bedankt!
maar kan het dus ook geweest zijn dat de kop van de motor te stevig was vastgedraaid? want nu dat hij ietsjes losser zit lijkt het alsof hij minder klemt
Als je met "de kop" de koelkop bedoelt dan moet deze beslist zo hard mogelijk aangedraaid worden zonder schade te veroorzaken! Als de koelkop niet goed aangedraaid is kunnen er lekken ontstaan wat resulteert in compressieverlies en ben je nog verder van huis weg dan je al was.
Als je met "de kop" het carterdeksel bedoelt, vermoed van wel maar het is niet geheel duidelijk want je gebruikt wel heel vaak "de kop", dan moet deze ook zo hard mogelijk vastgedraaid worden zonder schade te veroorzaken aangezien ook daar lekken kunnen ontstaan en het ganse principe achter een 2-takt motor verstoort kan worden (motor gaat lucht aanzuigen via dit lek wanneer de zuiger omhoog gaat enzovoort).
Ik ben ook nooit voorstander geweest om een nieuwe motor al gelijk open te maken omdat iets op het eerste gezicht niet naar behoren werkt.
Wat je ondervind is
geheel normaal bij sommige motoren van het AB(N)C type (waarvan de LEO er ook één is) die niet voldoende of niet ingelopen zijn. Soms is de passing tussen zuiger en cilinder net dat ietsje te juist waardoor de zuiger gaat knellen op het hoogste dode punt (en dat moet hij volgens het AB(N)C principe ook beslist doen).
Nu ik eraan denk, zeker dat de motor niet gewoon zoveel compressie heeft dat het op het eerste gezicht onmogelijk lijkt om hem te doen overslaan?
De kunst bestaat erin deze motor te doen draaien en hem in te lopen. Het probleem lost zich dan vanzelf op. Soms is het moeilijk om de motor aan de praat te krijgen maar uiteindelijk lukt dit zeker.
Ik kan alleen maar zeggen, hoe goed ook bedoelt, dat je niet zelf moet beginnen klooien aan een nieuwe motor als je niet weet wat je doet. (er zijn in het verleden inderdaad wel fabrikanten uit wasniwangpang geweest die het niet zo nauw namen met wat ijzervijlsel meer of minder in een afgewerkte motor). Check en double check was toen de boodschap en het betekende dat je de motor best zelf nog eens open deed om te kijken of dit ook zo was maar terug, alleen als je ook wist wat je deed.
Als je 100% zeker bent dat het geen hydro lock is kan je altijd proberen om de motor met een startmotor te starten mocht een handstart niet lukken.
Stevo