Motor setup voor Robbe Focus 3m zwever

Ik heb het draadje doorgekeken met de motorsetup's voor zwevers. Vaak kwam ik in de buurt van de spanwijdte van mijn zwever, maar was het gewicht niet in overeenkomst of de motor van een redelijk duur merk. Het vergelijken van motoren met andere merken is vervolgens erg lastig. Vooral omdat ik gebruik wil maken van HK (ivm kosten en waarde vliegtuig). Hopelijk kan ik op deze wijze alsnog een goede config vinden.

De Focus is tot op heden gebouwd met sleepkoppeling. Dit is erg leuk, maar in de praktijk ligt de kist gewoon teveel op de kast! Daarbij is ook LVS nu wat minder zeker en is het gewoon zonde zo :).

Vliegtuig:
Robbe Focus 3m / 2,8kg (in dit geval veel lood in de neus. Mogelijk wordt het geheel dus niet veel zwaarder straks)

Beoogde motor:
Turnigy 3639 750KV

Beoogde lipo:
Turnigy 3s 2200 20-30c

Beoogde regelaar:
Turnigy 40 amp plush

Beoogde prop:
Graupner Cam folding prop maat 14x9.5

Dit alles n.a.v. de reacties op de motor.

Nu had ik drivecalc gedownload, maar kon ik de gewenste setup niet helemaal sluitend krijgen. Kan iemand vertellen/berekenen of dit een goede setup is? Wellicht kan het nog iets worden geoptimaliseerd (let wel, met HK configuratie, behalve de prop).

Nadien zal ik de configuratie (indien tevreden na inbouw) natuurlijk worden bijgeschreven in de groeiende lijst. :)
 
Ik zou na inbouw motor en prop even kijken hoeveel gewicht er in de neus bij moet.
Daarna een 3s pakket kiezen dat het gewicht heeft, het zou zonde zijn als je een 2200 pakket hebt en er dan nog lood bij moet doen.

Hans
 
Vliegen de meeste zwevers van deze afmetingen niet op 4s ?
Aangezien jij aangheeft dat er veel lood in de neus zit kan een zwaarderij batterij voordeliger zijn. En een 3s 2200 mah weegt écht niet veel
 
Ik heb twee van deze pakketjes liggen. Op een gegeven moment heb je voor alle vliegtuigen een andere lipo nodig. Dat is zonde. Voorlopig wil ik het ermee doen. Mocht het heel veel gaan schelen in gewicht, dan kan ik er nog even over denken. Eventueel kan ik er ook nog mijn Nimh ontvanger pakketje ernaast leggen. Is wel zo veilig bij een dergelijke kist.

De focus betreft een thermiek zwever die rustig gevlogen wordt. Loop af en toe moet kunnen, maar verder is het een oud beesje. In dat geval denk ik dat ik met 3s prima overweg kan. Hoeft niet verticaal te gaan :p
 
Laatst bewerkt:
Daan op 3S ga je wel flinke stromen trekken om een geschikt vermogen te ontwikkelen. Enige tijd geleden heb ik mijn ASH-26 van Graupner voorzien van een Elektro Setup. Die kist is 3,2 meter met hetzelfde gewicht als je Focus. Omdat al het lood uit je neus kan zal je gewichtstoename beperkt zijn.
met een 4S 3000 mAh Lipo is de kist gemotoriseerd 100 gram zwaarder dan als zwever....
Een kleinere accu zou ik niet gebruiken. Die trek je te snel leeg.
Succes!
 
Ok, dan moet ik dat even bekijken. Ik wil de setup betalen met de verkoop van de Fuego ;).

Ik kwam op deze configuratie n.a.v. deze reactie op de website van HK:

This little motor is an incredible value for money.
Draws 33 Amps at the beggening of the flight on my setup:
Propeller : Graupner CAM Folding 14"x9.5"
Battery : Zippy 30C 3S2650 Mah
ESC : Turnigy 40 A Plush
Makes my Graupner LS8-18 climb at an impressive vertical speed.
Requires a little air flow to cool properly.
Five stars product : this is a perfect setup for my glider.

Heb het idee dat deze kist ook aardig overeenkomt met de focus (als zwever iets lichter).

De eigenaar van deze ls8 heeft het hier over een 3s 2000mah met 12 minuten motorloop!
 
Laatst bewerkt:
Als je 33A trekt kom je op 130W/kg en dat is prima. daar ga je zeker mee onhoog komen.
De capaciteit van je accu zou ik zelf ook wat groter kiezen maar met wat je wilt doen kun je best een keer of 3 goed omhoog, dus 15 tot 20 minuten vliegen zonder thermiek zit er wel in.

De grap zit hem in het lage kV met een enorme prop, dat werkt erg efficiënt.
Ben benieuwd, en wacht in spanning af :-)

Edit even uitgerekend: met 33A kun je 4 minuten vol gas vliegen, dan heb je 2200mAh verbruikt. Als je je accu tot 80% gebruikt (en dat zou ik wel doen) heb je 3min15 tot je beschikking.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is de prop van 14 x 9,5 te groot. Om het motortje niet te overbelasten gebruik je het best 14 x 7.
Trekt ongeveer 30 A bij 3 cellen en geeft ongeveer 275 watt af.

Of dat genoeg is voor deze zware kist weet ik niet maar zelf zou ik liever een BL van 175 gram kiezen met een even groot kV

Succes met je keuze.

