Motor setup voor Robbe Focus 3m zwever

Wat opvalt is dat het wijzigen van een 40 amp naar een 60 amp regelaar bij een zelfde setup een winst op kan leveren in het aantal Watts en de efficientie? Kan iemand mij dit uitleggen?
Een regelaar die meer stroom aankan, moet een lagere weerstand hebben. Anders wordt hij nl. heet en overlijkdt hij ...
Lagere weerstand is minder verliezen in de regelaar. En wat je al in de regelaar kwijt raakt, komt nooit bij de prop aan om voortstuwing te leveren.

Dirk.

Een regelaar die meer stroom aankan, moet een lagere weerstand hebben. Anders wordt hij nl. heet en overlijkdt hij ...
Lagere weerstand is minder verliezen in de regelaar. En wat je al in de regelaar kwijt raakt, komt nooit bij de prop aan om voortstuwing te leveren.

Dirk.

Duidelijk, en hoe zie jij de gekozen configuratie :)?

Ik ben meestal van de methode: meer volt is beter dan meer ampère.
Het is aanzienlijk moeilijker om een efficiënte combinatie te maken als de stroom tegen het max toelaatbare aanligt, dan bij lagere stroom en hogere spanning.

Gr. Dirk.

Mee eens. Maar in een 3m zwever kun je soms moeilijk een 4s-pakket kwijt, het is zwaarder en als je ze niet hebt liggen: duurder in de aanschaf.

De vraag is dan wat wijsheid is. Die lagere efficiëntie zal niet voorkomen dat je omhoog komt :-)

Drivecalc Easy Glider

Ben voor mijn vader bezig met een easy glider. Hier zit een 830 kv 18 amp brushless in. Deze zal draaien op een 3s 2200 20c

Hieronder een uitdraai van drivecalc.

Na veel zoeken lijkt dit de beste verhouding tussen trekkracht/amp/efficientie

Het rare is soms dat er ook een hoger wattage wordt gegeven in relatie tot een lagere trekkracht. Waarschijnlijk is ook hier dus een optimum en is een hoger wattage niet standaard goed voor een grotere trekkracht! :confused:

Sowieso is het erg lastig de efficiëntie boven of rond de 80% te krijgen.

Uploaded with ImageShack.us

Laatst bewerkt:
Quartel, gaf aan dat de Aeronaut 11x4 42mm niet meer in het assortiment zit. Met een 10x6 haal ik echter ook precies dezelfde waarden:

3s 2200mah 20c / 11,5A / 778 gram / 89,2W / 72,4% EFF.

Blijkbaar komt de prop een maat kleiner en spoet twee maten groter zo goed als overeen :).

Ik denk dat dit hem wordt voor de Easy glider. Nu nog verder met de focus ;).

kleinere spoed levert op een grotere lat veel meer aanzetmoment (bredere luchtkolom ) grotere spoed en kleinere lat zal net zoveel lucht verzetten ,maar op een kleinere kolomen daardoor dus minder sterk zijn . het verschil is met de 1e direct reactie en op gang en met de 2e eerst een hoop herrie en dan komt er rustig gang in . ik kies altijd voor de grotere propellor met lagere spoed bij zwaardere zwevers .

De spoed geeft de voorwaartse snelheid. Als je veel spoed hebt krijg je een hoge propspeed, dat is de snelheid waarmee de prop theoretisch vooruit gaat. Die moet een beetje passen bij de snelheid van het vliegtuig.

Bijvoorbeeld: op een zwever zou 12x6 goed gaan, op een pylonracer 10x8, op een 3D-acrovliegtuig 14x4 bij steeds dezelfde accu en motor.

De pylonracer heeft weinig trekkracht maar veel snelheid, de 3D gaat bijna niet vooruit maar is wel heel sterk, de zwever zit er tussenin.
Alle drie de props trekken ongeveer dezelfde stroom en vermogen.

Moet toch zeggen dat drivecalc een redelijke onnauwkeurigheid laat zien . Ik heb gisteren met een watt meter de static trust gemeten en kwam op het volgende:

3s 2200 mah / 10,6 amp / 114W bij een aeronaut 9x5 cam folding prop op vol vermogen.

Als ik alle onderdelen precies invul in drivecalc, komen hieruit de volgende waarden:

8,9A / 95W in en 71,9W out. Ik neem aan dat out de wattage die ik gemeten heb. In dat geval is het verschil wel redelijk groot te noemen :confused:.

schrijf je nu de uitgaande wattage of ingaande wattage op . en daarbij turnigy maakt geen enkele motor het zelfde . dus daar kunnen je verschillen ook inzitten

Ik neem aan dat out de wattage die ik gemeten heb. In dat geval is het verschil wel redelijk groot te noemen :confused:.

Nee, je meet in-wattage. Dat is de spanning en stroom die je motor in gaan, dus door de stroom te meten die je accu uit gaat. Je motor heeft ongeveer 80%rendement dus er moet nog 20% van af om het out-wattage te berekenen; meten kun je dat niet.
Daarnaast heeft zo'n Watt-meter ook nog zijn eigen onnauwkeurigheid.

Als ik jou was zou ik me niet te blind staren op de cijfertjes maar gewoon gaan vliegen. Die rekenprogramma's zijn mooi om een begin te vinden, het gaat uiteindelijk om hoe het vliegt.

