Ek b 200mm niet in heemstede maar in rucphen

Het is niet de 1e keer en ook niet de laatste keer. Probleem is dat het nummertje alleen bij officiele EFRA wedstrijden en deels bij de aangesloten landen verplicht is, voor de rest van de wereld zal het een worst zijn. Protoform start gewoon de productie want die heeft geen zin zijn voorsprong te verliezen omdat de EFRA op zich laat wachten voor een homolegatie keuring.
 
Het is niet de 1e keer en ook niet de laatste keer. Probleem is dat het nummertje alleen bij officiele EFRA wedstrijden en deels bij de aangesloten landen verplicht is, voor de rest van de wereld zal het een worst zijn. Protoform start gewoon de productie want die heeft geen zin zijn voorsprong te verliezen omdat de EFRA op zich laat wachten voor een homolegatie keuring.

Mjaaa/nee. Het bleek dat er op 't EK-B maarliefst 3 batches (want daar komt 't PF nummer vandaan) waren waar 't niet klopte... PF is gewoon aan 't prutsen...
 
er waren ook kappen met efra gekeurd nummer erin waar de spoiler standard aan de body getrokken breder was dan de toegestaande breedte van de spoiler. dus wel raar dat je de spoiler door de middel moet knippen stuk eruit en weer moet plakken.

mvg Hans
 
er waren ook kappen met efra gekeurd nummer erin waar de spoiler standard aan de body getrokken breder was dan de toegestaande breedte van de spoiler. dus wel raar dat je de spoiler door de middel moet knippen stuk eruit en weer moet plakken.

mvg Hans

Hehe ja. De body wordt gekeurd. De spoiler niet.
De reden daarvoor:
Als je beide gaat keuren (dus spoiler en body) dan zou je ze ook in combinatie moeten gebruiken. Dat is iets wat heel moeilijk te controleren is en dus gebeurd dat niet. De body wordt gekeurd. De spoiler mag je uitwisselen en je bent zelf verantwoordelijk voor de juiste maatvoering van de spoiler die je op je body gebruikt.

Maargoed, ik vind het ook onzin dat de spoiler die bij de body zit te breed is.
 
Hehe ja. De body wordt gekeurd. De spoiler niet.
De reden daarvoor:
Als je beide gaat keuren (dus spoiler en body) dan zou je ze ook in combinatie moeten gebruiken. Dat is iets wat heel moeilijk te controleren is en dus gebeurd dat niet. De body wordt gekeurd. De spoiler mag je uitwisselen en je bent zelf verantwoordelijk voor de juiste maatvoering van de spoiler die je op je body gebruikt.

Maargoed, ik vind het ook onzin dat de spoiler die bij de body zit te breed is.

ja maar goed toch wel raar dat ze een mal maken voor efra body waar de spoiler aan zit samen met de body (uit 1 stuk) en dat dan de spoiler breder is dan is toegestaan.
 
Nou Roy had een interressante variant die volgens mij volgens onderstaande EFRA regel nu diskutabel is.

Efra:
Wings (exl. sidedams)are to be of a single moulded construction (no flat packs/bend your own)
 
Nou Roy had een interressante variant die volgens mij volgens onderstaande EFRA regel nu diskutabel is.

Efra:
Wings (exl. sidedams)are to be of a single moulded construction (no flat packs/bend your own)

tja dan kan je dus niet meer die 2cm in het midden eruit knippen haha en weer plakken.
dan is het nog dommer dat ze die kap een efra goedkeuring hebben gegeven.
 
Nou Roy had een interressante variant die volgens mij volgens onderstaande EFRA regel nu diskutabel is.

Efra:
Wings (exl. sidedams)are to be of a single moulded construction (no flat packs/bend your own)

Volgens mij staat hier:
Als puur naar de vleugel gekeken wordt (zonder de zijkanten) dan dient deze uit 1 stuk gemaakt te zijn in de persing.
De zijkanten eraf knippen mag toch gewoon..?
Snap niet wat ze bedoelen met flat packs? (niet uit een vlak stuk zelf gaan buigen..?)
 
