreren is simpel, meet de boel zo uit dat het gecentreerd is en markeer dan de romp voor en achter zodat die punten samenvallen met de spleet tussen de vleugels.
Dan is het iedere keer weer goed en makkelijk zichtbaar als je de rekkers plaatst.


Owh ja, wat destijds wel noodzakelijk/handig was om hem iets softer en stabieler te maken was om het hout van de achterlijst met bijv. een injectienaald in te spuiten met water (vanaf de tip tot ong. 15 cm) vervolgens de vleugel te omspannen met rekkers en bij de tips aan de achterlijst een houten blokje van ong. 2 cm in te klemmen om zo de vleugeluiteinden een beetje washout te geven.
Rekkers van tip en dan de eerstvolgende logischerwijze op ong. die 20 cm tot waar je het nat hebt gemaakt zeg maar.
Dan een nachtje laten drogen, folie opspannen met de föhn en dan kunnen de rekkers los.

Ik ga de mijne electrificeren en dan in 1e instantie met een kleine brushless op de originele motorpod die ik ook nog heb.
Regelaar aan de zijkant van de pod en accu voor het zwaartepunt / onder de vleugel.
Gewoon omdat ik het leuk vind.
Wellicht later een motor in de neus.

De Cox ga ik niet gebruiken.
 
Leuk, dit was mijn allereerste vliegtuig en heb er mee leren vliegen samen met mijn vader in '86 of zo :D
Ik heb hem nog steeds maar staat nog op mijn renovatie ToDo-lijstje.
Dat oranje is volgens mij ook de kleur die op de doos staat afgebeeld (wil ik het zeker weten dan kijk ik even op de doos die ik ook nog steeds heb)

Bij mijn Dädalus zijn alle 'kinderziektes' al uit om het zo maar te zeggen.
Die breuk bij de romp is heel herkenbaar en had ik ook.
De romp is uit triplex en het achterdeel is vrij fragiel.
Ik heb de mijne op diverse punten verstevigd met 0.8mm (? is alweer een tijdje terug in de vorige eeuw) MPX fineer.
Het gaat dan even uit mijn hoofd om de achterkant van de staartboom aan de zijkanten en onderkant (waar bij jou de reparatie zit en dan een stukje naar voren en achteren), de staanders van het balsa kielvlak (na een breuk), de bovenste zijkanten van het kielvlak (dus waar boutje van de wip / pendelmechaniek uitkomt), bovenop het pendel hoogteroer een strookje waar de breekbouten doorheen lopen zodat het balsa eronder niet wordt ingedrukt en tenslotte over de vleugels ong. 1,5cm brede strookjes waar de elastieken overheen lopen (van neuslijst tot achterlijst).
Moet er bij zeggen dat de mijne wel wat uurtjes heeft gemaakt (en dus ook de mindere momenten).
Maar wat ik al zei, het balsa kielvlak is iets gevoellig voor hardere landingen.

Vleugels centreren is simpel, meet de boel zo uit dat het gecentreerd is en markeer dan de romp voor en achter zodat die punten samenvallen met de spleet tussen de vleugels.
Dan is het iedere keer weer goed en makkelijk zichtbaar als je de rekkers plaatst.


Owh ja, wat destijds wel noodzakelijk/handig was om hem iets softer en stabieler te maken was om het hout van de achterlijst met bijv. een injectienaald in te spuiten met water (vanaf de tip tot ong. 15 cm) vervolgens de vleugel te omspannen met rekkers en bij de tips aan de achterlijst een houten blokje van ong. 2 cm in te klemmen om zo de vleugeluiteinden een beetje washout te geven.
Rekkers van tip en dan de eerstvolgende logischerwijze op ong. die 20 cm tot waar je het nat hebt gemaakt zeg maar.
Dan een nachtje laten drogen, folie opspannen met de föhn en dan kunnen de rekkers los.

Ik ga de mijne electrificeren en dan in 1e instantie met een kleine brushless op de originele motorpod die ik ook nog heb.
Regelaar aan de zijkant van de pod en accu voor het zwaartepunt / onder de vleugel.
Gewoon omdat ik het leuk vind.
Wellicht later een motor in de neus.

De Cox ga ik niet gebruiken.