Groeten, JH
 
grove richt lijn 5% van gewicht is motor gewicht . een 100w/kg aanhoudend en dan neem je qua thrust de prop die je 50% van de zwever trekt in gewicht.

met deze formule heb je altijd een setup die werkt

dus een motor van 140 gram die rustig op 3 cellen kan lopen met 280wat

dus een tr3542d 1000kv motor met en 12,5x4 camprop op een 42mm middenstuk

levert een 1386 gram thrust en 5,38 minuut motorloop op volgas op jouw accu
.dus ook even andere blaadjes bestellen en je bent de man .
 
Hoi

Ik heb jouw motor even met eFlight zitten uitproberen.

  • Met en 3S accu lukt het om 80% efficiëntie te behalen, maar ALLEEN met een 12x6 prop. Maar dan heb je slechts 220 W opgenomen vermogen. Dat is erg weinig.
  • Met een 4S accu en dezelfde prop verdubbelt het vermogen ruimschots: 450 W, terwijl de efficiëntie slechts naar 78% zakt. Niet noemenswaardig.
  • Met een 3S accu en een 14x9.5" prop (jouw opzet):
    - opgenomen vermogen 820 W,
    - efficiëntie 68%,
    - ruimschoots teveel stroom voor deze motor (55,5 A),
    - waarschuwing voor prop-stall bij start.
    Kortom: deze opzet presteert beter als straalkacheltje dan als aandrijving voor jouw kist ;-)
Ik denk dat deze motor op z'n best is met 4S en een aanzienlijk kleinere prop (12x6").

N.B.
Mijn ervaring is dat de uitkomsten van deze website (eFlight) behoorlijk nauwkeurig overeenkomen met de werkelijkheid. <10% afwijking.

Gr. Dirk
 
Ik sluit mij aan bij het advies van Dirk. Mijn ASH26 (vergelijkbaar in afmetingen en gewicht met de Focus) vliegt op 4S met een 12,5 x 6 prop. Motor heeft een kV van 900. Die gaat echt heel hard omhoog:D:D
 
@dirk, bedankt! Had deze site nog niet gezien. En hier is inderdaad wel de opgegeven combinatie te vinden :).

Mmmm, 4s lijkt dus de enige optie. Helaas moet het dan nog even wachten ivm de kosten voor de lipo's.

Maar deze motor icm 12x6 is dus wel een goede optie. Of is een andere combinatie (HK/Turnigy) prop/motor nog beter? Ik zie namelijk op de site zelf, dat hij 2-3s zou zijn!?

@Maarten, wat voor merk/type motor heb jij?
 
Laatst bewerkt:
Het spijt me verschrikkelijk maar ik zie het anders :-)
Op 3 cellen kun je makkelijk 400W halen. Je hebt daar 35A voor nodig en dat kunnen heel veel motortjes van rond de 140 gram gemakkelijk aan.

Die 400W is RUIM voldoende om deze zwever omhoog te krijgen. Dus ja, je kunt naar 4 cellen en er een raket van maken maar het kan veel lichter en goedkoper.

Maar ik zou er ook een ander motortje bij kiezen - iets van 140 tot 150 gram met een kV van 900 tot 1000 en dat proppen op rond de 35A

Een HET-RC Typhoon 29/18/10 op 3 cellen zou ook makkelijk kunnen. Met een 13x8 (eff. 78%, static thrust 2069 gram, 37,5A, dat gaat zeker weten heel prima werken)
 
Laatst bewerkt:
Arjan, ik ben nog eens in drivecalc gedoken. 3s blijft een goedkopere optie. Hoe is deze combinatie? 404W en 2kg thrust 75% efficient. Hoe zal een 2,8 kg zwever hiermee kunnen stijgen?



Uploaded with ImageShack.us
 
Ik wil echt niet de wijsneus uithangen, sorry als het zo over komt. Er zijn heel veel wegen die naar Rome leiden. Niet beter, wel anders.
 
Haha Maarten, ik heb zeker vertrouwen in je kennis, maar 4s is nu gewoon geen optie. Je kent de Focus, het is een oude kist die nog goed vliegt, maar waar ik ook niet al te veel geld aan uit wil geven. :) Verder hoeft het zogezegd niet verticaal te gaan.

Ik zal nog wat verder spelen om te proberen nog iets verder onder 40 amp te komen en de efficiency te optimaliseren. Wellicht zodat ik een 40 amp regelaar kan gebruiken.

Wat opvalt is dat het wijzigen van een 40 amp naar een 60 amp regelaar bij een zelfde setup een winst op kan leveren in het aantal Watts en de efficientie? Kan iemand mij dit uitleggen?
 
Ik wil echt niet de wijsneus uithangen, sorry als het zo over komt. Er zijn heel veel wegen die naar Rome leiden. Niet beter, wel anders.
Een wijsneus ben je toch, maar niet irritant. ;)
Jouw opmerkingen en suggestes snijden zeker hout....
Ik was in mijn suggestie uitgegaan van de motor.

Ik ben meestal van de methode: meer volt is beter dan meer ampère.
Het is aanzienlijk moeilijker om een efficiënte combinatie te maken als de stroom tegen het max toelaatbare aanligt, dan bij lagere stroom en hogere spanning.

Gr. Dirk.
 
Back
Top