motor blokkeert

Hallo,

Heb net de LEO .46 ontvangen van hobbyking
HobbyKing Online R/C Hobby Store : LEO .46 Glow Engine with Muffler

Heb hem op de piper cub 1,8 spann gemonteerd.
alleen heb ik nu het probleem dat de motor blokkeert.
als ik het vliegtuig op de kop draai, dus de motor zit dan recht kan ik de prop wel ronddraaien.
alleen als ik het vliegtuig dus gewoon op de grond heb staan, dus de motor zit op z'n kop, dan blokkeert hij en kan ik de prop niet ronddraaien.

heeft iemand een oplossing?

Mvg, Marthijn.
 
Misschien is je motor verzopen. dan zit hij vol met brandstof.. even zonder de gloeiplug proberen of die wel rond wil draaien.
 
zonder gloeiplug wilt ie ook niet ronddraaien, hij draait alleen rond als hij recht staat, dus niet op zijn kop

als ik het vliegtuig op de kop draai, kan ik gewoon de prop ronddraaien.
zodra ik hem weer gewoon neerzet en ik draai de prop 1 a 2 x rond blokkeert hij weer.
 
Laatst bewerkt:
Je motor heeft weldegelijk last van een "hydro lock" of te een verzopen motor veelal eigen aan motoren die op hun kop worden gemonteerd.

Bijaldien mogelijk brandstofslang verwijderen en draaien tot de overtollige brandstof uit de cilinder is verdwenen. Anders even hoofdnaald dichtdraaien.

Geen starter gebruiken is de boodschap op een kromme krukdrijfstang te vermijden.

Ik heb ook enkele toestellen gehad waar de motor op zijn kop was gemonteerd. De enige remedie was omgekeerd starten (niet altijd gemakkelijk want je komt soms handen te kort).

Ook gelijk even je brandstoftank checken. Bij een montage "op de kop" kan het zijn dat er gravitair al brandstof in de carburator terecht komt. Als je dan gaat choken maak je het probleem alleen erger.

Je zegt ook dat je de motor pas hebt ontvangen. Is hij genoeg ingelopen? motoren van het AB(C)N type (zonder zuigerveer) durven wel eens knellen op het bovenste dode punt.

Stevo
 
Laatst bewerkt:
Nee hij is nog niet ingelopen, dit is de 1e keer dat ik hem überhaup probeer te starten.

ik ga eventjes je instructies volgen.
kan het ook zijn dat de brandstoftank zich vacuum heeft gezogen? en alleen lucht krijgt als hij op de kop ligt?

is er misschien een forum met een paar foto's hoe je een brandstoftank goed in elkaar kunt zetten, dat je een extra slang hebt voor hem te vullen? want ben namelijk nog onervaren in vliegtuigen te bouwen.
 
Nee hij is nog niet ingelopen, dit is de 1e keer dat ik hem überhaup probeer te starten.

Kan al een heleboel verklaren. Motor netjes en volgens de regels van de kunst (staat hier nog ergens in de FAQ) inlopen.

Ik kan natuurlijk van hieruit niet zien of de tank vacuum trekt. Daarom is normaal ook een ontluchting op de tank voorzien (die meestal naar de geluidsdemper loopt).

Een club opzoeken of iemand met ervaring kan ook helpen


Stevo
 
Ik heb ook enkele toestellen gehad waar de motor op zijn kop was gemonteerd. De enige remedie was omgekeerd starten (niet altijd gemakkelijk want je komt soms handen te kort).
Stevo

Hoi Marthijn,
Net als Stevo had ik een kist met de motor op de kop, waarbij ik de kist met de linkervleugeltip op de grond zette (met de voorkant tegen de startkist, zodat bij het aanslaat van de motor, die vleugel niet naar voren schiet) en dan de rechtervleugeltip recht omhoog vasthield. Ik kon dan ook beter bij de gloeiplug om daar m'n startaccu op vast te klemmen.

Ik heb trouwens zelf precies zo'n LEO .46 en mocht je problemen met de stationair sproeier krijgen omdat deze zodra je hem indraait niet op de gewenste positie wil blijven staan, dan moet je even een stukje katoendraad onder de rubberen pakkingsring van de stationairsproeier wikkelen. 2 slagen draad zorgen ervoor dat het rubber net genoeg naar buiten wordt gedrukt dat het genoeg frictie geeft om de stationair sproeier gefixeerd te laten zitten. Het heeft mij de nodige hoofdbrekens gekost voor ik doorhad dat die sproeier niet op z'n plek bleef staan, tenzij helemaal opengedraaid.

In dit draadje is aan mij heel goed uitgelegd hoe ik een brandstoftank ook alweer moest aansluiten.


vr gr,
Hans
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb nu de brandstoftank en de gloeiplug verwijdert van de motor.
nu lukt het nog steeds niet om de prop rond te draaien als de motor op de kop is.

Iemand een oplossing?
 
Heb nu de brandstoftank en de gloeiplug verwijdert van de motor.
nu lukt het nog steeds niet om de prop rond te draaien als de motor op de kop is.

Iemand een oplossing?

Dit is het moment waarop ik de motor zou openmaken om te kijken of er niet een los stukje metaal in de motor zit. Het is immers een nieuwe motor.

Exploded view
 
Laatst bewerkt:
oke, heb jij misschien een linkje van een forum waar ze dat doen, die motor maken.
omdat ik namelijk wat onervaren daarin ben.

Mvg, Marthijn.
 
