Duitsers ook op de vintage toer..

Vintage liefhebbers
Een 30 pagina's lang topic vol met vintage zweefgeweld op het Duitse zusterforum. Alle retro zwevers uit de jaren 70/80 komen wel voorbij. Het maakt mijn vintage wenslijst alleen maar langer (en hij was al zo lang)
Gelukkig er ook de laatste tijd een paar vanaf mogen halen:p

Geniet!
70er 80er Jahre Retro-Segler

Groeten Rick
 
Hoezo Duitsers OOK op de vintagetoer??Duitsland is in mijn ogen nog steeds de bakermat van het zweven en Vintage vliegen.Maar toegegeven de link die je doorstuurt had je me beter kunnen besparen.Net wat de bovenstaande heren aangeven.Het verlangen naar meer zwevers wordt alleen maar groter en groter.Wat een mooi spul is er toch in al die jaren geweest.Alleen het weer moet even wat beter worden en we gaan weer het veld op.Trouwens over zwevers gesproken,iemand die nog informatie heeft over de Friko Pilatus??pleaseeeeeeeee
 
nog veel meer

Hier vindt je er ook nog wel een paar

verschwundene Modelle (Raritäten)

Ik ben ook nog steeds op zoek naar info over mijn Hegi Kalif, of een Hegi catalogus uit 1976-1980 of een kopie daaruit misschien

groet


Terence


Vintage liefhebbers
Een 30 pagina's lang topic vol met vintage zweefgeweld op het Duitse zusterforum. Alle retro zwevers uit de jaren 70/80 komen wel voorbij. Het maakt mijn vintage wenslijst alleen maar langer (en hij was al zo lang)
Gelukkig er ook de laatste tijd een paar vanaf mogen halen:p

Geniet!
70er 80er Jahre Retro-Segler

Groeten Rick
 
Een leuk draadje om door te spitten... erg mooi en voor mij nieuw is de Hobie Hawk. Zal wel een bewerkelijke vleugel zijn, maar mooi!
1101992436.jpg

Ook leuk, Hegi komt weer tot leven: HEGI Modellbau
Hun Bergfalke schijnt weer leverbaar te zijn, ooit heb ik 'm gebouwd zo'n kleine 50 jaar geleden:
bergfalke2.gif
 
erg mooi en voor mij nieuw is de Hobie Hawk. Zal wel een bewerkelijke vleugel zijn, maar mooi!

Was dat geen kant en klare vleugel ? Ken 'm wel, maar niet uit de praktijk.

Een leuk topic trouwens. Een feest van herkenning. Veel kisten ken ik wel van plaatjes of tekening, maar toen ontbrak de tijd en het geld. Een paar tekeningen heb ik nog wel. (o.a. de PARAGON).
Momenteel bezig met een AMIGO II. Die ligt hier in onderdelen in een envelop. Verder ligt hier nog de romp van een BS-1 Bjorn van WIK. Zonder vleugels. Ooit eens eerder gemaakt, maar dat was geen succes. Hij gaat in de herkansing.
Voor de liefhebber ligt hier nog een EUROPA-zender van MPX in goede staat. GRATIS af te halen.

Groeten, JH
 
Was dat geen kant en klare vleugel ? Ken 'm wel, maar niet uit de praktijk.
Ik heb er inmiddels wat op geGoogled, er is vrij veel over te vinden. Ontwerp van de man die ook de Hobie Cat catamaran heeft bedacht, en inderdaad een kant en klare vleugel; het is eigenlijk een ingedekte schuimvleugel waar de "vakken" uit gehaald zijn.
Er staat er momenteel een te koop op Ebay, maar wel $ 600... http://cgi.ebay.com/Hobie-Hawk-Sailpplane-/270753408315?_trksid=p5197.m7&_trkparms=algo%3DLVI%26itu%3DUCI%26otn%3D3%26po%3DLVI%26ps%3D63%26clkid%3D267270917783409839#ht_500wt_1156
 
@Discus2ct

Tja, hij is gesigneerd :grin: ..............
bij deze biedt ik mijn handtekening aan voor 300 euro,laat maar horen op welke kist je hem wilt hebben.:p
 
@jan Hein
Jaa, de Paragon, die ken ik zeker. Is vooral ik de USA erg populair.

