Ek b 200mm niet in heemstede maar in rucphen

Thx,
Maar goed dat ik nu altijd al zwart spoot.
Al zijn ze vorig jaar geheel blanco altijd goedgekeurd.

Maar idd. leuk dat er over regels gesproken wordt, wordt het voor iedereen duidelijker.

Ja, je spoiler is idd regelmatig blanko geweest. De meeste technische keuring let er niet op, en zeg nou zelf, die regel is toch nutteloos. Alsof 't wel of niet spuiten uitmaakt voor 't rijgedrag van je auto.

Wat ik dan weer belangrijker vind is dat een body een maximale downforce "waarde" krijgt op bepaalde punten. De laatste paar jaar hebben we body's met enorm veel downforce gekregen die ook weinig/niets meer met de "echte" variant van de auto te maken hebben.

WAt wordt er dan bedoelt met flat pack/ bend your own. Een zelf gebogen stuk plastic als spoiler, Is dat niet vergelijkbaar met een spoiler met de zijstukken er af?

Roy, hij moet ook gespoten zijn , dus blanco spoiler is not allowed.

Volgens mij wordt daarmee bedoeld dat je geen losse rommel eraan mag knoeien en dat je ook niet zelf een vleugel mag buigen. En ja dat lijkt er ontzettend op als je de originele curve namaakt. De een mag dan dus wel en de ander niet. Al kan een keuring nooit moeilijk gaan doen als ze het verschil niet zien.

Wat ik dan weer belangrijker vind is dat een body een maximale downforce "waarde" krijgt op bepaalde punten. De laatste paar jaar hebben we body's met enorm veel downforce gekregen die ook weinig/niets meer met de "echte" variant van de auto te maken hebben.

Hoe weet jij dat de body's al voor veel downforce zorgen? Volgens mij zitten we ergens op de grens tussen gereduceerde lift en downforce.

Maar ik ben het met je eens dat de body's steeds optimaler worden op gebied van aerodynamica en dat gaat ten koste van de gelijkenis met de echte auto's.

Wat betreft die 'downforce waarde',
Volgens mij doen de body fabrikanten helemaal geen tests in windtunnels, en vanwege de kosten lijkt het mij ook geen manier om dat te willen. Sowieso is de aerodynamische prestatie ook geen criterium om een body af te keuren voor EFRA. De mate waarin de auto lijkt op het echte model zou dat moeten zijn.

Simpele test. Pak 2 weegschalen, zet er 1 onder je bumper en 1 onder de achterkant van je chassis en zet ze met de auto erop op "0". Plaats dan een tafel ventilator er voor en zet die aan, dan kan je zien welke body hoeveel en in welke balans de downforce creëert.

Hoe weet jij dat de body's al voor veel downforce zorgen? Volgens mij zitten we ergens op de grens tussen gereduceerde lift en downforce.

Maar ik ben het met je eens dat de body's steeds optimaler worden op gebied van aerodynamica en dat gaat ten koste van de gelijkenis met de echte auto's.

Volgens mij doen de body fabrikanten helemaal geen tests in windtunnels, en vanwege de kosten lijkt het mij ook geen manier om dat te willen. Sowieso is de aerodynamische prestatie ook geen criterium om een body af te keuren voor EFRA. De mate waarin de auto lijkt op het echte model zou dat moeten zijn.

Ik weet niet of die de body's meer downforce geven, maar kwa rijden is 't zo'n groot verschil dat 't wel moet :-)

Aero speelt by de efra keuring inderdaad niet mee. Wat wel jammer is.

Als d'r iemand de test van roelof wil uitvoeren, ben benieuwd :-)

Ik weet niet of die de body's meer downforce geven, maar kwa rijden is 't zo'n groot verschil dat 't wel moet :-)

Aero speelt by de efra keuring inderdaad niet mee. Wat wel jammer is.

Als d'r iemand de test van roelof wil uitvoeren, ben benieuwd :-)

Nouja als de lift heel veel gereduceerd wordt merk je dat ook als 'meer grip'.
Bovendien heb je ook nog de aerodynamische werking over het draaipunt van de auto. Zeg maar de mate waarin de body de auto rechtdoor wil laten gaan, zoals het kielvlak bij een vliegtuig dat ook doet (En de endplates van je vleugel op je auto). Als die werking steeds groter wordt dan merk je dat ook heel erg als 'meer grip' zonder dat de verticale component van de kracht is veranderd.

Ik vind het niet jammer dat aerodynamica geen keuringspunt is bij EFRA. Dat zou heel veel kennis daarover vragen van de persoon die homologeert, en die schiet nu al duidelijk tekort op sommige punten.

Mijn ventilatortje blijkt niet sterk genoeg om een duidelijk verschil te meten, al meet ik bij een 1/8 body wel al iets. Heeft iemand een goede ventilator? (overigens zit er een aardige onnauwkeurigheid in de simulatie van de grond bij deze meting. Zet de auto op een plat vlak om de luchtstroming zoals die onder de auto is goed te simuleren. Maar de krachten van de lucht op dat platte vlak moeten weer uit de test worden gehaald. Lastig..)

Goeie inderdaad, dat kan ik nog doen. Maar nu even niet, want dat kost wat meer tijd.

Ja, heel exact zal het niet zijn allemaal met een ventilator of compressor :-)

Maakt opzich ook weer niet zo veel uit. Ik denk dat we met de 1/10 niet de kant van de 1/8 op moeten met de bodies.