Geen idee hoe ze dat bedoelen, maar de vleugel aan elkaar geplakt hebben we gewoon goedgekeurd op de EK-B. Er is wel gekeken of het stevig aan elkaar zat.
 
Volgens mij staat hier:
Als puur naar de vleugel gekeken wordt (zonder de zijkanten) dan dient deze uit 1 stuk gemaakt te zijn in de persing.
De zijkanten eraf knippen mag toch gewoon..?
Snap niet wat ze bedoelen met flat packs? (niet uit een vlak stuk zelf gaan buigen..?)

Wat je aan de body mag wegknippen staat duidelijk omschreven. Dus je mag niet knippen aan de spoiler behoudens de hoogte. De zij vleugel weghalen is een modificatie mijns inziens. Anders was het wel genoemd.
doorknippen en weer plakken is geen inbreuk aan het ontwerp behalve dat die smaller wordt. De zij stukken weghalen geeft een wegbuigende spoiler welke je snelheid zou kunnen verhogen waar ze met de pianowire opmerking in het EFRA document nu net niet willen hebben. 30 jaar geleden reed ik 1/8 met zòn weg buigende spoiler op pianodraad. De deskundigen hier mogen het zeggen.
Mag je de zijstukken verwijderen aan je spoiler?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Er staat toch alleen wat de maximale maten zijn van de zijkant van de vleugel, niet de minimale..(is gewoon allemaal pure interpretatie, zal ook wel een regel instaan; bij onduidelijkheid beslist de leiding (heb het niet om sneller te gaan, vind het mooier...))

Maar als je er echt over valt JW, vertel mij dan maar gewoon wat de stijfheid van de vleugel maximaal mag zijn,
(dit ivm. de doorbuiging) dan kan ik mij hier gewoon aan committeren, geen probleem.
 
Laatst bewerkt:
eehhh, maximale doorbuiging nul denk ik. Maarrr misschien mag het, dat mogen de heren deskundigen het zeggen want dan ga ik het ook doen, niet omdat ik het mooi vind maar omdat die bij hoge snelheid naar beneden buigt voor meer snelheid en met remmen weer omhoog flext voor meer drag bij het remmen. Dat was 30 jaar geleden ook de reden dat die op pianodraad was opgehangen. Ik neem aan dat er hier wel mensen zijn die dat nog meegemaakt hebben.
 
eehhh, maximale doorbuiging nul denk ik. Maarrr misschien mag het, dat mogen de heren deskundigen het zeggen want dan ga ik het ook doen, niet omdat ik het mooi vind maar omdat die bij hoge snelheid naar beneden buigt voor meer snelheid en met remmen weer omhoog flext voor meer drag bij het remmen. Dat was 30 jaar geleden ook de reden dat die op pianodraad was opgehangen. Ik neem aan dat er hier wel mensen zijn die dat nog meegemaakt hebben.

Het lijkt mij dat het geen probleem is om de zijkanten van de vleugel weg te laten, zoals Roy al aangeeft zijn er geen minimum maten voor de vleugel, als je wilt kan je de complete opstaande rand van de vleugel weg knippen.

Wanneer je een maximale doorbuiging wilt vaststellen moet je dat met een vastgesteld gewicht doen, nul doorbuiging is praktisch gezien onmogelijk.

Verder ben ik er vrij zeker van dat het rijden zonder endplates geen voordeel gaat opleveren. ;)
 
Geeft ook geen voordeel, is puur omdat het mooier is.
Heb met de electro nog geprobeerd zonder vleugel, maar dat ging niet.
 
Volgens mij mag je die zijkanten er gewoon afknippen. De enige minimum maat die er is voor de vleugel is de breedtemaat (125mm). Je mag dus knippen wat je wil, zolang de vleugel één geheel blijft. Strikt genomen mag het doorknippen van de vleugel en aan elkaar tapen zoals op het EK gebeurde dus niet.
 
WAt wordt er dan bedoelt met flat pack/ bend your own. Een zelf gebogen stuk plastic als spoiler, Is dat niet vergelijkbaar met een spoiler met de zijstukken er af?

Roy, hij moet ook gespoten zijn , dus blanco spoiler is not allowed.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top