11082007175.jpg



Blijft toch altijd gaaf, 3 meter houtbouw.

Het maakt mijn lijst zeker ook langer, zo zou ik graag nog een Carrera SB10 willen, een Graupner Weihe 50, Multiplex LS3, Wik Salto, Robbe Diamant, Hego ASW19....:rolleyes:

En voor de vintage liefhebbers hier, morgen zal ik een topic openen voor mijn vintage opknapprojecten waar ik nu eindelijk eens aan kan beginnen, daar ik nu al zomervakantie heb. Ik wil proberen 3 kisten op te knappen in die periode. En ipv van 3 losse topics maak ik een grote waar alle projecten in komen. Wordt een leuk naslagwerk.
Het aantal vintage opknappers dat ik hier heb staan is toch best groot voor een 17-jarige:p Eerst ga ik met mijn Cirrus bezig. Dan zal de Hegi ASW15 aan de beurt zijn. En als ik dan nog veel tijd heb wil ik graag met mijn LS6 of Mini Nimbus bezig. Heb er nu al zin in, lekker 3 maanden modelbouwen!

Rick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tja,dromen zijn bedrog:(.Maar als de gebroeders Wright nooit van vliegen hadden gedroomd,hadden wij misschien nu een andere hobby gehad:yes:
 
vet die Paragon en Hobie Hawk, allebei kisten waarvan ik het niet erg zou vinden ze te hebben (euphemisme). ik heb een vleugel kit besteld van de eerste kist die ik
ooit gebouwd heb, een Blue Phoenix, voor een 2m thermiek zwever met een Sprite romp (die vleugel lijkt op een kleine Paragon vleugel btw). komen flaps in voor dalen uit sterke thermiek, een steile landingsaanvlucht, en voor wat effectieve tipverdraaiing indien gewenst. ik wil ooit een specifieke vleugel met een mij iets fijner profiel, dacht aan SD7084, en carbon, voor die romp/kist bouwen maar die bouwwijze die ik daarvoor voorzien heb ligt nog buiten mijn kunnen :P
 
Lange staartromp

Hallo Dirk,

Interessante bouwtips.

Opvallend bij deze Super-Amigo is zijn lange staartromp.
De ontwerper heeft willen zeker spelen voor wat betreft lengtestabiliteit.
Hij heeft hier waarschijnlijk een stabcoëf van 0.7 of meer.
Een waarde die men vroeger bij vrijvluchtmodellen hanteerde.
Voor een RC model vind ik dit wel overdreven.
15 cm minder kon gerust ook nog door de beugel.
Een kortere staartromp zou zeker een meerwaarde betekenen voor de wendbaarheid.

Voor het overige een prachtig model.

Mgv,
Aurectar





Ze kennen nu ook de fietslier al.
Kijk hier.

Gr. Dirk.
 
Opvallend bij deze Super-Amigo is zijn lange staartromp.
De ontwerper heeft willen zeker spelen voor wat betreft lengtestabiliteit.
Toch zie ik tweeassers nogal eens wiebelen, een teken dat ze iets te kort komen aan koersstabiliteit. Een langere rompstaart zal dan zeker helpen.
 
Hallo Dirk,

Interessante bouwtips.

Opvallend bij deze Super-Amigo is zijn lange staartromp.
De ontwerper heeft willen zeker spelen voor wat betreft lengtestabiliteit.
Hij heeft hier waarschijnlijk een stabcoëf van 0.7 of meer.
Een waarde die men vroeger bij vrijvluchtmodellen hanteerde.
Voor een RC model vind ik dit wel overdreven.
15 cm minder kon gerust ook nog door de beugel.
Een kortere staartromp zou zeker een meerwaarde betekenen voor de wendbaarheid.

Voor het overige een prachtig model.