Overigens geen eenduidig antwoord over het weghalen van de zij-flaps bij onze spoilertjes. Ik zou 't zelf afkeuren op een EK :)

Maakt opzich ook weer niet zo veel uit. Ik denk dat we met de 1/10 niet de kant van de 1/8 op moeten met de bodies.

Overigens geen eenduidig antwoord over het weghalen van de zij-flaps bij onze spoilertjes. Ik zou 't zelf afkeuren op een EK :)

Ik zou het goedkeuren. Wat je vaak ziet bij flink gebruikte body's is dat de hoek van de vleugel helemaal weggesleten is. Dan zitten de zijkanten er nog wel op, maar zijn de los van de vleugel waar ze hem voorkomen te flexen.
Dat is wat mij betreft legaal, dus als je dat handmatig doet wat mij betreft ook. En als die fysieke koppeling er dan toch niet hoeft te zijn mogen van mij die zijkanten er ook wel helemaal af. Hoe kleiner de vleugel hoe realistischer de auto is, want de vleugels zijn nu veels te groot.

Roy, hij moet ook gespoten zijn , dus blanco spoiler is not allowed.
Heb je het nu over het EK JW, laatste nomac is de doorzichtige spoiler gewoon goedgekeurd. Ben dat voor zondag ook weer van plan. Neem aan dat het gewoon mag, toch Nomac mensen..?

Ja, je spoiler is idd regelmatig blanko geweest. De meeste technische keuring let er niet op, en zeg nou zelf, die regel is toch nutteloos. Alsof 't wel of niet spuiten uitmaakt voor 't rijgedrag van je auto

Simpele test. Pak 2 weegschalen, zet er 1 onder je bumper en 1 onder de achterkant van je chassis en zet ze met de auto erop op "0". Plaats dan een tafel ventilator er voor en zet die aan, dan kan je zien welke body hoeveel en in welke balans de downforce creëert.
Maakt het dan geen verschil bij welke snelheid je meet om iets te kunnen zien? Of gewoon een ventilator met meerdere standen gebruiken? Dat is misschien wel slim.

Maakt opzich ook weer niet zo veel uit.
Wel kunnen we er dan gelukkig conclusies uit trekken....:D en op een tegeltje schrijven.
Maar mag het nu aankomend weekend, dat afknippen van de zijkant, vorige keer werd het goedgekeurd.

Laatst bewerkt:
word nu afkeurd !!
hahaahh

Dat zou lachen zijn heh..
Maar hoe kan je als je de vleugel niet in tweeën mag knippen en dan weer aan elkaar plakken een vleugel krijgen met een minimale breedte van 125mm...?
Aangezien de vleugel uit de persing van de kap moet komen, kan je niet anders dan de zijkanten eraf knippen...
Het wel 75 euro over voor een goede discussie....hahahaha:cool:

Op het moment zitten we inderdaad met de 1/10 op de rand van gereduceerde lift en downforce. De 1/8 produceert uiteraard al wel daadwerkelijke downforce.

Het meten met weegschaaltjes en een ventilator is leuk maar geeft geen resultaten waar je wat mee kan.
Ten eerste moet je de lucht aanzuigen aan de achterkant ipv aan de voorkant blazen ivm de wervelingen.
Mijn idee was om een buis te nemen en daar aan het uiteinde een flinke koelfan van een auto aan te monteren, alleen is de vraag of deze genoeg vermogen heeft om de wind tot een reële snelheid te doen versnellen.
Misschien wel een leuk winterproject Bart? :D
kunnen we aan een door uitlaatgas gevoerde diffuser werken a la F1. :D

Btw, de Orcan motoren (en overige producten) welke er duidelijk bovenuit staken qua snelheid tijdens het EK-b zijn vanaf heden ook in Nederland verkrijgbaar. :cool:

Op het moment zitten we inderdaad met de 1/10 op de rand van gereduceerde lift en downforce. De 1/8 produceert uiteraard al wel daadwerkelijke downforce.

Het meten met weegschaaltjes en een ventilator is leuk maar geeft geen resultaten waar je wat mee kan.
Ten eerste moet je de lucht aanzuigen aan de achterkant ipv aan de voorkant blazen ivm de wervelingen.
Mijn idee was om een buis te nemen en daar aan het uiteinde een flinke koelfan van een auto aan te monteren, alleen is de vraag of deze genoeg vermogen heeft om de wind tot een reële snelheid te doen versnellen.
Misschien wel een leuk winterproject Bart? :D
kunnen we aan een door uitlaatgas gevoerde diffuser werken a la F1. :D
Pff, de lijst met winterprojectjes wordt wel lang.. Maar okee.

Btw, de Orcan motoren (en overige producten) welke er duidelijk bovenuit staken qua snelheid tijdens het EK-b zijn vanaf heden ook in Nederland verkrijgbaar. :cool:
Tof! Maar waar dan? ;)

Dat zou lachen zijn heh..
Maar hoe kan je als je de vleugel niet in tweeën mag knippen en dan weer aan elkaar plakken een vleugel krijgen met een minimale breedte van 125mm...?
Aangezien de vleugel uit de persing van de kap moet komen, kan je niet anders dan de zijkanten eraf knippen...
Het wel 75 euro over voor een goede discussie....hahahaha:cool:

Kijk het is niet de bedoeling dat je de spoiler aanpast in breedte.:!: De 125mm maat is bedoelt voor een gehele spoiler uit een stuk van 125mm, als je die al kan kopen? Je mag dus een smallere spoiler monteren vanaf 125mm en dus niet: je mag je spoiler verknippen tot 125mm. kleine nuance. En dus ook niet je zijkanten er af knippen.:D

Back