Je heb hem dan wel heeel erg verzwaard, en nog meer weerstand gegeven.
Zulke kisten moet je juist erg licht houden, je kon er heerlijk mee thermieken bij windstil weer.
Maar de cirrus thermiekte in die tijd veel beter, maar was een stuk duurder volgens mij.
De dadalus was 109 gulden.
 
Leuk dat je nu een echte vintage kist hebt! Ik weet niet of je het opgevallen is, maar zondag heeft Jakko (JakkieTakkie) ook veel met zijn Dädalus gevlogen. Hij heeft ook een elektro motor ingebouwd. Je zou hem dus het een en ander kunnen vragen. Ik vind dat de Dädalus een erg mooi vliegbeeld heeft, zal zo even een filmpje voor je plaatsen waar het goed te zien is;)

Succes!

Groet Rick
 
Het is geen oracover maar solarfilm waarschijnlijk.
Mijn broer had er altijd 6 elastieken op.
4 recht en de laatste 2 kruislinks.

terwijl het motortje wat tussen de vleugels geklemt zat op een bokje, aan was.

Het hoogteroer was ook altijd erg gammel maar werkte prima.

Yep, en het nadeel van Solarfilm is dat de verf altijd achterblijft in/op het hout.
Eigenlijk was het pokkespul maar destijds had je eigenlijk niet echt iets anders en je was er blij mee (tenzij je er midden in je vleugel een gat in smolt :mad:)

Dito wat betreft de rekkers, 6 stuks.
2 stuks recht, 2 kruislinks en dan weer 2 recht.
Bij slechtere omstandigheden 2 extra.

En dat motorretje was altijd dolle pret.
Een 0.8cc Cox met 2 standen, uit of aan. :rolling:
Starten was eerst opspannen met een veer die om de as zat.

Dat waren nog eens tijden :banana:
 
Je heb hem dan wel heeel erg verzwaard, en nog meer weerstand gegeven.
Zulke kisten moet je juist erg licht houden, je kon er heerlijk mee thermieken bij windstil weer.
Maar de cirrus thermiekte in die tijd veel beter, maar was een stuk duurder volgens mij.
De dadalus was 109 gulden.

Viel wel mee hoor, dat fineer weegt niet zoveel en het is ook niet zo dat het ineens 2 cm uitsteekt aan alle kanten met dun fineer.
(Ja ja...1 gram van achteren kan 10 gram van voren zijn maar "If it's broken or tends to break, you have to fix it") ;)
 
Laatst bewerkt:
Mijn broer vloog met een 1.5 cc

Het ding bleef soms maar lopen en je kon hem niet uitzetten.
Vaak billenknijpen dus.
 
Ik weet niet of je het opgevallen is, maar zondag heeft Jakko (JakkieTakkie) ook veel met zijn Dädalus gevlogen. Hij heeft ook een elektro motor ingebouwd.

Da's mijn ex. Die Daedalus dan.:-)Was mijn eerste zwever....

Toen ik hem net had wist ik niet wat het was, volgens de verkoper zou het een Precedent zijn (vandaar de verkeerde naam in de titel van mijn filmpje)
Die van mij was wat aangepast, iets vlakkere vleugel en rolroeren. Vliegt prima, ook met wat wind zoals afgelopen weekend te zien was. Nou is Jako ook wel een kei natuurlijk :yes:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
dan te bedenken dat ik heb leren vliegen met een graupner mosquito en carera favorit. deze als knulletje van 15 ook op de helling losgelaten in de eifel . en die plek ben ik samen met mijn pa vorig jaar weer terug geweest .

en deze zwever die je nu hebt , eerst klaar maken om te vliegen en dan van het winter lekker opknappen . zo zou ik het doen .

bekleding kun je verwijderen door deze warm te maken met de fohn of foliebout er vlak boven en dan lospulken
 
Mijn Nova en Jacco's daedalus pakte nog net even in Hoeven een halfuurtje thermiek
iedereen was toen al aan het inpakken
 
Da's mijn ex. Die Daedalus dan.:-)Was mijn eerste zwever....

