Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Neen.![]()
Thx,
Maar goed dat ik nu altijd al zwart spoot.
Al zijn ze vorig jaar geheel blanco altijd goedgekeurd.
Maar idd. leuk dat er over regels gesproken wordt, wordt het voor iedereen duidelijker.
WAt wordt er dan bedoelt met flat pack/ bend your own. Een zelf gebogen stuk plastic als spoiler, Is dat niet vergelijkbaar met een spoiler met de zijstukken er af?
Roy, hij moet ook gespoten zijn , dus blanco spoiler is not allowed.
Wat ik dan weer belangrijker vind is dat een body een maximale downforce "waarde" krijgt op bepaalde punten. De laatste paar jaar hebben we body's met enorm veel downforce gekregen die ook weinig/niets meer met de "echte" variant van de auto te maken hebben.
Hoe weet jij dat de body's al voor veel downforce zorgen? Volgens mij zitten we ergens op de grens tussen gereduceerde lift en downforce.
Maar ik ben het met je eens dat de body's steeds optimaler worden op gebied van aerodynamica en dat gaat ten koste van de gelijkenis met de echte auto's.
Wat betreft die 'downforce waarde',
Volgens mij doen de body fabrikanten helemaal geen tests in windtunnels, en vanwege de kosten lijkt het mij ook geen manier om dat te willen. Sowieso is de aerodynamische prestatie ook geen criterium om een body af te keuren voor EFRA. De mate waarin de auto lijkt op het echte model zou dat moeten zijn.
Ik weet niet of die de body's meer downforce geven, maar kwa rijden is 't zo'n groot verschil dat 't wel moet
Aero speelt by de efra keuring inderdaad niet mee. Wat wel jammer is.
Als d'r iemand de test van roelof wil uitvoeren, ben benieuwd![]()
Compressor?
Goeie inderdaad, dat kan ik nog doen. Maar nu even niet, want dat kost wat meer tijd.
Ja, heel exact zal het niet zijn allemaal met een ventilator of compressor
Maakt opzich ook weer niet zo veel uit. Ik denk dat we met de 1/10 niet de kant van de 1/8 op moeten met de bodies.
Overigens geen eenduidig antwoord over het weghalen van de zij-flaps bij onze spoilertjes. Ik zou 't zelf afkeuren op een EK![]()
Heb je het nu over het EK JW, laatste nomac is de doorzichtige spoiler gewoon goedgekeurd. Ben dat voor zondag ook weer van plan. Neem aan dat het gewoon mag, toch Nomac mensen..?Roy, hij moet ook gespoten zijn , dus blanco spoiler is not allowed.
Ja, je spoiler is idd regelmatig blanko geweest. De meeste technische keuring let er niet op, en zeg nou zelf, die regel is toch nutteloos. Alsof 't wel of niet spuiten uitmaakt voor 't rijgedrag van je auto
Maakt het dan geen verschil bij welke snelheid je meet om iets te kunnen zien? Of gewoon een ventilator met meerdere standen gebruiken? Dat is misschien wel slim.Simpele test. Pak 2 weegschalen, zet er 1 onder je bumper en 1 onder de achterkant van je chassis en zet ze met de auto erop op "0". Plaats dan een tafel ventilator er voor en zet die aan, dan kan je zien welke body hoeveel en in welke balans de downforce creëert.
Wel kunnen we er dan gelukkig conclusies uit trekken....Ja, heel exact zal het niet zijn allemaal met een ventilator of compressor
Maakt opzich ook weer niet zo veel uit.
word nu afkeurd !!
hahaahh
Hoe weet jij dat de body's al voor veel downforce zorgen? Volgens mij zitten we ergens op de grens tussen gereduceerde lift en downforce.
Maar ik ben het met je eens dat de body's steeds optimaler worden op gebied van aerodynamica en dat gaat ten koste van de gelijkenis met de echte auto's.
Wat betreft die 'downforce waarde',
Volgens mij doen de body fabrikanten helemaal geen tests in windtunnels, en vanwege de kosten lijkt het mij ook geen manier om dat te willen. Sowieso is de aerodynamische prestatie ook geen criterium om een body af te keuren voor EFRA. De mate waarin de auto lijkt op het echte model zou dat moeten zijn.
Pff, de lijst met winterprojectjes wordt wel lang.. Maar okee.Op het moment zitten we inderdaad met de 1/10 op de rand van gereduceerde lift en downforce. De 1/8 produceert uiteraard al wel daadwerkelijke downforce.
Het meten met weegschaaltjes en een ventilator is leuk maar geeft geen resultaten waar je wat mee kan.
Ten eerste moet je de lucht aanzuigen aan de achterkant ipv aan de voorkant blazen ivm de wervelingen.
Mijn idee was om een buis te nemen en daar aan het uiteinde een flinke koelfan van een auto aan te monteren, alleen is de vraag of deze genoeg vermogen heeft om de wind tot een reële snelheid te doen versnellen.
Misschien wel een leuk winterproject Bart?
kunnen we aan een door uitlaatgas gevoerde diffuser werken a la F1.![]()
Tof! Maar waar dan?Btw, de Orcan motoren (en overige producten) welke er duidelijk bovenuit staken qua snelheid tijdens het EK-b zijn vanaf heden ook in Nederland verkrijgbaar.![]()
Dat zou lachen zijn heh..
Maar hoe kan je als je de vleugel niet in tweeën mag knippen en dan weer aan elkaar plakken een vleugel krijgen met een minimale breedte van 125mm...?
Aangezien de vleugel uit de persing van de kap moet komen, kan je niet anders dan de zijkanten eraf knippen...
Het wel 75 euro over voor een goede discussie....hahahaha![]()