Maar het is wel prettig om te weten wat de motor nou trekt aan amperage. Weet je tenminste hoeveel je regelaar krijgt te voorduren. Want als het net-aan is behoed je jezelf voor een regelaar die de geest geeft. In mijn Alka 13 heb ik een 40 Amp regelaar, en de motor trekt nét iets meer dan 20 Amp. Een 30 Amp regelaar zou ook kunnen, maar ik heb liever wat meer reserve.

Ja precies, maar ook daarin maakt het merk prop, je accu en jouw ene motortje veel verschil. Al die onderdelen worden ergens voor opgegeven maar in de praktijk zijn ze allemaal verschillend. Dus dat rekenprogramma gebruik je om veilig ongeveer goed te zitten en daarna meet je in het echt de stroom. Die zal afwijken van wat je berekent hebt maar wel in de buurt komen.

Maar het is wel prettig om te weten wat de motor nou trekt aan amperage. Weet je tenminste hoeveel je regelaar krijgt te voorduren. Want als het net-aan is behoed je jezelf voor een regelaar die de geest geeft. In mijn Alka 13 heb ik een 40 Amp regelaar, en de motor trekt nét iets meer dan 20 Amp. Een 30 Amp regelaar zou ook kunnen, maar ik heb liever wat meer reserve.
De motor kan bij een zwevergebruik (kort aan en dan lang uit) meestal probleemloos 50% zwaarder belast worden. Zeker als je zorgt voor goede koeling.
De prop wordt begrensd door het toerental, maar meestal ligt die grens nog wel 50% boven ons gebruik.

In beide zit dus een flink overbelastingsreserve.

Bij de regelaar is dat anders. Die kun je ook wel wat overbelasten. 25% meer dan de toelaatbare constant-stroom. Echter slechts zeer kort. Meestal max. 5 tot 15 sec.
Daar zit het kritieke punt dus.

Voor mij is dat de reden om een regelaar altijd minstens 10 A groter te kopen dan de verwachtte max. stroom, en 20 A meer is ook niet erg.

N.B.
Je hebt de stroom gemeten. Ik neem aan op de grond, met de kist in je hand of zo. Tijdens de vlucht gaat de motor een hoger toerental draaien omdat de aanstroomhoek van de lucht op de prop-bladen kleiner wordt. Daardoor loopt de stroom terug. Ga maar uit van 8% à 10% minder.

Gr. Dirk.

Ok, duidelijk heren. De 10x6 zal als het goed is vandaag geleverd worden. De 9x5 werkt ook, maar zit net aan de ondergrens van wat prettig vliegt. Het verbruik is echter wel fantastisch. Na ruim 15 starts met een volle lipo en steeds naar beneden zweven (weinig thermiek) werd er nog 3,78v per cel gemeten. Dus dat is wel lekker :).

De focus is een thermiek zwever?
Wat voor diameter motor kan je kwijt?

Voor een zware zwever op 3s zou ik aanraden:
A2826/5-840 met 12x6,5 CAM (34A) 1900gr trekkracht
A2826/5-840 met 13x6,5 CAM (44A) 2300gr trekkracht

of als het langzamer mag ;)

A3548/5-900 met 13x6,5 CAM (35A) 1724gr trekkracht
A3548/5-900 met 13x8 CAM (37A) 2268gr trekkracht

je ziet, ik gebruik voor mijn zwevers AXI motoren, met die waarden moet je ook wel een HK motor kunnen vinden:

HobbyKing Online R/C Hobby Store : TR 35-48-C 800kv Brushless Outrunner Eq: AXi 2826
HobbyKing Online R/C Hobby Store : TR 35-48-B 900kv Brushless Outrunner Eq: AXi 2826

of als je een Duitse wilt: (die gebruik ik tegenwoordig op mijn zwevers)
Natterer Modellbau - Torcster Brushless Gold A2826/5-840 175g 181465

Ik heb nog een Aeronaut Carbon CAM liggen van 10x6 als je hem niet op tijd binnen krijgt.

De 10x6 was op tijd binnen :). Ik zal de onderstaande configuraties eens goed bekijken. Een setup rond de 34A is wel een mooie. Dan kan ik mogelijk een 40 amp regelaar blijven gebruiken. Maar wordt er zo laat nog gehobbied? :P

De focus is een thermiek zwever?
Wat voor diameter motor kan je kwijt?

Voor een zware zwever op 3s zou ik aanraden:
A2826/5-840 met 12x6,5 CAM (34A) 1900gr trekkracht
A2826/5-840 met 13x6,5 CAM (44A) 2300gr trekkracht

of als het langzamer mag ;)

A3548/5-900 met 13x6,5 CAM (35A) 1724gr trekkracht
A3548/5-900 met 13x8 CAM (37A) 2268gr trekkracht

je ziet, ik gebruik voor mijn zwevers AXI motoren, met die waarden moet je ook wel een HK motor kunnen vinden:

HobbyKing Online R/C Hobby Store : TR 35-48-C 800kv Brushless Outrunner Eq: AXi 2826
HobbyKing Online R/C Hobby Store : TR 35-48-B 900kv Brushless Outrunner Eq: AXi 2826

of als je een Duitse wilt: (die gebruik ik tegenwoordig op mijn zwevers)
Natterer Modellbau - Torcster Brushless Gold A2826/5-840 175g 181465

Ik heb nog een Aeronaut Carbon CAM liggen van 10x6 als je hem niet op tijd binnen krijgt.

Back