Toen ik hem net had wist ik niet wat het was, volgens de verkoper zou het een Precedent zijn (vandaar de verkeerde naam in de titel van mijn filmpje)
Die van mij was wat aangepast, iets vlakkere vleugel en rolroeren. Vliegt prima, ook met wat wind zoals afgelopen weekend te zien was. Nou is Jako ook wel een kei natuurlijk :yes:


hieruit kunnen we opmaken dat alle exen van arjan sletjes zijn ,iedereen doet het er mee :D .
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jee, ik had niet verwacht dat dit draadje zó snel zou groeien! Erg leuk om al jullie reacties te lezen. De meeste van jullie hebben (vroeger) al gevlogen met deze zwever, én goede ervaringen ermee. De filmpjes maken het geheel af, en dat doet mij goed. Bedankt daarvoor!

Er zitten tussen al de reacties zeer bruikbare tips, waar ik zeker iets mee kan. Het centreren is eenvoudiger dan ik had verwacht, cockpit kapje gaat ook een nieuwe worden, Het zwakke kielvlak (ben ik al mee bezig) en nu weet ik ook hoeveel stieken ik moet gebruiken. (van de week maar even de postbode een hand geven)


Dat oranje is volgens mij ook de kleur die op de doos staat afgebeeld (wil ik het zeker weten dan kijk ik even op de doos die ik ook nog steeds heb)

Zou je voor de zekerheid willen kijken, evt een foto van de doos? Ik ga niets aan de kleur doen, en laat de boel zoals het is. Enkel alleen wat folie halen om de visuele beschadigingen te repareren, ff kijken of ik ergens een stiek (voor de start) kan scoren en deze zwever gaat weer vliegen! (motortje zit ik nog aan te twijfelen, dat met een lijn of stiek heeft ook wel wat!)

Toch nog een paar vragen. De vleugelpen (van verenstaal) is te kort en te dun. Hij is 5,0 mm en in de vleugels zitten messing bussen waar 5,5 mm in past. Iemand een idee onder welke hoek ik de nieuwe vleugelpen moet buigen? En waar ligt het zwaartepunt? Voldoen 9 grams servos?

@ Rick en Arjan, bedankt voor de filmpjes. Ik had wel een zwever (waar Jaco mee vloog) wel gezien, en vond het ook mooi zoals ie vloog. Had op dat moment niet in de gaten dat het een Dädalus was...:sleepy:


Maar idd, een prachtig vliegbeeld...

hieruit kunnen we opmaken dat alle exen van arjan sletjes zijn ,iedereen doet het er mee :grin: .

In dat geval vind ik het niet erg om een ex of sletje van Arjan over te nemen...;):yes:
 
Laatst bewerkt:
Zou je voor de zekerheid willen kijken, evt een foto van de doos?

Toch nog een paar vragen. De vleugelpen (van verenstaal) is te kort en te dun. Hij is 5,0 mm en in de vleugels zitten messing bussen waar 5,5 mm in past. Iemand een idee onder welke hoek ik de nieuwe vleugelpen moet buigen? En waar ligt het zwaartepunt? Voldoen 9 grams servos?

Gaat wel lukken maar gaat vanavond worden.
Meet ik gelijk de ori vleugelpen op en kijk op de tekening voor het zwaartepunt.
9 grams servo's gaat zeker wel lukken gezien de standaard servo's uit die tijd ong. 3 kg stelkracht hadden :D
Kijk wel even wat voor een servo's er inzitten.
 
Ik zou er gewoon zware standaard servo's in zetten.
Je hoeft dan minder lood te gebruiken.
Het hele stabilo gaat op en neer, als je er een keer tegen stoot liggen je tandwielen (als ze van kunststof zijn) in de prak.
 
Het hele stabilo gaat op en neer, als je er een keer tegen stoot liggen je tandwielen (als ze van kunststof zijn) in de prak.

Denk eerder dat dan je kielvlak breekt :p
Maar qua gewichtsvoordeel is zwaarder idd beter als je de kist als echte zwever gaat toepassen.
 
Denk eerder dat dan je kielvlak breekt :p
Maar qua gewichtsvoordeel is zwaarder idd beter als je de kist als echte zwever gaat toepassen.

Daar heb jij weer gelijk in.

Ik ben vanmiddag voor de gein, nog voor je op zoek geweest naar een plaatje van de doos.
Maar ik kon hem niet vinden.
Ik weet ook zeker dat hij oranje was.
Ik heb op het forum ook een keer een foto van de doos gezien, maar ook die kan ik niet meer vinden.
 
Back
Top