motor blokkeert

Olie kan , door de zwaartekracht,naar de koelkop toelopen en voor een extra film zorgen die de al nauwe passing nog wat nauwer maakt.

Stevo

Dat is dan nieuw voor mij en is de eerste keer dat ik dit hoor. Ik meende dat olie er juist voor is om frictie te verminderen, waarbij het excess aan olie uit de spleet waar het tussenzit wordt geperst, tot het moment dat het oliefilm breekt. Hoe beter de olie hoe dunner het oliefilm is, voordat het doorbroken wordt. Ik zou hier graag de meningen van anderen over horen.

Dat is dan nieuw voor mij en is de eerste keer dat ik dit hoor. Ik meende dat olie er juist voor is om frictie te verminderen, waarbij het excess aan olie uit de spleet waar het tussenzit wordt geperst, tot het moment dat het oliefilm breekt. Hoe beter de olie hoe dunner het oliefilm is, voordat het doorbroken wordt. Ik zou hier graag de meningen van anderen over horen.

Dan wel in het geval er sprake is van verbranding. De motor doet het in dit geval niet. De olie krijgt geen enkele kans om warm te worden en tot optimale viscositeit te komen en de smering te verzorgen en dat heeft weinig tot niets met goede of betere olie te maken.

Je zou zover kunnen gaan en stellen dat onze olie (van Castrol MSSR tot Klotz over risinusolie) beperkte smerende (volgens sommigen ronduit slechte) eigenschappen hebben wanneer ze niet op de bedoelde temperatuur worden gebruikt.

Stevo

Laatst bewerkt:
Heb de motor net geprobeerd te starten, en met succes!
de motor ging na een paar slagen al aan en bleef ook aan, alleen moest hij erg hoog stationair lopen, maar dat heb je met china kwaliteit :P ik denk dat het er ook aan ligt omdat hij nog niet eens écht is ingelopen ongeveer een kwart tankje van 260cc heeft hij achter de rug. heb hem nog eens geprobeerd toen hij net 1 x had gelopen om het vliegtuig weer in normale stand te draaien dus niet meer op z'n kop, alleen omdat nu de motor op z'n kop zit blijft hij weer blokkeren.

iemand nog enig idee waarom dat dat komt dat ik de motor niet op z'n kop kan starten? of is het een kwestie van 2 tankjes inlopen en dat het dan wel lukt?

Mvg, Marthijn.

Hangt er van af... Op de kop starten is altijd lastig. Eventueel kun je proberen je tank wat lager te plaatsen... En anders maar gewoon een steun maken zodat je de kist stabiel op de kop kunt leggen :)

Heb de motor net geprobeerd te starten, en met succes!

Daar worden we helemaal blij van:yes:

Gewoon de motor starten op de zelfde manier zoals je hem aan de praat gekregen hebt.

Zoals Stefan zegt is het moeilijk sommige motoren op de kop te starten.

Over dat hoog stationaire toerental zou ik me geen zorgen maken, eerst netjes meerdere tanks laten inlopen en daarna afregelen.

Stevo

Hallo,

Heb net de LEO .46 ontvangen van hobbyking
HobbyKing Online R/C Hobby Store : LEO .46 Glow Engine with Muffler

Heb hem op de piper cub 1,8 spann gemonteerd.
alleen heb ik nu het probleem dat de motor blokkeert.
als ik het vliegtuig op de kop draai, dus de motor zit dan recht kan ik de prop wel ronddraaien.
alleen als ik het vliegtuig dus gewoon op de grond heb staan, dus de motor zit op z'n kop, dan blokkeert hij en kan ik de prop niet ronddraaien.

heeft iemand een oplossing?

Mvg, Marthijn.
moet je in australie gaan vliegen!

.........En anders maar gewoon een steun maken zodat je de kist stabiel op de kop kunt leggen :)

full

Zoiets als deze. Erg gemakkelijk omdat je waarschijnlijk ook nog de struts moet vastmaken??
Ook het starten gaat zo veel simpeler.

Laatst bewerkt door een moderator:
Maar nog een vraagje, Als ik het vliegtuig dan op de kop start, kan hem hem dan gewoon weer recht draaien? of is dit slecht voor de motor omdat hij blokkeert als ik hem op de kop start.

Maar nog een vraagje, Als ik het vliegtuig dan op de kop start, kan hem hem dan gewoon weer recht draaien? of is dit slecht voor de motor omdat hij blokkeert als ik hem op de kop start.

Hoi Marthijn
Als een motor eenmaal loopt is dat niet schadelijk voor de motor als je hem omdraait. Je kan toch ook een rol maken met je vliegtuig.
Als de motor loopt, dan wat sneller laten draaien door de gas stick iets omhoog te zetten en dan de kist omdraaien.

Succ6

Nu is het zo, als ik de motor start en een paar minuten laat lopen en ik draai het vliegtuig om ( dus dat de motor op de kop zit) valt de motor uit.

Waar kan dit aan liggen?

Haha dat had ik van de week toevallig ook! kijk even je ontluchting/plaatsing van de tank/leidingen goed na. kijk ook even of je clunk in de tank ook goed valt

kan het niet zijn dat de caberateur is omgedraaid? want ik moest hem omdraaien i.v.m. de gas hendel. want zoals ik al zei is de motor niet op de kop te starten, dan blokkeert hij hevig. met veel kracht kom ik er dan door heen, maar natuurlijk valt hij zo niet te starten.

Hoi Marthijn,

Hoe hoog ligt je tank tov de carburateur? Het midden van je tank moet ong. even hoog zitten als de carb. Als dat niet zo is, gaat je motor veel vetter / armer draaien als je je kist omdraait. Zeker bij weinig gas, als de tankdruk nog niet zo hoog is. Anders gewoon een keer meenemen naar een club, dat gaat makkelijker dan via een forum...

Stefan

Back