Ik zou de exploded view link gebruiken om 'm open te maken of 'm meenemen naar je club daar kunnen ze je vast helpen.

De inbussen/boutjes nr 18 losdraaien en de kop eraf halen dan kijk je boven op je zuiger mocht je hier niets zien draai dan 18-1 eraf dan kijk je tegen je krukas en zuigerstang aan hier ook kijken of er niets aanloopt of in de weg zit, wel je pakkingen heel proberen te houden.

Als je het zelf doet kun je er alleen maar van leren, abc motoren zijn geen ingewikkelde motoren die draai je zo uit elkaar en weer in elkaar.
 
heb de kop eraf gehaald van de motor, het achterste dus dat je de krukas ziet zitten.
alles loopt gesmeerd. ik heb wel gemerkt dat de kop van de motor erg hard was aangedraaid, ik heb hem nu wel stevig vast gedraaid maar niet té. nu kan ik wel de prop draaien als alles van de motor weer gemonteerd is. ik ga morgen kijken of dat zo blijft. dat ik hem dus op de kop kan starten.

alvast bedankt voor de tips!

Mvg, Marthijn.
 
bedankt!

maar kan het dus ook geweest zijn dat de kop van de motor te stevig was vastgedraaid? want nu dat hij ietsjes losser zit lijkt het alsof hij minder klemt
 
bedankt!

maar kan het dus ook geweest zijn dat de kop van de motor te stevig was vastgedraaid? want nu dat hij ietsjes losser zit lijkt het alsof hij minder klemt

Als je met "de kop" de koelkop bedoelt dan moet deze beslist zo hard mogelijk aangedraaid worden zonder schade te veroorzaken! Als de koelkop niet goed aangedraaid is kunnen er lekken ontstaan wat resulteert in compressieverlies en ben je nog verder van huis weg dan je al was.

Als je met "de kop" het carterdeksel bedoelt, vermoed van wel maar het is niet geheel duidelijk want je gebruikt wel heel vaak "de kop", dan moet deze ook zo hard mogelijk vastgedraaid worden zonder schade te veroorzaken aangezien ook daar lekken kunnen ontstaan en het ganse principe achter een 2-takt motor verstoort kan worden (motor gaat lucht aanzuigen via dit lek wanneer de zuiger omhoog gaat enzovoort).

Ik ben ook nooit voorstander geweest om een nieuwe motor al gelijk open te maken omdat iets op het eerste gezicht niet naar behoren werkt.

Wat je ondervind is geheel normaal bij sommige motoren van het AB(N)C type (waarvan de LEO er ook één is) die niet voldoende of niet ingelopen zijn. Soms is de passing tussen zuiger en cilinder net dat ietsje te juist waardoor de zuiger gaat knellen op het hoogste dode punt (en dat moet hij volgens het AB(N)C principe ook beslist doen).

Nu ik eraan denk, zeker dat de motor niet gewoon zoveel compressie heeft dat het op het eerste gezicht onmogelijk lijkt om hem te doen overslaan?

De kunst bestaat erin deze motor te doen draaien en hem in te lopen. Het probleem lost zich dan vanzelf op. Soms is het moeilijk om de motor aan de praat te krijgen maar uiteindelijk lukt dit zeker.

Ik kan alleen maar zeggen, hoe goed ook bedoelt, dat je niet zelf moet beginnen klooien aan een nieuwe motor als je niet weet wat je doet. (er zijn in het verleden inderdaad wel fabrikanten uit wasniwangpang geweest die het niet zo nauw namen met wat ijzervijlsel meer of minder in een afgewerkte motor). Check en double check was toen de boodschap en het betekende dat je de motor best zelf nog eens open deed om te kijken of dit ook zo was maar terug, alleen als je ook wist wat je deed.

Als je 100% zeker bent dat het geen hydro lock is kan je altijd proberen om de motor met een startmotor te starten mocht een handstart niet lukken.

Stevo
 
Laatst bewerkt:
Wat je ondervind is geheel normaal bij sommige motoren van het AB(N)C type (waarvan de LEO er ook één is) die niet voldoende of niet ingelopen zijn. Soms is de passing tussen zuiger en cilinder net dat ietsje te juist waardoor de zuiger gaat knellen op het hoogste dode punt (en dat moet hij volgens het AB(N)C principe ook beslist doen).

Stevo

@Stevo
Het ging er hier om dat de motor niet rond te draaien is, als je hem met de cilinderkop naar beneden houdt (zelfs zonder gloeiplug) maar wel rond te draaien is als je hem met de cilinderkop naar boven houdt. De passings frictie van een nog niet ingelopen ABC motor is inderdaad hoog maar lijkt me onafhankelijk van de positie waarin je de motor houdt tov de zwaartekracht.

Maar als iemand daar ook een verklaring kan geven, dan hoor ik dat graag.
 
Laatst bewerkt:
@Stevo
lijkt me onafhankelijk van de positie waarin je de motor houdt tov de zwaartekracht.

Olie kan , door de zwaartekracht,naar de koelkop toelopen en voor een extra film zorgen die de al nauwe passing nog wat nauwer maakt.

Stevo
 
Laatst bewerkt:
dus jullie zeggen, het viegtuig op de kop leggen, dus dat de motor recht staat en dan proberen te starten?

2 tankjes laten inlopen en dan moet de motor gewoon in alle richtingen te starten zijn?
want anders is het wel lastig aangezien het een 1,8spann piper cub is, om steeds het vliegtuig op de kop leggen om de motor te starten.

Mvg, Marthijn.
 
Back
Top