Mgv,
Aurectar

Toch zie ik tweeassers nogal eens wiebelen, een teken dat ze iets te kort komen aan koersstabiliteit. Een langere rompstaart zal dan zeker helpen.
Hoi Aurectar,

Toch sluit ik mij bij Bart aan. Kijk maar naar dat filmpje van die Paragon. Veel te korte staart. dat ding zwalkt als een dronkenman (vooral op richting).
Die Duitser heeft het wellicht een tikkie overdreven, maar oha. zie je bij moderne kisten steeds minder staartboom lengtes zoals bij die Paragon, Spirit, ...
Snelle wendbaarheid bij dit soort kisten lijkt me een tikkie overdreven. Volgens mij zijn deze trage vliegers reactief genoeg. Bovendien is snelle wendbaarheid het gevolg van lange arm (groot moment) en korte arm (kleine massatraagheid).

Ook is de maximale koersveranderende snelheid van een H-/Ri-roer afhankelijk van vliegsnelheid. B.v. een H-roer dat omhoog beweegt agv. down sturen, ondervindt door deze omhooggaande beweging een andere aanstromingshoek (lucht lijkt meer van boven te komen) die zijn max. snelheid (omhoog) tegenwerkt.

Als ik moest kiezen zou ik voor die lange staartboom kiezen. Msschien 5 cm minder dan daar, maar zeker niet 15 cm korter. Dan krijg je weer zo'n dwarrel als die Paragon en vergelijkbare kisten.
Heb je wel eens gekeken naar de stabcoëf. van moderne DLG's?! Die zijn ook best groot.

Dirk.
 
ja DLG's maken hier goed gebruik van; voor een gegeven kist neemt met een langere staart de demping sterk toe. en er is nog iets, nl. dat voor een langere staart, er minder v-stelling nodig is voor stabiele (ontspannen/hoge/efficiente) stationaire thermiekbochtjes, omdat de vleugel een grotere sliphoek ervaart (indien niet gecoordineerd zoals bij rudderless, maar gecoordineerd is het stabiliserend effect hetzelfde) en minder v-stelling vergroot nog eens de werphoogte.

voor een rolroerloze poly kist neemt wel de wendbaarheid af met verminderde v-stelling en een lagere max. rotatiesnelheid om de assen voor hoogteroer en richtingroer, maar hier kan men de v-stelling gewoon laten zoals die is dus dat valt mee.
ik zou ook zeker voor de langere staart gaan (de sprite romp voor mijn volgende poly kist heeft ook een best lange staart in verhouding, vleugel wordt ~1.9 meter, ~36 dm²) plaatje de sprite met orig. (supraoide ;p) vleugel: http://www.f3j.in.ua/index.php?id=115 ik gebruik de romp onveranderd en wil een paar opvolgende sets vleugels bouwen om het te leren en te testen tot ik een kist heb waar ik me helemaal mee kan vinden :)
 
Laatst bewerkt:
...(de sprite romp voor mijn volgende poly kist heeft ook een best lange staart in verhouding, vleugel wordt ~1.9 meter, ~36 dm²) plaatje de sprite met orig. (supraoide ;p) vleugel: Sprite Thermal Electric ik gebruik de romp onveranderd en wil een paar opvolgende sets vleugels bouwen om het te leren en te testen tot ik een kist heb waar ik me helemaal mee kan vinden :)
Phoe, jij legt de lat hoog!
Proberen een Mark-Drela-ontwerp te verbeteren. :confused: ;)

Serieus:
altijd leuk: experimenteren.
Succes.

Dirk.
 
(...) Bovendien is snelle wendbaarheid het gevolg van lange arm (groot moment) en korte arm (kleine massatraagheid).
Je slaat nog wat over; de grootte van het kielvlak/richtingsroer. Een korte arm kan gecompenseerd worden door een groter kielvlak.
Of de massatraagheid in dezen een rol speelt... kweeniehoor, ik heb het idee dat die in dit verband ruimschoots overruled wordt door de luchtkrachten. Maar ik geef graag toe dat dat een gevoelsmatige inschatting is.
 
Back
Top