Allereerst, de stelling van Peter is/was: Een hoogdekker is net zo rolstabiel als een laagdekker.
Even heel precies: in post 1 stel ik:
Ik wil namelijk de veel gehoorde opvatting: een hoogdekker is stabieler dan een laagdekker nog eens toetsen.
Ik denk namelijk dat dit op foute aannamen berust.
Ik heb mij daarna zoveel mogelijk geconcentreerd op de volgends mij foute aanname van het koppel dat zou ontstaan bij kanteling.
Dit omdat deze aanname nogal prominent en als voornaamste factor in veel publicaties aanwezig is en daarna klakkeloos door iedereen herhaald.
Ik zeg dus niet:
Een hoogdekker is net zo rolstabiel als een laagdekker
maar ik zeg: een hoogdekker is in beginsel niet stabieler dan een laagdekker
vanwege het beschreven krachtenverloop.
Als een aantal mensen in de discussie het daar al niet over eens kunnen worden heeft een verdere uitwerking over wat dan de andere stabiliteitsfactoren zijn geen zin.
Hoewel de vraag: "is een hoogdekker rolstabieler dan een laagdekker" wel een prikkelende is vanwege het nogal simplistische advies aan beginners: neem een hoogdekker (want die is stabiel) gaat deze discussie daar natuurlijk eigenlijk niet over.
Verder wil ik nog maar eens herhalen:
Dit is een post die kennelijk indruist tegen een ''algemeen heersende mening''.
Wellicht in modelbouwland en kleine luchtvaart-vliegers land, maar daarbuiten???
Ook bij een vleugel zonder V-stelling zal in slippende vlucht een asymmetrische liftverdeling ontstaan. Daar waren Peter en ik het al over eens.
Waarschijnlijk zijn we het daar in grondslag
niet over eens: Ik heb daar een, van alle theorieën die ik tot nu toe ben tegengekomen, afwijkende theorie over die ik later wel eens zal uitwerken en hier presenteren.
Voor de discussie nu, vind ik, moet dit er buiten staan: ga er van uit dat
aerodynamische krachten bij V-stelling voor asymmetrische liftverdeling zorgen maar schets eens wat er dan met koppels en krachten gebeurt.
Zoals ik al meer gesteld heb: "hoog-laag zwaartepunt/ hoog-laagdekker hebben daar geen extra effect mee."
Zwanenzang:
Mocht ik na ampel discussie ongelijk blijken te hebben beloof ik me een maand stil te houden op het forum!
Welnu, niet om bovengenoemde reden, maar toch, ga ik me een maand stil houden op het theorieforum.
Ik heb er geen enkele moeite mee om in te gaan op vragen en argumenten die to the point zijn maar ik heb het wel even gehad met gezwets dat in feite alleen maar mijn credibilety of mijn al of niet mooie karakter aan de kaak willen stellen.
Op mijn leeftijd is verplassen niet meer mijn sterkste punt.
Mijn uitdaging om dit vervuilende deel van de discussie naar het modelcafé te verhuizen is niet opgenomen.
Om mijn frustratie wat dat betreft te uiten heb ik daar, voor de goede verstaanders, dan zelf maar een klein (en flauw, geef ik toe) verhaaltje gepost, (waar ik bij voorbaat ook niet meer op ga reageren; het is wel goed zo). (onder de titel Discussieniveau op dit forum)
Aangezien er aan de andere kant ook oprechte belangstellenden zijn op dit forum zal ik dus later, wanneer ik de moed weer heb, op de andere aangestipte zaken ingaan.
Met dank aan diegenen die wel op een constructieve manier hebben meegedacht.